Hur var ni i tonåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår inte varför du inte förstår. Men sure.

Det är jätteskillnad på om föräldrarna bjuder barnen på alkohol i hemmet jämfört med om de säger att man får vänta tills man är 18. Och aldrig någonsin skulle köpa ut alkohol.

Det är samtidigt ok att som förälder acceptera att ens barn bryter mot ens regler utan att utmäta hemska straff. För att det är svårt som förälder att säga ngt i stil med. Du får inte dricka, men om det är så att det är speciella omständigheter och du är 17 och det är vad som skulle göra din kväll, men du inte dricker så mycket att du råkar illa ut, mår dåligt, eller kommer dricka speciellt ofta. Då är jag kanske bara glad att du hade roligt och kände att du bröt på ett lagom sätt mot en regel. Glad att du hade roligt, glad att du kom hem, glad att du vågade vara lite bakfull utan att vara rädd för mig. Och som tonåring kan en konsekvens vara att det är urpinsamt faktiskt. Nästan som att en utmätt konsekvens tar bort den naturliga konsekvensen av att vara supergenerad.
ELLER så kan föräldrarna säga ungefär: Man får inte dricka alkohol innan man är 18 och man kan ha jätte kul utan alkohol. Men OM det skiter sig nångång och du gör dåliga val så kan du alltid ringa till mig om du be höver hjälp.
Tillexempel. Dom be höver ju inte säga att det skulle vara okej OM bla bla bla?
 
Ja folk brukar lägga en del negativt i ordet "tråkig". Och fler uppfattade ditt första inlägg likadant.



Dvs är den som inte är ute och bryter mot regler

sorglig, beklaglig, ledsam, bedrövlig; enformig, ointressant, torr, prosaisk,

Eller

trög, glädjelös, fantasilös, enahanda; besvärlig, obehaglig, oangenäm
Men alltså va? Det är ju tillexempel DU som säger att man är "tråkig" om man inte festar tillexempel? Jag har inte sagt NÅNTING om det?
 
Det kan ju säkert vara ett bra argument för att barnet ska ta till sig instruktionerna också. Jag hade säkert kunnat ha en sådan föreläsning för mina barn. Både hur de ska må bättre dagen efter och hur de ska undvika att bli onödigt dåliga.
Skulle du inte säga nånting om att den drack alkohol innan den var 18? Eller alltså skulle det inte få nån konse kvens alls?
Bara för att vara över tydlig så jag dömmer INTE hur andras familjer är utan jag bara undrar!
 
ELLER så kan föräldrarna säga ungefär: Man får inte dricka alkohol innan man är 18 och man kan ha jätte kul utan alkohol. Men OM det skiter sig nångång och du gör dåliga val så kan du alltid ringa till mig om du be höver hjälp.
Tillexempel. Dom be höver ju inte säga att det skulle vara okej OM bla bla bla?
Ja så kan man säga.

Varvid jag frågar dig.

Vad ska föräldern göra om den upptäcker att barnet kommer hem och kanske är bakfull eller hittar en tom flaska cider i väskan och barnet inte var bakfullt? Dvs barnet har kommit hem i ungefär förväntad tid är glad, har haft trevligt osv.

Vilket straff tänker du dig?

Är det olika om barnet är 13 eller 17?

(För att vara övertydlig, om det var en 13 åring eller cigaretter eller liknande är ju reaktionen annorlunda än om det är en 17 åring som druckit en cider. Så man måste ju ha ett visst utrymme kvar för att "skälla mer".)
 
Ja folk brukar lägga en del negativt i ordet "tråkig". Och fler uppfattade ditt första inlägg likadant.



Dvs är den som inte är ute och bryter mot regler

sorglig, beklaglig, ledsam, bedrövlig; enformig, ointressant, torr, prosaisk,

Eller

trög, glädjelös, fantasilös, enahanda; besvärlig, obehaglig, oangenäm

Och du blev själv ganska irriterad när jag beskrev mig själv (irriterat) med ord du använt själv först i negativt betydelse "perfekt och felfri". (vilket, som jag sedan skrev naturligtvis inte var. Jag var bara inte ute mycket, eller hade stränga regler.)
Det är lite svårt att svara ordentligt när du ändrar inläggen efter att man har svarat på dom.
Men somsagt så har jag inte skrivit NÅNTING om att man är "tråkig" om man inte festar och bryter mot regler osv utan det är blandannat ditt ord val. Så jag vet inte riktigt varför du argu menterar mot digsjälv men okej.
Och sen så nej jag blev inte "ganska iriterad" på att du be skrev digsjälv som perfekt och fel fri och det var inte ord som jag hade använt i "neggativ be märkelse". Och då hade du inte skrivit att du INTE var det heller.
Så därför skrev jag grattis till att du var perfekt och fel fri som iprincip ingen annan för att du lät som att du nog hade ganska dålig själv in sikt om du tyckte att du var det.
 
Men alltså va? Det är ju tillexempel DU som säger att man är "tråkig" om man inte festar tillexempel? Jag har inte sagt NÅNTING om det?
Ok det är kanske jag eller kanske ngn annan som använde uttrycket tråkig.

Men det du blev irriterad över i mitt första inlägg är ett direkt citat från dig själv, när jag applicerade det på mig själv, eftersom jag inte hade gjort exakt det som stod på din lista.

Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?

Vid svar ja (lätt irriterat/ironiskt), (ja jag var perfekt och lydig, utan "") blev du sur.

Så svaret -ja jag var ett perfekt litet barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel".

Var inte accepterat på frågan.
 
Ja så kan man säga.

Varvid jag frågar dig.

Vad ska föräldern göra om den upptäcker att barnet kommer hem och kanske är bakfull eller hittar en tom flaska cider i väskan och barnet inte var bakfullt? Dvs barnet har kommit hem i ungefär förväntad tid är glad, har haft trevligt osv.

Vilket straff tänker du dig?

Är det olika om barnet är 13 eller 17?

(För att vara övertydlig, om det var en 13 åring eller cigaretter eller liknande är ju reaktionen annorlunda än om det är en 17 åring som druckit en cider. Så man måste ju ha ett visst utrymme kvar för att "skälla mer".)
Vad vill du med dethär in lägget?
Jag be stämmer liksom inga regler vad som ska hända för andra? Utan jag bara skrev hur JAG tycker att JAG tycker att det låter lite konstigt om föräldrarna säger att man inte får dricka men dom är ändå okej med att man gör det och det har inga konse kvenser om man ändå gör det.
JAG tycker att det verkar konstigt och JAG skulle få konse kvenser om JAG hade varit på fest och druckit alkohol.
 
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?

Jag har bara läst TS än så länge.

Jag var nog rätt skötsam, kombinerat med att mina föräldrar inte satte så mycket regler och gränser. Det behövdes inte. Min mamma berättade att hon aldrig gav oss en senast tid då vi skulle vara hemma när vi var växte upp eftersom vi aldrig kom hem för sent. Jag har alltid haft en rejäl portion självbevarelsedrift och sunt förnuft samt hade vänner med en rejäl portion självbevarelsedrift och sunt förnuft. Det gjorde att det inte fanns så många regler att bryta mot samt så gjorde det mina föräldrar trygga med att låta mig bedöma och hantera situationer. Jag har alltid varit väldigt ointresserad av att umgås med struliga personer vilket har skyddat mig då jag aldrig haft vänner som riskerat att dra med mig på nåt farligt eller introducerat mig till skadliga beteenden. Så mina föräldrar litade inte bara på mig utan även på de vänner jag umgicks med.

-Jag har aldrig rökt eller tagit några droger. Tycker att cigarettrök är superäckligt och har alltid tyckt det! Droger har aldrig funnits i min närhet vad jag vet om.
-Jag drack alkohol från ca 16 års ålder då pappa började bjuda mig på vin/likör på familjemiddagar och liknande samt förklarade för mig vad kvalitet är och att man inte ska dricka för att bli full utan för att det är gott. Men jag blev inte full förrän jag var 18 år.
-Jag har aldrig smitit ut eftersom jag aldrig ville göra något som föräldrarna sen förbjöd. Jag berättade vart jag skulle, de sa ok och sen gick jag. Ofta så antingen hämtades jag eller möttes upp på vägen hem om det var en fest jag var på.
-Alla mina pojkvänner har presenterats för mina föräldrar. Jag har inte haft nån anledning att skämmas över eller dölja dem. De har alla varit bra killar och det tycker jag fortfarande nu när jag ser tillbaka. Nu är jag mamma till en tonårstjej och jag hoppas att hennes första pojkvänner kommer vara lika bra killar som mina var!

Jag och mina vänner var nördar som läste en massa böcker, lyssnade på musik, såg på film och satt framför TV:n och skrek när vårt favvo-pojkband visades på MTV, haha! Och hängde på ridskolan på eftermiddagarna efter skolan slutat.
 
Ok det är kanske jag eller kanske ngn annan som använde uttrycket tråkig.

Men det du blev irriterad över i mitt första inlägg är ett direkt citat från dig själv, när jag applicerade det på mig själv, eftersom jag inte hade gjort exakt det som stod på din lista.



Vid svar ja (lätt irriterat/ironiskt), (ja jag var perfekt och lydig, utan "") blev du sur.

Så svaret -ja jag var ett perfekt litet barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel".

Var inte accepterat på frågan.
Det verkar som dethär är ett väldigt känsligt samtals ämne för dig?
Somsagt så nej jag blev varisig iriterad eller sur eller att det inte var ett acsepterat svar. Utan jag skrev bara grattis till dig att du var perfekt och fel fri som iprincip ingen annan. Och jag tänkte för migsjälv att du nog hade lite dålig själv in sikt och sen var det inget mera meddet.
Men du började att skriva saker utifrån dina fel tolkningar och ord märkningar. Och sen skriver DU om att vara "tråkig" och sen börjar du argu mentera mot MIG som aldrig har sagt eller an tytt nånting om att vara "tråkig" 🤷🏻‍♀️ Då blir det bara extremt för virrat.
Men men jag är inte intreserad av att tjaffsa så kommer inte disskutera vidare. Men ursäkta att du tog så illa upp av mitt ord val och hur du tolkade det eller vad som är problemet.
 
Vad vill du med dethär in lägget?
Jag be stämmer liksom inga regler vad som ska hända för andra? Utan jag bara skrev hur JAG tycker att JAG tycker att det låter lite konstigt om föräldrarna säger att man inte får dricka men dom är ändå okej med att man gör det och det har inga konse kvenser om man ändå gör det.
JAG tycker att det verkar konstigt och JAG skulle få konse kvenser om JAG hade varit på fest och druckit alkohol.
Det här med konsekvenser: Det skulle kunna vara så att man menar olika med betydelsen av ordet. Jag är inte mycket för straff utan att man pratar om saker istället. Det räcker ofta långt. Sedan finns det såklart situationer där man behöver skydda ungdomen och då kan det handla om att hindra den från att upprepa farliga gärningar.
 
Baksmälla är en sak, men hur är det med ha föräldrarna som natt-taxi?

Där kunde man ju tänka sig att när man inser att man har en taxi man alltid kan ringa, som alltid kommer med glatt humör oavsett tidpunkt, så leder det inte alls till att man börjar ta ansvar och undviker att sätta sig i situationer där klockan är tre och man tagit sig nånstans där man inte har en aning om hur man tar sig hem. Varför bry sig, när Taxi Mamma och Pappa alltid löser det?
Jag har ingen vana vid det, alls. Det har nog varit självklart för först mig själv, sedan mina barn, att den sortens taxijour inte är aktuell. (Skulle sedan behovet ha uppstått någon enstaka gång, så löser jag det väl hellre än att ungen fryser ihjäl i en snödriva.)

Jag har aldrig tänkt på detta som en regel. Mer som en självklarhet. Väck inte folk som sover nattetid om inte livet hänger på det. (Om livet hänger på det gång på gång, så har vi några samtal att ta.)
 
Ja exakt! det är nog därför jag inte minns några regler. Jag tror det diskuterades varje gång man gick ngnstans typ, när tänkte du vara tillbaka. Vet inte, ja men ungefär.
Och, jätteviktigt: om du sover över hos någon. Skriv till mig så att jag ser det när jag vaknar. Jag vill inte hitta din tomma säng utan att jag vet att du lever.

Det funkade alltid med mina barn. De var ju vana vid att jag ville veta om de kom hem till middagen. Och om de hade kompisar med sig till middagen.
 
Att äta och dricka ordentligt minskar risken för så kallade snedfyllor, när man tappar kontrollen över sig själv, också. Enligt min erfarenhet kommer en sådan snedfylla ganska snabbt och man kan bli rätt dålig. Därmed kan man säga att det ändå är ett ganska bra tips för att undvika onödig utsatthet.
Exakt! Redan i "folkölsåldern" sa jag åt barnen att äta ordentligt först. Köp en pizza om det kniper, jag betalar gärna den.

Min yngsta ringde en gång och frågade om det var farligt att dricka folköl när man inte har ätit sedan lunch. Jag sa att det i alla fall var olämpligt, och swischade en mindre summa till falafel.
 
Om man återgår till otrevligt beteende som närmar sig sådant man tidigare straffats för ökar det risken för konsekvenser. Framförallt när många långa försök till tidigare förklaringar inte gett avsedd effekt.

Jag väljer även att låsa tråden nu då TS inte kan vara med på ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 544
Senast: TinyWiny
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 588
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 018
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp