R
Raderad medlem 149524
ELLER så kan föräldrarna säga ungefär: Man får inte dricka alkohol innan man är 18 och man kan ha jätte kul utan alkohol. Men OM det skiter sig nångång och du gör dåliga val så kan du alltid ringa till mig om du be höver hjälp.Jag förstår inte varför du inte förstår. Men sure.
Det är jätteskillnad på om föräldrarna bjuder barnen på alkohol i hemmet jämfört med om de säger att man får vänta tills man är 18. Och aldrig någonsin skulle köpa ut alkohol.
Det är samtidigt ok att som förälder acceptera att ens barn bryter mot ens regler utan att utmäta hemska straff. För att det är svårt som förälder att säga ngt i stil med. Du får inte dricka, men om det är så att det är speciella omständigheter och du är 17 och det är vad som skulle göra din kväll, men du inte dricker så mycket att du råkar illa ut, mår dåligt, eller kommer dricka speciellt ofta. Då är jag kanske bara glad att du hade roligt och kände att du bröt på ett lagom sätt mot en regel. Glad att du hade roligt, glad att du kom hem, glad att du vågade vara lite bakfull utan att vara rädd för mig. Och som tonåring kan en konsekvens vara att det är urpinsamt faktiskt. Nästan som att en utmätt konsekvens tar bort den naturliga konsekvensen av att vara supergenerad.
Tillexempel. Dom be höver ju inte säga att det skulle vara okej OM bla bla bla?