Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad tråkigt att du är dålig igen! Hoppas du får lindring snart!
Det är så otroligt nedbrytande för psyket att hindras så av sin kropp. :(

Tur i oturen att hästen inte skadade sig värre iaf! Sånt där är ju riktigt läskigt!

Jag har jobbat så mycket och råkat spilla på min dator så den dog. Så inte haft tid med buke riktigt. Nu har jag fått hem lånedator medan min ska bli fixad. Så nu passar jag på!

Jag har börjat jobba med min lillskit lite mer igen. Har ridit lite själv. Och idag red min ena tränare honom lite. Kul att det gått framåt så mycket att andra kan rida med. Han är så duktig lilla älsklingen!:love:

Ponnyn är sjövild. Tyvärr triggades hans gamla panik/stress-beteende här om dagen. Han ballade ur totalt när en tjej bara drog igång sin klippare bakom honom. Jag klipper ju honom mycket. Men jag var då i sadelkammaren. Och han panikade och höll på att sätta sig i omgångar och försökte slita sig i kättingarna. Sen var han helt vansinnig hela den dagen. Panikade under ridning för saker han inte är rädd för i vanliga fall. Och sen skulle de svetsa några ringskor utanför stallet. Det ballade han ur över så pass att han inte kunde andas normalt och jag fick springa ner från stallet jag var i. Han vågade inte äta heller. Det tog några timmar innan han blev lugn.
Nu har han inte fått ngt anfall igen.
Ridningen känns helt ok. Ingen fantastiskt. Men han är ju gammal.

Övriga små projekt går just nu bra de med. Så det är kul!
Det har tillkommit en del nya hästar. Och det är roligt.

I veckan var jag med ena tränaren till ett Stuteri där han är mycket. Han ville ha ut två av unghästarna ihop. Så jag hängde på och red en av dem. Det var första gången jag satt på den hästen. Och det var ju riktigt, riktigt kul att få rida en så välhanterad och välinriden häst! Vilken suverän uppfödare som lagt tid och pengar på det! De flesta hästar jag möter har ju någon form av issues. Men inte denna. Jättekul! Snygg liten sak är det med!

I hagen där såg jag en välbekant liten kvinna. Det var, precis som jag gissade, IronWill's Stella. Mötte henne sen med. Det var kul! Hästvärlden är liten!

Nu måste jag slänga mig i säng! Kom hem 22 ikväll och har heldag imorgon med!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det händer mycket i ditt hästliv. Hur orkar du hålla igång så hela tiden? Imponerande. Själv känner jag att det är väl mycket att ha tre hästar att ta hand om och jobba heltid. Skulle inte orka ha det så hela tiden. Nu ska ju inte extrahästen så här mer än en begränsad tid så då går det. (men det är mycket)
Till råga på allt så gav sig inte den eländiga hostan efter att jag legat sjuk en helg. Häromdagen (när jag haft hosta i tre veckor) fick jag pallra mig till läkare när jag hostade så jag höll på att spy. Mykoplasma. Jaha, antibiotika och stränga order att inte anstränga mig. Enbart lulla ut på promenadritter i skogen. Läkaren var själv ryttare och visade glatt bilder på sina hästar. Vi pratade träningar, tränare, inridning, dressyrtävlande osv en bra stund. Lite roligt mitt i allt.
Så nu blir det några lugna dagar lullande ut i skogen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Världen är verkligen liten, men som vi konstaterade, Stella är ju inte så svår att känna igen. :D

Det var kul att ses lite hastigt! :) Du får väl PM:a om du ska ut dit någon mer gång och rida.
Jag kanske kan följa med på en tur om ni vill ha sällskap, Min är ju extremt tittig men Stuteriägaren frågade
om jag ville rida några av hästarna på gården häromdagen då det tydligen alltid fanns hästar som behövde ridas. ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är ju mitt jobb. Så det hinner hända en hel del då när man kör heldagar. Jag är väl också lite av en rastlös själ som gillar att ha många järn i elden. Jag har ju "bara" två egna.
Egentligen orkar jag väl inte alltid. Jag är lite för driven och märker inte alltid då kroppen tar slut iom att viljan inte gör det. Så jag crashar då och då. Har precis som du haft mykoplasma just. Antagligen pga för mkt stress, jobb och för lite vila och bra mat. Jag fick för kort kur antibiotika och är nu sjuk igen. Så måste till dr på måndag.
Hoppas du kryar på dig snart! Det är en för jäkla jobbig sjuka. Jag blev sååå trött av den. Blev tvungen att lägga mig och vila på en trapp i ett stall. Klarade bara inte att stå upp ens förra gången jag blev sjuk. Nu börjar det bli lite lika illa. Slocknade på en stol i iskallt ridhus igår kväll.
Ta det så lugnt du kan!

Idag sket jag i att jobba mina egna. De får överleva det. Matten hostade och hade annat jobb med.

Börjar få ett litet favoritprojekt. Mkt läraktig och rar häst som blivit missförstådd tidigare. Vi har bondat. Och den "farliga" hästen red jag idag barbacka i grimma och grimskaft ute. Den börjar bli skittrevlig. Verkligen en favorit.
Sett en trevlig träning idag med. En annan mkt rar häst som blivit riktigt farlig på marken av något skäl. Idag tränade min tränare henne och man såg hur hon tyckte det var så skönt att bli förstådd och få tydlighet i livet. Hon gillade att arbeta och försökte verkligen göra rätt. Kul för rara ägaren att någon gillar hästen och säger fina saker om den med. Kul att se!

Imorgon ska jag försöka repa kraft och rida mina egna med.

IW:
Absolut! Jag kommer dyka upp där med jämna mellanrum. Får kolla hur han vill ha det på ridturerna. Där är jag bara maskot och assistent. Så han bestämmer helt iom att det är hans jobb/hästar i träning för honom. Det är inte mina barn så att säga. ;)
Ja, du kan nog få rida hur mkt du vill där. De har en hel del trevliga hästar. Och det är väl bara kul för dem om någon duktig ryttare vill rida dem.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad roligt!

Stella har bott där i två veckor, och jag har träffat tre av de som har sina hästar på stuteriet och det är 30(?) hästar där. Så när
jag mötte er i mörktret så blev jag lite förvånad över att träffa människor i stallet. :rofl: Säg inte så, då lär jag samla på mig fler
hästar än vad jag har tid med igen. :o
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är ju mitt jobb. Så det hinner hända en hel del då när man kör heldagar. Jag är väl också lite av en rastlös själ som gillar att ha många järn i elden. Jag har ju "bara" två egna.
"bara två egna"? Det är mycket med två hästar tycker jag när man ska jobba heltid också. Imponerade att du trots allt orkar så mycket som du gör.
Jag är lite för driven och märker inte alltid då kroppen tar slut iom att viljan inte gör det. Så jag crashar då och då. Har precis som du haft mykoplasma just. Antagligen pga för mkt stress, jobb och för lite vila och bra mat. Jag fick för kort kur antibiotika och är nu sjuk igen. Så måste till dr på måndag.
Hoppas du kryar på dig snart! Det är en för jäkla jobbig sjuka. Jag blev sååå trött av den. Blev tvungen att lägga mig och vila på en trapp i ett stall. Klarade bara inte att stå upp ens förra gången jag blev sjuk. Nu börjar det bli lite lika illa. Slocknade på en stol i iskallt ridhus igår kväll.
Ta det så lugnt du kan!
Jag har också lite svårt att lyssna på kroppens signaler. Viljan är större än lyssnandet så att säga. När jag varit hos läkaren blev det liksom legitimt att ta det lugnt och gud vad jag kände att det var välbehövligt. Har sett mer på tv än på väldigt länge de senaste dagarna. Förra veckan somnade jag i en soffa på jobbet. På fritidsgården med ungar som pratade, ropade, spelade pingis och spelade musik i samma rum. Trött är bara förnamnet. Kändes som jag höll på att svimma av trötthet. Jag förväxlade det dock med hösttrötthet för jag brukar tappa det mesta av min energi i november. Denna gång var det nog infektionen. Ska skritta ut i dag igen. Det är bara att ta det så lugnt det går för den här hostan vill jag bli av med. Orkar inte mycket.
Hoppas du själv blir bättre. Ta det lugnt du med!

Börjar få ett litet favoritprojekt. Mkt läraktig och rar häst som blivit missförstådd tidigare. Vi har bondat. Och den "farliga" hästen red jag idag barbacka i grimma och grimskaft ute. Den börjar bli skittrevlig. Verkligen en favorit.
Såna projekt är alltid roliga. Lycka till med hästen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Så när du äntligen mötte folk var det vi två galningar. Vi skojade om att du flyttat i skräck till nästa gång jag kom. ;)
Vi är rätt urspårade som personer. Och ihop.. ännu värre. :p

Men är det inte mest unghästar och fölston där? Kanske därför de inte synts till. Sällan mött folk jag med då vi varit där. Bara vid de organiserade unghästgrupperna.

Biggan:
Hoppas du kunnat vila och mår bättre nu!

Kl

Jag är fortf sjuk. Men måste jobba. Har lite hästar jag måste sköta. Lektioner får vänta nu ett tag utom någon enstaka favorit eller extra svårt fall.

Ridit min lillprins ute i grimma och grimskaft själv nu. Han taggade till någon gång på fel sätt. Men det var lätt att bryta. Duktig kille!

Gamle Zeb har haft lite hosta sen sitt anfall. Igår var det jättebra under ridningen. Hostade bara en gång vid framskritt. Men sen satte jan i halsen inne. Och så var hostan igång. Hoppas han slipper åka på någon infektion! Så slipper han mediciner.
Han är rätt olydig nu. Men känns inte dålig på något vis. Är ju ngt man oroar sig för vid hans ålder. Han är superpigg och alldeles för lycklig. ;)

Fick en riktig aha-upplevelse när jag red favvoprojektet. Vi red ut i grimma/grimskaft. Och vissa saker vi avsuttet tränat lite NH-aktigt förstod jag nu innebörden av i ridningen. Han är smart den där tränaren!
Lilla loppan jag red var fylld av uppdämd energi och brallade som en tok. Hade ingen lust att sitta på den bomben barbacka. Så tröttade ut honom med hjärngympa och offroad zickzack mellan träden. När han lugnat sig skuttade jag upp och red. Han var jätteduktig. Taggade en gång på en raka. Men lätt att bryta. Kul!

Fjärde idag var bara konvalecenspromenader. Och lite hantering och problemlösning.

Sen har jag bokat kurser. Och beställt foder till några stallar från en omöjlig och en superrar bonde. Varför kan inte alla vara lika serviceminded som honom?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Och du kör på för fullt ändå... ;)
Kul att det går så bra med "projektet"! Måste kännas riktigt lyckat när de bra sidorna kommer fram hos en häst som anses så svår! :)



kl
Kurs i helgen med ny tränare! (för mig, pållen har lustigt nog tränat för henne för 5-6 år sen! :p trots hoppryttar-ägare) Ska bli jättekul! :banana:
Hoppas på lite kloka ord/pusselbitar i hur jag ska lyckas hålla koll på hela kroppen när det kommer till skolor och samling. Är ju viktiga delar som alltid känts svåra även om man kunnat få till själva rörelserna/momenten ok, kanske inte så konstigt med tanke på tidigare skolning och exteriör, men någon gång vill man ju komma över det stadiet! :angel: Det är ju lätt att gå efter "gör si, gör så" och instruktioner skriftligt, men en helt annan sak när någon kunnig ser IRL vad man pysslar med och hur hästen reagerar och kan peka ut vad just h*n ser. :) Tycker det känns som att jag gör för mycket men att det inte händer något om jag inte överdriver, och då är det ju troligen någon/några pusselbitar som inte sitter ännu, eller någon del i kroppskontrollen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, just nu vill jag väl bara lägga mig ner och grina eg. Men efter en Matts sömn hoppas jag att jag är piggare.
Jag måste ju ta mina jobbhästar. Vissa ägare litar inte på andra och vissa hästar vågar eller kan man inte jobba med själva just nu. Då är det bara att bita ihop och köra. Men jag säger nej till det mesta nu. Har de annan hjälp får de ta den.

Vad kul med ny tränare! Hoppas du får ngt matnyttigt med hem!
Det är ju rätt vanligt att folk gör för mkt ist för att vara rätt i timeing och tydlighet. Så man gör för mkt IOM att man är lite fördröjd och sen är man inne i en ond cirkel av fixande i onödan. Been there, done that, bought the t-shirt.. ;)
Går hästen på linjen? Flyttar den fram tillräckligt om du ber? Flyttar den bak om du ber? Går den fram genom kroppen? Går den att ta tillbaks? Kommer den fram till yttertygeln? Sitter du för rörelserna?
Bra checklista..

Idag fick jag veta att jag levde. En kompis gulliga dotter fick hem en ny ponny. Det var inte direkt en barnponny. Folk har provridit och ingen fixade den. Flott ponny med stora och fina rörelser. Men riktigt felriden och väldigt envis och farlig för tjejen. Hade dragit, bockat och rest sig. Så fick ta den från marken. Och den var utan tvekan bland det envisaste jag stött på. Känslig, balansproblem, ful i sättet stundtals och stundtals för vek. Satt fast lite muskulöst med tror jag, inte bara mentalt. Men efter mkt jobb lugnade den sig och kunde gå i låg form avslappnat utan att vingla i balansen och därför få spel. Frustande och mer loss kunde den lämnas till lilla tjejen. Det blir nog så att mamman eller jag får ta den ett tag.
Min tränare såg oss och skojade om att den där hade hon slängt in i boxen igen och skrivit en lapp till ägaren: "Ring aldrig mig igen!". ;)
Kan bli riktigt fin om den jobbas med tror jag dock. Fina rörelser och eg känslig. Bara felhanterad, känslig, sto etc..

Övriga hästar har varit bra idag.
Sett på massa roliga träningar med. Kul att se framstegen ekipagen gör.

Nu ska jag sova! Långdag imorgon med!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Inatt var jag med och avlivades en lite ponny som fått kolik, den gick inte att häva.
Landade i sängen runt 3 tiden inatt efter hjälp kompisen ta hem kroppen.
Så jäkla tragiskt, den ponnyn var så underbar.

Imorgon bitti ska jag vara utfyllnad på klubbmästerskspet i dressyr. Så nu ska vi föreställa ett dressyrekipage igen med kavaj och grejer. Idag känner jag inte alls för att rida igenom honom, men jag måste.
Ska nog krypa in till min sovande dotter igen och mysa lite till. Sambon försvann iväg för en stund sedan.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad sorgligt! Stackars kompisen!

Hur gick dressyrtävlingen?:laugh:

Jag vaknade idag av grannar som SVARVAR i lägenheten under. Jag blev jävligt arg!. Det är nämligen inte första gången. Inser sen att jag missat stallpersonalen som ringt. Fått mess med om att ponnyn är halt. Fattar inte hur jag inte hört. Ringer upp i panik. Ponnyn var då utställd i hagen. Bad henne ta in igen. Då var han lite haltare. När jag kom var han riktigt halt.
Paniken var enorm iom att han igår gick omkull i ridhuset då han snubblade. Han rullade liksom omkull och det blev ingen smäll. Det var en mjuk omkullrullning. Men jag blev så klart orolig iaf och både gick med honom och kollade och sen även travade. Han såg helt fräsch ut och reagerade inte då man klämde och kände.
Men han ramlar ju aldrig, Islandshäst med suverän väghållning. Och halt har han varit för mååååånga år sen någon gång bara. Knappt haft ett sår ens på flera år.
Iom att han gick omkull då så blev jag livrädd att han kanske fått skada iaf någonstans av det. Såg framför mig hemska scenarion iom de 28 åren han är.

När jag kom ut såg jag ju hur halt han var. Ville inte riktigt stå helt på ena fram hela tiden. Och haltade rejält. Började leta igenom. Normal puls och allmäntillstånd. Klämde på bogen och ben. Hittar först ingen. Men sen dolt i hans lååånga benhår hittar jag ett jätteskärsår. Blodet var ju dolt av lera iom att han varit ute.
Så rakade rent runt om och spolade så man skulle kunna se. Hittar hans pelletsboll trasig i boxen. Ur den sticker en vass och hyfsat lång skruv ur. Det finns ju inget annat i boxen han skulle kunna skära sig på. Så antar att det är den. Aldrig mer såna hos mina hästar..
Vet kom och gjorde rent. Det var jättesmutsigt och gick inte att bara spola rent. Spec inte iom att det var en djup ficka också. Så vi fick in och gräva ut grejset med peang och kompresser på drogad ponny. Det går från kronranden på framsidan av hoven till baksidan av kotbenet. Och upp i en ficka in under.
Han fick antibiotika-gel i såret och bandage. Och penicillin i ca 10 dagar. Vi ska hålla kontakt och så får jag sluta tidigare eller be om mer beroende på hur såret utvecklas. Hon trodde dock det verkade som om senorna klarat sig. Hurra!
Nu får han stå i sjukhage och uggla lilla stackaren. Jag tror det var runt 15 år sen han gjorde det sist.

Jag hade tänkt vara ledig från vårt stall för första gången på veckor i övermorgon. Ska iväg på jobb på bortaplanen. Men jag åker dit efter. Vill byta bandaget och kolla själv. Och spruta honom själv.
Vet försökte klippa idag. Då ballade han ur. Så jag vill inte utsätta honom för mer sånt nu. Han fixar inte när andra gör sånt som inte är vardagligt pyssel. Han blir rädd och blockerad.

Det går iaf bra med min lillskit. Han är en raring. Har ridit ut honom lite. Och han är så mycket bättre. Så himla roligt!

Har nu haft 2 andra hästar heltid. De är så himla rara! Har haft mycket privat och mått dåligt fysiskt och av det psykiskt. Men när man får komma och umgås med såna underbaringar på arbetstid så blir man bara lycklig i hjärtat.
Två lite yngre halvblodsvalacker av modern stam. De är båda väldigt läraktiga och känsliga. Och SÅ sociala och snudd på hundiga båda två. Goskillar! Väldigt lika min Tino i sättet, även om Tino är känsligare.
Båda de här vill man bara kidnappa!:love: Det gör underverk för en stressad själ!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ha ha tävlingen gick åt skogen, vi blev uteslutna pga 3 felridningar.
Annars skötte vi oss med 4-5 och 6 på dom moment vi gjorde rätt.
Men kul hade vi iallafall.
Höll på att trilla av hästen av skratt när 2 1/2 åriga dottern plötsligt ropar: hejja mamma! I hörnan vid galoppfattningen.
Så det blev tyvärr travartrav för jag tappade focus.

Usch själv vågar jag inte ha någonting sådant alls i boxen, förutom lickit bollen som hängs i taket.
Hoppas han kryar på sig snabbt utan några komplikationer.

Jag är nöjd, hade direkt inga förväntningar på att jag skulle ta hem klubbmästerskapet ;)

På fredag åker jag till Göteborg, jag delta i en liten kurs i integra ridning på hyrd häst. Ska även hälsa på lite kompisar där uppe.
Tar inte med någon egen häst 50 mil t/r för 5 timmars kurs.
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Bra checklista, den ska jag spara! :)
Vad som är fel (på ett ungefär, alltså utifrån checklistan) brukar jag tycka är det kluriga, för om man bara hittar felen så är ju risken att man blir frustrerad i sina försöka att komma runt bristerna när man egentligen inte vet hur. :angel:

Vi fick iallafall jättebra hjälp! Jättekul! :) Dels bekräftat timingen för att få till vänstergaloppen, för att få det bättre på sikt, men inte ha någon brådska just nu med att kräva mer än jag får om jag själv gör rätt. Tålamod! :) Fick tips på hur jag ska göra för att -inte- få galopp eftersom det ofta blir även när man inte bett om det när man väl tryckt på knappen en gång, att bara bromsa är ju rätt meningslöst och dessutom bestraffar jag ju då för något jag jobbat massor med att uppmuntra till. Så det var kanon!
Och kanske det viktigaste av allt, tips för att förbättra signalsystemet!
Så jag känner mig jättenöjd med helgens kurs! Dock lite överväldigad av det nya än så länge, det kommer kräva massvis med jobb innan jag hunnit pränta in det nya i mig.


Spirit:
Usch vad tråkigt med ponnyn! :( Riktigt mardrömsscenario för varje hästägare!
Men kul med klubbtävling iallafall! Särskilt utan prestationskrav!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Så när du äntligen mötte folk var det vi två galningar. Vi skojade om att du flyttat i skräck till nästa gång jag kom. ;)
Vi är rätt urspårade som personer. Och ihop.. ännu värre. :p

Men är det inte mest unghästar och fölston där? Kanske därför de inte synts till. Sällan mött folk jag med då vi varit där. Bara vid de organiserade unghästgrupperna.

:rofl:

Ja det är mest unghästar, avelsston och lösdriftsdjur och fåren :love:. Finns ju runt nio stycken hästar i
det vanliga stallet. (Stella står i fölstoavdelningen.) och deras ägare kommer inte ut varje dag om jag
förstått det rätt, och när de är ute så kommer de mitt på dagen.

Jag är inte så lättskrämd. :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag blir faktiskt lite fundersam när jag läser om dig. inge bra att ta i tills man stupar. jag är lite likadan så jag vet. Men du måste faktiskt lära dig att lyssna mer på din kropp, än är du ung, men sen.. och då kanske du inte repar dig lika fort.

Har nyss varit sjuk å de i stallet tkr jag är galen, men jag måste ju vara där och ta hand om hästarna, vill ha koll. däremot har jag tagit det lugnt med träningen och islänningen har varit halt rätt nyligen, så då fick jag ju lite mindre dåligt samvete för att jag inte orkade göra nått med honom. en dag, jag vet ärligt talat inte hur jag tänkte, tror inte jag tänkte alls, hade säkert 41 grader och snurrig i skallen och jag tänkte väll ta en prommis med ena och ena nedförsbacken stack han, hade ingen ork att hålla kvar, åkte ner, rev upp knäna, fick en vass sten i handen och jag bara börja storböla som ett småglin. Han sticker ju aldrig numer och just när jag är som sämt -då passar han på. Men mest arg på mig själv som öht taget försöker fast kroppen skriker -STANNA! VILA! SAKTA NER!

Kan tillägga att han bara sprang till stohagen och det var inte därför han blev halt, utan vid ett ihoppsläpp av en nykommling. Han är inte alltid så sjust, fick ta bort han från flocken, stackrars nykomling, med ett sådant bemötande :crazy:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag fick faktiskt en infall och hängde på dit idag igen. Har eg alldeles för mycket jobb själv på hemmaplanen. Men kände att kanske just därför borde jag åka en dag. Jag är på tok för utarbetat och sönderstressad. Det där skogslivet där jag inte är tränaren får mig lugn. Jag är en larvig assistent och en vek kvinna som passas upp på av en vän(även om han slår mig och försöker rycka mig ur sadeln :p). Så jag tog lite halvsemester och stack på långtur med lilla Lipizzanern jag red sist då vi möttes.
Hade hört av mig om jag planerat bättre. ;)
Nu var vi ute på långtur med den och lilla svarta ynglingen(samma som sist med). Stannade, band upp och fikade. Och vet du vad? Vi mötte folk! I skogen!:eek:
Var några gamla elever till honom med en Lipizzaner-kvinna på 3 år och en Islänning. Kanske du vet vilka.

Och så smekte jag fåren och frågade om de inte ville komma ut och bli tröjor. Vilka underbara, korkade fårskallar!:love:

Hittade en fantastisk katt med som jag drog runt på lite.

Sa till mitt sällskap sist att jag tror du är en skärpt tjej. Så jag hoppades att ironi, som vi gillar båda två, nog förstås.;)

KL

Trött som ett as, men iaf lite relaxad åkte jag till mitt stall för omplåstrande av ponny och jobb med en annan. Efter en underbar dag ville väl allt jämna ut balansen lite. För ponny fick penicillinchock. Ger ju alltid så jag bara kan kasta mig ut och dra igen dörren om det skulle behövas. Det är jag glad för nu. För han chockade och bänglade runt där inne och höll på att riva boxen.
Har bara läst och hört om det tidigare. Ringde vet som aldrig heller sett. Men sa att det skulle gå över efter 10 min typ. Zeb höll ju på 30 ca. Men vi enades om att han antagligen höll chocken vid liv lite själv iom sitt eget mentala skick. Han är ju normal allt som oftast. Men är utdömd för lynnesfel för 20 år sedan. Triggas han blir det stora reaktioner.
Imorgon får vi byta till antibiotika.
Såret såg iaf hyfsat ok ut. Inte såååå jättekladdigt, svullet eller rött. Mindre halt med. Alltid ngt.

Lillgurkan jag har i träning fick faktiskt stå. Ok för matten. Jag orkade bara inte.
Tino fick också klara sig idag.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Utförsäkrad har man inte så stort val om man vill äta och bo. ;)
Jag vet helt. Och läkare har velat sjukskriva på VC. Men jag är ju eg redan sjukskriven. Så det gör varken från eller till.

Jag får vila då jag kan.
Har vissa hästar jag måste sköta iom att andra inte vågar/kan med. I helgen ska jag dock mest bara åka med som assistent fre-sön. Jag ska väl ta något jobb. Men mest bara vara sällskapsdam. Har en fantastisk tränare som pysslar om mig. Han ser till att jag inte jobbar ihjäl mig. Han kan både försöka lura mig, prata argt, be och fysiskt tvinga.

Jag har tackat nej till mycket på sistone. Nu tar jag bara de jobb jag måste.
Ibland gör jag bort mig för att jag vill hjälpa andra och blir tillfrågad. Men jag lär mig mer och mer.

Har bränt ut mig x antal ggr för.. Nu reagerar jag innan.
Men just nu måste jag tyvärr pressa igenom även om jag vet att jag inte borde. Annars får jag liksom inget betalt iom att jag inte kan sjukskrivas dubbelt. Hoppas på lagändringen till årsskiftet. Så kanske jag kan sjukskrivas lite deltid.

Sånt här brukar jag aldrig prata om. Antar att jag tycker det är pinsamt eg. Men nu är det som det är och man ska inte behöva skämmas över att man är sjuk.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nr 1 är ju faktiskt att prata om det. nu förstår ju jag bättre iom utförsäkringen, helt galet egentligen att det får gå till så :mad:. och som sagt nu är du ung.. och jag med. men snart börjar gråa hår växa och då är inte kroppen lika snabb på att återhämta sig.

Absolut så MÅSTE lagändring ske! Bedrövligt att vi ska ha det såhär i Sverige år 2011, antingen är man helt frisk eller oxå döende sjuk, mellantinget finns lixom inte. och de som aldrig riktigt kommit in systemet, haft jobb tidigare, blir man sjuk då blir det väldigt svårt. så irriterande att bogarna ska vara i makten och bara förstöra :mad:. Blir så trött på orättvisor.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad härligt det låter!

Som jag förstått så ska det gå att rida hur länge som helst i skogarna på stuteriet?
Stella och jag var ute och virrade runt på ett berg för inte så länge sen. Att ni lyckades träffa folk är ju en bedrift. :eek:
Var det ett ganska mörkt grått sto och en liten fuxig sak?

Får jag ett föl nästa år så lär väl den få gå i skola hos din tränare när det är dags för det. :D Och om Stella fortfarande vägrar
att åka transport efter att hon har fölat så lär väl hon också få gå i skola. Hon har ju blivit en riktig surtant sen hon blev dräktig
och vägrar att göra det mesta. Ridningen är det enda hon tycker är roligt nu. Jag är glad att hon fått en hagkompis att avreagera
sig lite på, så att man slipper bli sönderbiten när hon ska borstas. Brukar ta minst 10 minuter att kratsa hovarna om jag inte binder
upp henne kort. :devil:

Läskigt med en penicillinchock, vilken tur att det gick bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp