Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
kl.
Är det bara jag eller är det inte jäkligt svårt att hitta en hyfsad tränare inom den akademiska ridkonsten??? Och då menar jag på ett någorlunda nära avstånd. Hur många mil har ni till er tränare?
Börjar med att svara dig innan jag fortsätter på resten av diskussionen här i tråden..
Jag har turen att bo ca 3 mil från min ena tränare, och eftersom jag har varit med sen han startade så har jag turen att jag kan komma upp någon dag här och där och träna. Oftast bokar jag in lektioner för ett år framåt, det är enklast att hålla ordning på träningarna då! Just nu sitter jag och planerar 2012, och det lutar faktiskt åt att det inte bllir fokus på ridningen iår. Men jag har inte riktigt bestämt mig än..
Min andra tränare kommer till ett ställe ca 4 mil åt andra hållet ca 8 gånger om året, och då har jag fast plats för henne hälften av dessa tillfällen.
Min tredje tränare är BB, men det är långt till honom från mig, ca 6-7 timmars körning, och med en häst som helst inte reser så har jag fått välja att inte åka till honom i år. Dessutom kan jag tycka att helgkurserna har blivit hutlöst dyra, så jag vet faktiskt inte alls hur jag ska göra framöver... Tur att jag har två andra superbra tränare!
Immer: ang friskintyg så klarar du dig på ett, när jag åkte hem från en vecka hos B så blev jag stoppad av tullen, och då fick jag åka igenom utan problem..
Så det gäller ju att hitta tränare, och tillfällen som passar bra helt enkelt. Nu vet jag inte riktigt vart du håller till, men här i Västra Götaland skulle jag faktiskt vilja säga att det finns relativt gott om träningar. Sen är det väl kanske inte det lättaste att få en plats på någon av dem alltid. Det har jag lite sämre koll på, jag har ju som sagt plats för dem jag vill träna för, och vill inte träna mer än så, då hinner jag ju inte öva själv hemma mellan, och det är ju eg då jag tycker att jag lär mig något.
När det gäller väpnare och riddare, så skulle jag vilja säga att kvaliteten är väldigt varierande. Det finns riddare som gjorde proven för länge sen som inte ens skulle klara ett väpnarprov idag.. Så här kan jag se ett problem i hela systemet. Det är liksom ingen kvalitetstämpel att ha gjort ett väpnarprov eller riddarprov, utan för att få ett hum så behöver man vet NÄR provet gjordes också.
Men för dig som är nyfiken att börja så skulle jag absolut säga att en väpnare fungerar utmärkt för dig, de har en bra grund och stå på och har ofta ridit akademiskt i minst 5 år, vilket borde ha gett dem en bra grund att stå på.. Sen ingår ju ingen pedagogisk del i provet, så det kan ju vara så att de kan rida själva med inte lära ut. Se dig för lite och ett tips kan ju vara att kolla lite på de riddarna som du tycker verkar intressanta och om du gillar deras undervisning så kan du se om de har någon väpnare som undervisar. Deras väpnare är ju upplärda av dem och borde ju rimligtvis undervisa på ett liknande sätt.
Och så en liten uppdatering från mig också!
Igår var jag och Skippen med på vår första clear round, vi startade på 40 cm och fick två rosetter, så jag måste ju säga att jag är väldigt nöjd!
Innan dess har vi varit o löshoppat (typ i mellandagarna) och Skippen hoppar faktiskt riktigt fint, alla som var där var imponerade över hans teknik, och jag som inte kan något om hoppning får väl lita på de andra.
Ridläraren på klubben som vi var på undrade om inte Skip var till salu till ridskolan för han var ju så himla trevlig. Jag svarade nej. Och att att skenet bedrar, det ligger många års träning bakom det han visar upp idag, och bara en dag utan tydliga regler så blir han rabiat.. Svårt att tro när man ser han..
O sen var vi ju tvungna att träningshoppa med hästen också, så min kära vän höll en hopplektion för oss, och oj vad jag har fegat till mig.. Men i det stora hela så gick det väl ganska dåligt då.. tur att vi skärpte till oss till clear rounden, då kändes det inte alls lika ovant och läskigt! Så nästa gång får vi väl höja hindrena lite..
I övrigt är jag ganska låg när det gäller ridningen just nu, stormar, regn, gjyttja, mörker och två tentor motiverar inte mig att gå ut till hästarna. Det blir minsta möjliga just nu, men hoppas att jag kommer igen när tentorna är skrivna.. Men då ska ju jag å andra sidan börja jobba igen..