Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vi jobbar med mig, väldigt basic att fokusera på rätt signaler och lägga upp det schysst utifrån min synvinkel - först massa basicövningar för att ha lättare att vara konsekvent, först när det känns bra går jag vidare till mer krävande moment där det krävs att jag kan bolla flera saker samtidigt utan att falla in i gamla ovanor. :angel:
Första passet var huvudfokuset att bli mer konsekvent med tänket "det är hästen som ska forma sig, inte du som formar hästen" och passa upp så jag inte var för snäll och lät en massa slarv passera, se till att hänga med hela tiden och vara konsekvent. Då fick jag också passa på att jag själv inte omedvetet tänker att JAG formar hästen vilket isåfall genererar att man sitter och pillar i en tygel, för händerna åt sidan, försöker kompensera med sitssignaler snarare än att bara försöka inverka rätt, osv. Särskilt att handen råkade hamna i sidled var lätt hänt märkte jag! Antingen för hur axlarna hamnade om hästen hamnade snett, eller hur jag själv ville vrida mig för att kompensera. Stenpli på det och bara enkla övningar så det var lätt att vara konsekvent!
Nästa dag byggde jag på med nästa handinverkan-grej, att jag tänker "ta, ta, -bjud handen" om jag behöver vara väldigt tydlig med handen för att inte fastna eller av misstag tjuvkorta upp tygeln. Samt tränade lite på att känna rytmen i olika gångarter.
Har ju tyvärr inte kommit till den grad att jag kan slopa handen helt (om man någonsin gör det helt?) men samtidigt är det ofta den som ställer till med dumheter och då gäller det ju att försöka tänka vad man SKA göra och försöka hålla sig till det.
Efter ett par pass hade jag så mycket gratis i avspändhet och att pålle blivit bättre på att forma sig så då kunde vi gå över till lite klurigare grejer, diagonalslutor, lite travövningar, (hade gjort övergångar innan och rulla på lite i traven men väldigt basic), galoppanslag, lite mer samling.
Då märker man desto mer hur mycket man har gratis av det basic man fått till bättre! :)
Efter att ha fått upp samlingsgraden ett par snäpp så fick han till en enormt trevlig trav! :love: Traven är rolig eftersom man egentligen inte måste jobba så mycket i själva traven för att få den bättre. Jobbet i skritten och träning till galoppansatser/galoppanslag, och nu på senare tid då lite lek med att plocka fram något steg tramp ur skolskritt, sånt gör traven markant bättre "på köpet". Så kan man sitta och glassa omkring lite i den om man vill belöna sig för jobbet vi gjort! :D
Det är ju ofta så att jag "vet" hur jag borde göra men ibland märker lite sent såna smågrejer man lagt till med. När ovanstående detaljer började sitta igen så märkte jag att jag hade börjat fuska med att länga yttertygeln. Så då övade vi lite på det.


Skönt med behandling! Hoppas det håller sig och att ni får bort det sista!

Ja, bussiga hästar växer inte på träd! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, basics är lätt att vilja slarva förbi för att få göra roligare krumelurer. Jag gör det själv gång på gång tyvärr. Att man aldrig lär sig! Så får man backa ibland och göra om. Typiskt!

Handen är du inte själv om. Jag tror inte fastna i handen och hålla sig på linjen är det jag gapar mest om dagarna i ända. Sitsfel folk gör diffar lite mer. Men alla vill dra i tygeln lite för mycket. Jag med, även där. :P

Men kul att du känner att det blir så tydliga framsteg. Då är du nogrann och har en plan!

KL
Igår hade vi träningar på gården. Mina ena tränare kom. Jag tog lilla gulle för hand för henne. Han var taggad som attan och vi har snäppt upp kraven. Så jag fick jobba hårt med raketbränsleladdad häst i träns från marken. Men han blev bra!
Halvblodsstoet och jättehästen var också med, under resp mattar. De var riktigt duktiga. Tränaren ville tom sno halvblodskvinnan. Kul!

Sen pep jag in i andra ridhuset och kollade lilltjejens lektion för beridaren. Det gick skitfint! Nu är det bestämt med tävlingsdeb för säsongen för dem i början av feb på hemmaplanen. Spännande! Deb för tjejen med LA öht med. Kul att få diskutera kring träningsupplägget med kunniga beridaren med. Han tycker vi jobbat helrätt och var supernöjd med deras utveckling.
Höll även med om vitsen med att lära tjejen lite trängande tygeltag i både in/ytter, böja hästen och lossa nacken m höjd hand. Intressant!
Såg sen också en liten ponny jag haft för hand som skulle testa vara med för första gången. Vi har pratat om den förr. Och han höll helt med om min bedömning. De fick också jobba på samma sätt uppsuttet. Intressant att han som rider tyskt jobbar på samma sätt som mina 3 tränare.

Idag började dagen i långklänning för mig. Mycket märkligt!:eek: Utomhus!:eek:
Lilltjejen pluggar media. Och hon hade fått i uppgift att fota kring temat drömmar. Hon ville ha en lite flott vit häst och mig på bild i en trollskog. Så åkte och lånade PREn jag ridit mkt. Han har mkt utstrålning och blir super på bild. Han gjorde reklam för livrustkammaren i höstas. Så han är ju rutinerad.;)
Jag däremot aaavskyr att vara med på bild. Men om jag ska tvinga tjejen att face her fears måste väl jag möta mina. Så jag ställde upp. Nu finns vi förevigade och ska ställas ut i hennes skola. Uthängda på FB är vi med. Men det är en otroligt vacker bild, även om jag helst vill sudda mig. :P
Ska se om jag får lägga ut sen då den är färdigfixad.

Sen åkte vi till stallet och där var det pay n jump. Jag passade på att fika i Polo-baren. Otroligt gott! Vår godsherre har varit kock på Grand förut. Det märks då han lagar mat eller bakar! Jag tog 4 olika bakverk. Blurp!

Därefter gick jag och Zebbis ner till Tino och hälsade på. De var nyserverade. Men han är så rar och kommer och myser iaf vid staketet. Älskade häst!:love:

Efter det hoppade jag upp på bomb till ponny. Står ju i sjukhage pga såret. Vi drog en repa i skogen i nyfallna snön. Helt underbart! :love:

Därefter lektion med en liten ponny som börjat uppföra sig märkligt. Han är vetkollad nu och vi har klartecken att köra igång iom att han är smärtfri. Ponnyn var dock lite stel och hade överskottsenergi. Tog den från marken först och mjukade upp den. Jag känner mig lite för stor för den även om den nog eg skulle orka. Så vill helst slippa sitta på den. Sen då den var mjukare och då också ville jobba så fick lilla tjejen som har den sitta upp. Jätteduktig för sina 12 år! Hon kunde sen lägga ner honom i formen och rida med mkt lättare kontakt och mer gång på ponnyn som är väldigt känslig. Kul!

Sen blev det uteritt på lillraringens stora bus-sto. Hon stod igår och var laddad till 1000. Tog henne för hand på väg bort till skogen och joggade henne lite. Väl där hoppade jag upp och höll i hatten.:p
Fick rida på friskt i trav och försöka få henne att slappna av och komma ner i låååg form ett rätt bra tag innan fröken lugnade sig lite. Hon känns lite stel och mer oliksidig då hon stått. Men hon kom loss fint sen. Vi lekte med bytena och fick till rätt ok serier ner till var 3:e. Red också galopp och ställde över mkt utan att byta. Lilla fröken har börjat byta på rakt spår bara tjejen ställer om och inte för hjälpen. Så det fick hon sluta med.
Hon är jäkligt rolig att jobba med den hästen! Inget testande alls idag. Bara mkt energi och ngt kast av ngt äckligt.
Förut när vi ridit över stockar har hon aldrig hoppat. Men nu har de löshoppat henne. Och hon verkar börja tycka det är skoj. Så nu skuttar hon. Lite kul!

Lilla gulle fick löslongeras och bralla loss i ridhuset rejält idag. Sen fick han gå ganska hårt pass för hand. Han var bra!

Poooolare:
KompisHej.jpg


"Får jag springa mamma?"
Busponni.jpg
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Sötnosar! :love:
Vad mycket skoj på gång! :) Skönt att få bekräftat att ni är på rätt spår!

Ja för mig är det ständigt en balansgång mellan för svårt - tappa basic och börja lägga till sig olater, och för lätt - inte utmana sig tillräckligt och till slut gå ner sig så i nivå att även de lätta sakerna känns svåra! :p Tappar i dagsform, dessutom märker man inte riktigt på samma sätt vilka delar som funkar och inte om man inte utmanar sig lite, kan råka lura sig själv att det är bättre än det är för att man inte utsätter sig för det man skulle haft svårt för just den dagen.
Men just att börja med något enkelt och därifrån trappa upp känns som en bra idé. :)
Gäller att ha koll på sig själv och det är väl det som är svårast när man rider själv alldeles för ofta!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Oj så ni jobbar, både du och tuaphua. Kul att läsa om vad ni gör!

Själv har jag börjat jobba, och därmed har jag väldigt lite tid framför datorn, försöker att lägga min lediga tid på hästarna..

Skippen går himla fint just nu, trots att jag fortfarande tycker att han är lite väl tunn i musklerna över ryggen. Jag måste verkligen se till att komma ut och mängdträna honom ute så det blir mer naturligt för honom..

Idag jobbade jag tidigt (gick upp 04:15 = mitt i natten!) och var hemma igen vid 12 halv 1. Sen kom hovslagaren, och jag är så ytterst tacksam över att äntligen ha hittat en skicklig, trevlig och ordningsam hovslagare, de verkar ju inte växa på träd direkt...

Skip blev av med sina skor ibak och skodd med snösulor och brodd fram så nu ska vi kunna rida även om det är snö ute.. :)

Lilla Sims fick också på sig ett par dojjor på fram, han har varit väl stapplig i hagen nu när det har fryst på så nu ser båda hästarna likadana ut på sina fötter. (undra om det innebär att jag faktiskt kommer ta mig samman och börja träna lite med Simpan också..) Hovslagaren tyckte absolut att jag skulle köra in honom, och jag har ju redan börjat, så det är väl bara att ta upp det där jag slutade i somras kanske.

Sen passade jag på att rida när Skip hade blivit så fin om fötterna. Tog tränset och hoppade upp barbacka och körde ett pass på banan. och OJ! han imponerar mig verkligen! Nu förtiden har han så mycket eget driv på banan så jag behöver inte ens påminna honom om att gå framåt. Så härligt!! Testade några galoppfattningar, och det är verkligen häftigt att få sitta på honom när han tar i så! Så här sitter jag och svävar på moln, så härligt med såna här dagar helt enkelt!

Nu ska jag ta en promenad (eller löparrunda, men troligtvis inte :p) innan jag slänger mig på sängen för att gå upp lika tidigt imorgon igen..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul att ni är igång och är så duktiga! :banana: Köra in låter ju jättekul, och bra träning för pållen!

Jobbet tar alldeles för mycket ork och energi för mig också egentligen, får bli ännu strängare med mig själv när det gäller träningsschemat för att kompensera! :P
Fast det lät mer extremt för dig ska erkännas! Haha, jag tycker det är tidigt att behöva gå upp 7:30 när man ska börja jobba vid 12-13! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jo, jag försöker orka iaf.. Det är ju BJ träning nu till helgen så det är ju bara att kämpa på!

Idag har jag och Skip varit ute i skogen en sväng och verkligen blåst ur, OJ så mycket energi han hade. Ingen som har sett Skippen skulle tro mig om jag beskrev hur han var. Han studsade iväg i en bockserie innan han galopperade med full fart framåt. när jag vände och red samma lägda tillbaka så hoppade han på stället innan jag släppte fram honom, och jag kände att jag var nog tvungen och vända och ta samma sträcka en gång till.. Då bjuder han till med lite terre a terre innan han sätter full fart igen, lillhästen då! Kul att känna att träningen vi gör på ridbanan ger han nya kopplingar i ridningen, även utanför ridbanan. Såhär hade han aldrig gjort för några år sen!

Det är dagar som denna som jag förstår varför jag sliter och lägger så många timmar på mina prinsar.
Det blir inte sämre av att jag och Sims var ute på en promenad och kollade på stjärnorna igår, och trots att han var pigg och på tå så gjorde han inga försök att springa ifrån mig, det hade ju inte hänt för 1,5 år sen när han kom hit. Då gick han dit han vill helt och hållet. Nu bockade han och skuttade på långt grimskaft och vanlig grimma men drog inte ens i grimskaftet.. Den lille grå! :love:

Jo, det är omänskligt tidigt, men nu är det bara imorgon kvar, och sen går jag tillbaka till mitt vanliga 7-16 jobb. Sen slutar jag ju vid halv 12 en dag som denna när jag har varit uppe så tidigt, men det hjälper ju inte när man känner sig mer död än levande resten av dagen..
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul med träning! Hoppas vi får uppdatering sen efter helgen! :)
Själv har jag bokat in årets första träning, som inte blir förrän i slutet av Mars, men ändå- något att se fram emot!

Så himla inspirerande att läsa om dina underbara hästar! :banana: Haha, kul att det blev sån sprutt på skippen!
Jätteroligt som du säger när man märker av det utanför dressyrandet också, då känns det verkligen som att det hänt något! (Förhoppningsvis till det positiva! ;) )



Min herre har också varit oförskämt lättsam nu senaste dagarna! Egentligen är han ju alltid snäll, men kan få lite griller i huvet om han blir nervös/stressad/osäker. Nu är det (på senare tid iaf, är lite till och från) som att han beslutat sig för att mattes beslut brukar vara bra, så vi följer det, sen kan han göra lite gulliga egna saker men ändå lättövertalad till att istället göra det matte säger.
Eller så KAN det ju vara så att matte ändrat inställning. :S Att "äh, det är bara gulligt när han gör sådär, det kommer inte hända något!" (typ: spänner mig inte för att han blåser upp sig och stirrar på något, skrattar lite bara, eller: var det läskigt? vad bra, då kan vi ta i lite mer! :D ) tänka mer positivt. Hursomhelst så känns det bra, passar på att njuta så länge det varar!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, herregud! Så tycker ni jag kör mycket..:eek:
Jag tycker du är superduktig som orkat med de där tiderna!

Vad kul att Skippen börjat bjuda. Bra jobbat!
Det verkar som du genomgående gjort ett bra jobb med den där hästen. Njut och beröm dig själv med!

Jättekul med inkörning av lillkillen! Jag håller tummar och tår.

Hovisar verkar vara svårt att hitta. Jag håller håååårt i min! Jag vete fasen vad jag ska göra då han blir för gammal för att sko.

Du får uppdatera efter träningen sen! Hur ofta går det att få till träning för er?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad fantastiskt att du kan känna annorlunda nu! Just om man kan hitta den inställningen brukar ju mindre saker hända också iom att de också slappnar av.
Det är ju en jättetröskel du kommit över!

Jag har har idag haft två såna elever som är osäkra. En 12-årig tjej på en liten högblodig ponny. Känslig och spänd ponny som varit missförstådd. Har haft dem en gång här om dagen. Idag tog jag honom från marken först och han kom loss mycket mer än sist. Var bättre från start. Men vi kunde få lite mer idag. Sen fick tjejen rida. Nu när hästen var mer liksidig och kunde komma ner och länga ut halsen i balans så bjöd han bättre med. Och avslappnad i kroppen blev han avspänd mentalt och höll sig i skinnet.
Tjejen är superduktig för sin ålder. Och gör såna framsteg varje lektion. Jättekul!

Andra lite ängsliga ryttaren är stoooora hästens matte. Hon har tränat på bra mellan gångerna. För hästen bjuder fram mer och var mer loss och i bättre balans. Han tog hjälperna bättre med. Kul!
Matte vågade driva igenom då hästen började studsa lite istället för att gå fram. Han gör små pyttehopp. Men för matten räcker det för att väcka rädsla. Och han slipper länga stegen och stretcha iom att hon gett upp. Men nu gav hon sig inte. Utan han fick vackert länga stegen ist för att bara börja jogga eller studsa. Skitbra! Kul att se! En enorm tröskel för henne med!

Lillgumman red för herr beridare idag. Hästen var mjuk redan från start och jobbade super. Tränaren var supernöjd med deras utveckling. De var verkligen superfina! Lillgumman har ridit bra nu och haft bra känsla efter passen ett tag. Så hon är ett kvittrande litet lyckomoln nu. Så himla härligt jämfört med då hon nyss var spyfärdig av skräck inför varje pass.
Herr beridare var också så rar att han gav mig cred för deras utveckling. "Det är helt din förtjänst. Fantastiskt jobb!"
Superkul att få höra från honom!
Hon hade fått bra betyg och massa beröm för fotouppgiften med, ungen. Skoj!

Igår hade jag lektion för medryttaren på halvblodskvinnan jag rider lite. Hon är hoppryttare och har ridit hästen i lite hög, spänd form med lite mkt i tyglarna. Vi har tagit hennes dotters mkt känsliga ponny för hand en gång. Och hon har fått testa lite på mina från backen. Nu insåg hon att det är precis samma balansgrej mellan tyglarna. Jag visade också hur lite jag vill ha i tygeln genom att hålla den a la häst. Hon lyckades få ner hästen i längre, rundare form, avslappnat och på linjen i balans. Hur duktig som helst! Hon hittade känslan och kunde räta upp hästens balans i manken och få henne på linjen. Hästen rörde sig stort och elastiskt. SÅ himla impande och roligt!
Inte fasen lyckades jag med det där på min första lektion med den här metoden!:eek:

Lilla gulle har gått bra nu sista dagarna. Han är för härlig det lilla livet!

Zeb har talat om vad han tycker om sitt hösilage. Vi har småbalar som varit väldigt bra. Analyserat och fint. Det är fortf ett bra foder. Men det skiftar ganska mkt i ts i balarna nu. Och Zeb blir aaarg då det är torrt och mer finstråigt. Han vill icke eta sån sjiiiit! Så han har visat det med önskvärd tydlighet genom att just skita på sin hög hösilage och sen låta det ligga.
Nu öppnar jag en bal, kollar om det är för finstråeigt och torrt för herrn smak. Är det så får en annan häst i stallet ta det. Och så får vi ta en ny till gamle Zeb. Han som alltid bara glufsat i sig vad som helst..:cool:
Nu ska det vara väldigt på oricken allting på ålderns höst. ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är min make. Nej då! ;)
Den vi pratat om. Jag pm:ar om nån dag när jag är lite piggare. :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det känns jättebra! :) Ska spara känslan att plocka fram en regnig dag så att säga!
Det är just ridglädjen och att lyckas hålla sig positiv jag tror är det avgörande! För det är det jag tror pålle är mest känslig för - bilderna i skallen, som kan passera väldigt fort och är svåra att styra, men är man positiv och glad så blir det ju såna bilder som spelas upp. :) Tycker man något är svårt eller pressande, tja, då blir det såklart svårare att inte råka låta någon negativ bild slinta förbi...

Tror mitt nya träningsupplägg (som jag inte hunnit prova så länge iofs) kommer fungera kanon för oss! Rida två pass varje gång vi tränar - då kan man inte komma undan med att egentligen vara för dåligt förberedd, omotiverad eller stressad, eftersom man ska palla med två pass och fylla upp dom med bra saker. Samt att vi hinner få mer gjort, det kan ta ett tag att komma över grovjobbet och till det riktiga jobbet, då har jag procentuellt mer "riktigt" jobb man hinner befästa, hinner inte göra någon grej av transportsträckor, uppsittning osv eftersom det blir fler gånger - avdramatiseras. Med flera anledningar, funkar bättre lustigt nog. Men vi får fler dagar över till att göra mindre seriösa saker eller att ge matte vila! :)


Haha din lille är så charmig också med sina starka åsikter! :D Hejja han! Han har säkert koll på vad som är bra för honom!

Måste vara jätteroligt att följa elevernas utveckling! Särskilt när det börjar släppa! :) Kul med så duktiga elever!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Vad kul med träning! Hoppas vi får uppdatering sen efter helgen! :)
Själv har jag bokat in årets första träning, som inte blir förrän i slutet av Mars, men ändå- något att se fram emot!

Så himla inspirerande att läsa om dina underbara hästar! :banana: Haha, kul att det blev sån sprutt på skippen!
Jätteroligt som du säger när man märker av det utanför dressyrandet också, då känns det verkligen som att det hänt något! (Förhoppningsvis till det positiva! ;) )

Ja, jag lovar att uppdatera! Ska bli så kul att se vad vi kan få öva på denna gången, kanske blir det de förb*nnade galoppombytena. Jag har ett klart och tydligt mål med året och det är att få till bytena, det kan ju inte vara kärnfysik ju! :p

Haha, kul att vi kan inspirera någon, själv tycker jag eg faktiskt att det mesta är ganska tungt och tråkigt just nu, men det har ju med årstiden att göra, hästarna sköter sig ju helt fantastiskt..

Det är himla kul att det märks även utanför banan, det känns som om om det inte är på riktigt om man inte får kvittot någon annanstans än just där man tränar. Jag vill ju ha en stark och säker häst överallt ju, det är ju därför vi tränar så mycket! Jag tror, men just det med hans ryggmuskler gör mig lite tveksam, men som sagt, jag tror de kommer ju mer vi kan komma ut och blåsa ur, han jobbar ju igenom i kroppen på ett helt annat naturligt sätt när vi är ute, att det är positivt med hans nya beteende. Han är glad och positiv så det måste ju vara bra tänker jag! :)



Min herre har också varit oförskämt lättsam nu senaste dagarna! Egentligen är han ju alltid snäll, men kan få lite griller i huvet om han blir nervös/stressad/osäker. Nu är det (på senare tid iaf, är lite till och från) som att han beslutat sig för att mattes beslut brukar vara bra, så vi följer det, sen kan han göra lite gulliga egna saker men ändå lättövertalad till att istället göra det matte säger.
Eller så KAN det ju vara så att matte ändrat inställning. :S Att "äh, det är bara gulligt när han gör sådär, det kommer inte hända något!" (typ: spänner mig inte för att han blåser upp sig och stirrar på något, skrattar lite bara, eller: var det läskigt? vad bra, då kan vi ta i lite mer! :D ) tänka mer positivt. Hursomhelst så känns det bra, passar på att njuta så länge det varar!

Åh vad roligt Totala! Härligt att ni har kommit över den tröskeln, jag är helt övertygad om att mycket kommer lossa nu med din nya inställning! Ni är ett fint ekipage, och Tabbe har ju precis rätt typ av energi för det ni gör, så jag är säker på att det kommer hända massor nu!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, herregud! Så tycker ni jag kör mycket..:eek:
Jag tycker du är superduktig som orkat med de där tiderna!

Vad kul att Skippen börjat bjuda. Bra jobbat!
Det verkar som du genomgående gjort ett bra jobb med den där hästen. Njut och beröm dig själv med!

Jättekul med inkörning av lillkillen! Jag håller tummar och tår.

Hovisar verkar vara svårt att hitta. Jag håller håååårt i min! Jag vete fasen vad jag ska göra då han blir för gammal för att sko.

Du får uppdatera efter träningen sen! Hur ofta går det att få till träning för er?


Problemet är väl att jag inte heller orkar.. Idag var jag helt slut när jag kom hem vid halv 1, gick och la mig en liten stund men orkade knappt ur sängen igen.. Släpade mig ut till hästarna för att fylla på hösilage-påsarna och mocka i deras lösdrift. Stod och klappade lite på dem och sen gick jag in igen.. Sen dess (eller ja, egentligen sen jag gick ur sängen imorse) har jag längtat efter att få gå o lägga mig. Som tur är har jag lyckats säga upp mig från flygtjänst och kommer om någon månad bara ägna mig åt min kontorstjänst. SÅÅÅ SKÖNT! Ingen är gladare än jag skulle man kunna säga. :laugh:

Åh, tack! Jag kämpar och kämpar med min lilla prins, så det hade väl varit själva den om inget hade hänt! Nä men skämt o sido, tack för dina fina ord, de värmer!

Jag hoppas bara att jag tar tag i inkörningen, ni kan väl påminna mig framåt våren så jag inte glömmer av det.. :p

Min ena tränare skulle jag kunna åka till så ofta jag vill, men i år stoppar kostnaderna mig, jag har ju fast plats för m in andra tränare som kommer hit 8 ggr om året. Av de 8 ggr har jag fast plats 4 av tillfällena, och så kan jag oftast få en reservplats de andra gångerna om jag ligger på lite! :)
Tredje tränare är ju mr grand master, han skulle jag nog kunna rida för 3 ggr per år, två helgkurser och en veckoplats hos honom, men då skulle jag ju behöva en bottenlös plånbok.. :p
Fjärde tränaren är vår hanterings/trickträningstränare, henne kan jag träna för på samma premisser som min första tränare.

I år blir det fokus på träningar för tränare nr 2 som jag kommer träna för åtminstone 5 ggr + en veckas träning, och på min fjärde tränare som jag ska gå tre intensivkurser för i år.. (fick dessa som byte mot min gamla sadel, känns som ett himla bra byte!!)



kl
Kul att det går så bra för dig och alla dina elever, du verkar ju verkligen göra ett super jobb du med! Både med dina egna och andras hästar och för att inte tala om ryttarna! Jättekul att läsa om alla dina projekt, skönt att få lite pepp att ta sig ut utanför dörren så jag får något gjort jag med! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, vad dramatiskt det låter på er! ;) Tycker sånt går upp och ner i perioder, men jag vill såklart öka de bra gångerna i förhållande till ofrånkomliga tillfälliga svackor!
Fick ett par väldigt enkla men tydliga tips av en coach på jobbet, dels att plocka fram en situation där det känns bra (efter senaste träningen t ex kändes det väldigt bra, hehe, lite dumt exempel kanske eftersom benen var helt spaghetti av all energi som sprudlat fram och bristande kontroll... men jag kände mig trygg tack vare tränaren och tillfreds med det vi gjort- fiskade efter den känslan!) och dels att fysiskt faktiskt göra en ändring för att markera - nu är vi på den lätta sidan! :)
Sen har jag inte behövt tänka så mycket på det efter första sisådär två passen för det har känts så bra ändå!
Håller med dig, allt blir så mycket lättare när man har sin egen skalle och hästens skalle rätt programmerade! :D
Jättesnällt skrivet av dig!


Ja med B vet man ju aldrig riktigt vad det blir! Det som är så bra, att hon kan luska ut det perfekta att öva på just då! :)
Om jag var du skulle jag iallafall tala om mitt mål och få lite bra övningar till att få till bytena, såna där där man inte hänger med på vad man egentligen gjorde, plötsligt händer det bara. Magi! Haha! :D

Synd att det ändå känns tungt och tråkigt!Borde väl släppa i takt med att våren kommer hoppas jag?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, att styra impulser är svårt. Och bilderna är ju just impulser och inte medvetna, planerade handlingar.
Men med enträget jobb går det att bryta. Och du verkar vara på god väg. Vad roligt!

Att sjunga brukar hjälpa folk att slappna av. Man måste andas ordentligt då man sjunger. Jag är väldigt relaxad då jag jobbar med hästar. Och jag sjunger väldigt ofta eller nynnar.
Att skratta och le brukar också lösa spänningar. Jag är en sån som ständigt skrattar. Det är något jag blivit känd för på gården. "Hon som alltid är så glad".
Det var säkert från början en omedveten försvarsgrej som hjälpte mig sjäppa spänningar, från jobbigt liv. Men numer är det en medveten grej för att få mig att må bra. Och som jag märkt hjälper mig att hålla mig lugn.

Jag tror också på två pass, eller fler. Upprepning och exponering är ju vad man gör med folk med fobier, med skrärrade hästar etc etc. Så om du vill lära in ett lugn så är det ju just sånt som är nyttigt. Jag tror helt på ditt tänk där!

Kl

Idag har jag en sån dag där jag bara är så trött och slut att jag är helt gråtfärdig. Känner mig slutkörd i själen och ledsen. Men hade lite jobb. Så det var bara att sticka och göra det.

Tog först lilla gulle. Linade ur lite energi innan jag jobbade för hand. Sen hoppade jag upp och red en stund. Hade för första gången sadel.
Lite märkligt när man jobbat så mkt med en häst att inte ens veta om han ska ha padd under sadeln eller ej. Låg en på sadeln. Men sadeln låg bra utan. Så vi hoppade den. Tror den är från förr då han var tunnare.
Han har samma modell och märke på sadel som Zeb. Men vidare och större i sits. Vad roligt att samma sadel kan kännas så annorlunda pga sånt och annan häst den ligger på!
Han var iaf duktig idag. Saker som han förut triggat på gick fint idag.

Sen tog Zebi och jag en runda på stooora utebanan i grimma. Så himla härligt att sitta på en häst som har sån energi som han har. Nu har jag ju lite hållit på med hästar som av olika skäl inte velat gå fram med mattarna(lite bekväma, stela, sadeltvång, avtrubbade etc). Zeb är ju lite stel nu iom sjukhage och förut boxvila. Men oj vad han pinnar på och faktiskt bjuder genom kroppen tom i vanlig grimma gick det att lägga honom lite ok så han bjöd genom kroppen och jobbade genom sig.
Han tyckte det var så roligt. Och jag med!:love:
Efter lite bus så fick han jogga på slackt grimskaft i låååg form. Då passar han på att ta en tugga snö då och då. Gullhäst!
Jag gjorde dock bort mig efter att vi ridit. Jag halkade och vurpade rejält. Vad förvånad han blev då matte låg på backen plötsligt..:p

Efter det red jag stooora jättehästen. Där fick jag verkligen jobba! Han är bättre på mycket saker nu. Men bjuder inte fram normalt. Han är sävlig och lat av naturen. Men han är också lite okonsekvent riden och har lärt sig stänga av och inte svara.
Jag är inte van att behöva kraft-rida. Men i början av passet på den här får jag kämpa rejält. Han fick stretcha loss lite med bogen in och rumpan ut på volt. Först lite kortare steglängd och tempo. För att sedan rida lite mer fram både i tempo och framför allt steglängd. Efter att ha mjukats upp lite så bjuder han lite mer. Men det är inte mkt.
Jag som ridit mest hetsporrar blir ju snudd på chockad. Menmen.. Han började iaf bjuda sen. Inte så mycket för så lite som jag vill ha dem. Men klart bättre.
Efter det fick matte hoppa upp och känna lite. Hon vågade be hästen gå fram mer iom att han nu inte svarar upp med skallen eller tom studsar till uppåt för att skrämma henne.
Hon kände stor skillnad och förstår ju vad hon måste jobba mot. Men det är så klart svårt om det känns äckligt. Det går ju fort på så stor häst och han har ju lärt sig skrämma henne "på plats".

Min ena tränare har skadat ryggen. Vi hade tänkt träna en del i v. Och skulle jobba ihop en hel del med. Men han sträckte ryggen för några v sen då han red unghäst som brallade till. Sen skojade vi och han lyfte mig utan att tänka sig för. Då slet han sönder sig rejält(så tjock är jag tydligen:eek:;)). Det började läka. Men så lyfte han ngt och slet upp skadan igen. Så igår hade han ramlat ihop av smärtan på väg till bilen. Han hade fått krypa tillbaks till lägenheten. Kunde inte gå. Han är rejält stryktålig. Så om han gör sånt gör det ONT! Blev rätt orolig för honom när jag hörde det. Tvingade honom gå och få vård. Knäppskallen har gått till naprapat. Jag tvingade igenom besök till läkare imorgon. Inget ont om naprapater. Men om man har så ont och skadan varit så länge får man ju gå till dr!
Nu håller jag tummarna för att det inte är ngt allvarligt.
Vi hästmänniskor måste vara extrema när det gäller stryktålighet!

Nu ska jag soooova!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag fattar fortfarande inte att du måste longera o jobba den nu fd unghästen innan du sitter upp.

om man får med sig hästen gör den inget dumt när man sitter upp på en pigg unghäst.

jag ser alldeles för mkt drillning från marken som inte ger ngn RIDbarhet- bara tama hästar.

Våga lita på hästen o du får tillit.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är inte min unghäst jag skriver om. Det är en jag har i träning. Det är inte frågan om drillande heller. Utan rehab för en häst som varit skadad hela livet. Nu friskförklarad. Men vi kör rehabprog i samrådan med vet.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det där med sadel håller jag med om, intressant hur annorlunda de kan kännas med så små skillnader alt. på olika hästar!
Kanske inte så konstigt iofs med tanke på hur olika bara en och samma häst kan kännas utifrån fysik och hur den rör sig... Själv märker jag jättestor skillnad för pyttesmå ändringar trots att det är samma sadel, om man kortat eller längt lädren ett hål är det som att kroppen inte fungerar för samma signaler längre. Inrotat!

Vad tråkigt när det blir så mycket jobb! :/ Hemskt att behöva känna så när man är klar för dagen! Är det bara tillfälligt att allt råkade hamna på samma dag?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag var så trött innan dagen börjat. Det var inte så mycket jobb den dagen alls. Men allt är för mkt då man vaknar och knappt kommer ur sängen.
Jag mår väl tyvärr så till och från nu. Mer till.. Det är för mycket att jobba så här mycket i kylan och mörkret för mig. Men har man inget val så är det bara att köra.

Ja sitter man på en häst i en sadel så är såna förändringar som länga/korta läder verkligen stora! För mig då jag bara red Zeb var det verkligen katrastrof med sadelbyte.
Nu när jag sitter i många olika sadlar, på olika hästar och inte alltid anser mig ha tid eller ork att justera lädrena om jag ska upp en snabb sväng så är det helt annat. Och jag sitter generellt bättre. Jag tror det faktiskt kan vara bra att med flit laborera med länga/korta läder och barbacka, hoppsadel etc för att få en egen balans i sitsen. Och inte förlita sig på sadeln och då tappa både balans och styrka i kroppen.

KL

Idag red jag först ut på lilltjejens häst. Hon reds igår och var mer normalt laddad. Jag fick blåsa ur henne lite innan jag började "rida på riktigt" och kräva lite mer avspänning etc.
Hon var superfin idag. Kändes redan från start mjukare i kroppen. Vi snäppte upp kraven lite på lugn och vänta. Förut har jag mest rastat av henne och ridit på framåt och i det lösgjort och ridit lite. Men jag har inte jobbat några halter, ryggning etc.. Idag var hon cool nog att kunna göra lite sånt. Kul!
Hon gick att runda ännu mer i galoppen och låg verkligen på sitsen idag. Förut har jag fått rida mkt mer för att få dit henne. Idag gick det snabbare att komma dit. Vi jobbade en del med galoppen. Hon har bytt lite bara tjejen ställer om. Och inte på själva byteshjälpen. Lilltjejen tappar yttersidan ibland då. Och det har hästen snappat upp och börjat byta. Så jag red mkt där jag ställde över utan att byta. Stoet driver även alltid lite mot ena ytter. Och det blir tydligast i galoppen. Så det jobbade vi med idag.
Hon galopperade på rakt och fint på sitsen och bytte sen bara för hjälpen. Skitkul!
Superfin trav har hästen. Nu börjar jag kunna sitta bättre i den med när jag trycker på. Det känns himla kul!
Hästen känns nu rastad och stabil nog för att tjejen ska få testa rida ut igen.
Då jag kopplades in reste den sig ju, tokbackade rakt in i saker, stack, var rädd och slängde sig etc.
Nu går hon att lägga ner och rida på framåt för att bränna ur. Och hon skvätter inte för allt hela tiden(eller alls ens på slack tygel).
Skitfin häst som man bara måste vara lite cool på. Så imorgon ska vi ha lektion inne först. Måste öva program inför programridningen. Sen beger vi oss ut när hästen är lite lugn. Och så följer jag med på någon häst. Så jag kan säga åt lilltjejen vad hon ska göra om det nu blir trubbel.

Zebi och jag röjde på utebanan i snön igen. Helt fantastiskt!:love:
Tog bara en snabbis för att han skulle få göra ngt skoj. Jättehärligt!

Lilla gulle fick lite träning för hand idag och sen lite uppsuttet. Han var bra idag med. Fortf lite en reflex att falla in i sin gamla snedhet då han blir lite trött i musklerna. Men sååå stor skillnad.
Släppte lite lös med medan jag försökte kratta till lite kanter/vallar i ridhuset. Ville se honom röra sig lite. Så roligt att se att han nu balanserar upp sig själv bättre även utan hjälp.
Och kul också att han gärna kommer fram till pallen och ställer upp sig bara man ber lite snällt. Då vi fört träffades slogs han för att slippa bli riden och backade undan/snurrade bort etc etc. Idag kommer han fram till en och sväljer halvt nosgrimma och allt om man inte passar på vid tränsning. Förut gömde han sig i hörnet av boxen.
Han är en så härlig liten häst! Han är som en liten vovve som följer efter en överallt och ska mysa och gosa..:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 342
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp