Hur var ni i tonåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var på språkresa och ridläger tre veckor till England när jag var 14, åkte med en ett år äldre kompis och det blev att jag testade både öl och cider men drack aldrig så jag var full.
Var överlycklig den dagen jag slutade 9:an som 15-åring, äntligen skulle jag slippa mina sk klasskamrater och jag håller fortfarande avstånd, vägrar all kontakt och hängde inte med dem efter skolan. 🥳

Jag hade aldrig någon ungdomsrevolt eller olämpliga vänner/pojkvänner. När jag var 16 flyttade jag hemifrån, hyrde lägenhet med en kompis på gymnasiet och skötte min ekonomi själv. Betalde hyran, köpte och lagade mat och skötte min egen tvätt. Levde på pengar från sommarjobb, studiebidrag och hyresbidrag. Åkte på helgerna till mina morföräldrar och skötte deras mjölkdjur under gymnasietiden.

Mina föräldrar bodde då i södra delen av landet och jag i norra. Jag ville inte flytta med utan fick efter en del diskussioner stanna kvar när flyttlasset gick då jag var rädd för att bli mobbad igen, som jag blivit från det att jag började i skolan i årskurs 3 - 9 när vi hade flyttat från där vi bodde när jag gick 1 - 2.

Hade tjuvrökt redan som 12-åring men fastnade aldrig och gillar inte rökning. Hade några fester i gymnasiet men var på det stora hela väldigt skötsam och tog tidigt ansvar från det jag var liten, vilket bidrog till att jag fick flytta hemifrån redan som 16. Skolkade inte trots att min kompis jag hyrde med skolkade så jag tror inte hon hade fullständigt betyg när hon gick ut. Vi läste som tur var olika linjer och jag prioriterade skolan framför att ligga hemma och sova som hon gjorde.

Jag började övningsköra med pappa när jag var 15, vi höll till på en stor parkering där jag fick lära mig att backa, parkera, växla, hitta draglägen mm. Sen fortsatte vi med övningskörandet varje sommar då jag sommarjobbade på samma stora bygge som han jobbade på. Tog körkortet hur enkelt som helst när jag fyllt 18.
Tack för ditt svar också!
 
Jag var väldigt "snäll" som tonåring, lite väl förnuftig nu i efterhand.

Jag drack visserligen före jag var 18 men det var inte så ofta och inte så mycket. Mina föräldrar sa att om vi inte drack eller använder tobak innan vi fyllde 18 år så skulle dom betala vårt körkort så jag sa väl inte till dem att jag drack men jag tror dom visste och inte tyckte att det var någon stor grej. Hade inga hemliga kompisar eller någon kille (inte offentligt heller). Hade inga direkta regler hemma, behövde nog inte det eftersom jag skötte mig ändå.

Tror inte att jag har skolkat från en enda lektion i livet, lärarna sa att man inte fick det så då gjorde jag inte det 😁

Jag var mycket i stallet och de helger jag hade stalltjänst hade jag en tendens att ta ut mig på helgen och sova alldeles för lite vilket gjorde att jag kände mig sjuk på måndag och var hemma från skolan. Det fick jag någon kommentar om från mina föräldrar och tror att jag skärpte mig sen. Men å andra sidan for jag till skolan nån dag när jag mådde illa för tänkte att det bara var trötthet men sen kräktes jag på skolan så jag var lite väl "duktig" ibland.
Tack för ditt svar också!
Det med att föräldrarna betalar för kör kortet om man inte dricker eller röker har jag hört från andra också.
Och det är kanske bra för vissa så jag menar ingen kritik mot dom som gör så! Men som jag tänker så borde det vara en större risk för att OM man har gjort det så vågar man inte säga nåt eller att man kanske inte vågar komma hem när man ska osv pågrund av det. För såklart så vill man väl få hjälp för att betala körkortet!
Så jag vet somsagt inte men det verkar som en risk för att iprincip bli tvungen att ljuga OM man skulle göra det miss taget.
 
Det låter sorgligt men jag vet ju inte om du tyckte det?
Men jag an tar att det var när du var liten så efter som att du skrev om barn program. Var du lika när du var i ton åren också?
Ja, det är sorgligt, för barn och unga behöver hjälp med hur man ska göra. Det är ett alldeles för tungt ansvar att lägga på barn och ungdomar. Det är nog därför jag som vuxen försöker förklara för barn/unga om de går vilse eller gör tokigheter. Och det ingår i en normal ungdom att testa gränser. Men inte alla gränser såklart.

Ja, jag var väldigt ansvarsfull också i tonåren.
 
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?
Jag gjorde det mesta av det där och en hel del till, bortsett från rökningen. Eller ja, att ljuga om vem jag var hos och liknande tror jag nog faktiskt inte att jag gjorde. Jag levde mer efter devisen "don´t ask, don´t tell" det vill säga att jag höll tyst om information jag ansåg mina föräldrar inte hade behov av att veta. Jag kunde helt enkelt inte bli förbjuden att gå på en fest om de inte vet om att det ska vara en fest.
Det blev folk av mig med till slut.
 
Tack för ditt svar också!
Det med att föräldrarna betalar för kör kortet om man inte dricker eller röker har jag hört från andra också.
Och det är kanske bra för vissa så jag menar ingen kritik mot dom som gör så! Men som jag tänker så borde det vara en större risk för att OM man har gjort det så vågar man inte säga nåt eller att man kanske inte vågar komma hem när man ska osv pågrund av det. För såklart så vill man väl få hjälp för att betala körkortet!
Så jag vet somsagt inte men det verkar som en risk för att iprincip bli tvungen att ljuga OM man skulle göra det miss taget.
Ja, jag tänker att det är rätt klokt resonerat. Man ska göra tröskeln så låg som möjligt för att be sina föräldrar om hjälp, ifall det behövs.
 
Jag gjorde det mesta av det där och en hel del till, bortsett från rökningen. Eller ja, gå ljuga om vem jag var hos och liknande gjorde jag nog faktiskt inte att jag gjorde. Jag levde mer efter devisen "don´t ask, don´t tell" det vill säga att jag höll tyst om information jag ansåg mina föräldrar inte hade behov av att veta. Jag kunde helt enkelt inte bli förbjuden att gå på en fest om de inte vet om att det ska vara en fest.
Det blev folk av mig med till slut.
Tack för ditt svar och att du står för att du gjorde "dåliga" saker! Och bra att det blev bra för dig också tillslut 🙂
 
Jag tränade och tränade tills jag var 18, levde inte riktigt, det var skola och träning.
vid 16 gick jag "sönder" men höll ut 2 år till. men mådde fruktansvärt dåligt.
gjorde väl inga större "hyss"
 
Jag var väldigt väldigt snäll som tonåring. Hade i perioder tre hästar varav två tävlades och var högpresterande i skolan så fanns liksom inte utrymme för något annat. Mina kompisar och jag växte ifrån varandra på olika sätt under högstadiet så var nog i rättvisans namn ett väldig ensamt barn.

Under gymnasietiden träffade jag en äldre kompis via stallet. Vi hängde ihop hela tiden. Hon var sju år äldre än jag och hade redan allt det där med festande och kille och sådär bakom sig. Hon och hennes sambo kunde tillbringa en lördagskväll med hennes föräldrar och det påverkade mig också. Hon jobbade dessutom oregelbundet så vi kunde lika gärna träna en fredag- eller lördagskväll.

Jag dricker inte alkohol och har aldrig rökt. Känner inte precis att jag missat något heller.
 
Jag var mycket bråkig hemma, men skötte mig bra i skolan och hängde på ridskolan på fritiden.
Drack endel i högstadiet med vänner, men föräldrarna visste inget.
Eftersom det var så mycket bråk hemma flyttade jag hemifrån som 17-åring.
Mådde rätt uselt som tonåring tyvärr.
 
Jag var väldigt väldigt snäll som tonåring. Hade i perioder tre hästar varav två tävlades och var högpresterande i skolan så fanns liksom inte utrymme för något annat. Mina kompisar och jag växte ifrån varandra på olika sätt under högstadiet så var nog i rättvisans namn ett väldig ensamt barn.

Under gymnasietiden träffade jag en äldre kompis via stallet. Vi hängde ihop hela tiden. Hon var sju år äldre än jag och hade redan allt det där med festande och kille och sådär bakom sig. Hon och hennes sambo kunde tillbringa en lördagskväll med hennes föräldrar och det påverkade mig också. Hon jobbade dessutom oregelbundet så vi kunde lika gärna träna en fredag- eller lördagskväll.

Jag dricker inte alkohol och har aldrig rökt. Känner inte precis att jag missat något heller.
Tack för svaret!
Jag känner igen mig lite på ett sätt för att jag var också väldigt ensam liksom förut. Så jag har heltenkelt inte haft nåt till fälle att göra så mycket "fel" för att jag har aldrig tillexempel blivit bjuden på nån sån fest eller haft vänner som jag kunde göra saker med i smyg osv.
Jag har aldrig rökt och kommer inte göra det heller. Och domenda gångerna som jag har druckit alkohol har varit i VÄLDIGT dåliga sitationer som jag inte kommer gå in på men jag har liksom ingen andledning för att dricka alkohol heller. Så såna saker är liksom o tänk bara för MIG men vissa gör ju sånt i kanske hög stadie åldern och tycker inte att det är nån stor sak alls så alla är ju o lika 🙂
 
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?
Tonåren är en jobbig tid för alla. Det är ju då barnet som innan oftast följt sina föräldrars vilja ska frigöra sig och lära sig att skapa sina egna gränser och regler. Det är svårt och jobbigt. Vi hade ganska mycket regler och så hemma och mina föräldrar var mycket "i våra liv" och höll koll på gott och ont. Under högstadiet var jag trulig och inbunden, det skapade bråk hemma, eftersom det inte accepterades tex att man muttrade till svar eller var på dåligt humör. Jag är också (fortfarande) argumentativ, det vill säga att jag svarar tillbaka och argumenterar för min sak, det skapade också bråk eftersom min pappa inte klarade av att man sa emot och min mamma inte tyckte om att jag "skapade bråk". Jag hade problem med mobbing och utfrysning i skolan och var väll extra tjurig och muttrig hemma och kanske lite dramatisk, men inte på ett svära och skrika åt sina föräldrar sätt utan mer på ett brista ut i högljud gråt eller bli upprörd. I gymnasiet gick jag på internat, där blev man ju mer självständig, det var första gången jag drack (16) och hade pojkvän med allt vad det innebar. Jag skulle inte säga att vi festade hej vilt, men visst full blev man definitivt och det var i anslutning till fester på skolan. Jag provade att röka men fastnade aldrig för det. Eftersom jag gick på internat har jag aldrig behövt smita ut och jag tror inte min syster behövde det heller man fick väll en tid man borde vara hemma och missade man det hade man en mycket orolig och arg förälder men jag kan inte minnas att de förbjöd oss att träffa någon eller att göra något. Jag har aldrig behövt ljuga om någon pojk eller flickvän eftersom det inte funnits några sådana förbud inte heller angående platser vad jag minns. Möjligen undvek man att prata om någon för att man själv kände att det inte var något man ville stå för själv.

Det jag minns är att jag gjorde massor av saker som kanske inte var så bra för mig själv, framförallt i förhållande och vänskaper. Ha sex av anledningar som inte har med lust att göra tex eller generellt sett gå med på saker för att jag var rädd för att bli "övergiven" eller utesluten även om det inte fanns något sådant hot uttalat. Som vuxen önskar man ju att man kunde ge lite av sin medelålders trygghet i att ha ett egenvärde till alla tonåringar man träffar på. Som vuxen har man ju levt igenom ganska många kriser, de tycks uppstå hela tiden, men man tar sig igenom dom med tryggheten i att det finns en andra sida. Man vet liksom att ja det här kommer göra ont ett tag men det går över och sen kommer något annat som är trevligt. I tonåren var det inte så, då rämnade hela ens värld varje gång, för man hade liksom inte den där tryggheten i att veta att det är går över och sen kommer solen igen. Den erfarenheten som de vuxna runt mig då och som vuxna runt tonåringar idag försöker förmedla men som för mig som tonåring inte gick att ta in, antagligen är det en erfarenhet man måsta skaffa sig själv hur jäklga jobbigt det än är.
 
Jag tror nog att jag kan delvis ha ansett mig både ordentligt och skötsam unge och inte.
Jag har aldrig någonsin rökt, drack absolut inte alkohol- var närmast rädd för det då mamma hade i sin tur obehagliga upplevelser pga "närstående" som drack. Har aldrig rymt eller stulit eller gjort något sådant som mina föräldrar inte behöver "sucka och skämmas över mig". Var som sagt rätt skötsam och ja jag växte ju upp på landet så jag har ju lagt min tid i stallet hemma och ägnat mig åt hästarna 🥰.

Mindre skötsam var jag under högstadietiden då jag gick på en skola med tufft och rått klimat så för att inte bli mobbad var jag tvungen att stå emot. Jag är inte stolt över att jag drämde i dörrarna och en gång skrev "matte är skit" p1å tavlan men som sagt var det en skittuff skola som har allmänt dåligt rykte och nästan alltid haft...Blev tyvärr sexuellt ofredad i tidig tonår så det gjorde att jag var en bit över 20 innan jag ens vågade släppa någon så nära så lekt av mig på så vis har jag inte gjort; fast har aldrig intresserat mig heller i och för sig men då hade jag förmodligen snarare varit runt 15 på den fronten.

Säger som ovan. Överlag har jag nog varit väl städad som ungdom, ändå.
 
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?
Jag var nog rätt snäll. Fokuserade på skola och träning, och var hemma på kvällarna.

Ofta pratar ju folk som att det är självklart att alla tonåringar gör så mycket dumt, men det är det ju inte. Alla tonåringar är inte ute och super och gör misstag. Och det kan vara rätt skönt att höra det också.

Mina egna barn är lite likadana, de är rätt fridsamma och fokuserade på skolan.

Jag hade mycket frihet som tonåring, och det har mina barn också. Så det finns liksom inget att göra revolt mot på det sättet. När jag var 16 bodde jag i England ett år själv t ex, och som nittonåring i Ryssland ett halvår, så det var liksom alltid ganska självklart med frihet.
 
Okej men hade du inga regler tillexempel att du inte fick röka eller dricka alkohol eller nånting heller? Eller att dina föräldrar eller andra vuxna skulle veta var du var eller nånting sånt?
Jag hade inga såna regler. Vad gäller rökningen, så fick jag göra som jag ville, men om jag inte var rökare när jag fyllde arton så skulle jag få 2000 kr. Jag visste att det är jättesvårt att sluta röka, så därför kändes det som att det enklaste valet var att aldrig börja.

När det gäller alkohol så var jag inte så sugen på det. När jag gick ut nian så drack jag lite grann, typ en cider, men det visste mina föräldrar och tyckte var ok.

De ville nog i princip veta vart jag var, men mest på nivån att om man bor ihop och är borta en kväll, så är det ju trevligt om man inte bara försvinner utan talar om att man t ex inte kommer till middagen. Men det gäller ju de vuxna också.
 
Jag gjorde det mesta 🤷‍♀️ Hade väl inte så många regler på så vis, var inte poppis när tjuvrökningen uppdagades dock… Flyttade hemifrån till annan kommun för gymnasiet och rådde mig själv.
 
Jag var både skötsam och "typiskt tonårsrevolterande" om vartannat. Å ena sidan hände det att jag skolkade, festade och bråkade med mina föräldrar. Å andra sidan hade jag toppbetyg, och skötte häst och annat enligt konstens alla regler.

Typiskt för tonåren så tyckte jag att jag visste mycket mer om mig själv än jag gjorde, samtidigt som jag var osäker en hel massa. Livet som vuxen är helt klart mer behagligt än den där mixen av alla känslor på en gång...
 
Var betydligt jobbigare som yngre med "jag kan själv" än som tonåring.
Skolkade massor i högstadiet men hade få/ inga vänner så ut och festa fanns inte för mig av den anledningen. Jobbade ett år mellan grund och gymnasiet och började inte dricka fören gymnasiet men var ju inte långt ifrån 18 år då.
 
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?

Jag var en extremt lugn tonåring, var i stallet 24/7.
Var med i UNF (ungdomens nykterhetsförbund) tills jag blev 20 år.
Mitt stökiga jag började efter 20.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 544
Senast: TinyWiny
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 588
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 018
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp