Snacktråd för AR-frälsta!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Ja, jag kanske är bortskämd!:p
Jag skulle nog börja grina och få amputera fingrarna om jag red utan vantar på vintern. :O
Jag tål hur mycket stryk som helst i stort sett. Hunger, värme, stress etc med. Men kyla och jag går inte ihop. Det är verkligen min akilleshäl!
Frysa rent allmänt går an. Men mina fingrar domnar bort till slut och blir helt utan blod. Rätt fort tyvärr. De är kritvita/blå och iskalla. Det enda som funkar är då att värma upp dem med vatten eller hålla i ngt varmt. Bara röra dem hjälper inte tyvärr. Tror det är ngt galetmed min blodcirkulation/termostat.

Biggan: Du MÅSTE rapportera om handskarna sen! Jag skulle verkligen behöva något sånt. Funderar på uppvärmda sulor med. Idag var det pina att ha lektioner!

Vad kul att du kan åka och rida din tränares hästar!
Vad är det för några? Det är super att få sitta på andras hästar. Och speciellt välridna saker! Vad kul!

KL

Idag fick lilltjejen träning. Vi red igenom hästen och rastade den innan hon fick rida delar av programmet och sen hela. Idag höll sig hästen i skinnet under galoppökningen iom att den var mer rastad och tjejen red lite nogrannare. Så nu har vi gott hopp om att den kanske går på lör.
Dessutom kom vi på att banan kommer sluta en bit innan äckliga hörnet, för att ge plats åt domare etc. Så då kanske det är ännu lugnare.
Hon red riktigt bra idag lillgumman! Även om hon fick skavsår på knäet av ridbrallorna och gnällde lite i hopp om medkänslan. Den här tränaren har dock ridit för mkt för militärer och övrigt militant folk för att bli särskilt impad över lite skavsår. ;)
Hon sa att "jag börjar iaf bli van vid åksjukan nu".:love:
Lilla gulle fick busa i snön på utebanan idag. Linade av honom lite iom vilodag igår. Sen tog jag lite för hand och lite uppsuttet. Han var riktigt bra idag. Tog en repa för hand i ena ridhuset sen med. Bra där med.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Ja, jag kanske är bortskämd!:p
Jag skulle nog börja grina och få amputera fingrarna om jag red utan vantar på vintern. :O
Biggan: Du MÅSTE rapportera om handskarna sen! Jag skulle verkligen behöva något sånt. Funderar på uppvärmda sulor med. Idag var det pina att ha lektioner!

Vad kul att du kan åka och rida din tränares hästar!
Vad är det för några? Det är super att få sitta på andras hästar. Och speciellt välridna saker! Vad kul!

Jag skulle nog också få amputera om jag var utan vantar. I morse i -12 grader frös fingrarna bort helt när jag var ute och mockade i ligghallen. Då rörde jag mig ju ändå hela tiden och ingen annanstans på kroppen frös jag, men fingrarna dör ändå:(
Min tränare har lite olika hästar. Ett varmblod som verkligen kan det mesta. Han är hyperkänslig men välutbildad. En korsning Lusitano/halvblod/någon ponnyras som jag inte minns. Ung och under grundutbildning. En saddlebread som hon kommit ganska långt med, En korsning fullblod+något jag inte minns. Nu tror jag även hon har ett halvblod, men den vet jag inte vart den är utbildningsmässigt. Jag vet inte vilken av dem jag ska rida. Det får hon bestämma. Blir intressant.
Jag rapporterar när jag varit på Clas olsson och klämt på handskarna.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag tycker lite synd om era händer, men ingen ridning vid kallare än -15, då hade det inte blivit många ridpass ifjol vinter! :crazy:
Använder alltidthermohandskar i övrigt, t o m vid mockning inne i stallet eftersom greparna kan vara lite kalla att hålla i, bara just i ridningen dom åker av.
Tips är att försöka få ett bra pris på en hel låda såna engångsvärmare man har i skorna! Alternativt något liknande fast som går att återanvända, dom har jag inte provat själv. Går ju att använda i handskarna också! :)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad roligt med så många olika typer av hästar! Då kan man ju verkligen få lära sig massor!
Ja, handskrapport inväntas! :P

Jag lånade en kompis Thermo-handskar från Roeckl idag när jag red ut. Jag brukar ha deras fleecefodrade annars. Men de är eg värdelösa. Tänkte idag inte frysa trots isiga -14. De vantarna funkade faktiskt helt ok mot kylan iaf när man red och rörde sig mkt. Men det var tur att det var tränsridning idag. För jag hade inte mycket koll på var jag hade tygeln. Bara att den var fastklämd i rätt längd någonstans typ. :P
Så kandar hade varit trassligt.
Lånade sen trefingervantar då jag hade lektion. Hade dem kvar då jag skulle ta en häst för hand i kandar. Då fick jag bara ta tyglarna i en klump i varje hand. Men jag frös inte så mkt iaf.
I skorna hade jag värmande sulor. De är underbara! Som att ha golvvärme i skorna:P
Jag hade underställ, ridbyxor, fodrad ridkjol, tjock ulltröja, halsduk, dunväst, dunjacka, mössa, nåt par av handskarna och ytterligare en fodrad vinterjacka när jag hade lektioner. Brrrrr!

KL

Jag red ut lilla tjejens halvblodssötis. Hon gick ju igår. Så hon var hyfsat cool. För att vara henne var hon riktigt cool. :P
Vi fräste på i skogen i gott tempo, kravlade oss runt bland kullar och träd, övade på att stå still utan att balla ur, och gjorde en massa galoppökningar för att tjejen skulle få enklare att göra det på programridningen.
Och så lekte vi med bytena ner tom 3:or. Insett att det lösgör även människan!;)
Det var en helt underbar ridtur med stora lappvantar som singlade ner och frost i mina ögonfransar, gnistrande snö överallt. Fantastiskt!

Lilla tjejen red sen igenom programmet några gånger när hästen var avrastad.
När hon väl skärpte sig och red bra vägar så satte de allt skitbra!
Så får vi 30 min senare reda på att allt är intställt pga kyla. :O:devil::cry:
Buuuu! Som vi har tränat! Inte bara ridningen, utan små tjuvknep, hur man lindar, hur man hälsar, nerverna/psykologi/idrottscoaching..
Grrrr! Lilla hjärtat var så besviken. Kanske kan herr beridare kolla på det imorgon och ngn form av dom på det hele.

Sen hade jag lektion för jätten. Matten red. Han går fram bättre och flyttar sidled bättre. Vi förstod en del av hans problem bättre på det fastare underlaget med större mått vi inte varit på.Intressant!

Sen tog jag lilla gulle för hand. Vi tog ett kort pass för hand. Han ska treeena imorgon. Så han fick lite easy sjukgymnastik idag.

Zebi fick fräsa runt i grimma på utebanan en stund. Sen gjorde vi lite trick i boxen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag vet ju inte var du bor, men jag börjar misstänka att du bor rätt långt norr ut i Sverige. Då är det väldigt stor skillnad på kyla. En kompis till mig bodde ett år utanför Skellefteå och hon menade att det känns mindre kallt där när det är -25 grader än det gör när det är -10 grader här i Karlstad. (har hört många som säger samma sak) Vi har Vänern så nära så det blir väldigt fuktig luft, vilket gör kylan mycket värre. Torr kyla är inte alls lika besvärlig. Kände det när jag var i Östersund. Den kylan upplevde jag inte alls på samma sätt.
Jag har lågt blodtryck vilket påverkar när det är kallt.)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad roligt med så många olika typer av hästar! Då kan man ju verkligen få lära sig massor!
Ja, handskrapport inväntas! :P
Ja hon har verkligen olika hästar. Nu fick vi flytta träningen igen för idag är det ännu kallare. Nästa vecka hoppas jag på mildare väder.
Jag lånade en kompis Thermo-handskar från Roeckl idag när jag red ut. Jag brukar ha deras fleecefodrade annars. Men de är eg värdelösa. Tänkte idag inte frysa trots isiga -14. De vantarna funkade faktiskt helt ok mot kylan iaf när man red och rörde sig mkt. Men det var tur att det var tränsridning idag. För jag hade inte mycket koll på var jag hade tygeln. Bara att den var fastklämd i rätt längd någonstans typ. :P
Så kandar hade varit trassligt.
Lånade sen trefingervantar då jag hade lektion. Hade dem kvar då jag skulle ta en häst för hand i kandar. Då fick jag bara ta tyglarna i en klump i varje hand. Men jag frös inte så mkt iaf.
I skorna hade jag värmande sulor. De är underbara! Som att ha golvvärme i skorna:P
Jag hade underställ, ridbyxor, fodrad ridkjol, tjock ulltröja, halsduk, dunväst, dunjacka, mössa, nåt par av handskarna och ytterligare en fodrad vinterjacka när jag hade lektioner. Brrrrr!
:rofl: Med alla de kläderna måste du sett ut som en Michelingubbe.
Det där med att hanskar och vantar blir klumpiga när man håller tyglarna är ju den stora problemet egentligen. 3-fingervantar har jag, och de är lite varmare än andra, men jag tycker det är så jobbigt att jag inte känner tyglarna ordentligt och då är det svårt att rida och ha en bra hand. Gillar inte att de begränsar mig. Smidiga och varma är kanske en helt omöjlig kombination? (men drömma om det kan man ju få)

Det var en helt underbar ridtur med stora lappvantar som singlade ner och frost i mina ögonfransar, gnistrande snö överallt. Fantastiskt!
Å vad mysigt det låter. Här har vi ett par cm snö bara och is, is, is.

Så får vi 30 min senare reda på att allt är intställt pga kyla. :O:devil::cry:
Buuuu! Som vi har tränat! Inte bara ridningen, utan små tjuvknep, hur man lindar, hur man hälsar, nerverna/psykologi/idrottscoaching..
Tråkigt att det blev inställt, men allt jobb ni gjort är ju inte förgäves. Det kommer fler tillfällen.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det där känns som lite av en klyscha. En temperatur är en temperatur och även om den pga olika omständigheter kan upplevas olika så nog sjutton kommer det kännas kallare om det är över 10 grader kallare på termometern. Hur ruggigt snöoväder det än varit vid -5 så känns det ändå kallare med -15. och även -15 kan ju kännas värre när det blåser och/eller snöar ordentligt, det är inte bara de varmare temperaturerna som kan kännas värre än de borde. ;)

Att jag tror det är en klyscha är bland annat för att en kompis som flyttat ner till skåne tycker det är snorkallt när hon kommer hit och hälsar på. Och då var senaste gången ändå en relativt varm dag för att vara mitt i vintern. Samma sak när hon bodde i stockholm, tyckte det var kallare här.
Nu bor ju jag vid kusten och vi har nog mindre torr luft än inåt landet och mer blåst (mellersta/södra norrland, eller i mitten av sverige beroende på hur man ser det! ;) ). Men skulle man jämföra samma breddgrader där det kan vara några grader kyligare inåt landet tror jag säkert det kan jämna ut sig, däremot när man börjar jämföra temperaturskillnader på 10-15 grader som om det vore samma, då blir jag skeptisk!


Idag ska jag försöka peppa mig till att komma iväg till stallet och rida två pass. -20 just nu (brukar vara några grader kallare vid stallet och hög luftfuktighet i ridhuset) och jag är förkyld! :P Får nog samla motivation ett tag till!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Ja, jag håller tummarna för varmare, för oss alla!
För fyyy vad kallt vi har nu! Blev tipsad om skor som används vid sibirisk björnjakt. Min ena tränare har såna. De ska klara -80 eller vad det var. Sjukt fula och omöjliga att rida i iom rejäääl platåsula och bred sko. Men kanske bra till att ha lektioner och jobb från backen.

Idag hade jag träning för egen del. Tog lilla gulle för hand för min kvinnliga tränare. Jätteroligt! Hon var superimpad av hästens utveckling berättade matten sen. Han har ju varit rätt avogt inställd till arbete, av förklarliga skäl. Han har ju ridits trots smärta förr. Han har ju utretts och blivit smärtfri innan jag började jobba honom. Och allt sker i samrådan med vet.
Men det är kul att han börjat bli så mycket mer rörlig, vill jobba, bjuder och försöker istället för att bara anta att jobb är lika med smärta, straff och skit.
Jättekul att tränerskan blev så impad. Det är svårt att impa på henne. Och att förvåna henne så efter 10 år känns kul! Jag har ju bara ridit för henne och tagit hästar för hand för hennes man. Så hon har inte sett mig göra sånt på ca 7 år. Och sist var det ju katastrofalt dåligt kan jag tänka mig. :P
Jag fick ngt bra tips och fick checka av att jag tänkt rätt med hästen. Bra!

Jääättehästen gick också för samma tränare. Vi fick jätteberöm för hur vi jobbat med honom med, både jag och matten. Det var kul! Han har också börjar bjuda, blivit rörligare och mer arbetsvillig. Han är lite mer lyhörd och vaken.
"Förut var det ju så man undrade: har hästen slagit upp ögonen ens.. nu är han ju vaken.. det är lite godag iaf. Han är med och kommunicerbar."
Matten red skitbra och fick tom höra "Perfekt!" flera ggr. Skitkul iom mattens brist på självförtroende!:laugh:

Halvblodskvinnan gick också för samma tränare och var super! Så himla fin hon blivit! Hon är ju en dm högre än bak nu. Extra impande iom att hästen är framtung modell som är överbyggd. Hon är så loss och fin i kroppen och har då blivit väldigt känslig. Matten gav ibgland lite fel signaler och stoet sa ifrån. Tränaren förklarade att folk är så mycket för att skylla på hästen att den dummar sig etc. Men att hästar inte protesterar utan en anledning. Och på en lösgjord häst får man vara helvetiskt försiktig. "Så när du känner att hon inte svarar fundera över vad du gör fel. Jag kan tala om för dig att när du gör så där och säger att hon inte svarar tänkte jag: var glad för det du!".:rofl:

Lilla gullan red lektion för beridaren. Hästen var för första gången nästan loj. Skitbra iom att hon förr varit lldeles för överladdad och "farit runt som en jävla spottloska emellanåt(enligt herrn)". Skönt för tjejen att ha en lugn häst att hitta sitt eget lugn och självförtroende på.
Han tyckte hästen var väldigt mjuk och fin. Att hon börjat få mer muskulatur i överlinjen och börjat sätta sig mkt mer. Han såg också att vi jobbat med tjejen sits, att hon ska börja inverka och inte bara sitta vackert.
Han är alltid väldigt just och ger mig mycket cred för mitt jobb och berömmer alltid mig för deras utveckling och tycker det är min förtjänst. Kul att höra!
Han trodde att programmet hade gått lysande om det blivit någon start. Och försökte peppa med att jobbet inte varit förgäves iom att hon lärt sig saker att ha med sig längre fram. Hon fick beröm för att hon lärt sig linda med. "När Tua jobbat med dig kan du få börja hos mig som hästskötare!".
Skitkul! Hon strålade som en sol efter passet, lilla hjärtat!:love:

Fick besök av en kompis från gammalt stall idag med. Vi har inte setts på nästan 10 år. Så det var jättekul att ses! Min bästa kompis red hennes häst då för 10 år sedan. Och jag red den en del med. Idag kom hon för att kolla träningar och få med sig lite tips hem. Men hennes dotter frös och var uttråkad. Så hon får ta det en längre stund då hon kan vara barnfri en annan dag.

Totola:
Det är iiinte en klyscha!:p
Jag är Stockholmare, har ena sidan släkten i Arvidsjaur och har jobbat i Boden en hel del. Nu står jag i ett stall bredvid vattnet och förut i ett långt in från allt vatten. Där det är fuktigt känns det såååå mkt kallare. Jag har faktiskt aldrig frusit så eller varit sjuk så mkt som sen jag flyttade till vårt stall. Och i Boden var det snudd på skönt då man flög upp för clinicar 4-dagar vintertid. Arvidsjaur är ännu bättre iom längre in. Där blir ju inte ens blött på backen när all snö på typ 1 m smälter. För den torra luften så dunstar så mkt.
Där fryser man ju inte alls på samma sätt. Är det torr-kallt kan man klä sig rejält så håller man värmen ok. Hur mkt man än klär sig i fukt så blir man till slut genomfrusen.
Mitt faderskap, mina tränare(som alla 3 jobbar och jobbat(och bott) en hel del norrut), min släkt etc etc håller med.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

För skojs skull så kollade jag på väderleksrapport på nätet där de redovisar både verklig temperatur och upplevd temperatur. Och visst har ni rätt, ibland kan det skilja ca 10 grader! Den tar bl a hänsyn till luftfuktigheten, gissar att vindstyrka också spelar in.
Temperaturer just nu:
Kristianstad -14, känns som -18
Jönköping -14 känns som -20
Södertälje -12 känns som -19
Göteborg -13 känns som -18
Och så Norrland då
Sundsvall -21 känns som -32
Östersund -24 känns som -34
Luleå -32 känns som -38
Arjeplog -34 känns som -43

Lustigt att "känns som"-diffarna var störst i Norrland där det borde vara bäst "känns som"-förutsättningar utifrån ert resonemang? ;)
Och nog borde t ex skåningarna med sina "känns som -18" hur mycket de än de håller på att förfrysa nu få erkänna att det är mycket kallare i Arjeplog med sina "känns som -43"? :rofl:
Tror att största skillnaden är vad man är van vid och kanske vad man förväntar sig för temperatur, och som du säger, lite hur man klär sig. Sen kan jag köpa att det finns andra faktorer som är jobbiga, men då halkar man ifrån ämnet kyla.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

-32 grader.. jag ryyyser av bara tanken. Tur att man åker utomlands snart, på semester :banana:! Mina fötter är fortfarande inte helt upptinade fast jag varit inne nu ett tag.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Haha.. Vad rolig lista!

Vi pratade om kyla lite på ett dop jag var på idag. Och sånt där kom upp. En tjej var från Haparanda. Hennes familj hade ringt och meddelat -35 idag.
Fyyyyyy!

Jag frös så jag höll på att klappra ihjäl i våra minus 17 eller vad det var idag. Dock hade jag ju kjol på mig.

Idag fick jag veta att jag blivit rekommenderad att arbeta med en häst av en ny vet. Det var himla kul! Hon såg mig träna lilla gulle för hand och har träffat mig en del när jag varit med på kliniken. Hon sa att jag kan se rörelsestörningar väldigt väl och tyckte hästen skulle sättas igång på så sätt som jag jobbar hästarna i rehabsysfte från marken. Så nu ska jag ha den hästen lite i igångsättningen iaf. Blir nog kul iom att han är supertrevlig. Väldigt bra psyke och mycket snygg häst. Lite slö för min smak kanske bara. :p Men det går ju att kvicka upp sen.

Gullungens häst var dålig i magen idag. Så kanske mer var därför hon var lite snudd på slö igår. Jag som hoppades på att jag till slut lyckats rasta av henne. :P
Hon var dock bättre nu. Så vi hoppas det var en snabb släng av ngt. Hon hade inte stopp, utan tvärtom. Hon verkar normal i magen nu igen. Och piggare. Fick dock aldrig feber.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, jag vet inte om jag vill höra det där eller ej. :P
Var ska du? Och hur länge?

En bekant har jobbat med Polohästarna här på gården. Genom det har hon träffat en argentinsk polospelare(de kommer hit under säsongen). De är tillsammans nu och reser till varann. Nu har hon varit där och lade in bilder på FB. De hade spelat polo med massa superduktiga proffs. Sen tog de hästarna direkt till en jättestor flod just vid banan och simmade. Så det var kort på det. De satt i badkläder i +40 och njöt. Någon dök stående från en pålle.
Det såg fantastiskt härligt ut!

Där satt jag stelfrusen och huttrande efter en heldag i -17. Vrrrrr! Då var jag lagom avis! :D
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Härligt med semester! :) Passande tid nu när man är som mest less på kylan!

kl
Själv har jag faktiskt bangat ridningen för stunden. Nog illa att ens behöva fixa vanliga stallsysslorna när man är förkyld, igår fick jag ta höpackningen i tre omgångar för att näsan rann som en fontän! :o Annars var det rätt fint om man passat på dagtid idag, solen sken och vackert ute, gör underverk för motivationen även om det är kallt! :)

tuaphua: Spännande med ny häst att jobba med! :) Men... VARFÖR hade du kjol i -17?! :rofl: Det brukar iofs jag också, men då yllekjol utanpå ridbrallor och långkallingar... Misstänker att så inte var fallet!
Kan tänka mig att kylan lätt gör magarna oroliga, sätter i sig kall mat/snö, kanske för lite vatten. Min thermobar som ska klara -40 hade det frusit i igår, lite av en besvikelse! Bara en tunn ishinna på ytan, men ändå.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Jag var på dop. Hade dock stoooor dunis på. Mitt ex brukade skoja att jag såg ut som en klubba i den.

Jag har inte kjol i stallet nu. ;)
Även om herr beridare tyckte det vore en storslagen affärsidé jag borde köra. Det skulle dra många manliga kunder. Jag tror inte jag vill ha den typen av kunder.:p
Han trodde inte han skulle få samma effekt om han körde "lilla svarta". Han får väl köra rid-kilt ist. ;)

Hade iofs ridkjol i tors fre. Men det är ju bara en täckkjol man har över ridbrallorna. Har jag ibland då jag håller lektion.
Fick höra i fre att en gammal stallkompis tydligen skapat den jag hade på mig. Det var lite kul!

Förstår att du backat ridningen lite. Jag är inte sugen alls. Men imorgon är det jobb igen. Hur kallt har ni?
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Indien, två veckor. Hade gärna varit längre, men man vill ju inte vara borta för länge heller. Aldrig varit där så det ska faktiskt bli riktigt spännande :). Och detdär med polo vore lite intressant att testa på nångång... tänkte på din kjol med. Är det en sån där äldre variant lr den där nya som kommit ut? Tkr inte de ser så snygga ut, men de ska tydligen vara väldigt varma och sköna. De som är av den "äldre sorten" vanligt inom klassisk ridkonst, fast då kanske mest vid uppvisning och inte till vardags. De är ju riktigt snygga. Har ingen sån själv, är för praktisk.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Åh, vad härligt! Dit har jag velat åka ett tag. Någon gång blir det väl av. :P

Polo ser helt sjukt kul ut! Det går fort och är tufft! Så inget för mesar. Man får ju tacklas och så med. Jag har hittills inte testat. De rider ju med samma tygelsignaler som mig för att svänga, samma som all bruksridning. Så det borde vara rätt naturligt själva ridningen.
Men vi har en trähäst i ett nätbeklätt rum med sluttande gold där man får öva slå innan man är så pass bra med klubba/boll att man inte skadar hästarna. Jag har testat. Och jag tror aldrig jag får lämna trähästen, Fritiof!:p
Jag tyckte det var plättlätt tills jag fick höra att jag bara puttade lite. Man ska ju dra runt nästan ett helt varv med klubban i en cirkel. Då blev det svårt!

Ridkjolen är den nya som blev årets ridprodukt eller likn. De är ju inte så vackra nej. Men det är väl inte täckisar, chaps eller annat värmande heller.
De av äldre modell i ylle är inte min stil riktigt. Vackra på sitt sätt. Men jag gillar mer modernt och avskalat. Och rent funktionellt skulle det bli meckigt tror jag för mig.
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Det där känns som lite av en klyscha. En temperatur är en temperatur och även om den pga olika omständigheter kan upplevas olika så nog sjutton kommer det kännas kallare om det är över 10 grader kallare på termometern. Hur ruggigt snöoväder det än varit vid -5 så känns det ändå kallare med -15. och även -15 kan ju kännas värre när det blåser och/eller snöar ordentligt, det är inte bara de varmare temperaturerna som kan kännas värre än de borde. ;)
Jag lovar att det är stor skillnad på torr kyla och fuktig kyla. Det är fukten som är boven i dramat och som gör att man fryser så mycket. När jag var i Östersund var inte kylan något problem. Många jag pratat med upplever samma sak. En tidigare jobbarkompis sa att när hon bodde i Umeå var de ofta ute och grillade när det var -25 grader och det var inga problem. Här nere klarade hon inte av det alls, trots att det var färre minusgrader. Hon åkte upp till Umeå och hälsade på stup i kvarten och då var hon ute i värsta kylan utan problem igen. Hon klagade ofta på att hon frös så ofta här jämfört med i Umeå. Sen upplevs väl kyla inte likadant av olika individer, men själv kände jag en stor skillnad Östersund jämfört med hemma. Vi hade häromdagen -17 och hög luftfuktighet. Jag gick och hämtade posten och trodde mina kinder skulle frysa sönder. Det högg i dem. Dagen efter är det -18 och torrare luft. Då hade jag inga problem att gå ute (och jag red till och med den dagen).

Idag har temperaturen stigit till -8 grader, men det blåser som satan, så jag håller mig i paddocken idag. (mycket skog omkring så just här blåser det inte lika mycket)
Kyla och jag är ingen bra kombination. :D

Var glad att du tål kylan så bra!!
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Men kolla prognosen ovan, det var fuktigt norrut också! :P Kollade ju luftfuktigheten och den var så gott som samma på alla orter jag kollade men lite lägre i nordligaste inlandet. (Nu snackar vi alltså minst 80 mil norr om där jag är och betydligt mer inåt landet.) Ändå var det ju där det var högst upplevda kyla, så det kanske var annat som spädde på.
Jag tror mycket på vad man är van vid och vad man är van och anpassa sig till. Men temperaturer är temperaturer oavsett var de är, och "upplevd temperatur" kan såklart diffa från det - men det kan den på alla orter från dag till dag. Om en snitt-temperatur en månad ligger på 0-gradigt på ort A, och -10 på ort B, då är ort B ett kallare ställe. Även om ort A kanske varit obehaglig att vista sig i den månaden pga andra klimatförhållanden.

Jag tål inte kyla bra! :P Riktig fryslort! Du skulle ha sett mig imorse. Höll på att frysa ihjäl när jag fick vänta 30 minuter på skjuts i -23 grader, tog två timmar för låren att tina upp när jag kom hem! Men hade jag vetat att jag skulle få vänta så länge så hade jag dragit på mig overallen + tjock fleecejacka+ ullunderställ + lacrosse-kängorna som ska klara ner till -40 (-20 vid stillastående), nu hade jag "bara" dunjacka, mössa, fleecejacka, thermohandskar och ullunderställ. (För att jag tyckte det blev för jobbigt att knata ut med hästar i overall och kängor, lite otympligt att gå i.)
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

Nu ska temperaturen vara på väg uppåt igen! -18 just nu, men förhoppningsvis bara ca -5 imorgon! :banana: Hoppas bilen vill starta då! :o
Imorse var det -25 ute vid stallet, nog hade man kunnat rida men jag behövde passa skjuts hem så det blev inget ändå.
Vi har ju klarat oss rätt lindrigt ändå, hört ett par bekanta som haft 30-40 minusgrader! :eek: En dag överlever man nog, men flera dagar i sträck låter hemskt!

Har du sån islandsridkjol som är delbar? Såg en sån på ridsportaffären här i stan och den såg väldigt praktisk ut!

Haha, det kanske vore en affärsidé ändå! :D Lite uppvisningar med upphottade kläder! Kanske något för att ragga sponsorer? ;)
AR-ryttare kanske är lite osmarta som inte satsar ännu mer à la maskerad istället för historiskt korrekta kläder! :angel:
 
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

- 5 låter helt lagom!

Haha.. min ena tränares bil hade också sagt upp sig nu av vår kyla. Tur att han har en till. ;)

Islandskjol vet jag inte.. Det är en svensk designer. Den är delbar fram och bak och i funktionsmaterial. Så den är lätt, hyfsat varm och tål väta utan att börja kyla. Den är från Uhip.
Det är dock inte min. Men mina chaps är nowhere to be found just nu. Så 2 elever brukar tvinga på mig deras. Har provat Mountain Hourse's också. Den är ju tjockare. Men mkt kortare. Vet inte riktigt vilken som är bäst.
Själv tänker jag köpa rejäla täckisar imorgon. För då ska jag vara leeeedig!:D
Bestämde mig att säga nej till jobb och vila.

Haha.. Ja AR-ryttarna har missat lite. När Bent hade de där läderbrallorna skulle ju alla ha dem. Betten har ju slagit igenom.
Man skulle alltså kunna ragga ihop sponsorer och manliga kunder genom lite mer hud. Vegas-ridning kanske kan bli stort. Så får man designa små mini-utstyrslar och sälja för dyyyra kvadrat-cm.:eek:;)

Idag har jag tok-ätit. Det var mycket, mycket fika. Två banankakor, en semla, en morotskaka, en stor dubbelsmörgås med prosciuto(stavas?) och mozzarella, våffla m sylt o grädde och 2 choklad m grädde. Blurp!
Folk svimmade nästan. Men det går ju åt då man rör sig mkt. Även om man nog kunde vara utan en heeel del av det sockret. :p

Hade först lektion för minsta tjejen, som är 12 år. Hennes ponny var bättre idag. Mjukare i kroppen. Han hade tydligen varit rent farlig då medryttaren red ut i helgen. Så vi lärde in en del signaler för att kunna kontrollera honom lite mer. Och vi pratade om vikten av att hålla sig lugn med honom själv. Och små, fina hjälper iom att han är så känslig av naturen. Han var iaf mkt bättre! Och tjejen är riktigt duktig! För sin ålder är hon helt otrolig! Spec med tanke på att hon nog inte tränat så mycket för tränare, iaf i dressyren. Jag ska ta honom lite på ons och testa rida ut etc. Det är en skitfin ponny. Men känslig och har varit missförstådd innan de fick honom(lite nu med.. men mkt mindre och inte misshandlad nu). Så pga det så har han lärt sig stressa upp om någon gör fel. Han blir både rädd och agressiv. Väldigt tittig och otrygg så med. Men nu börjar han bli lugnare och lugnare. När tjejen är lugnare, konsekvent och mjukare själv. Och han får vara i balans på linjen. Så han kan slappna av!

Vi red ut ihop och hon fick veeerkligen rida idag. Stoet superladdat och mycket runt om som triggade. Tjejen var stundtals väldigt rädd. Men hon var SÅ duktig som fortsatte! Hästen är ju inte dum. Men har mycket energi. Och tjejen tycker det är läskigt då hon sprätter till. Hon var dock superduktig!
Jag red Zebbe så jag kunde fokusera helt på tjejen. Då kan jag också visa vilken respons man vill ha i hästen av ngt. Och hon kan få se att en häst som med vissa är ett hysteriskt nervknippe med lugn ryttare som är konsekvent och rider lite är väldigt cool. När vi var på hemväg efter en runda som inte tröttat ut hästen, men tjejen, så fick hon hoppa av då det gått bra länge. Vi skulle gå sista 5 min hem. När vi går bredvid Polobanan så rider några förbi i full galopp bara ca 3 m från oss. Och det triggade ju stoet. Så vi bytte hästar efter ett tag då tjejen började bli rädd och heller inte riktigt hann parera sin häst. Då fick hon också chansen att lära sig lite kroppsspråk på en häst som svarar ganska bra för det. Zeb är ju väldigt tydlig och svarar rätt om människan gör 100% rätt. Men annars är det lite avstängt och eget initiativ som gäller för honom. Lite respektlös faktiskt.. Men han blir inte lika fladdrig och stor och snudd på farlig som hennes. Iaf inte i såna skeden. Så hon fick lite aha-upplevelser. Och jag tog lite saker med hennes sto. Det tog betydligt längre tid än 5 min hem. Men hon fick bra träning av det!
Så kul att se att Zeb kan användas till sånt nu. Förr hade han ju slitit sig och kutat hem. Alt attackerat människan. Nu var han riktigt hygglig! Mattens hjärta!:love: Pigg som ett as var han dock då vi red. Busgubbe!:love::banana:

Lilla gulle gick för hand idag. Tyvärr hade någon tänkt fel vid deras utsläpp. Så han hade stått inne nu två dagar. Stallet fryser och hästarna ska väl då varvas eller vara inne och äta eller så för att värma stallet, ihop med fläktar etc. Men nu hade det blivit missförstånd. Så samma hästar hade varit inne. Han var lite stel först. Men släppte igenom ganska bra. Han var duktig killen! Kämpade på bra trots att det tog emot lite. Kul att han VILL nu! Duktiga hjärtat!:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 214
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp