Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag Niade mina ända till 20-årsåldern. Fast det var nog mest för att jag menade ni i plural, vet inte riktigt.
Eller så sa jag ”Mamma” och ”Pappa” även när jag pratade med dem.
Jag har alltid sagt du. Har aldrig tilltalat mina föräldrar som mamma och pappa när jag pratat med dem, bara om dem.
Det är inte något som plockats upp från svensk stenålder. Det är import från utlandet som har annan historisk bakgrund. Annat användningssätt och annan innebörd som kommer ur en tilltalskultur som inte alls hänger ihop med den som fanns i Sverige.Har aldrig använt "ni" annat än i plural. Det är ett sabla otyg att många yngre försöker kleta in "ni" i singular i språket igen, jag säger till om någon ni:ar mig. Det är inte ett dugg respektfullt idag utan ett försök att få tillbaka en stenålderskvarleva.
Jag har under större delen av mitt liv kallat mina föräldrar vid förnamn. Pratar jag om dem kallar jag de för päronen eller för mamma eller pappa om de benämns som individer, men aldrig niat dem till deras ansikten. Varför skulle jag göra det?
Det är inte något som plockats upp från svensk stenålder. Det är import från utlandet som har annan historisk bakgrund. Annat användningssätt och annan innebörd som kommer ur en tilltalskultur som inte alls hänger ihop med den som fanns i Sverige.
Iofs. Men alla linjer av språkligt arv därifrån är redan brutna så irrelevant för nutidsanvändningar även om ordet som sådant är samma.Jo faktiskt. På medeltiden sa man I/ni som hövlighetsfras. Men det ersattes sen av massa titlar och det ni som sen kom tillbaka var inte samma "ni". Och jag tänker alla ungdomar som ska nia hit och dit knappast försöker leva upp till sina medeltidsideal