Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja det låter klokt! Man (läs: jag) är väl lite för bekväm ibland för att ta den obalansen och de spänningar som ställer till det innan man vant sig! ;)
För några år sen red jag nästan uteslutande barbacka, vilket gav bra balans men blev konstigt istället när man skulle prova rida med sadel, hjälperna funkade ju inte alls! Nu på senare tid har jag knappt ridit barbacka alls istället så när jag skulle prova några gånger i somras var det som att känna sig som nybörjare igen! :p Och häststackarn som är så känslig, haha han ville ju knappt gå när matte satt och spände sig så fort han rörde sig! Gjorde det några gånger för att förbättra balansen men nu lär allt ha försvunnit igen... Bara att börja om! Är väl sånt som är lätt hänt med en häst, att det går ett tag och man tappar allt och får börja om. Man lessnar lite på att försöka för att det känns som att man bara får baksidan av det hela... Kanske inte specifikt en häst heller utan mer hur mycket tid/ork man har att fördela på saker och ting?
Men det var inspirerande tycker jag. Man kanske ska ta lite barbacka-snöpulsning någon dag! :love:

Mörker och kyla kan verkligen ställa till det! :/ Kan tänka mig att det är ännu värre om man har problem fysiskt som också blir värre av kylan. I år har det varit lite lindrigare för mig, kanske för att jag varit extra noggrann med att äta ordentligt och planera för det så man inte behöver ställa sig och laga mat när man inte har tid, och tillräckligt (nästan för) varma kläder! Fryslort som man är!


Vad roligt med sån står skillnad på lille gulle! :D Att det gått så snabbt ändå låter det som! Så kul särskilt med såna attitydförändringar!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det är du knappast ensam om! Så gör nog väääldigt många.
Jag kände också samma när jag ridit i samma sadel länge på Zebi. De sällsynta barbackaturerna var vingliga och ookordinerade. Och jag spände mig mycket som följd. Och av det så blev Zeb mer nervös och skuttade runt.
Jag satt lösare också iom sämre balans.

Ja, snön gör ju iaf att det inte gör lika ont att åka av! :p

Skönt att du inte regagerat så mkt på kylan i år!
Vi har ju stallet just bredvid Mälaren. Och just där vår gård ligger så är vattnet så strömt att det inte blir istäckt. Så vi har väldigt fuktigt och rått. Det blir en så rå kyla som kryper igenom vad man än har på sig känns det som.

Sen blir man ju svettig och så om man jobbar hårt. Det är inte bra på vintern när man blir så varm och sen om man inte byter fort nog kall. Och 12-timmarspass i så rå kyla tär på en. Spec om man inte riktigt hinner äta alltid.
Men nu blir det varmare och ljusare!:love:
Imorgon har jag tagit helledigt med. Ska bara sova, sova och sova hela dagen och kvällen!

KL

Idag hade jag lektion för lilltjejen inne först. Vi red igenom de moment hon var osäker på i programmet. Vissa grejer hade hon aldrig gjort. Så vi delade upp de momenten i fristående saker och lade in en del av dem i lite övningar. Och så körde vi det. Hon är för jäkla begåvad av naturen den ungen. Hon tar till sig så hiomla fort vad man säger. Jag är superavis och superimpad!;)
Hästen var jätterund och fin i formen idag. Jag tror att det mesta kommer funka fint. Men det är någon galoppökning längs en långsida som jag hoppas hon kan hålla stoet med sig på. Risken finns att stoet taggar lite på det.
Det är också inridning i arbetsgalopp. Stoet kan reagera mer i galoppen. Och tjejen har svårare att rida galopp. Så jag hoppas det går bra. Sen är det halt, ryggning och fram till domaren i ag som avslut som jag också hoppas funkar.
Det är ju bara programridning och på hemmaplanen. Så det är väl ingen fara om man gör lite misstag. Jag som är perfektionist hade ju inte tävlat förrän allt satt som en lek. Men herr beridare tänker annorlunda. Och det kan kanske vara bra att avdramatisera lite. Jag vet ju att jag är för petig.:p
Galoppfattning ur halt kan stoet kanske trigga lite på iom att tjejen kanske inte förbereder tillräckligt.
Men jag tror absolut de får helt ok procent för första start!
Efter innepasset så gick vi ut en sväng. Jag gick och hon red. Det är första gången hon rider ut stoet nu sen hästen började testa rejält ute och skrämde henne. Nu känner hon sig tryggare inne och har lärt sig hantera om stoet drar till inne.
Hon fick trava på och rida iväg från mig och iväg på olika stigar för att se om stoet triggade. Det gjorde hon. Men tjejen kunde nu med hjälp finta och fånga upp och parera.
Jätteroligt! Hon var så lycklig efter! Har både bloggat och skrivit sprudlande inlägg på FB. Jag fick ju med kamera från mamman och förevigade deras runda. Man blir på ngt sätt så mycket mer stolt över småtjejerna!:love:
Nästa tur så rider jag med på någon häst och så testar vi alla gångarter och även hur hon är med sällskap och då vi skiljs åt.

Vi gick förbi Tinos hage. Och stoet triggade av att se alla hästarna bakom buskagen just efter jag hälsat på Tino som stod nära staketet. Han kom fram. Men jag var tvungen att vara med tjejen och skrika på henne vad hon skulle göra för att parera sin häst. Så jag kunde inte gå och hälsa. Åh vad det skar i hjärtat då han stod där och tittade och började vanka fram och åter och tittade efter mig(nej, inte stoet utan matten).

Slängde på Zeb träns och rejsade ner dit. Men då var Tino borta. Hittade honom vid andra grinden. Han ville inte komma först. Men gav upp fort och kom och hälsade.

Sen fick lilla gulle gå en sväng från backen. Vi skulle tränat för tränare idag. Men det blev inställt pga för många sjuka ekipage. Märkte att han verkade trött. Så vi tog bara jättekort. Han fick gå hem och vila ist. Och jag detsamma.
Han har iaf varit trevligare för dem att ta in. Han har varit överladdad och vissa av de som har insläpp har haft lite problem med honom. Jag har inga problem och inte heller alla av de som står där och delar kollektivet. Men vissa har han busat med, alldeles för mycket.
Imorgon ska jag vara ledig. Så då får matte sätta honom i skritten.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Skönt att du inte regagerat så mkt på kylan i år!
Vi har ju stallet just bredvid Mälaren. Och just där vår gård ligger så är vattnet så strömt att det inte blir istäckt. Så vi har väldigt fuktigt och rått. Det blir en så rå kyla som kryper igenom vad man än har på sig känns det som.

Sen blir man ju svettig och så om man jobbar hårt. Det är inte bra på vintern när man blir så varm och sen om man inte byter fort nog kall. Och 12-timmarspass i så rå kyla tär på en. Spec om man inte riktigt hinner äta alltid.


Det värsta är nog ändå att hålla lektion efter man har ridit och blivit svettig, som gjort för att bli sjuk! Så det hoppas jag du inte gör ;) Det känns som du är mindre rädd om dig än du borde :o
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, att det skulle göra mindre ont att trilla av tänkte jag inte på, mest att det är mysigt att rida i djupsnö överhuvudtaget! :p Men det är ju sant, kan ösa på lite mer då! :D


Men håller man sig bara varm nog (jag är iofs ganska värmetålig, ska till att vara rejält överklädd för att det ska kännas jobbigt) så tycker jag inte det gör så mycket om man blir svettig... Och om inte annat är det ju lättare att ta av sig än att ta på sig så jag kör hellre överklädd och kunna skala av när man rider eller grejar i stallet.
Ridoverallen + ullunderställ funkar kanon när det är rått i luften eller blåser men inte är så kallt temperaturmässigt! :) Bara att man inte har några glipor där luften och fukten utifrån släpps in gör mycket! Och ullunderstället gör att man håller sig lite varm även när man blir svettig (har ett tunnt som är kombinerat ull-stretchmaterial).


Idag höll jag typ lektion på min pålle efter att jag hade ridit (bara några minusgrader ute men fukten stängs in i oisolerade plåtridhuset så det känns alltid kallare pga det), en tjej som ville prova rida och hon är ju inte van vid den ridningen så hon fick hjälp att hitta knapparna och prova lite basic-övningar.
Jag frös inte det minsta! :) Då var det med ullunderstället + fleecejacka + dunjacka, nästan lite för varmt fastän jag svettades och stod stilla en del efteråt!

Det var för övrigt jätteskoj att ha besök! En tjej från Norge som jag skulle försöka fixa fram någon lånehäst till i stallet så hon kunde rida när hon var i sverige och hälsade på släktingar, men hittade ingen så hon fick prova min. Hon tyckte det var jättespännande med AR-ridningen eftersom det väl kändes lite exotiskt, finns inte mycket sånt där.
Snacka om självförtroendeboost när hon stod helt förstummad och det första hon sa var "du tar ju inget i tyglarna?!" (haha, själv var jag orolig att hon skulle tycka jag grejade massor, får väl lite prestationskrav när man vill försöka vara en bra förebild för stilen... men tydligen inte så det märktes iallafall!) :D Tyckte grabben var rolig att rida och att det var spännande att höra om det annorlunda tänket!
Och den bästa kommentaren av allt; "han är en bra nybörjarhäst!" :rofl: :rofl: Den dagen trodde jag aldrig skulle komma att jag får höra en sån kommentar! Haha!
Tyckte dom var duktiga iallafall, både herrn och passageraren! :) Jätteroligt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hihi.. Jag har många på gården som skojar om att de är mina mammor(spec efter att en stackars kvinna blev tilltalad som min mamma av en tränare, hon är väl 12 år äldre än mig och blev ngt stött). De blir så oroliga över att jag ska äta ordentligt, inte fryser, vilar nog och tycker inte om när jag tar mig an problemfall.
Men jag trodde nog inte att jag skulle få en Rider-kycklingmamma!:eek:;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Ja, jag är en fryslort. Jag hatar vintern och fryser lätt. Jag kan inte vara för varm då jag inte rör mig. Men om jag rider hårt kan jag bli svettig. Och efter det blir jag garanterat kall iom att jag fryser så lätt.
Vi har ju bara ca minus 3 grader. Så det är ju eg inte så kallt. Men känns kallt iom så rått. Så jag har klätt mig likadant som då jag jobbade i boden och det var -25. När man då rider stenhårt blir man/jag svettig. Jag rider ju andras hästar för att trimma till och lösa problem. Så det blir ofta väldigt intensivt.
Rider jag de jag själv bara rider blir det lite lugnare och mindre svettigt. :p
Men sen står man där och har lektioner och är blöt mot huden.

Jag har märkt att jag blivit väldigt material-intresserad nu sen jag måste vara ute mer.
Innan jag började jobba så här mkt så shoppade jag en hel del. Då var det kul att köpa små festklänningar i vackra meterial, små skira toppar, kjolar etc. Allt i spets, siden, chiffong etc.
Nu är det stora, stickade tröjor i ylle, raggsockor, undersäll, fleece-tröjor, mössor etc etc. Så jäkla oglamoröst och funkis. Förut tog många mig som en spackelbrud som bara var yta(även om jag faktiskt aldrig varit sån). Jag förvandlas mer och mer till min ena tränare, som bara är funkis och inget hur saker ser ut. :p

Vad roligt att det gick så bra för tjejen att rida din häst! Då har du gjort ett bra jobb! För det hade vad jag förstår inte gått lika bra då du fick hästen.;)
Det är jätteroligt då man har nya människor som får testa ens hästar så. Många blir väldigt förvånade över att hästar kan göra rätt för så små hjälper.
Jag förstår att det måste kännas kul. Jag hade för massa år sedan aldrig tänkt att Zeb skulle kunna lära en ryttare någonting och faktiskt vara lite skolhäst. Men nu har han fått agera läromästare åt ett par elever. Och han har faktiskt hållit sig i skinnet med dem så länge de får instruktioner och hjälp att hantera honom.

Jasså, det är ovanligt med AR i Norge? Hade ingen aning om hur mkt sånt det är där.

Hur kallt har ni nu förresten?

Idag var jag ledig. Jag har bara varvat sovandet med att gå ut med hundarna och äta. Annars har jag sovit exakt hela dagen och hela kvällen. Nu har jag varit uppe ca 3 tim. Och ska strax sova igen. Såå trött!
Men gud vad skönt att vara ledig!:love::bow:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Hehe, funktions-kläder är mer min grej också! Det kan vara roligt att köpa sånt som bara ska vara fint, men jag vet att jag inte kommer använda det om det inte är funktionsdugligt!

Ja jättekul att få sånt kvitto ändå på hur mycket framåt det gått! Tillräckligt för att han ska kunna tolerera mycket mer och ha högre lägstanivå även med andra. :)
Hon sa att det är ovanligt med AR i Norge, men det kan ju säkert vara lite som det är här också - vissa orter/kretsar där det förekommer mer, hon hade iallafall aldrig stött på det live förr. Som sagt, jättekul med folk som är så öppen för nytt! :)

Vi har inte så kallt än, misstänker att kylan rör sig hitåt imorgon eller på Tisdag. Tror vi haft ca -4. Lite för varmt för dunjackan! ;)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha njaaä men efter du berättade om dina åkommor så tycker jag det är en bedrift det du gör med tanke på vilket risktagande det är som du utsätter dig för. Hästjobb är ju tufft också, jag har sett många bränna ut sig det är alltid mycket jobb- för lite mat, sen på vintern svettas-frysa-svettas-frysa vilket leder till lunginflammation för att man också är utarbetad och trött. Been there- done that got the T-shirt både för egen del och andra i min omgivning.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Lite ot, men på fb finns en grupp som heter Akademisk ridkonst, och där är det mest norskar som skriver.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha, där ser man! :)
Jag vet ju att det finns norskar som håller på, har ju sett att några tränare brukar åka dit t ex, det var norskan själv som sa att det inte fanns i Norge så då tänkte jag att det kanske inte är lika utbrett över hela landet utan mer där det finns tillgång till tränare. Men jag vet inte! :)
Här finns det ju också dom som inte kommit i kontakt med AR just för att det brukar hålla sig inom vissa kretsar, man märker inte av det om man inte känner folk som håller på eller själv söker information om träningar osv.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

*KL*

Har varit tyst från mig ganska länge.

Idag red min väpnare mitt kallblod pga min dotter var inte alls på humör. Svårt att parera in barnvakt när hon blev förkyld under natten. Tanken var att tränaren skulle rida igenom honom först, sen skulle jag rida.
Men som ni hör i bakgrunden var det inte alls läge för det imorse då hon var ledsen dels pga sin förkylning & att hon ville: Riiiiida Attis, Mamma..!!

http://www.youtube.com/watch?v=SgZZFzqyR8k&feature=g-upl&context=G210bdf2AUAAAAAAAAAA

Han har börjat bli riktigt fin nu, lite spänd i bogarna, låser fast magen. Men nu orkade mina händer inte brodda honom bak, blev bara fram tyvärr. Därav han är spänd & tassig bak pga det var halt.
Tror han hade varit lösare i kroppen om jag fixat fullbrodda honom.

Imorgon ef rider jag min första lektion för Rodrigo Matos, kommer bli intressant & jag ser fram emot det.
Som det ser ut nu har jag ingen som kommer följa med mig upp för att varken fota eller filma.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Förra vintern trippade jag runt i 12-cm klackar inne i stan, superspacklad, fixad hår och söta små kläder. Den här vintern har jag klafsat runt i artic-boots och mössa oftast osminkad i mössfrilla/hjälmfrilla ute i leran/snön.
-4 är ju kallt i min värld! Jag har haft dunis sen +10 typ. Iaf då man ska vara still. Garanterat heltid sen +5. Je suis un fryslort!:p

Ja, det är kul med folk som är öppna!

Rider: Ja, nog fasen tär jobbet en hel del. Mitt sociala liv är helt nedlagt just nu. Jag orkar liksom inte med vänner, karlar etc. Jag tror dock jag är otroligt stark mentalt. Folk brukar säga att jag är den starkaste de känner. Men om man inte kan sova eller vila upp sig så bryts man ju till slut. Man kan liksom inte köra på vilja enbart.
Jag riskerar ju bryta nacken varje gång jag åker av iom att den är så trasig. Men jag har blivit bra på att läsa hästar och riskbedöma. Och på att ta saker avsuttet först. Har ju två manliga fd vildar till tränare. Båda har varit som mig och slängt sig upp på vilken dåre som helst. Men av dem har jag lärt mig att ta saker avsuttet först. De har lärt sig med åren efter x antal smällar. Jag hoppas slippa lära mig den hårda vägen utan kunna ta del av deras kunskap ist.

KL

Lilla gulle har fått löshoppa igår. Hade tänkt rida ut. Men i stort sett hela gården hade samma tanke iom vackra vädret. Så jag passade på att löshoppa när ridhuset iaf var tomt. Han tyckte det var sååå kul! Behövs ingen gata trots studsserie och komb. Han skuttar fint och går att skicka dit jag vill. Kul att se honom så lycklig! Han var tröööött efter även om det bara var pyttehinder och inte allt för många språng.

Idag tog vi lite småjobb från marken bara. Han var riktigt bra! Tänkte rida ut imorgon. Och kör lite varannan-dag jobb med honom. Han går hårt varannan dag och mest sjukgymnastik resten.

Zebi red jag ut på igår. Idag red vi en kort runda på utebanan. Det var kallt som bara den. Efter bara 20 min eller så fick jag ge upp iom att mina fingrar var helt bortfrusna och gjorde så ont att jag ville grina. In i stallet och spola dem i varmvatten. :love:
Ponnyn är iaf viiild och glad. Underbart!

Lilltjejen mådde dåligt igår. Så stoet stod. Idag var hon lite laddad. Men inte alls ohyfsad på något sätt. Tjejen red henne för mig. Stoet var heller inte så där stel som hon förut varit efter vila. Hon var rundare och finare.
Tjejen red skitbra idag och parerade alla hoppen jättebra!
Först red vi ur lite energi och värmde upp hästen. Sen red vi igenom programmet för första gången. Som väntat ballade hästen ur i ökade galoppen. Den är dessutom upp mot ett hörn med dörr och läskig hörna. Den är lite upphöjd m stolar för tränare, sarg runt och diverse prylar som hänger där. Över det längs med kortsidan är läktare och längs hela kortsidan är fönster in i cafeterian/Polo-baren. Den sidan brukar trigga en del.
Just då hon kom ner dit öppnar en dam dörren och kliver in iklädd luva över halva ansiktet. Lillgumman hade tappat hästen lite i form och den blivit lite hög. Så sen fick hon sig snudd på en åktur när hästen flööög iväg i sidled.
I övrigt borde inte programmet vara något problem.
Jag sa att vi mesar lite med ökningen nu. Hellre nedslag på den än att hon inte tar sig runt programmet för att hon inte lyckas få tillbaks hästen så den lyssnar.
Gårdens ena dotter rider dressyr och är även polo-ryttare. Hon rider lika bra(fort, agressivt, snabba vändningar etc) som det bästa argentinska proffset vi får hit som chef för Polon varje säsong. Hon var skitimpad över lilltjejens feeling och hur snabb hon var att fånga upp hästen. Hon trodde de skulle fixa programmet plättlätt. Hon ska rida samma själv och skojade om att hon var slagen.
Skitkul att se att lilla gumman inte blev så orolig heller. För idag bar det av rejält någon gång iom att hästen var orastad och något triggade henne.
Hon har fått öva hälsa hemma framför spegeln. För att få mer gest. Idag tog vi lite småknep för att plocka päng också. Vi har två pass till innan det är dags. Så nu kör vi!
Imorgon tror jag dock jag ska ta itu med hur hon lindar. :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL
Hade bokat in en träning hemma hos min tränare på någon av hennes hästar igår, men tyvärr fick vi ändra dag. Det var för kallt igår. (inte för kallt för ridning, men för kallt för henne att stå ute och ha lektion.) Nu hoppas jag på färre minusgrader på fredag. Det har varit väldigt isigt en längre tid hemma nu och ridbanan går att rida på, men begränsat. Jag känner att jag vill kunna göra mer utan begränsningarna och eftersom Hanna ger lektioner på sina hästar så åker jag dit och får ett träningspass någon gång emellanåt. Nu har inte Hanna varit här på ett tag heller, både pga halvdåligt underlag och för att hon har sin halvårsgamla dotter med sig, vilket inte är så roligt i minusgrader. Roligt också att få rida en annan typ av häst som dessutom är välutbildad. Hanna får bestämma vilken av hästarna det blir. Håller tummarna för att det blir av på fredag.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det blir ju vad man är van vid! :) När hösten kommer så tycker man det är kallt med +5 till +10 för att man kanske inte är beredd på det, då börjar jag med långkallingar och dubbla tröjor, och vinterjacka plockas fram fast något svalare jacka.
På vintern har vi ju förra vintern att jämföra med då det kunde vara mellan -15 till -25 varje dag i ett par veckor i sträck! :eek: När man väl hunnit vänja sig vid -5 till -10 och dessutom laddat upp med kläder som ska klara ner till -30 så känns det varmt vid -5! ;) fastän jag också är en riktig fryslort! Men inte lika bortskämd kanske... :devil:
Jag rider aldrig med vantar, aldrig på banan iallafall, smärtgränsen går vid -30 då funkar motoriken i händerna så dåligt att man inte skulle få till finliret ändå (så då rider jag inte, är det för kallt utan vantar är det för kallt för att rida!) och då känns det 10 grader kallare i vårt ridhus pga luftfuktigheten, rider man ute känns det varmare trots vinddrag.





Kul att de fått programridningen gjord iallafall! Måste ju vara nyttigt att få uppleva det och hinna jobba med det i förväg även om det inte blir perfekt!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Kul att du kan åka dit och rida lektioner! :) Är det nära från dig?

Jag saknar lektioner för vi har ju inga på vintern häromkring, samtidigt kan det vara skönt att ha en period per år då man får smälta saker och ladda om. Njuter av det stadiet just nu! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja hon bor 18 km från mig så det är ingen lång bit. Hoppas på mildare väder imorgon.

Vänta här nu....skrev du att du aldrig rider med vantar??? Hur är du skapt människa?;) Mina fingrar fryser så jag tappar känseln bara det är någon minusgrad ute. Det är ett elände varje vinter. Nu har jag äntligen hittat ett par ridvantar som gör att jag kan rida i 7-8 minusgrader utan att tappa känseln i fingrarna. Det är framsteg det.
Önskar att jag hade dina händer. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

..//Imorgon ef rider jag min första lektion för Rodrigo Matos, kommer bli intressant & jag ser fram emot det.
Som det ser ut nu har jag ingen som kommer följa med mig upp för att varken fota eller filma.

.......och? Jag är jättenyfiken. Berätta!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha ja, nu har jag väl inga superhänder på så vis för fryser gör dom ju, det är mest att jag tjurar på in i det sista utan vantar. Absolut no-no i min skalle, bortsett från om man ska göra något mindre seriöst à la åka omkring i skogen då åker trefingerhandskar på.
Man får ha varma kläder i övrigt och stoppa in händerna i jackärmarna emellanåt för att tina upp lite, när man väl har kommit igång att rida tycker jag man blir varmare själv och får lite gratisvärme från hästen! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

ja du om det ändå hjälpte att klä sig varmt. Jag har underställ och overall om det är riktigt kallt eller jacka och ridbyxor. Jag fryser inte om kroppen eller ens om fötterna (när jag har Dojjankängorna på), men det är bara de attans händerna som inte vill vara med. Är det buskallt så rider jag barbacka eller tar kusen på en promenad istället. Jag brukar ha ungefär -15 grader som gräns för ridning. (beror på hur/om det blåser också) Det dröjer inte många minuter förrän jag tappar känseln i fingrarna. Jag får blåsa liv i dem och rida en stund, sen är det dags att blåsa liv i ett finger eller två igen. Så där håller jag på under vintrarna. Det går ju inte att ha känsliga händer när man inte har känsel i dem. Det känns som om det sitter en köttklump i slutet av armen när de "dött" usch! Såg att clas olsson hade eluppvärmda handskar. Jag ska faktiskt gå dit nån dag och se hur de är, om de är väldigt osmidiga eller om de kanske kan gå att rida i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp