Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag läste lite om dig i någon annan tråd där du skrivit att du ev. kan bryta nacken av ett lätt slag på huvudet :eek: Allvarligt? Är du inte orolig för om du trillar av eller liknande?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, givetvis. Men jag försöker riskberäkna och hålla mig till små risker.
Jag slutade med fälttävlan och hoppning. Jag rider inte längre allas problemhästar. Och min egen yngling sätter jag mig inte på hur som helst. Han måste vara i rätt energi först.

Jag försöker hålla min ridning så säker som möjligt. Jag älskar ridningen och vill inte vara utan den. Dessutom får den mig att må bättre fysiskt med. Får asont då jag inte rider.

För mig måste det liv jag lever vara värt att leva med. Jag vägrar vara en grönsak i förtid. Tidigare har jag varit deprimerad, ätstörd och självmordsbenägen. Mkt relaterat till att inte kunna styra saker i mitt liv, bla min kropp. Idag mår jag bra mentalt och betydligt bättre i kroppen. Tack vare hästarna.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tänker inte gå in på det uppenbara här men det är ju bra att komma till insikt hur mkt stången faktiskt döljer istället för att bara hävda att "min häst fungerar inte på tränsbett".

:confused: Om någon har utbildat sin häst på tränsbett innan stången kom fram så är det jag. Stång har jag bara använt de senaste fem åren (växlar ofta med vanligt tränsbett i skogen).

Och jag har aldrig, aldrig någonsin påstått att min häst/mina hästar inte fungerar på tränsbett. Det är snarare så att jag själv har en del olater från alla åren på ridskola, och det har jag varit medveten om ända sedan jag köpte Besten för tio år sedan - alltså inga nya insikter.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Men det är ändå intressant hur du själv faktiskt i ditt inlägg gjorde tydligt precis det som många här har hävdat i åratal tror jag ang stånganvändning.

Trots att det vanligen avvisas som elakheter och otrevligt beteende av er här som använder stång.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har också gått i stång-fällan. Det är jättelätt. Snygga är dom också(stängerna) Fränt att rida på en hand...
Det gjorde att jag under tre års tid fick rida om min häst igen på träns och börja lära mig "rida". (inte för att jag kan det nu heller....:p)
Han knäckte av så fint, gick i ett manövrerbart tempo och jag kunde rida på en hand. Vi red allehanda krumelurer eller alla tänkbara faktiskt... men jag fick aldrig tag i ryggen(upp) ordentligt och när vi kom till samling tog bensinen alltid slut.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har också gått i stång-fällan. Det är jättelätt. Snygga är dom också(stängerna) Fränt att rida på en hand...
Det gjorde att jag under tre års tid fick rida om min häst igen på träns och börja lära mig "rida". (inte för att jag kan det nu heller....:p)
Han knäckte av så fint, gick i ett manövrerbart tempo och jag kunde rida på en hand. Vi red allehanda krumelurer eller alla tänkbara faktiskt... men jag fick aldrig tag i ryggen(upp) ordentligt och när vi kom till samling tog bensinen alltid slut.

haha på tal om stångfällor! Gick i en för några år sedan, fast åt andra hållet! Började rida hästen på en portugisisk stång och hästen gick som en dröm, välvde ryggen, omph i steget o allt det där rosaskimrande ridmombajambot! :rofl: Men efter nån vecka blev hästkraken halt, och det visade sig att hon gått så jäkla bra att hon överansträngt sig. musklerna var itne redo för det jobbet hon gjorde med mig och stången! :o så numer är jag lika försiktig åt andra hållet, de ska vara redo för stångbett oavsett!

Min gamla ridtravare accepterade aldrig något annat än stång, han var verkligen crappy på tränsbett:cool: men kom stången fram så var han värsta dressyrmuppen! o ja jag red på tränsbett i närmare 10 år... ;)

jag ser faktiskt fram emot att får ida tränsbet med unghästen nu men hon har ju sina ideer oxå, än så länge är det bettlöst som gäller då hon tycker att saker inte bör stoppas i munnen om det inte är ätbart....
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag är inte emot att rida på stång eller så bara att man vet vad man håller på med. Var sak har sin tid....
Det jag är emot är att alla tror man ska ha stång när man rider AR.
Rider man illa med träns så vette katten om det är så mkt bättre än att rida på stång utan kontakt heller.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag har också gått i stång-fällan. Det är jättelätt. Snygga är dom också(stängerna) Fränt att rida på en hand...
Det gjorde att jag under tre års tid fick rida om min häst igen på träns och börja lära mig "rida". (inte för att jag kan det nu heller....:p)
Han knäckte av så fint, gick i ett manövrerbart tempo och jag kunde rida på en hand. Vi red allehanda krumelurer eller alla tänkbara faktiskt... men jag fick aldrig tag i ryggen(upp) ordentligt och när vi kom till samling tog bensinen alltid slut.

:bow::bow:
Ja, det är du nog inte ensam om, det känns så trevligt med en häst som är "eftergiven" :o
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bent säger att man känner i handen vad bakbenen inte gjort....

Sant, men har man en falsk eftergift på stång så känns det inte om bakbenen är kvar hemma i stallet.
Minsta lilla spänning känns direkt med träns.

Oj det var visst snacktråden..... inte nån ridteknisk tråd.
Sorry ska sluta tjata om detta och åka till ridhuset och rida istället:idea:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

[QUOTE istället för att bara hävda att "min häst fungerar inte på tränsbett".[/QUOTE]
De hästar som inte fungerar på tränsbett är nog ytterst få. Själv har jag bara träffat på en och det var en som gått på travbanan i 10-talet år innan han blev ridhäst. Han hade nog inga trevliga minnen av bettet eftersom han blev tokstressad. Annars har jag inte mött någon häst som inte fungerar på tränsbett. Det normala är ju att man utbildar hästen ordentligt på tränsbett först innan stångbett öht introduceras. (stång/kandar). Nu finns det ju de som även utbildar på kapson i kombination med en stång, men det känns konstigt för mig. Jag är hellre mer traditionell där.
På tal om stångfällan som några skrivit om. Jag kan tänka mig att om man som ryttare bara rider på stång och aldrig varierar med ett tränsbett så kan det nog bli en negativ överraskning när tränsbettet sätts i munnen. Variation!!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja jag har inte varit iväg så mycket på senare tid. Det är så mycket med allt hela tiden. Livet kommer liksom emellan ibland. Men jag ska försöka komma iväg lite oftare för det är så himla roligt. En Welsh Cobhingst som var med ska bli extra roligt att följa. Den var importerad och hade varit i Sverige ett par veckor. Han var totalt ohyfsad och sagolikt vacker. Ägaren kommer att få en fantastisk häst, men det kräver mycket arbete. (och hon är lugn, sansad och väldigt målmedveten så det kommer gå bra) Ska se om jag har bild att lägga ut för han var så satans fin.

Oj då, det var värst vad fina ord du skriver om min kille :love:
Men jag måste ju instämma i att han är sagolikt vacker.

På hemmaplan har jag nu inga som helst problem med att han är ohyffsad, men han vill väldigt väldigt gärna kliva in i min "zon" bara för att kolla vad jag gör och för att få lite gos. Det är svårt att vara bestämd när han är så go och när han lägger på sin söta ponnylook och viftar med ögonfransarna så blir man helt såld.

Dock stålsätter jag mig och ber honom backa undan och ge mig plats och det köper han.

Problemet jag har nu efter att ha klargjort att man inte klampar in i min zon hursomhelst är att han knappt ens vill kliva in efter inbjudan. Jag kan gå fram och klappa honom, men vill jag gå förbi hans huvud till manken och klia lite så backar han gärna undan och ser sen skitnöjd ut - för han gjorde ju som jag sa (jag går emot=rygga). Samma så har jag problem med att leda honom bredvid mig, han vill mycket hellre gå bakom och när jag vill ha honom bredvid så vänder han hellre upp och står öga mot öga med mig. Dvs är otroligt uppmärksam på vad jag gör.

Jag inser ju att jag gör något som får honom att hålla avståndet. Dock tittar han på mig med spetsade öron, gäspar lite och ser allmänt tillfreds ut. Jag kan heller inte få honom på en volt runt mig, även då vänder han upp och står rakt mot mig. Jag får aldrig chansen att komma i ett läge där jag kan "driva" honom framåt utan är ständigt framför honom. Förstår ni vad jag surrar om?

Jag skulle ha åkt på träning i onsdags, men efter 3 dygns total sömnlöshet pga sjukt barn med hög feber och kaskadspyor, så kände jag mig inte som en bra och säker bilförare. Det blir träning onsdag 19 oktober, men fram till dess skulle jag behöva lite bra tips att ta till på hemmaplan.

Det är en makalöst snäll och rar häst som alltid kommer till grinden när han ser mig och som gnäggar när jag kommer till stallet. Samtidigt är han inte alls så känslig som mina tjejer och det är något nytt för mig. Jag kommer att behöva lära om, för just nu blir det mycket för yviga rörelser och onödiga röstkommandon när han inte svarar upp direkt på det jag vill.

Jag tror att den här herren kommer att lära mig MASSOR och han kommer att bli en klar favorit. lägger in ett par bilder i bildtråden så ni får se hur mycket bilder kan ljuga - även om det inte ser bra ut så ser det massivt mycket bättre ut än hur det faktiskt står till i verkligheten. Fotona är från kursen för 2 veckor sen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Grattis bigganl! :)



dee79:
Jag tycker det är kanon med "svåra" hästar om man som du verkar vara är tillräckligt motiverad för att lära sig av det! ;) Men man får nog inse att det bästa är tränarhjälp regelbundet IRL, och att det kommer ta tid att utvecklas, går sällan spikrakt framåt! :p
Ibland blir man lite väl ivrig att få till slutresultatet direkt och missar att se de där mellanlägena som något positivt för att det går framåt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, träning kommer det förhoppningsvis bli varannan vecka framöver. Jag måste hålla det på en nivå så att vi går framåt, samtidigt som jag klarar av familjeliv och heltidsjobb. Varannan vecka så hinner man känna lite på det vi lärde oss senast inför nästa träning och så slipper jag bli stressad i vardagen med allt annat som ska hinnas med.

Målet är ju inte OS precis, utan att lära mig en massa, utvecklas och få en häst att trivas tillsammans med.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad tråkigt! Hoppas du håller dig så pass bra att du kan rida på tränsbett och ta igenom problemen! Det är jättetrist när man begränsas så av sin kropp. Så otroligt frustrerande när viljan finns men kroppen inte räcker till.:(
Best of luck!

Biggan:
Heja dig! Kämpa på så sitter det en annan dag!

Heja dig med Immer!

KL

Jag bor ju på gården nu. Jag stortrivs och vill inte åka hem!
Tyvärr är jag ju som alltid väldigt överdrivet optimist gällande hur mycket jag orkar och inte. Så jag har ju tagit på mig jobb från morgonfodring kl 06 i princip tom kl 22. Det är givetvis inte hållbart och jag blev sjuk.
Men nu har jag börjat äta ordentligt, fått hit vanligt kranvatten eller flaskvatten då jag tror att jag inte riktigt fixar vattnet som är från egen brunn här och sover mer.

Jag lät bli att rida mina idag och bad stallchefens syrra rida unghästen jag skulle ridit. Imorgon hoppas jag orka rida iaf en av mina.

Det har hänt massor den här veckan. Min tränare har varit här och umgåtts lite och pratat jobb. Jag har lite nya hästar som jag jobbat med, för hand från marken mest och lektioner. Och varit med till klinik och visat för veterinär på gården. Vet som kom till gården har jag diskuterat en del med. Hon rider själv svårklass dressyr och känner mina dressyrtränare väl. Så vi har diskuterat ridning och arbete vid hand. Jättekul! Där har jag absolut en veterinär jag kan tänka mig anlita om jag får problem med mina.
Idag jobbade jag lite med en häst som inte är lugn om han blir själv i stallet. Jag tror jag har lite ideer hur man kan lösa det. Så ägarinnan och jag ska prata om det imorgon. Vi får se hur det utvecklar sig. Det kommer nog ta tid och kräva en del jobb.
Hade lektion för en tjej med en fin hopphäst med. Duktig ryttare med feeling. Hästen är riktigt snygg i modellen. En känslig liten sak som är hög i blod och hoppar som en katt. Hon börjar röra sig med gung och häng i steget nu. Jättekul att se hur stor förändring det blivit i dem! Matten är en kämpe. De kommer nog bli skitfina!

Imorgon ska jag försöka hinna rida en unghäst, en iaf av mina, jobba två från marken vid hand, klippa 2, lektioner, hästar in i skritten, mocka 2 box, och så morgonfodra/släppa ut och eftermiddag/ta in. Förhoppningsvis hinna vila och bli frisk med. Heja mig!:eek:

Tack, han går normalt på träns igen och går inte längre emot min hand.
Har fått en ny medicin och än sålänge känns det helt ok.
Har även satt igång min röda kwpn studsboll på 1;70 och 700kg som jag inte kunnat rida på 1 1/2 år pga värk. Tanten är lite för opålitlig och jag hF haft svårt att hänga med i hennes bockserier när hon spökar för något.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad härligt att du mår så mycket bättre!
Får man fråga vad det är för smärtproblematik du har?

Jag har idag flyttat hem igen efter en hektisk men fantastisk vecka på gården. Helt underbart att bo så nära djuren. En dag vill jag ha en egen gård. Men då vill jag ha någon att dela den med. Annars blir det för slitigt med allt som ska skötas på själva gården(inte djuren).

Jag har varit kanonsjuk nu sista dagarna. Men ändå måstat hinna med allt jobb. Så har fått låta bli att rida mina egna och den supergulliga ungästen jag skulle haft hand om. Ägarinnans syrra fick lov att rida av ägarinnan. Så hon har fått ta det. Skittrist för min del!
I tors fick jag kravla mig upp sjuklig sent en kväll för att känna på Zeb iom att tränaren skulle komma fre. Han kändes ganska bra. Varken stel eller särskilt olydig. Det brukar han bli lite lätt av båda om han står flera dagar.
Lyckades inte hitta någon annan som kunde fylla lektionsplatsen. Så bara att rida.
Fredagens lekt gick dock ganska bra. Tränaren tyckte det mesta flöt "klanderfritt". Hon tycker han är fräsch och börjar komma tillbaks. Det är ju en lång bit kvar. Och kanske når han aldrig dit igen. Men hon var glad över att han såg så himla fräsch ut. Var ju ett tag sen hon såg gamle mannen röra sig nu.
Och för egen del kunde det ju knappast gå sämre än sist då hon hotade med offentlig skampåle för att jag red så illa och ofokuserat. Nu var jag superstressad bara ca 5-10 min istället för 20. :P
Kul att kolla andra ekipage med. Han småglutta på en del andra mellan varven. Skitkul att vi har så olika ekipage med. Det är tävlingshalvblod i både dressyr, hopp och fälttävlan, min islandsgubbe, Hispano-arab, PRE, fullblod, olika ponnyer etc. Förut har vi haft vb- och kb-travare, knabstrupper, tinker, araber etc med.

Idag var det dressyrtävlingar hos oss. Det gick bra för flera kompisar. Så det var riktigt kul. Roligt att kolla på alla väldigt olika ekipage med. Nu hann jag bara kika på några få. Men det var skoj!

Nu måste jag börja organisera nästa fredags träningar. Det är bara fler och fler som vill vara med för alla tre tränarna jag håller i. Så det är skitkul!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj då, det var värst vad fina ord du skriver om min kille :love:
Men jag måste ju instämma i att han är sagolikt vacker.
Hej! Ja det var inte för att vara snäll jag skrev så. Det är sanningen. Han är ursnygg!!
På hemmaplan har jag nu inga som helst problem med att han är ohyffsad, men han vill väldigt väldigt gärna kliva in i min "zon" bara för att kolla vad jag gör och för att få lite gos. Det är svårt att vara bestämd när han är så go och när han lägger på sin söta ponnylook och viftar med ögonfransarna så blir man helt såld.

Dock stålsätter jag mig och ber honom backa undan och ge mig plats och det köper han.
Tycker du var väldigt duktig på kursen när ni arbetade på marken. Du var så lugn, tydlig och stabil.
Poblemet jag har nu efter att ha klargjort att man inte klampar in i min zon hursomhelst är att han knappt ens vill kliva in efter inbjudan. Jag kan gå fram och klappa honom, men vill jag gå förbi hans huvud till manken och klia lite så backar han gärna undan och ser sen skitnöjd ut - för han gjorde ju som jag sa (jag går emot=rygga). Samma så har jag problem med att leda honom bredvid mig, han vill mycket hellre gå bakom och när jag vill ha honom bredvid så vänder han hellre upp och står öga mot öga med mig. Dvs är otroligt uppmärksam på vad jag gör.
Han har ju helt klart snappat upp budskapet, men han har väl inte riktigt klart för sig än vad du vill i alla lägen. Ni hittar nog rätt snart.

Jag inser ju att jag gör något som får honom att hålla avståndet. Dock tittar han på mig med spetsade öron, gäspar lite och ser allmänt tillfreds ut. Jag kan heller inte få honom på en volt runt mig, även då vänder han upp och står rakt mot mig. Jag får aldrig chansen att komma i ett läge där jag kan "driva" honom framåt utan är ständigt framför honom. Förstår ni vad jag surrar om?
Tror jag förstår, men det är dumt att ge råd när man inte ser er.
Jag skulle ha åkt på träning i onsdags, men efter 3 dygns total sömnlöshet pga sjukt barn med hög feber och kaskadspyor, så kände jag mig inte som en bra och säker bilförare. Det blir träning onsdag 19 oktober, men fram till dess skulle jag behöva lite bra tips att ta till på hemmaplan.
Inget vidare läge att köra iväg då. Hoppas ni kommer iväg nästa gång.
Jag tror att den här herren kommer att lära mig MASSOR och han kommer att bli en klar favorit. lägger in ett par bilder i bildtråden så ni får se hur mycket bilder kan ljuga - även om det inte ser bra ut så ser det massivt mycket bättre ut än hur det faktiskt står till i verkligheten. Fotona är från kursen för 2 veckor sen.
Fortsätt gärna att lägga in bilder så vi får följa er. Du kommer att få en kanonhäst. Det syntes vilka kvaliteter han har. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad härligt att du mår så mycket bättre!
Får man fråga vad det är för smärtproblematik du har?

Jag har psoriasis atrit i fingrarnas leder, knogar, handleder. Påbörjan i armbågar & axlar, vänstra axeln har varit dålig i många år & blivit behandlad med både det ena & det andra.
Ska in på MR för att kolla ryggen & se om jag ska få cellgifter eller Embrel istället.

Jag klarar ett jämnt & stabilt tryck, minsta lilla ryck gör att jag inte kan hålla kvar om jag inte ska behöva äta ganska mycket smärtstillande efteråt.

Blev mycket sämre efter jag fick barn.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj, jag vet inte så mycket om vad den diagnosen betyder. Som jag förstår finns det väl inte så mycket info som med en del andra sjukdomar heller. Men jag hoppas du med rätt medicinering kan få lindring och bromsa sjukdomen!

Svårt att inte tåla ryck när man handskas med flyktdjur. De kan ju rycka till ibland. Jag var mer sån då jag var sämre i nacken(whiplash). Idag tål jag tack och lov lite mer.
Stadigt tryck är dock förödande för mig. Jag klarar inte det utan att få spänningar och värk.

KL

Igår var jag egenltligen rätt sjuk. Men hade jobb inbokat. Så drog till stallet iaf. Tänke att en bustur med ponni kunde vara upplyftande. Var nog dumt så här i efterhand. För nu är jag tokförkyld m feber, hosta, huvudvärk etc igen. Jag fick skäll av ena tränaren som var ute och på kvällen ringde en annan och skällde lite milt och tvingade mig att ta det lite lugnt nu och avboka allt jobb ett par dagar så jag blir frisk. Det är bra med såna vänner när man stressar så man inte riktigt hinner stanna till och märka det ens.:love:

Men åh vad kul vi hade jag och ponni! Vi var ute och kantrade lite. Jag passade på att rida lätt i galoppen och öra lite sitsövningar. Tror vristen känns lite starkare. Hade inte alls lika ont efter. Trots att vi dessutom klättrade och hoppade lite pinnar och jag hade sadel/stigläder. Red lite olika lättridnings-balansövningar i trav med. Börjar stärka mig mer och mer i bålen och få bättre balans. Kul!
Hoppas foten fortsätter bli bättre nu då jag rider barbacka mest. Så kanske jag snart kan rida lillprins igen!:love:

Ponni är snorpigg fortfarande och försöker dra om man inte rider hela tiden i galoppen. När vi kom hem hade vi lerstänk tom på kandarets sidostycken uppe vid pannbandet. Det gick lite fort ibland. :p
Kandarkladd.jpg


"Poooonnniiii!? Mamma pratar med dig!"
Ponniiii.jpg


Gubbi tar en nap en kväll i v:
lskadeGubbiSover.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp