Min äldre bror utsatte mig för sexuella övergrepp när jag var barn. Jag berättade det för en kurator när jag var 16 år och i princip alla omkring mig trodde mig och "valde min sida". Den enda som tydligt inte gjorde det var min brors sambo. Min bror anmäldes och dömdes för sina brott och jag tror det har bidragit till att få ens funderar på att "välja hans sida".Och det spelar ingen roll heller utan jag vill bara veta hur andra skulle tänka OM ni fick veta nånting sånt om nån som ni kände.
Alltså om en person hade gjort äckel saker mot ett barn. Men det var nån som ni tyckte om kanske en vän en jobb kompis en släkting eller nånting.
Skulle ni tro på den som sa att den hade varit ut satt eller på den personen?
Skulle ni kunna bort se ifrån det och vara vän med den? Skulle ni vilja um gås med den?
Skulle det spela nån roll för er ifall den hade ut satt en person eller ifall ni fick veta om flera?
Alltså om ni var vän med den vuxna så ni var ifrån början på "dens sida" och inte "barnets sida".
När jag som vuxen fått reda på att någon i min närhet begått grova brott har jag tagit avstånd från den personen. Jag vill inte ha sådana personer i mitt liv.
Jag gick i traumaterapi i över 10 år och nej, jag är inte helt fri och kommer nog aldrig bli. Hela min uppväxt var så påverkad av övergrepp och missbruk och det kommer alltid vara en sorg att det var så. Men det är inte längre ett problem, det finns i bakgrunden men det är sällan jag tänker särskilt mycket på det.Och sen denandra saken som jag undrar är till ni som har gått genom nån sorts trauma och har be arbetat det och kommit vidare osv. Har ni blivit HELT fria från era trauman eller finns dom alltid kvar och kan vara "problem" fast ni kan hantera det? Om nån fattar hur jag menar.