Hur var ni i tonåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut! Och ganska ovanligt överhuvudtaget. Jag tror att de flesta tar sig igenom tonåren utan den typen av destruktivitet.
Fast det finns ju ändå en föreställning om att så gör ”alla” i tonåren. Att det hör tonåren till, och så är det. Den föreställning ser man ju här i tråden också, att alla utom några få ”perfekta” kanske har så, det normala är destruktivitet. Haka på saker på fyllan och sen bli strandad nånstans och behöva ringa hem och bli hämtad och så.

Och en föreställning att man får som förälder aldrig bli arg eller förebrå en tonåring i det läget, för då ringer de aldrig mer utan dör hellre i ett dike.
 
De förespråkar att föräldrar inte ska tillåta alkoholintag. En del kommuner har varit väldigt framgångsrika när det gäller att fördröja och minska alkoholintaget hos ungdomar med ett fokus på att ändra attityder hos föräldrarna.
Nu blir man nyfiken. Kampanjerna jag har sett har mest handlat om att inte langa till sina barn. I vilka kommuner har man haft kampanjer för att föräldrar ska förbjuda sina barn att dricka alkohol? Hur har de kampanjerna sett ut?

Jag minns inte att jag sett några kampanjer öht där föräldrar uppmanas att förbjuda sina barn att göra saker, så här måste jag missat nåt.
 
Nu blir man nyfiken. Kampanjerna jag har sett har mest handlat om att inte langa till sina barn. I vilka kommuner har man haft kampanjer för att föräldrar ska förbjuda sina barn att dricka alkohol? Hur har de kampanjerna sett ut?

Jag minns inte att jag sett några kampanjer öht där föräldrar uppmanas att förbjuda sina barn att göra saker, så här måste jag missat nåt.
https://sverigesradio.se/artikel/6521332 som ett exempel.
Tonårsparlören som systemet gav ut är ett annat.
 
Senast ändrad:
Nu blir man nyfiken. Kampanjerna jag har sett har mest handlat om att inte langa till sina barn. I vilka kommuner har man haft kampanjer för att föräldrar ska förbjuda sina barn att dricka alkohol? Hur har de kampanjerna sett ut?

Jag minns inte att jag sett några kampanjer öht där föräldrar uppmanas att förbjuda sina barn att göra saker, så här måste jag missat nåt.
Jag vet att socialtjänstens öppenvård i flera kommuner i min närhet har föräldrastödsgrupper där de tar upp just detta. Inte kampanjer dock. Tonårsparlören skriver också om detta och där finns källhänvisning till forskning.
 
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?

Jag var ganska skötsam, var mer att jag lät bli att göra saker som mina föräldrar ville att jag skulle än att göra sånt jag inte fick om man säger så :p

Hade väldigt lätt för mig i skolan som liten men alltid haft lite svårare med vänner och sådär. Har väl hela skoltiden haft kompisar i små gäng som jag umgåtts med i skolan men har för det mesta varit liksom "sistahandsval". I lågstadiet hoppade jag över en årskurs så då fick jag ju nya klasskompisar och var alltid året yngre än de andra i min klass. Hade i 6an-7an en tjej som väl var min enda "bästis", men sommaren mellan 7an och 8an blev hon bästis med en annan tjej i vårt lilla gäng. Har alltid haft hästarna så inte haft så mycket tid/ork/behov av att umgås utanför skolan så på lov och sådär blev det att jag heller aldrig riktigt tog kontakt med mina kompisar heller.

Kommer ihåg i högstadiet att jag kom till skolan efter en helg och insåg att hela mitt kompisgäng haft fest och "provat att bli fulla", inget som de bjudit in mig till... Och hela högstadiet bodde vi ute på landet med närmsta kompis typ en mil bort och bussar 5 km så jag kunde ju inte direkt ta mig någonstans eller göra så mycket utan att bli skjutsad.

Sedan hade vi också att om vi inte rökte eller drack fick vi körkortet betalt av föräldrarna så jag höll faktiskt det. Trots att jag flyttade till gymnasie med internat där det var ganska mycket drickande ibland (trots att det egentligen var förbjudet såklart). Har varit ganska rädd för att bryta regler så jag drack inte förrän typ sista terminen på gymnasiet när jag fyllt 18. Sista festerna innan studenten var jag med på och drack en del, klassresan innan studenten osv så har varit full men aldrig såpass att jag kräkts, tuppat av, gjort något jag ångrat, varit bakis etc.

Det närmsta jag har kommit att ljuga om var jag var var när en äldre tjej (jag kanske 12-13 och hon runt 16?) som brukade vara hemma hos oss ochhjälpa till med hästarna ibland skulle ta med mig ut och shoppa julklappar ett år. Vi hade pratat med min mamma och fått ok men sen några dagar innan ville hon att vi skulle åka till Malmö istället för Ystad. Jag tänkte inte på att det var något jag kanske borde fråga om förrän vi redan var på plats i Malmö och sedan vågade jag aldrig berätta det. 😅

Sedan hade jag "onlinekompisar" som jag chattade med utan att berätta för föräldrarna. Någon kille var det nog som jag trodde jag kanske var lite småkär i men det vågade jag såklart aldrig skriva och det var aldrig ens någon som frågade om eller skickade bilder. Men vet inte om jag egentligen var extra försiktig eller om jag bara hade tur att jag inte råkade ut för någon som ville luras eller utnyttja.

Sedan skulle jag inte säga att jag var perfekt heller, jag hade lätt i skolan men dålig disciplin att göra läxor, "glömde" ofta göra saker som typ plocka ut diskmaskinen som föräldrarna ville att vi skulle ha gjort när vi kom hem innan dem osv. Ibland fastnade jag även framför TVn när vi skulle iväg på träning med ponnyerna och det var meningen att jag själv skulle ta in och börja fixa så det inte blev så stressigt när mamma kom från jobbet.
 
Fast det finns ju ändå en föreställning om att så gör ”alla” i tonåren. Att det hör tonåren till, och så är det. Den föreställning ser man ju här i tråden också, att alla utom några få ”perfekta” kanske har så, det normala är destruktivitet. Haka på saker på fyllan och sen bli strandad nånstans och behöva ringa hem och bli hämtad och så.

Och en föreställning att man får som förälder aldrig bli arg eller förebrå en tonåring i det läget, för då ringer de aldrig mer utan dör hellre i ett dike.
Ja, uppenbarligen finns en sådan föreställning. Jag har dock sällan upplevt den som särskilt dominerande, eller hur jag ska uttrycka det.

Mer påtaglig för mig är en föreställning om att tonåringar får "regler" av sina föräldrar (och sen följer eller bryter dem). För mig känns det märkligt med regler. Jag tänker mig att tonåringar är så pass stora att man pratar med dem, i dialogform, inte att man serverar dem en uppsättning regler.

Jag tänker nog inte heller att problemet med den sorts situation som du beskriver är att tonåringen då har brutit mot regler. Däremot hade det bekymrat mig om tonåringen inte är mer rädd om sig än så.
 
Jag var väldigt blyg och utanför under uppväxten och mådde väldigt dåligt i perioder och var hemma mycket på fritiden mm. Från typ högstadiet och framåt.
Var hellre ensam på biblioteket i stan på rasten än kvar på skolan då det låg nära högstadieskolan.
Inget som gick ut över betygen. Visst hade jag säkert kunnat lägga manken till och fått ännu bättre betyg. Men var ingen prio. Jag kom in på det jag ville läsa för stunden så var nöjd så.

Hade en kompis jag umgicks med som "tyvärr" var borta mycket från skolan pga sjukdom under högstadiet. Samma på gymnasiet var jag inte riktigt med alla andra förutom även där en annan kompis. Och när hon var borta så var jag mer själv än med övriga klasskamrater.

Detta bidrog till att jag varken drack alkohol rökte osv. Då jag helt enkelt inte hade det umgänget. Smakade på lite alkohol på tex släktträffar men inte mer än så.
Annars hade jag rätt så fri uppväxt. Hade jag druckit så hade det nog inte varit någon katastrof från föräldrars håll.

Jag "tar igen" en del nu i vuxen ålder. Kan ta något glas vin eller liknande när andan faller på. Eller prova någon ny drink som alla andra redan gjort för hundra år sedan. 😅

Det jag kan ångra i efterhand är att jag inte var med lika aktivt och tog chansen till att umgås med andra. Både under högstadiet, gymnasie. Men främst när jag studerade på högskolan. Där lyckades jag också med att isolera mig från utanför skolan aktiviteter, genom att flytta hem ( lite väl snabbt) till dåvarande pojkvän och hans familj som bodde en 25 min från studieorten. Det är en av dom saker som jag ångrar mest i livet att det gick lite väl snabbt med saker och ting där. Samtidigt som livet säkert skulle sett mycket annorlunda ut också. Så inte säkert allt skulle vara bättre för det.
 
Och en föreställning att man får som förälder aldrig bli arg eller förebrå en tonåring i det läget, för då ringer de aldrig mer utan dör hellre i ett dike.
Jag kan ju bara tala för mig själv men hade min förälder blivit arg när det skitit sig om fyllan är det ju definitivt inte denne jag hade ringt om det skulle bli en nästa gång. Jag gissar att det är det jag utgår ifrån när jag säger att jag hoppas att jag aldrig skulle bli arg på mina barn om de skulle behöva min hjälp, oavsett promillehalt. Visst, skulle de råkat hamna på ett plan till Kina hade jag ju inte varit särskilt lycklig men jag räknar med att de förstår själva att det var en dålig idé också. Antagligen hade jag ställt frågan hur de tänkte där och bett dem ordna en plan till framöver för att låta bli flygplatser/andra spontanresor på fyllan 🙈🤣 Men säg att de missat sista bussen hem eller råkat somna på bussen och åkt förbi hållplatsen, eller blivit avvisad från spårområdet pga för mycket alkohol, fått sig en karatefylla eller vad det nu kan vara. Jag hade nog haft förståelse för att det gick tokigt. Sånt kan hända och jag kan verkligen inte se vad som skulle bli bättre av att jag är arg. Vad hade man vunnit på det? Skulle det vara värt ett eventuellt brustet förtroende från barnets sida? Är alkohol inblandat finns det ju risk att de är väldigt utsatta och då är det så mycket mer värt för mig att de faktiskt hör av sig.
 
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?
Jag gjorde inte så mycket, jag var "snäll", kanske mindre för att jag ville vara lydig och mer för att jag kanske tyckte det övriga var mindre roligt än andra tyckte det var. Mina förväntningar på fester -att man skulle ha så himla kul och dansa på borden och bara ha riktigt riktigt roligt, nåddes aldrig, det var bara att typ sitta och prata i ett trist rum, med alkohol o för lite dans. (kanske missade de roliga festerna :rofl: ) Men drack alkohol innan 18, rökte inte (släktingar dog just då av rökning i viss omfattning och jag växte upp inrökt som en kipper av kedjerökande barnpassande äldre släktingar, som just då dog av rökning som sagt). Jag fick gå på alla fester jag var bjuden till så jag behövde inte gå på fester som jag inte fick gå på (mamma entusiasmerade mig till att gå om jag verkade försöka lata ur). Jag fick vara hos alla jag ville vara hos så jag ljög aldrig. Jag fick vara ute så länge jag behövde vara ute.

Så jag var perfekt och felfri, särskilt eftersom jag inte var speciellt "vild" av mig och hade en förälder som brydde sig mycket och uppmuntrade att man umgicks med vänner.
 
Senast ändrad:
Ja JAG håller med om det. Men flera här har ju skrivit att deras föräldrar var okej med att dom drack kanske lite cider osv när dom var kanske 17. Och att dom inte blev alkisar eller nåt ändå.
Okej med och får är ju två olika saker. Finns ju ett mellanting mellan att uttalat få göra någonting och om det blir straff om du ändå gör det. Okej med landar ju i det senare. Dvs tex föräldrarna har varit tydliga med att du aldrig får alkohol i deras närvaro, förrän du är 18. Självklart vet man då att man inte dricker alkohol innan 18. Samtidigt är de ju realister som växte upp på 60-talet. Så om du faktiskt verkar lätt bakfull en morgon (när du är 17) eller hittat en tom ciderflaska är de bara roade (på skyll dig själv nivån) inte förbannade. Det är vad jag skulle mena med "okej med att man drack tex en cider". Dvs du får inte, men "straffet" är att det är pinsamt.
 
Jag var väldigt skötsam som tonåring. Upplevde aldrig att tonåren var speciellt problematiska, ur någon aspekt. Lade mycket tid på skolan och hade höga betyg. Även mina vänner var alla väldigt skötsamma. Tror att jag drack alkohol första gången vid studenten och det blev några glas - ingen fylla eller så. När jag började vid universitetet blev det ju lite mer festande, men de flesta av mina kompisar var väldigt studieinriktade så det var ganska skötsamt vill jag minnas.
 
Okej med och får är ju två olika saker. Finns ju ett mellanting mellan att uttalat få göra någonting och om det blir straff om du ändå gör det. Okej med landar ju i det senare. Dvs tex föräldrarna har varit tydliga med att du aldrig får alkohol i deras närvaro, förrän du är 18. Självklart vet man då att man inte dricker alkohol innan 18. Samtidigt är de ju realister som växte upp på 60-talet. Så om du faktiskt verkar lätt bakfull en morgon (när du är 17) eller hittat en tom ciderflaska är de bara roade (på skyll dig själv nivån) inte förbannade. Det är vad jag skulle mena med "okej med att man drack tex en cider". Dvs du får inte, men "straffet" är att det är pinsamt.
Både mina föräldrar, och senare jag själv, har tyckt att baksmälla är straff nog i sig själv. Vuxeninsatserna vid tonåringars bakfylla har handlat om att prata om hur man förebygger baksmälla (ät ordentligt, drick mycket vatten) och om hur man tar hand om den (juice och kexchoklad).

Min yngsta blev förvånad över att vi inte skällde, men jag frågade vad skäll skulle kunna bidra med. Och det fanns det ju inte mycket till svar på.
 
I mitt fall finns det en väldigt naturlig orsak till att jag har koll på det.
Man har jobbat på liknade sätt i andra kommuner också.
Jag tänker att man kanske ska vara lite försiktig med att extrapolera resultat från en ö-kommun med 12 000 invånare till resten av landet. Det kan ju vara andra förutsättningar i t ex Malmö eller Uppsala. Bara som gissning, men vad vet jag. Små kommuner brukar själva säga att de har andra förutsättningar än stora.
 
Både mina föräldrar, och senare jag själv, har tyckt att baksmälla är straff nog i sig själv. Vuxeninsatserna vid tonåringars bakfylla har handlat om att prata om hur man förebygger baksmälla (ät ordentligt, drick mycket vatten) och om hur man tar hand om den (juice och kexchoklad).

Min yngsta blev förvånad över att vi inte skällde, men jag frågade vad skäll skulle kunna bidra med. Och det fanns det ju inte mycket till svar på.
Baksmälla är en sak, men hur är det med ha föräldrarna som natt-taxi?

Där kunde man ju tänka sig att när man inser att man har en taxi man alltid kan ringa, som alltid kommer med glatt humör oavsett tidpunkt, så leder det inte alls till att man börjar ta ansvar och undviker att sätta sig i situationer där klockan är tre och man tagit sig nånstans där man inte har en aning om hur man tar sig hem. Varför bry sig, när Taxi Mamma och Pappa alltid löser det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 551
Senast: TinyWiny
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 027
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp