Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?
Smet ut på nätterna en period, men var inte på fest då utan jag och kompisen hängde med ett gäng som hade lite coola bilar så det var nyktert och vi åkte mest runt. Sen blev det såklart fester (innan jag fyllde 18) och cigarretter, men mamma insåg att det var bättre att jag vågade vara öppen med det så hon visste vart jag var, än att jag ljög om vad jag skulle göra. Så hon hade alltid koll, jag berättade alltid vart jag skulle och om vi förflyttade oss under kvällen, och jag kom alltid hem. Drack mig aldrig redlös, och cyklade alltid dit jag skulle och hem. Började röka regelbundet när jag började gymnasiet och rökte i 15 år. Mamma inte så nöjd med det.
Jag hade egen häst från det jag fyllde 11 och det som gällde var att jag tog hand om den helt själv, annars så åkte hon ut på annons. Så då gick det inte att sova borta eller dricka sig redlös.
Hästen var även mycket speciell så jag skötte henne ofta själv med in/utsläpp för de i stallet ville inte ta henne.
Jag och mamma hade en bra relation när jag var ung skulle jag vilja påstå. Vi bråkade nästan aldrig. Jag kunde alltid vända mig till henne om det var något. Hon kunde lita på mig också och veta att skulle det hända något så skulle jag (eller kompisen) kontakta henne. Typ om jag mot förmodan skulle dricka för mycket och däcka av. Jag känner nu att jag fick väldigt mycket fria tyglar, men under ansvar. Det var positivt för mig för jag lärde mig ta ansvar, jag var ärlig mot mamma för jag visste att jag vågade vara det. Jag tog mig alltid hem eftersom jag hade hästen att sköta, och jag drack mig aldrig redlös, ändå fick jag ”göra vad jag ville”, dricka alkohol och röka, åka på fester lite längre bort, inte ha några tider att passa när jag skulle vara hemma (så länge jag tog mig upp och släppte ut hästen kl 07)
Kompisen jag hade var ganska hårt hållen, så hon vågade inte ringa sina föräldrar när det gick åt skogen, vilket gjorde att hon många gånger hamnade i situationer som kunde bli riktigt farliga. Hon hade ingen bra relation med sina föräldrar, det var mycket rymma hemifrån, skrik och bråk, och mer och mer regler som hon bara protesterade emot. Hon fick ofta lov att ljuga om vart hon var och hon blev ju påkommen några gånger vilket gjorde att det blev ännu striktare och utegångsförbud (som hon smet ifrån) osv.