Hur var ni i tonåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dvs om man är en sådan som alltid följer de regler som finns, samt alltid frågar om lov innan man gör något man inte är helt säker på att man får, så är det ganska lätt att undvika farliga situationer. Särskilt om ens umgänge är likadant.
Dethär håller jag verkligen INTE med om och jag blir faktist ganska så provo serad av det tanke sättet. För det låter lite som att OM nån hamnar i en farlig sitation så får den skylla sigsjälv för att den tog ett dåligt be slut eller bröt mot regler osv. Och så be höver det absolut INTE vara!

Var en typisk gullig hästtjej fram till jagg fyllde 14 även om jag hade det tufft hemma, fick vara väldigt självständig. Visst hände det att jag gick på fest och provade dricka men det gjorde nästan alla. När jag var på väg att fylla 15 blev jag placerad i familjehem hos en alkolist och började själv dricka flera gånger i veckan, hände till och med att jag red ganska kraftigt berusad ett par tillfällen men var för det mesta nykter just i stallet. Sen hamnade jag på ett skolhem där jag blev mer nykter, drack bara på fest ibland som tidigare men placerades strax om igen till ett behandlingshem och det hemmet bodde jag i 2 år innan jag fyllde 18. Där började jag dricka mer eller mindre konstant och slutade rida. De flesta på hemmet missbrukade någon typ av drog. Jag hade lätt kunnat bli missbrukare av betydligt tyngre saker men jag höll på mina principer att inte testa någon olaglig drog och det räddade mig. Träffade en pojkvän utanför hemmet som också drack och honom flyttade jag hem till när jag fyllde 18 men vi gick isär när jag fyllde 19 och då tog jag tag i mitt missbruk efter en tid helt på egen hand och blev nykterist vilket jag självklart är idag med.
Vad bra att du kunde komma från miss bruket iallafall! ❤️

Dethär håller jag verkligen INTE med om och jag blir faktist ganska så provo serad av det tanke sättet. För det låter lite som att OM nån hamnar i en farlig sitation så får den skylla sigsjälv för att den tog ett dåligt be slut eller bröt mot regler osv. Och så be höver det absolut INTE vara!
Det var inte riktigt så jag menade! Men tänk t.ex. om man är en sån som aldrig blir bjuden på fester, och de man umgås med är likadana, och man inte känner någon som kan köpa ut. Då är det väldigt mycket mindre sannolikt att man råkar bli inblandad i dåliga grejor på fyllan - jämfört med om man har en massa kompisar som festar hårt varje helg och gillar att testa gränser.

Att folk är olika riskbenägna och olika villiga att prova nya saker tycker jag inte heller är något dåligt - en del gillar att chansa lite och då kan farliga situationer uppstå. Andra tycker det är läskigt att ta risker och då händer det mindre farliga saker, men man går också miste om en massa saker som hade varit kul eller utvecklande. Om alla gjort precis som sina föräldrar hade vi fortfarande levt på stenåldern.;)

Sen kan man såklart ha otur och råka ut för farliga situationer även om man är väldigt försiktig, precis som att man kan ha tur och klara sig jättebra även om man gör något livsfarligt.

Jag (och en hel rad andra i varierande åldrar) umgicks med ett par som var betydligt äldre än vad som var okej. Det kom ju såklart fram sen. Det var inte så smart.
Ålder är väl ändå inte avgörande för vad som är okej?
Vi hade ordentligt vuxna med i kompisgänget när jag var 14-15 och det var jättebra att ha några med ett större omdöme med på olika aktiviteter.
Det hände inte så mycket dumma saker på det sättet.
Och det blev bra förebilder.

Det var inte riktigt så jag menade! Men tänk t.ex. om man är en sån som aldrig blir bjuden på fester, och de man umgås med är likadana, och man inte känner någon som kan köpa ut. Då är det väldigt mycket mindre sannolikt att man råkar bli inblandad i dåliga grejor på fyllan - jämfört med om man har en massa kompisar som festar hårt varje helg och gillar att testa gränser.

Att folk är olika riskbenägna och olika villiga att prova nya saker tycker jag inte heller är något dåligt - en del gillar att chansa lite och då kan farliga situationer uppstå. Andra tycker det är läskigt att ta risker och då händer det mindre farliga saker, men man går också miste om en massa saker som hade varit kul eller utvecklande. Om alla gjort precis som sina föräldrar hade vi fortfarande levt på stenåldern.;)

Sen kan man såklart ha otur och råka ut för farliga situationer även om man är väldigt försiktig, precis som att man kan ha tur och klara sig jättebra även om man gör något livsfarligt.
Ja själv klart så är det mera risk för att nåt dåligt ska hända om man är mera risk tagande! Det håller jag också med om. Men det som jag inte håller med är att du skrev att om man följer regler och frågar om lov om saker så är det ganska lätt att und vika farliga sitationer. Och så enkelt är det verkligen inte.

Det tror jag också! Och även i o lika familjer och samman hang liksom så har man ju inte samma syn på allt.
Somexempel att vissa har skrivit här att deras föräldrar inte brydde sig såmycket att dom drack alkohol och festade. Och för mig så är det HELT o tänk bart att mina föräldrar skulle bara inte bry sig liksom om jag hade börjat festa eller nånting.
Så ja sånt ändras ju mycket!
Forskning visar att ungdomar som får dricka för sina föräldrar alkoholdebuterar tidigare och dricker mer än de som har föräldrar som inte tillåter det.
Forskning har också visat ett visst samanband mellan en tidig alkoholdebut och risken att utveckla ett missbruk.

Så föräldrars ståndpunkt BÖR vara att ungdomar inte ska dricka.
Sen kommer en hel del göra det ändå.

Forskning visar att ungdomar som får dricka för sina föräldrar alkoholdebuterar tidigare och dricker mer än de som har föräldrar som inte tillåter det.
Forskning har också visat ett visst samanband mellan en tidig alkoholdebut och risken att utveckla ett missbruk.

Så föräldrars ståndpunkt BÖR vara att ungdomar inte ska dricka.
Sen kommer en hel del göra det ändå.
Ja JAG håller med om det. Men flera här har ju skrivit att deras föräldrar var okej med att dom drack kanske lite cider osv när dom var kanske 17. Och att dom inte blev alkisar eller nåt ändå.

Ålder är väl ändå inte avgörande för vad som är okej?
Vi hade ordentligt vuxna med i kompisgänget när jag var 14-15 och det var jättebra att ha några med ett större omdöme med på olika aktiviteter.
Det hände inte så mycket dumma saker på det sättet.
Och det blev bra förebilder.
Det är inte helt osannolikt att minst en av dem fått en anmälan på sig om det hänt idag. Kul att det verkade vara bättre människor med fingrar i styr i ditt gäng. Jag som förälder hade, kanske pga medvetenhet och erfarenhet, varit lite nervös om mina barn sökt sig till sådana för random "häng".

Jag var väldigt rörig.
Det va känslor hit o dit, kändes som jag inte kunde kontrollera dem riktigt.
Arg, ledsen och sen lugn och glad.

Blev endel utåtagerande, provade alkohol för tidigt, 13år. Snodde av föräldrar (ni vet när endel hade barskåp) rökte i 7an. Hela högstadiet var kaos 😅

Svårt att fokusera i skolan speciellt i ämnen där jag hade svårt.

Ja själv klart så är det mera risk för att nåt dåligt ska hända om man är mera risk tagande! Det håller jag också med om. Men det som jag inte håller med är att du skrev att om man följer regler och frågar om lov om saker så är det ganska lätt att und vika farliga sitationer. Och så enkelt är det verkligen inte.
Man kan ju aldrig vara HELT säker på att undvika farliga situationer, de kan ju uppstå på nästan vilket sätt som helst. Man kan bli mördad av en galning när man cyklar hem från skolan t.ex. Så jag menar absolut inte att ALLA farliga situationer uppstår för att man bryter mot regler.

Ganska många av de farliga situationer som kan uppstå för att man helt enkelt inte har så bra utvecklat omdöme än går dock att undvika om man frågar någon vuxen istället för att chansa. När jag var tonåring kände jag t.ex. folk som lekte med levande ljus på höskullen. Eller galopperade utan hjälm, i bara grimma, på 70-väg. Eller öppnade grinden till hästhagen bredvid ett stup för att se vad som skulle hända. Det gick bra, men hade lika gärna kunnat gå riktigt illa. De flesta av mina kompisar hade ALDRIG kommit på tanken att göra sådana grejor. Men även de riktigt kloka och skötsamma ramlade ju av och gjorde illa sig ibland.

Jag hade en mycket märklig överklassuppväxt.
En klassisk överklassuppfostran innehåller mycket utbildning i ordning och uppförande samt kultur och sport.
Min mamma var den vilda i familjen.
Hon blev gravid med mig utom äktenskapet och blev då tvungen att gifta sig med min pappa.
Min pappa var en äkta överklassalkoholist och de skilde sig när jag var liten, vilket skapade skandal.
Så det har inte funnits så mycket plats för mig att ställa till det.
Allt var redan så rörigt ändå.
Jag ägnade mig åt skolan och studier och drömde om att förändra världen.
Hängde i stallet, tränade judo och festade med kompisgänget.
Hade pojkvänner och flyttade hemifrån så fort som jag blev myndig och kunde skriva på ett hyresavtal.

Jag lärde mig att ta ansvar genom att ha förebilder och läsa böcker och hade ingen längtan efter att göra något sorts uppror.
Det var redan gjort med råge i familjen av min mamma.
Jag ville ha ordning och reda och någon sorts stabilitet.
Så jag skapade det åt mig själv.

Man kan ju aldrig vara HELT säker på att undvika farliga situationer, de kan ju uppstå på nästan vilket sätt som helst. Man kan bli mördad av en galning när man cyklar hem från skolan t.ex. Så jag menar absolut inte att ALLA farliga situationer uppstår för att man bryter mot regler.

Ganska många av de farliga situationer som kan uppstå för att man helt enkelt inte har så bra utvecklat omdöme än går dock att undvika om man frågar någon vuxen istället för att chansa. När jag var tonåring kände jag t.ex. folk som lekte med levande ljus på höskullen. Eller galopperade utan hjälm, i bara grimma, på 70-väg. Eller öppnade grinden till hästhagen bredvid ett stup för att se vad som skulle hända. Det gick bra, men hade lika gärna kunnat gå riktigt illa. De flesta av mina kompisar hade ALDRIG kommit på tanken att göra sådana grejor. Men även de riktigt kloka och skötsamma ramlade ju av och gjorde illa sig ibland.
Och där tänker jag mig att ramla av och bryta armen när man tjuvrider grannens unghäst i en hage på natten hade kunnat berättas om som "tonåringar gör dumma grejer" medan ramla av och bryta armen på ridlektion inte alls gör det på samma sätt. Men armen är ju precis lika bruten i båda fallen.

Ja JAG håller med om det. Men flera här har ju skrivit att deras föräldrar var okej med att dom drack kanske lite cider osv när dom var kanske 17. Och att dom inte blev alkisar eller nåt ändå.
Det handlar om hur statistik fungerar. Det är därför man inte kan kolla på individnivå utan i större grupper.
Säg att man frågar 100 personer om de tycker om banan
Säg att 70 % om banan. Det innebär inte att ALLA tycker om banan bara för en en klar majoritet Gör det. Och om du frågar 10 personer ur den gruppen på 100 så kan det vara så att alla dom du frågade gillar banan.
Orsaken till det kan vara att du frågade om folk tyckte om banan på en forum för folk som gillar frukt. Eller att det av nån orsak är pinsamt att inte tycka om bananer osv

Ja somsagt jag håller med att MYCKET risker kan und vikas eller bli mindre av att man följer regler och frågar om lov osv! Så det säger jag absolut INTE mot!
Utan bara det att om man följer regler och frågar om lov så är det ganska enkelt att und vika farliga sitationer. För att jag tycker att det låter skuld läggande som att alla som har hamnat i en farlig eller dålig sitation rår för det själva.
Somsagt jag var iprincip ett "perfekt barn" eller jag försökte vara det. Så jag gjorde ALDRIG nånting som jag inte fick eller bröt mot nån regel eller nåt sånt. Iallafall inte med flit liksom.
Men ÄNDÅ så hamnade jag i en väldigt dålig sitation som ledde till massa annat dåligt. Eller ja flera egentligen men en irl och flera online. ÄVEN fast jag var en sån som var liksom hemma i skolan i stallet och i kyrkan. ALDRIG med vänner för jag hade inga vänner och jag ville inte göra nåt "bus" liksom.
Så bara därför som jag rea gerade för att det lät som att om man är så så är det så enkelt att und vika farliga sitationer. För det är absolut INTE min erfaren het.

Det handlar om hur statistik fungerar. Det är därför man inte kan kolla på individnivå utan i större grupper.
Säg att man frågar 100 personer om de tycker om banan
Säg att 70 % om banan. Det innebär inte att ALLA tycker om banan bara för en en klar majoritet Gör det. Och om du frågar 10 personer ur den gruppen på 100 så kan det vara så att alla dom du frågade gillar banan.
Orsaken till det kan vara att du frågade om folk tyckte om banan på en forum för folk som gillar frukt. Eller att det av nån orsak är pinsamt att inte tycka om bananer osv
Ja jag vet hur statistik funkar och jag säger somsagt inte mot om att föräldrar borde vara mot att deras barn dricker alkohol. Så jag vet inte riktigt vad du försöker förklara eller över tala mig om.

Att det är därför det finns folk här som fått alkohol av sina föräldrar som ändå inte blev alkoholister.
Ja men det fattar själv klart jag också! Såklart blir inte ALLA alkisar för dom har fått alkohol av sina föräldrar!

Det är inte helt osannolikt att minst en av dem fått en anmälan på sig om det hänt idag. Kul att det verkade vara bättre människor med fingrar i styr i ditt gäng. Jag som förälder hade, kanske pga medvetenhet och erfarenhet, varit lite nervös om mina barn sökt sig till sådana för random "häng".
Detdär med att unga har vuxna kompisar är SVÅRT tycker jag.
Jag har aldrig haft liksom VUXNA kompisar irl. Men om jag hade varit kompis med nån som var kanske 20 när jag var 15 så tror jag att mina föräldrar hade varit okej med det om det var kanske nån som jag kände ifrån stallet och att det var där vi um gicks och så. Därimot så skulle jag nog inte få ha 20 åriga kompisar som festade osv!
Men det som jag HAR haft är vuxna online kompisar. Och det har liksom inte varit nån regel för mig att jag inte får ha det eller att dom max får vara nån ålder osv. Och det kan man ju ändå inte VETA online egentligen.
Men ja även dom online kompisarna så har vissa varit bra och vissa har inte varit det ALLS. Men jag tror verkligen inte att det skulle ha varit bättre om jag inte hade fått ha några kompisar online alls. För att jag har ju även lärt känna några VÄLDIGT bra vänner online även fast dom är mycket äldre motför mig!
Så ja det är väldigt svårt tycker jag.

Detdär med att unga har vuxna kompisar är SVÅRT tycker jag.
Jag har aldrig haft liksom VUXNA kompisar irl. Men om jag hade varit kompis med nån som var kanske 20 när jag var 15 så tror jag att mina föräldrar hade varit okej med det om det var kanske nån som jag kände ifrån stallet och att det var där vi um gicks och så. Därimot så skulle jag nog inte få ha 20 åriga kompisar som festade osv!
Men det som jag HAR haft är vuxna online kompisar. Och det har liksom inte varit nån regel för mig att jag inte får ha det eller att dom max får vara nån ålder osv. Och det kan man ju ändå inte VETA online egentligen.
Men ja även dom online kompisarna så har vissa varit bra och vissa har inte varit det ALLS. Men jag tror verkligen inte att det skulle ha varit bättre om jag inte hade fått ha några kompisar online alls. För att jag har ju även lärt känna några VÄLDIGT bra vänner online även fast dom är mycket äldre motför mig!
Så ja det är väldigt svårt tycker jag.
Ja det är svårt. Är det ett umgänge via något intresse (säg att man är ute och rider ihop) tänker jag att det kanske inte är någon biggie men visst kan det gå snett där också. I det här fallet var det ju både vanligt umgänge och festande. Till viss del var umgänget.. vad ska man säga.. betydelsefullt. Jag hade så lite gemensamt med många av mina jämnåriga. Vi var som på olika stadier av våra liv kan man säga. Samtidigt var det en del som gick snett med det äldre umgänget, på flera sätt. Det blir en svår balansgång där mellan vad som får lov att vara ok och vad som inte är det. Antagligen kommer barnen kunna träffa personerna trots förbud. Om de verkligen vill. Precis som att de dricker alkohol osv.

Jag vill bara skriva att jag tycker att det är VÄLDIGT intresant att läsa allas erfaren heter och tankar och hur o lika det är!
Och liksom att det som vissa tycker är att dom var ganska så sköt samma skulle vara helt o tänk bart för vissa. Och att endel hade jätte mycket regler endel hade inga regler. Och även att några som inte hade regler och att föräldrarna inte hade såmycket koll då kanske dom gjorde som egna regler för att dom ville ha eller be hövde det ändå. Sånt är väldigt intresant tycker jag!
Och även ni som har varit i miss bruk eller mått extremt dåligt och har haft själv mords tankar osv så vill jag bara säga att ni är SKIT BRA som har kommit från det!! ❤️🌟

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 457
Senast: Amha
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 841
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 945
Senast: TinyWiny
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 145
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23