Hur var ni i tonåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var oerhört skötsam, präktig, och regelföljande som ungdom (Okej, det är jag fortfarande i vuxen ålder :bag:). Smakade inte alkohol innan jag var 18 - det är ju faktiskt olagligt. Har aldrig rökt och har inget behov av det. Skolkat en halvdag - då vi hade någon temadag med en fullkomligt genomtråkig dans istället för riktiga lektioner. Hängde i stallet på fritiden, och tillhörde av förklarliga skäl inte de coola kidsen som blev bjudna på fester och liknande. De jag umgicks med var ganska liknande.

Har nog aldrig heller gjort något hemligt/förbjudet - men har å andra sidan inte haft några uttalade regler eller förbud hemifrån heller.

Det hade antagligen varit både roligare och mer utvecklande att vara åtminstone lite mer regelbrytande och risktagande, men tja, iag är helt enkelt inte sån.
 
Har aldrig haft några regler direkt kring när jag ska vara hemma och sånt, men det är nog mest för att det aldrig funnits något behov. Började jobba som 14-15-åring så helger gick bort att festa på för då jobbade jag. Hästar och andra ideella uppdrag tog upp största delen av min lediga tid. Tror det har mer att göra att jag aldrig behövt regler snarare än att jag ska ha varit "skötsam" att göra. Är även uppvuxen med en ganska neutral inställning till alkohol vilket gjort att jag aldrig sett det som spännande utan mer att man faktiskt kan ta en öl efter en arbetsdag eller ett festligare tillfälle.
 
Ofta pratar ju folk som att det är självklart att alla tonåringar gör så mycket dumt, men det är det ju inte. Alla tonåringar är inte ute och super och gör misstag. Och det kan vara rätt skönt att höra det också.
Håller verkligen med om detta. Det är visserligen normalt att tonåringar festar och har lite dåligt omdöme - men det är också helt normalt att tonåringar INTE festar och är försiktiga med att ge sig in i saker de inte har koll på.
En del har massor med vilda vänner och bekanta och blir bjudna på fester hela tiden, en del har bara vänner som inte festar, en del har vänner online, eller inte alls.
 
Jag tänker också att vad som är acceptabelt/toleransen för olika ungdomsbeteenden varierar med tiderna, vilket kan vara bra att tänka på.

T.ex blev det ett stort hallå när min pappa i sin ungdom ville ha likadan frisyr som The Beatles. Mina farföräldrar var väldigt noga med etiketten och att man skulle vara korrekt klädd.

När jag var tonåring var däremot mina föräldrar väldigt obrydda rörande frisyr, kläder osv. Däremot fanns det väl saker de drog gränser kring, som deras föräldrar i sin tur skulle ha tyckt på axlarna åt.

Tänker också att attityder till rökning och alkohol antagligen också genomgått en utveckling: förr var rökning VÄLDIGT vanligt och jag gissar att föräldrar då hade en annan inställning till att ungdomar rökte jämfört med vad jag kan tänka mig att folk har idag.
 
Ofta pratar ju folk som att det är självklart att alla tonåringar gör så mycket dumt, men det är det ju inte. Alla tonåringar är inte ute och super och gör misstag. Och det kan vara rätt skönt att höra det också.
Fast alla under uppväxten gör misstag eller dåliga bedömingar, det är liksom så man lär sig och utvecklas. Det är snarare väldigt väldigt ovanligt med någon som fattat bra beslut livet igenom om det övht existerar någon sådan.

Däremot är det långt ifrån alla som uppsåtligt är ute efter att bryta regler eller överenskommelser och vill göra revolt osv.
 
Jag tänker också att vad som är acceptabelt/toleransen för olika ungdomsbeteenden varierar med tiderna, vilket kan vara bra att tänka på.

T.ex blev det ett stort hallå när min pappa i sin ungdom ville ha likadan frisyr som The Beatles. Mina farföräldrar var väldigt noga med etiketten och att man skulle vara korrekt klädd.

När jag var tonåring var däremot mina föräldrar väldigt obrydda rörande frisyr, kläder osv. Däremot fanns det väl saker de drog gränser kring, som deras föräldrar i sin tur skulle ha tyckt på axlarna åt.

Tänker också att attityder till rökning och alkohol antagligen också genomgått en utveckling: förr var rökning VÄLDIGT vanligt och jag gissar att föräldrar då hade en annan inställning till att ungdomar rökte jämfört med vad jag kan tänka mig att folk har idag.
Det tror jag också! Och även i o lika familjer och samman hang liksom så har man ju inte samma syn på allt.
Somexempel att vissa har skrivit här att deras föräldrar inte brydde sig såmycket att dom drack alkohol och festade. Och för mig så är det HELT o tänk bart att mina föräldrar skulle bara inte bry sig liksom om jag hade börjat festa eller nånting.
Så ja sånt ändras ju mycket!
 
Fast alla under uppväxten gör misstag eller dåliga bedömingar, det är liksom så man lär sig och utvecklas. Det är snarare väldigt väldigt ovanligt med någon som fattat bra beslut livet igenom om det övht existerar någon sådan.

Däremot är det långt ifrån alla som uppsåtligt är ute efter att bryta regler eller överenskommelser och vill göra revolt osv.
Jag tror också att det är EXTREMT o vanligt att man aldrig gör nåt miss tag eller tar nåt dåligt be slut eller nånting. Och som du skrev så är det ju av sånt som man lär sig och ut vecklas.
 
Fast alla under uppväxten gör misstag eller dåliga bedömingar, det är liksom så man lär sig och utvecklas. Det är snarare väldigt väldigt ovanligt med någon som fattat bra beslut livet igenom om det övht existerar någon sådan.

Däremot är det långt ifrån alla som uppsåtligt är ute efter att bryta regler eller överenskommelser och vill göra revolt osv.
Det beror ju på vad man menar med misstag. Typ gå försent hemifrån så att man får springa hela vägen till tåget för att hinna, eller impulsköpa en tröja man sen inte inte använder, räknas det som misstag? I så fall, absolut.

Men i annat fall - tja, de flesta beslut i livet är väl sådana att de rimliga alternativen inte är värre att det blir rätt bra oavsett vad man väljer. Och därför är det inte så svårt att gå igenom livet utan större misstag. Man kan lära sig av erfarenheter utan att det behöver bli stora misstag. T ex att man lär sig att hantera sina tävlingsnerver med tiden och blir mindre nervös. Det innebär väl inte att det var ett misstag att bli nervös i första läget.
 
Det tror jag också! Och även i o lika familjer och samman hang liksom så har man ju inte samma syn på allt.
Somexempel att vissa har skrivit här att deras föräldrar inte brydde sig såmycket att dom drack alkohol och festade. Och för mig så är det HELT o tänk bart att mina föräldrar skulle bara inte bry sig liksom om jag hade börjat festa eller nånting.
Så ja sånt ändras ju mycket!
Tror det mer beror på familj än på tiden. Att föräldrarna inte förbjuder nåt betyder ju inte att de inte alls bryr sig. Mina föräldrar hade ju t ex verkligen brytt sig om jag varit ute och druckit mig redlös och somnat i nåt dike när jag var 16. Men de var inte särskilt bekymrade över att jag drack en cider på festen efter skolavslutningen.
 
Det beror ju på vad man menar med misstag. Typ gå försent hemifrån så att man får springa hela vägen till tåget för att hinna, eller impulsköpa en tröja man sen inte inte använder, räknas det som misstag? I så fall, absolut.

Men i annat fall - tja, de flesta beslut i livet är väl sådana att de rimliga alternativen inte är värre att det blir rätt bra oavsett vad man väljer. Och därför är det inte så svårt att gå igenom livet utan större misstag. Man kan lära sig av erfarenheter utan att det behöver bli stora misstag. T ex att man lär sig att hantera sina tävlingsnerver med tiden och blir mindre nervös. Det innebär väl inte att det var ett misstag att bli nervös i första läget.
Men misstag..mer eller mindre dåligt omdöme har tonåringar, det är liksom så det är. Många, även vuxna, brister i omdömet då och då utan att det blir något stort av det. Jag har gjort mängder av saker pga dåligt omdöme, inget som lätt till något stort pga att det blivit stoppat i tid och att jag haft tur i många fall.

Jag förstår inte hur nervös ens kan räknas som ett misstag dock..eller komma försent till bussen är heller inget misstag. Många är tidsoptimister livet igenom. Köpa en tröja är heller inte misstag eller dåligt omdöme, kanske ibland brist på impulskontrollen en stund men det är ju inget som specifikt hör ungdomen till.

Ingen växer upp fri från att ha gjort dåliga omdömen i ungdomen.
 
Jag kom på att jag kanske kan svara på frågorna ordentligt även jag!
Men ja jag är 17 år så jag är ju i den åldern nu. Motför kanske endel av er som det kanske var ganska så länge sen så det kanske är lite andra om ständig heter osv nu!
Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Nepp jag är absolut INTE perfekt eller fel fri alls och jag vet om det! Och jag skulle säga JA jag lär mig från mina miss tag men jag gör säkert om samma miss tag ändå ibland. Som domflesta gör! Men jag tycker att det är viktigt att vara öppen om sånt och inte försöka ha en perfekt yta tillexempel på sociala medier osv utan jag står för både mina bra sidor OCH det som jag kan ut vecklas på!
Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland? Nej inte ALLTID men i 99 % iallafall.
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Två gånger i extremt dåliga samman hang och ALDRIG mera.
Rökte ni? Nepp aldrig gjort kommer aldrig göra.
Smet ni ut på natten? Nepp aldrig gjort som jag minns. Domenda gångerna som jag har rymt eller försökt har varit pågrund av själv skade saker.
Gick ni på fest fast ni inte fick? Nepp har aldrig varit på nån sån fest och kommer an tagligen aldrig vara det heller.
Ljög ni om vem ni har hos? Jag har gjort det men samma sak bara i EXTREMT dåliga sitationer och själv skade saker.
Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Samma svar som det innan.
Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med? Nepp alla vuxna vet om och tycker om min pojkvän och han är denenda som jag har varit ihop med och an tagligen denenda jag kommer vara ihop med ❤️
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"? Alltså jag var NÄSTAN det tills jag var runt 13 eller 14. Jag tyckte att det var väldigt viktigt att vara bra på allt och inte göra fel och inte göra nån vuxen be sviken eller miss nöjd osv. Men SEN blev det kaos förmig men inte med massa vänner och fester och såna saker och inte att jag var bråkig utan jag var heltenkelt sjuk och mådde extremt dåligt. Så detmesta "dåliga" som jag gjorde var själv skade saker eller online med dåliga kontakter osv.
Och nu så VET såklart inte jag men jag TROR att det har blivit mycket mera vanligare att det är mera hemlig heter och dåliga val och miss tag osv online motför med alkohol och rökning och sånt nu.
 
Det beror ju på vad man menar med misstag. Typ gå försent hemifrån så att man får springa hela vägen till tåget för att hinna, eller impulsköpa en tröja man sen inte inte använder, räknas det som misstag? I så fall, absolut.

Men i annat fall - tja, de flesta beslut i livet är väl sådana att de rimliga alternativen inte är värre att det blir rätt bra oavsett vad man väljer. Och därför är det inte så svårt att gå igenom livet utan större misstag. Man kan lära sig av erfarenheter utan att det behöver bli stora misstag. T ex att man lär sig att hantera sina tävlingsnerver med tiden och blir mindre nervös. Det innebär väl inte att det var ett misstag att bli nervös i första läget.
Men tillexempel um gås med fel personer eller ha "vänner" som inte är bra för en? Eller att man hamnar i nån sitation som man inte borde? Eller att man har gjort nån dålig prio ritering om nåt eller gjort nånting som man kanske visste att det inte var det bästa valet men man gjorde det ändå. Eller man har ljugit om nånting och det blev en dålig konse kvens av det. Alltså såna saker menar iallafall jag med miss tag som jag tror att iprincip alla gör.
Somsagt tills jag var runt ungefär 13 14 så försökte jag verkligen att vara såkallat "perfekt" och att aldrig göra nåt miss tag. Och JAG är iallafall GLAD för att jag till låter migsjälv att göra miss tag och dåliga be slut och sånt nu! För att det är MYCKET bättre för MIG motför att vara såå rädd för ALLA miss tag.
 
Jag tror att alla gör misstag, men jag tror inte att det är nödvändigt för att lära sig saker. Det är som om den trasigaste människan skulle vara klokast. Det är att lägga ett ok på de som har varit med om svåra saker.
Nej men man KAN lära sig saker av sina miss tag. Kanske inte alla och kanske inte alltid men man KAN.
 
Trygg uppväxt med familjen.
Tillhörde inget gäng, hade några få vänner under högstadiet.
Inga fester, inga pojkvänner, nån enstaka skolk (låtsades vara sjuk för att få stanna hemma och vila/slippa klassen).

Från gymnasiet många kompisar, men inga fester eller alkohol före 18 (jo, fick smaka nån cider hemma vid nån middag nån sommar när jag var 17 tror jag).
Aldrig behövt eller haft anledning att smyga ut tex. Hade lite allmänna enkla regler hemifrån som det inte fanns anledning att bryta.
40+ nu och aldrig provat röka eller snusa.
 
Men misstag..mer eller mindre dåligt omdöme har tonåringar, det är liksom så det är. Många, även vuxna, brister i omdömet då och då utan att det blir något stort av det. Jag har gjort mängder av saker pga dåligt omdöme, inget som lätt till något stort pga att det blivit stoppat i tid och att jag haft tur i många fall.

Jag förstår inte hur nervös ens kan räknas som ett misstag dock..eller komma försent till bussen är heller inget misstag. Många är tidsoptimister livet igenom. Köpa en tröja är heller inte misstag eller dåligt omdöme, kanske ibland brist på impulskontrollen en stund men det är ju inget som specifikt hör ungdomen till.

Ingen växer upp fri från att ha gjort dåliga omdömen i ungdomen.
Fast nä. Eller, man kanske har dåligt omdöme, men följer man reglerna och gör som man ska behöver det inte bli så mycket misstag.

Jag kan bli lite trött på stereotypen att alla tonåringar far runt och gör dumma saker med sina vänner. Det är många tonåringar som inte alls gör så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 551
Senast: TinyWiny
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 027
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp