Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Visst är det underbart att rida ens egen ponny?
Man kan göra hur fasen som helst iom att man är så ihopkörda. Och det är inte riktigt lika rörligt som en 170, elektrisk gångartshäst brakar iväg om de nu skulle flyga till. Spec inte på min gamla, markbundna sak.
Totola:
Ja, Zeb är för första gången i sitt liv användbar till ngt.
Lilltjejen älskar honom. Hon får mocka ibland då jag ska vara ledig. Så får hon betalt eller lektioner. Hon gullar och snuttar en hel massa med honom då. Så han får mycket fin omvårdnad!
KL
Nu har vi haft varmare några dagar. Såååå skönt!
Var på behandling idag. Var helt galet låst. Antagligen pga kylan. Jag har ju tyvärr spänt mig när jag frusit så jag skakat.
Igår köpte jag däremot täckbrallor. Så de har invigts idag. Och det var sååå skönt! Hade dem då jag hade lektion och jobbade från marken. Då var de super!
Men rida i var så där. Jag tyckte jag liksom fick använda sitsen helt annorlunda för att inte hamna ovanpå hästen. Det var inte att de blev halt eller att jag spände mig. Utan bara att det blev så mkt mer material mellan mig och häst. Så jag fick vinkla om lite för att komma ner, hitta annan känsla. Skumt!
Lilla gulle fick idag busa av sig i lina på utebanan i snön först. Han stod igår. Så vi busade lite innan vi tog lite avsutten sjukgymnastik. Och sen lite uppsuttet. Han var jätterar idag. Jobbade på bra och var väldigt gosig hela tiden vid övrigt pyssel. Mockade idag med iom att matten var bortrest. Hade honom med mig i boxen. Och han förföljde och snusade i nacken och ryggen hela tiden.
Hade lektion för jääättehästen. Han var lite stel från start. Bjöd lite sämre och balansen mer off än vanligt. Men det var riktigt bra för matten. Vi gjorde lite nya övningar och jag pressade matte lite hårdare med att få respons för hjälperna. Just för att få bjudning och balans. Och sen kunna påverka formen mer efter det. Blev ganska bra på slutet. Matten har feeling. Men måste våga lita på den. Och välja vad hon ska driva igenom, fokusera på det, få igenom det och gå vidare med nästa grej. Istället för att småpilla med en massa saker och inte få igenom helt i ngt. Och då blir det varken hackat eller malet sas. De står still och stampar. Nu har hon fått en prio-lista.
Tog ut Zebli en sväng på utebanan i snön. Har mest bara ridit på lite kravlöst framåt för att röra på honom och lufta hostlungorna nu sen såret kom. Men flyttade liiite sidvärts sist. Och idag fokuserade vi en del på det. Han var, för att vara sig själv, väldigt stel i sidförande rörelserna. Red lite bogen in och arslet ut på volt. Han var också oliksidig. Han brukar vara rätt jämn och vara väldigt rörlig i sidled.
Efter det rörde han sig med längre kliv och mer gungg. Skönt!
Tog lite galopp med. Bara några varv på volten i varje. Kul att han kan balansera sig så pass ändå som han gör nu trots muskelfattig och lite stel och gammal. Han vet liksom rent tekniskt hur man gör. Till skillnad mot förr då han bara brakade på. Nu förstår han att det går att göra annorlunda. Och gör han fel är det för att han inte orkar. Eller att jag slarvar.
Skulle kollat när lillgumman red för beridaren. Men han var visst sjuk. Synd!
Pratat igenom massa saker med min ena tränare per tel ikväll. Vi brukar analysera de fall vi jobbar med. Och vi diskuterar ju livet i stort. Idag analyserade vi dock lite av mina problem med mig själv. Det var jäkligt bra! Jag har fått fundera över vad jag gör egentligen och kommit till insikt med lite saker jag ska göra för att bli friskare och orka mer. Idiotsaker att förstå eg. Men det är svårt att märka vad man gör ibland när allt snurrar på så fort i vardagen och man inte riktigt hinner tänka och känna. Bra att han kan banka vett i en och även få mig själv att stanna upp och fundera.
Lite snabbprat med min andra tränare över jobb vid hand med. Han gav lite tips förut. Nu har jag testat dem med framgång. Mkt bra!
Sen är jag lite ledsen över att jag är så pantad att jag går på samma nitar med vissa personer gång på gång. När lär man sig egentligen? Och när slutar man bli förvånad över att de uppför sig shitty? Man borde ju inte bli chockad 20:e gången kan man tycka..
Jaja.. nu försöka släppa det och sova. Lååång och tidig dag imorgon..