Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL
Jag har tuggat på detta ett tag - men nu skulle jag vilja lyfta en fråga. Jag väljer att göra det i denna tråd så att det inte missuppfattas. Det är skillnad på "icke-AR" och "anti-AR".

Vad anser ni om BB-brandingen? Jag har varit på många clinics som fotfolk (fast den sista var för ett par år sedan - ridhuset där träningarna hölls kollapsade förr-förra vintern och därefter har det inte arrangerats något där). Vid alla tillfällen uppmuntrade han riddarna att skaffa sig egna erfarenheter och själva utveckla ridkonsten utifrån sina erfarenheter (med basen i ridderskapet och att bidra tillbaka). Jag gillade det.

Jag förstår inställningen att begreppet AR urvattnas när sådana som varit på ett par kurser börjar ordna egna "AR-kurser" - men jag befarar att med det nya konceptet cementeras det hela för att så småningom "dö ut" utan näring. Vad tror ni? Jag vill gärna höra andra synpunkter än mina.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hoppas att det är ok att jag pepprar er med frågor. :o

Ang. väpnare och riddare, vad innebär de olika nivåerna? Hur duktiga är de på de olika nivåerna? Om man som jag är sugen på att testa på inriktningen, funkar de då lika bra att bli introducerad av en väpnare för att sen om jag gillar de gå med på kurser för riddare? Eller hur mycket utbildning ligger det bakom att få kallas väpnare? Jag vill ju ha en som kan sina saker, men har är långt ifrån några mer avancerade rörelser. Just nu befinner vi oss på den nivån att jag blir glad när jag klarar ev en volt utan att bogar och bakben sticker ut åt fel håll eller när vi lyckas med några steg bra skänkelvikning.

"Duger" en väpnare, eller kan vem som helst bli det? Det krävs ju inte bara att personen kan rida utan även att man kan läsa av och dela med sig på ett pedagogiskt och bra sätt.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Min tränare bor lite mindre än två mil från mig så hon åker hem till mig för varje träning. Kalasbra!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag gör det enkelt för mig, genom att länka rill ridderskapets hemsida:
http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu

Gå in på Knighthood och sedan Positions, så kan du läsa vad det innebär. "Vem som helst" kan nog inte bli riddare, det är inte så enkelt som det kan tyckas.
Det är inte alla väpnare och riddare som undervisar, och det finns enligt mig både väpnare och riddare som undervisar som inte borde göra det... Att man gör ett godkänt prov är inte detsamma som att man är en bra pedagog.

Tanken är att läran ska spridas som ringar på vattnet - väpnarna tar sig an nybörjare upp till sin egen nivå, sedan tar riddarna vid och undervisar upp till riddarnivå. Men på de kurser som "min" riddare har är det ofta nybörjare med, och hon har absolut ingenting emot det.
Bent, däremot, vill helst ha elever som är på väpnarnivå och över.

På ridderskapets hemsida hittar du också riddarna under Academy.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*KL*

Har inte ridit på ett tag igen pga jag har haft fullt upp med min jägarexamen.

Men idag på dotterns begäran tog jag in kallblodet, som var synnerligen taggad till tusen.
Trots det var han lätt i handen & jobbade på fint. Hela ridningen gick ut på att blåsa ur honom lite så sambon kunde sätta upp dottern framför mig så hon fick rida lite med mig.

Han hittar inte på med dumheter, men det är obekvämt att hålla om henne med en arm, och hon vill tvunget luta sig fram för att klappa & pussa honom på halsen, är han sen taggad så han taktar fram. då känns det lite dumt.

Men vi gjorde lite öppnor, slutor inkl skänkelvikning sen samlade jag lite & bad honom förbereda lite för halva steg, sen blev det lite galopp i båda varven. (innan dottern satt upp förståss)

När vi ridit en stund kom medisen som skulle rida så hon tog över en uppvärmd häst & vi kastade oss i bilen för att köra henne till farmor över natten.

Jag ska träna hagelskytte imorgon bitti & då både jag & sambo skjuter, vill vi inte ha henne med.

Ska se om jag kan rida mer seriöst imorgon när vi kommer hem & på söndag. Måste rida lite innan rodrigo clinicen i slutet på januari. :crazy:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag la in en bild när jag red för honom i diskussionstråden #414. :) Bara för kul. Ofta sägs det här på forumet att det ofta ser bättre ut på en enstaka bild än på film. Det stämmer här. På filmen ser det RIKTIGT illa ut för där ser man också tygel glida ut svettig hand. Men du kan ta det så lugnt så lugnt..... Och berätta!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Tack! Den sidan har jag varit inne och snokat på. :)

Bara för att klargöra så tror jag inte att vem som helst klarar av proven eller släpps in. Som jag förstår det så är det rätt kontrollerat, men å andra sidan har jag inte läst något om de olika stadierna. Jag har stött på en hel del tränare inom andra inriktningar som man undrar lite varifrån de fick sina titlar. Och sen har jag haft tränare som inte har någon utbildning alls men som varit helt suveräna. Så det säger ju inte så mycket egentligen, även om det oftast är en viss fingervisning.

Har lyckats snoka mig till att C Dahlgren kommer till mina trakter längre fram, får se om jag kan få fotplats, hade varit kul. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

kl.

Är det bara jag eller är det inte jäkligt svårt att hitta en hyfsad tränare inom den akademiska ridkonsten??? Och då menar jag på ett någorlunda nära avstånd. Hur många mil har ni till er tränare?


Börjar med att svara dig innan jag fortsätter på resten av diskussionen här i tråden.. ;)

Jag har turen att bo ca 3 mil från min ena tränare, och eftersom jag har varit med sen han startade så har jag turen att jag kan komma upp någon dag här och där och träna. Oftast bokar jag in lektioner för ett år framåt, det är enklast att hålla ordning på träningarna då! Just nu sitter jag och planerar 2012, och det lutar faktiskt åt att det inte bllir fokus på ridningen iår. Men jag har inte riktigt bestämt mig än..

Min andra tränare kommer till ett ställe ca 4 mil åt andra hållet ca 8 gånger om året, och då har jag fast plats för henne hälften av dessa tillfällen.

Min tredje tränare är BB, men det är långt till honom från mig, ca 6-7 timmars körning, och med en häst som helst inte reser så har jag fått välja att inte åka till honom i år. Dessutom kan jag tycka att helgkurserna har blivit hutlöst dyra, så jag vet faktiskt inte alls hur jag ska göra framöver... Tur att jag har två andra superbra tränare!
Immer: ang friskintyg så klarar du dig på ett, när jag åkte hem från en vecka hos B så blev jag stoppad av tullen, och då fick jag åka igenom utan problem..

Så det gäller ju att hitta tränare, och tillfällen som passar bra helt enkelt. Nu vet jag inte riktigt vart du håller till, men här i Västra Götaland skulle jag faktiskt vilja säga att det finns relativt gott om träningar. Sen är det väl kanske inte det lättaste att få en plats på någon av dem alltid. Det har jag lite sämre koll på, jag har ju som sagt plats för dem jag vill träna för, och vill inte träna mer än så, då hinner jag ju inte öva själv hemma mellan, och det är ju eg då jag tycker att jag lär mig något.



När det gäller väpnare och riddare, så skulle jag vilja säga att kvaliteten är väldigt varierande. Det finns riddare som gjorde proven för länge sen som inte ens skulle klara ett väpnarprov idag.. Så här kan jag se ett problem i hela systemet. Det är liksom ingen kvalitetstämpel att ha gjort ett väpnarprov eller riddarprov, utan för att få ett hum så behöver man vet NÄR provet gjordes också.
Men för dig som är nyfiken att börja så skulle jag absolut säga att en väpnare fungerar utmärkt för dig, de har en bra grund och stå på och har ofta ridit akademiskt i minst 5 år, vilket borde ha gett dem en bra grund att stå på.. Sen ingår ju ingen pedagogisk del i provet, så det kan ju vara så att de kan rida själva med inte lära ut. Se dig för lite och ett tips kan ju vara att kolla lite på de riddarna som du tycker verkar intressanta och om du gillar deras undervisning så kan du se om de har någon väpnare som undervisar. Deras väpnare är ju upplärda av dem och borde ju rimligtvis undervisa på ett liknande sätt.


Och så en liten uppdatering från mig också!
Igår var jag och Skippen med på vår första clear round, vi startade på 40 cm och fick två rosetter, så jag måste ju säga att jag är väldigt nöjd! :angel:

Innan dess har vi varit o löshoppat (typ i mellandagarna) och Skippen hoppar faktiskt riktigt fint, alla som var där var imponerade över hans teknik, och jag som inte kan något om hoppning får väl lita på de andra.
Ridläraren på klubben som vi var på undrade om inte Skip var till salu till ridskolan för han var ju så himla trevlig. Jag svarade nej. Och att att skenet bedrar, det ligger många års träning bakom det han visar upp idag, och bara en dag utan tydliga regler så blir han rabiat.. Svårt att tro när man ser han..

O sen var vi ju tvungna att träningshoppa med hästen också, så min kära vän höll en hopplektion för oss, och oj vad jag har fegat till mig.. Men i det stora hela så gick det väl ganska dåligt då.. tur att vi skärpte till oss till clear rounden, då kändes det inte alls lika ovant och läskigt! Så nästa gång får vi väl höja hindrena lite.. :p

I övrigt är jag ganska låg när det gäller ridningen just nu, stormar, regn, gjyttja, mörker och två tentor motiverar inte mig att gå ut till hästarna. Det blir minsta möjliga just nu, men hoppas att jag kommer igen när tentorna är skrivna.. Men då ska ju jag å andra sidan börja jobba igen..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Immer: ang friskintyg så klarar du dig på ett, när jag åkte hem från en vecka hos B så blev jag stoppad av tullen, och då fick jag åka igenom utan problem..

Då hade du tur. Jag tror inte att tulltjänstemännen stoppade dig av den anledningen att de ville kolla hästens papper, utan de ville nog snarare se om det verkligen var en häst du hade med och inte släpet fullt av exempelvis sprit eller cigarretter.
Intyget gäller väl 48 timmar, om jag minns rätt.
Det är nog inte så ofta som tullen kollar "hästpapper", men det kan hända att jordbruksverket gör det. Och då kan man bli stående i timtal tills en distriktare kan komma och utfärda intyget, och det vill jag inte utsätta min häst för...
Jag vet att det är många som åker över utan något friskintyg alls, men jag skulle inte våga chansa. Nej, alla papper ska vara iordning om man reser över gränserna.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Grattis till rosetterna, vad duktiga ni är! :banana: nu är Skippen en riktig allroundare! :D
Inspirerande till att prova något "nytt" på gamla dar!

halvt knapplån
Angående väpnare/riddare så tror jag också tiden kan tolkas väldigt olika, var det väldigt länge sen provet gjordes men väpnaren/riddaren varit igång aktivt och försökt vidareutveckla sig, hållit träningar osv så kan ju tiden ha gjort denne ännu bättre! :) Jämfört med någon som nyligen blivit riddare och kanske inte hunnit samla på sig samma erfarenhet. Fast det kan ju säkert vara åt det håll du skriver också, och ffa att det inte är någon garanti för bra pedagog/tränare..
Man får väl åka och titta på lite olika och bilda sig en egen uppfattning!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Då hade du tur. Jag tror inte att tulltjänstemännen stoppade dig av den anledningen att de ville kolla hästens papper, utan de ville nog snarare se om det verkligen var en häst du hade med och inte släpet fullt av exempelvis sprit eller cigarretter.
Intyget gäller väl 48 timmar, om jag minns rätt.
Det är nog inte så ofta som tullen kollar "hästpapper", men det kan hända att jordbruksverket gör det. Och då kan man bli stående i timtal tills en distriktare kan komma och utfärda intyget, och det vill jag inte utsätta min häst för...
Jag vet att det är många som åker över utan något friskintyg alls, men jag skulle inte våga chansa. Nej, alla papper ska vara iordning om man reser över gränserna.

Nja, de stannade mig för att kolla vad jag hade gjort med hästen i D-mark, kollade på friskintyget och lät mig åka vidare.

Du har helt rätt i att friskintyget ska utfärdas 48 timmar innan utförsel av häst men om man läser i deras dokument så står följande text:

"Kontakta veterinären i god tid inför besöket. Hälsointyg finns hos veterinären. Blanketten kan beställas hos Jordbruksverket endast av veterinären. Hälsointyget är giltigt i tio dagar efter utfärdandet. Under giltighetstiden (tio dagar) kan hästen resa obegränsat mellan EU-länderna samt Andorra, Färöarna och Norge. Hälsointyget ska behållas i minst sex månader för att kunna visas upp för officiell veterinär i samband med utfärdande av nytt intyg, vid ev stickprovskontroll eller vid smittspårning."

Så tullen gjorde rätt, och jag med. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Grattis till rosetterna, vad duktiga ni är! :banana: nu är Skippen en riktig allroundare! :D
Inspirerande till att prova något "nytt" på gamla dar!

halvt knapplån
Angående väpnare/riddare så tror jag också tiden kan tolkas väldigt olika, var det väldigt länge sen provet gjordes men väpnaren/riddaren varit igång aktivt och försökt vidareutveckla sig, hållit träningar osv så kan ju tiden ha gjort denne ännu bättre! :) Jämfört med någon som nyligen blivit riddare och kanske inte hunnit samla på sig samma erfarenhet. Fast det kan ju säkert vara åt det håll du skriver också, och ffa att det inte är någon garanti för bra pedagog/tränare..
Man får väl åka och titta på lite olika och bilda sig en egen uppfattning!

Tack! Han är ju en riktig stjärna min lilla häst.. Jättekul att göra nått annat, bara för att det är kul, men jag vet ju vad som är roligast trots allt. Efter tentorna så hoppas jag på att jag och Skip orkar ladda om inför nästa träning med vår ena tränare i slutet av januari. Det har trots allt hänt ganska mycket med honom sen sist, bland annat har han blivit såpass stark så hans fina galopp är tillbaka, och det är skönt!

Sen håller jag helt och fullständigt med dig om om väpnare/riddare. Det kan ju vara helt åt båda hållen. Jag vet ju flera som har utvecklats något enormt sen proven, och de som inte har kommit någonstans typ..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Då klarar man sig ju med ett intyg :) Tack för klargörandet!
Jag skyller på att det var länge sedan jag jobbade vid gränsen och sysslade med sådana kontroller.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag förstår att han gör så faktiskt. Jag hade inte velat att folk som inte alls fattat vad jag tror på går runt och påstår att "tuaphua säger så här". För det är ju Bent som är AR liksom.
Och men tanke på vad för folk som undervisat AR länge nu och vilket rykte AR fått så hade jag iaf velat skärpa till det hela lite.

Jag tycker det är synd att det sköts som det gör på många sätt. Men jag förstår hur man vill kunna stå för sitt varumärke.

Jag tycker det är lite larvigt att hålla på att stryka folk som bevisat sig genom prov och tom tagit flera ringar för att de inte är aktiva nog inom spridandet av just ARs lära och då Bents namn. Om de rider och lär ut på samma sätt som då de tog spö och ringar så tycker jag de borde kunna få stå kvar någonstans utan att betala och göra omprov etc.
På ngt sätt känns det lite som ett sätt att slå mynt av saker och ting för egen vinning. Och inte bara för att kontrollera kvaliteten och låsa inriktningen mot ngt man tycker gagnar hästarna.
Jag tror inte några jag känner begärt bli strukna som riddare. Så anti AR-ridning är de inte. Men de har slutat säga sig rida AR just för hur ridderskapet sköts och hur det liksom blev lite väl mkt penga-mentalitet hos Bent. Och de har heller inte rekommenderat in nya riddare på ett tag. Nu är de antingen uteslutna eller vilande, dvs osynliga. Jag tror nog att de dragit in en braaa summa pengar till Bent iom att de var stora dragnamn under många års tid på clinicarna här i Stockholm. Då var det antingen skrittekipage(lektion efter lektion) eller de och deras elever som folk fick betala flera hundra för att se. Hade det bara varit skrittekipagen hade nog få gått för så dyra pengar.
Hade det varit mitt ridderskap hade jag haft kvar de "gamla" namnet synliga på ngt vis så länge som man fortf vill det. För att liksom visa på deras bedrift och kunskapsprov de klarat(inte gratis heller även om det väl är billigare nu?)
Jag kan givetvis missat att de jag känner gått ur. Men men regelsystemet så ska ju folk bli osynliga som vilande.

Suberdoo: Vad duktiga ni är! Heja er och grattis!
Jättekul att det gick så bra! Och vilket fint beröm av ridläraren som ville köpa! Det är verkligen inte alla hästar som upplevs lätta nog att platsa på såna ställen!

Själv har jag igår ridit lilla gulle. Han är lite stel sen vilan. Men han var duktig och gjorde sitt bästa. Ändå mil bättre än då vi först började.
Lilltjejen skulle rida lektion för tyskberidaren och ville ha mig där som support. Hon är så himla omtänksam liten tjej. Så hon hade med kaffe till honom, te till mig och nybakat till oss båda. Riktigt gott i kylan!

Idag skjutsats jag ut till stallet av en vän/min tränare. Han fick se Tino i full vinterpäls a la Islandshäst i norr. Det värmde hans hjärta iom att han gillar det naturliga. Han tyckte han såg ut att ha det jäkligt bra. Dock kände han inte ens igen Tino i all pälsen. Jag fick peka ut vem det var.:rofl:
Vi käkade, smed lite planer och hade trevligt. Inget hästeri-jobb idag utan bara social-visit. Jag tror han ville mata mig lite så jag äter nog.
Jag jobbade med lilla gulle från backen idag. Han börjar mjukna lite nu även om det fortf är lite småstelt.
Zebis hade fått klåda under bandaget och demolerat det och sen trampat på sitt sår. Bloood en masse... Ponniiii... Grrrr!:devil:
Sen fick jag skjuts hem av en annan kompis och blev matad med thaimat och fick massage.
Det känns som lite lagom igångsättning för mig. Blir ju helt slut bara av att tömma en kärra. :P
Spräckte ett par brallor under rumpan idag. Så anar viss fetma med. Men det försvinner snart nu när jag är igång igen.;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag förstår att han gör så faktiskt. Jag hade inte velat att folk som inte alls fattat vad jag tror på går runt och påstår att "tuaphua säger så här". För det är ju Bent som är AR liksom.
Och men tanke på vad för folk som undervisat AR länge nu och vilket rykte AR fått så hade jag iaf velat skärpa till det hela lite.

Jag tycker det är synd att det sköts som det gör på många sätt. Men jag förstår hur man vill kunna stå för sitt varumärke.

Jag tycker det är lite larvigt att hålla på att stryka folk som bevisat sig genom prov och tom tagit flera ringar för att de inte är aktiva nog inom spridandet av just ARs lära och då Bents namn. Om de rider och lär ut på samma sätt som då de tog spö och ringar så tycker jag de borde kunna få stå kvar någonstans utan att betala och göra omprov etc.
På ngt sätt känns det lite som ett sätt att slå mynt av saker och ting för egen vinning. Och inte bara för att kontrollera kvaliteten och låsa inriktningen mot ngt man tycker gagnar hästarna.
Jag tror inte några jag känner begärt bli strukna som riddare. Så anti AR-ridning är de inte. Men de har slutat säga sig rida AR just för hur ridderskapet sköts och hur det liksom blev lite väl mkt penga-mentalitet hos Bent. Och de har heller inte rekommenderat in nya riddare på ett tag. Nu är de antingen uteslutna eller vilande, dvs osynliga. Jag tror nog att de dragit in en braaa summa pengar till Bent iom att de var stora dragnamn under många års tid på clinicarna här i Stockholm. Då var det antingen skrittekipage(lektion efter lektion) eller de och deras elever som folk fick betala flera hundra för att se. Hade det bara varit skrittekipagen hade nog få gått för så dyra pengar.
Hade det varit mitt ridderskap hade jag haft kvar de "gamla" namnet synliga på ngt vis så länge som man fortf vill det. För att liksom visa på deras bedrift och kunskapsprov de klarat(inte gratis heller även om det väl är billigare nu?)
Jag kan givetvis missat att de jag känner gått ur. Men men regelsystemet så ska ju folk bli osynliga som vilande.

Jag kan även jag förstå Bent och att han gör som han gör. Men samtidigt ser jag som funderar på att starta eget hur mycket det faktiskt skulle kosta att vara en del av hela systemet. Dels behöver man betala hutlösa summor för att ens rida för honom, därefter tillkommer en kostnad för att få vara med på hans hemsida, och ytterligare en kostnad (om jag har fattat det rätt, kan vara samma som den innan) för att vara licensierad tränare. Och det är inte billigt det heller. Jag kan på nått sätt förstå att det funkar för dem som redan har ett namn, men att ta sig in i den gemenskapen är ju inte helt lätt. Och kanske inte ska vara det heller.
Men som sagt, jag förstår att Bent inte vill ha dessa som har varit på någon kurs som fotfolk för någon riddare, och sen påstår sig undervisa som Bent med i sitt trademark. Men precis som du skriver så finns det ju massor med tränare som fortfarande tränar enligt hans principer, men som inte riktigt vill hänga med i karusellen med vilande riddarskap, tidsgränser, kostnader hela den svängen.
Min ena tränare är nu vilande riddare, denne har inte tagit avstånd från Bent, men är inte aktiv i hela spektaklet runt omkring.


Sen funderar jag väldigt mycket på det här med "dressyren är till för hästen". Det jag fastnade för en gång i tiden, men som jag undrar om det håller på att urvattnas till förmån för "konsten". Det jag tänker på är att ser rent krasst på vilken typ av hästar som folk per nu rider upp/ gör sina prov med så är det ju inte vilka som helst. Det är ju hästar som halvblod, pre, kallblod (travare), osv. Jag har skummat igenom riddarskapets hemsida och har inte hittat något förutom dessa typer av hästar.
Platsar jag och min ponnykorsning inte in i detta gäng längre? Måste jag byta häst för att kunna komma längre när det gäller prov? Så vill jag komma längre, kanske börja undervisa, få Bs OK så behöver jag alltså byta häst, eller? Och när anledningen var att jag började med AR var det ju att det var ett ställe där alla var välkomna, det spelade ingen roll vad man har för häst, alla passar..
Lite bubbel, men det är sånt som har svävat omkring i mitt huvud senaste halvåret. Jag börjar känna att vi inte platsar längre, och det trots att B tycker om oss som ekipage, så det är liksom inte där skon klämmer...



Suberdoo: Vad duktiga ni är! Heja er och grattis!
Jättekul att det gick så bra! Och vilket fint beröm av ridläraren som ville köpa! Det är verkligen inte alla hästar som upplevs lätta nog att platsa på såna ställen!


Tack, vad glad jag blir för alla snälla ord här.. Det är nästan så att jag börjar förstå att vi har gjort något bra.. ;)
Ja, det har du rätt i, jag ska se det som beröm.. Jag vet inte riktigt hur jag tolkade det från början, men jag tror att jag bara tänkte "du skulle bara veta!". Men det är sant. Jag ska se det som ett kvitto på att alla timmar med träning för att få honom som han är idag har varit värt det och bra. Tack igen, skönt att ha någon som får mig att tänka vidare.


Själv har jag igår ridit lilla gulle. Han är lite stel sen vilan. Men han var duktig och gjorde sitt bästa. Ändå mil bättre än då vi först började.
Lilltjejen skulle rida lektion för tyskberidaren och ville ha mig där som support. Hon är så himla omtänksam liten tjej. Så hon hade med kaffe till honom, te till mig och nybakat till oss båda. Riktigt gott i kylan!

Idag skjutsats jag ut till stallet av en vän/min tränare. Han fick se Tino i full vinterpäls a la Islandshäst i norr. Det värmde hans hjärta iom att han gillar det naturliga. Han tyckte han såg ut att ha det jäkligt bra. Dock kände han inte ens igen Tino i all pälsen. Jag fick peka ut vem det var.:rofl:
Vi käkade, smed lite planer och hade trevligt. Inget hästeri-jobb idag utan bara social-visit. Jag tror han ville mata mig lite så jag äter nog.
Jag jobbade med lilla gulle från backen idag. Han börjar mjukna lite nu även om det fortf är lite småstelt.
Zebis hade fått klåda under bandaget och demolerat det och sen trampat på sitt sår. Bloood en masse... Ponniiii... Grrrr!:devil:
Sen fick jag skjuts hem av en annan kompis och blev matad med thaimat och fick massage.
Det känns som lite lagom igångsättning för mig. Blir ju helt slut bara av att tömma en kärra. :P
Spräckte ett par brallor under rumpan idag. Så anar viss fetma med. Men det försvinner snart nu när jag är igång igen.;)

Skönt att höra att du har så många som tar hand om dig, alltid skönt när man är hästtjej och inte KAN vara dålig. Hästar ska matas, mockas, ridas osv oavsett hur vi mår..
Hur går det med Tino, gör du något alls med honom just nu, eller har du fått prioritera att träna andras hästar först?

Oroa dig inte för vikten, den brukar fixa till sig när man kommer igång igen (om man inte gör som jag o sitter inne o pluggar och bakar, tur att jag skriver mina sista två tentor nästa vecka så jag kan återgå till mitt vanliga liv)..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det tycker jag, en riktig stjärna! :love: Kul att ni börjar hitta formen igen! :)

Nog tror jag att ni fortfarande platsar, det är väl det att många hållit på länge och hunnit skaffa fler/nya hästar, och många blir smittade av de hästtyper som redan finns aktiva. Jämför man med de flesta tävlingsgrenar så tycker jag inte alls det verkar vara bara vissa raser som gäller, bara de du räknade upp är ju några stycken. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det tycker jag, en riktig stjärna! Kul att ni börjar hitta formen igen!

Nog tror jag att ni fortfarande platsar, det är väl det att många hållit på länge och hunnit skaffa fler/nya hästar, och många blir smittade av de hästtyper som redan finns aktiva. Jämför man med de flesta tävlingsgrenar så tycker jag inte alls det verkar vara bara vissa raser som gäller, bara de du räknade upp är ju några stycken.

Ja, det är kul. Skippen har börjat få tillbaka sin rumpa, inte riktigt lika rund som i somras när vi kom hem från B, men det är på gång. Musklerna runt bakknäna har bullat upp sig o halsen är på gång.. Ryggen verkar däremot dröja lite till.. Men med lite mer uteritter och tempo så lär det var på gång den med. Ska snart gå ut och arbeta honom lite för hand (i kapson).

Hmm.. Jag känner mig tyvärr inte helt övertygad.. Saken är ju det att de hade andra hästar från början, typ som min korsning, men de har ju blivit bortslussade på något sätt. Jag tror att det beror på att kraven på ridningen har blivit såpass mycket högre. Jag hoppas att det inte beror på det, men kan inte se något annat samband. Jo kanske det att det trots allt är ett ganska hierarkiskt sällskap, med elitistiska drag där man "ska se ut och ha" vissa saker.. ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jomen lite mode är det ju med raser det håller ni väl med om?
För ett gäng år sen var kbl-travare det ballaste man kunde ha, sen blev det fränt med PRE och nu är fredriksborgaren det ultimata riddjuret:cool:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sen funderar jag väldigt mycket på det här med "dressyren är till för hästen". Det jag fastnade för en gång i tiden, men som jag undrar om det håller på att urvattnas till förmån för "konsten". Det jag tänker på är att ser rent krasst på vilken typ av hästar som folk per nu rider upp/ gör sina prov med så är det ju inte vilka som helst. Det är ju hästar som halvblod, pre, kallblod (travare), osv. Jag har skummat igenom riddarskapets hemsida och har inte hittat något förutom dessa typer av hästar.

Under de senaste åren har jag sett (godkända) väpnarprov som utförts av ryttare på mycket grov ardenner, väldigt litet arabsto (barbacka, dessutom), welsh/halvblodskorsning (145 i mkh), nordsvensk bruks och varmblodstravare. Flera av de här ryttarna kommer säkert att gå vidare till riddarprov med samma hästar.

Platsar jag och min ponnykorsning inte in i detta gäng längre? Måste jag byta häst för att kunna komma längre när det gäller prov? Så vill jag komma längre, kanske börja undervisa, få Bs OK så behöver jag alltså byta häst, eller?

Jag kan inte se en enda anledning till varför du skulle byta häst för att komma vidare! Själv funderar jag på om jag ska försöka fixa till longerprovet i sommar med hjälp av nordsvensken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 343
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp