Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Ja, det mentala är superviktigt!
Jag skadade mig ju som 15-åring och fick tidigt sörja att jag inte klarade ngt i stort sett. Efter att jag accepterat min skada och mitt handikapp så kunde jag vara nöjd med mer saker öht i livet.
Jag hade tur att hamna hos en sjukgymnast som även var mental-coach för idrottare. Så jag fick tidigt lära mig mental träning. Har ju även gått i terapi hos smärtpsykiater, i kroppskunskapskurser, mental avslappnings-kurser etc i samband med smärtklinik och sjukvård. Det har hjälpt mig massor i min ridning.
Jag vet hur jag genom andning och min muskulatur kan lura min hjärna att slappna av. Och jag vet hur jag inför hästarna fejkar avslappning genom det.
Det försöker jag ta med mig till mina elever.
Jag får ju många som har jätteproblem med hästarna och testat det mesta redan. I de fallen är det extra viktigt med ryttarens psyke.
Totola:
Ja, det där med "Äh, det gör inget" har många tjejer nytta av känner jag, även jag själv. Jag är sån perfektionist att jag klankade ner på mig själv enormt bara jag misslyckades med ngt.
Idag vet jag att ett misstag inte är hela ridpasset. Och det gör inget med små misstag. Testar igen, förbereder bättre och är tydligare.. Så brukar det lösa sig..
Har man dessutom flera att rida så blir det inte lika stort om ett misstag sker med en häst. Jag presterar faktiskt bättre sen jag började våga släppa igenom misstag.
Jag sätter heller ingen gräns på när jag ska pensionera Zeb tex. Jag sätter den gränsen den dagen han själv talar om att det är dags. Visst har vi taggat av. Men jag ger inte upp och lägger ner kraven totalt under hans nivå. Han får gå det han klarar. Just för att jag vill ha honom så frisk som möjligt så länge som möjligt. Jag tror de kan tackla av då.
KL
Vaknade i förrgår med nackspärr och låsning mellan skulderbladen så jag knappt kunde röra armen. Gjorde asont! Tog ledigt igår. Idag var det lite bättre. Lovade rida lilltjejens häst innan jag vaknat riktigt och insåg att jag hade ont. Smart! Masserade, stretchade, linimentade och tog lite smärtisar. Sen på't!
Hon hade löshoppats jättefint igår. Jag tog henne lite för hand först. Hon verkade rätt cool iom gårdagens urblåsning. Det var en hyfsat lugn men fortf lite småstel tjej idag. Red loss det mesta. Hon blev riktigt fin. Jag gjorde väl inte min bästa insats idag iom min stelhet. Men hästen var bussig och är ju välskolad i grunden. Så det gick helt ok.
Lilltjejen red lite efter för att få känna känslan av en mer responsibel häst. En häst som flyttade mer i sidled och lyssnade på skänkeln både fram och sidvärts. Och en häst som gick att lägga i olika former och variera steglängd på. Lillgumman var trött och hängig idag. Så vi tog bara en kvarts ridning för henne.
Vi tog en liten torrövning sen då hon fick blunda och hålla i tyglar med mig på andra sidan. Så hon fick öva på att hitta känslan och följa med och hålla tygeln sträckt med lagom tryck i etc etc.
Är hon dålig imorgon ska hopptjejen kanske rida.
Jobbade lite med en häst som är rädd för dörrar och har sadeltvång. Gav husse lite övningar för att avhjälpa sadeltvånget. Hästen var stencool sen då han satt upp. Skönt!
Dörren var lättlöst. Han skojade lite med husse tror jag.
Imorgon ska jag bli kvitt låsningarna. Underbart!