Jag beklagar sorgen
3-4 veckor efter dödsfallet är begravningen vanligtvis men du kan kolla upp det genom att gå in på olika begravningsbyråers hemsida och söka på namnet på hen som gått bort. Där kan du också hitta information om det finns önskemål om klädsel, om det är något efter och eventuell anmälan till det och om begravningen äger rum i kretsen av de närmaste.
Ja vem som helst får gå på begravningar. Det finns dock tillfällen när det inte är önskvärt. Det brukar då stå att begravningen äger rum i kretsen av de närmaste och var och när begravningen äger rum skrivs då inte ut. Personal som i ditt fall är absolut inget problem. De är ju där som en förlängd del av dig i det här fallet.
Rullstolen är ett hjälpmedel och dess färg spelar ingen roll.
Ibland står det om klädsel och ibland inte. Står det inget betyder det mörka kläder. Att det finns etikettregler kring klädsel är för att du inte ska behöva fundera på vad du ska ha på dig och för att ingen ska behöva känna att någon annans klädsel är så uppseendeväckande att det faktiskt stör. Jag var på en begravning efter en vän i tonåren där klädseln stod som ljus klädsel. En tjej kom i en skriklila overall. Det var såklart inte okej. Att klä sig uppmärksamhetssökande kan man göra varenda dag om man vill men inte på en begravning. Jag reagerade starkt på det då som sextonårig rebell som verkligen inte klädde mig efter samhällets önskemål och regler till vardags. Det handlar om att respektera andras sorg och inte dra uppmärksamheten till något som är fullkomligt irrelevant.
I andra fall kan det vara helt rätt med en skriklila overall om det är det normala i den familjen/gruppen precis som det kan vara helt rätt med slitna jeans, skinnväst, brynja och keps i andra fall men i det här fallet var det bara så fel. Känner man inte övriga eller det finns/fanns en viss klädsel inom gruppen så är det vettigast att klä sig efter de vanliga etikettreglerna. Det gäller i vissa fall även om gruppen klär sig på ett visst sätt. Ingen är ju statisk utan trots att man i sitt vanliga liv klär sig på ett visst vis kan man ändå önska och uppskatta att andra på en begravningen klär sig i annat än slitna jeans och skinnväst utan att de steppar upp och tar på sig kostym när man har förlorat någon som stod en väldigt nära.
Med det sagt, luvtröja, tights och kjol i diskreta färger tycker jag låter bra.
Ja man brukar ha handblomma men det är valfritt. Senaste begravningen jag var på hade jag gjort en bukett av blåbärsris och rosor eftersom det för mig var väldigt symboliskt och kändes så rätt. Vanligt är annars en enkel ros. Man kan beställa det till kyrkan/kapellet från blomsterhandeln om man vill och det finns då redan där med ditt namn på. Oftast i kapprum eller liknande att hämta och ta med in när ni kommer dit.
I Sverige är kistan alltid stängd. Ibland är det ingen kista utan en urna istället om kremeringen redan har ägt rum. Ibland är det jordsättning (att kistan alternativt urnan sänks ner och begravs i marken) i samband med begravningen och ibland görs det senare med enbart de närmaste närvarande. Ibland görs det direkt men enbart med de närmaste närvarande. Hur det kommer gå till står vanligtvis i dödsannonsen som du hittar på begravningsbyråns hemsida. Man kan alltså få leta lite om man inte vet vilken begravningsbyrå som har anlitats men vet man namn och iallafall ungefärligt födelseår brukar det inte vara svårt att hitta.
Du frågade inte efter det här men vill skriva det ändå. Ta på dig ordentligt och ta med dig pappersnäsdukar. Man fryser lätt när man själv och alla omkring är ledsna och även om du inte gråter själv kan det ändå kännas bra att ha med sig näsdukar om ifall att. Det är aldrig så kallt som vid en jordfästning även om solen strålar, himlen är blå och det är 25 plusgrader.
Ta hand om dig