Hur var ni i tonåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, uppenbarligen finns en sådan föreställning. Jag har dock sällan upplevt den som särskilt dominerande, eller hur jag ska uttrycka det.

Mer påtaglig för mig är en föreställning om att tonåringar får "regler" av sina föräldrar (och sen följer eller bryter dem). För mig känns det märkligt med regler. Jag tänker mig att tonåringar är så pass stora att man pratar med dem, i dialogform, inte att man serverar dem en uppsättning regler.

Jag tänker nog inte heller att problemet med den sorts situati on som du beskriver är att tonåringen då har brutit mot regler. Däremot hade det bekymrat mig om tonåringen inte är mer rädd om sig än så.
Ja exakt! det är nog därför jag inte minns några regler. Jag tror det diskuterades varje gång man gick ngnstans typ, när tänkte du vara tillbaka. Vet inte, ja men ungefär.
 
Jag var väldigt vilsen i tonåren. Led av psykisk ohälsa och ätstörningar. Drack alkohol, inte för att det var spännande och förbjudet utan mera för att stå ut. Kämpade med ett extremt självhat sedan typ barndomen men det kulminerade väl någonstans i sena tonåren. Blev kär och upplevde min första hjärte-sorg som 17-åring, vilket i sig väl är helt naturligt och någonting som dom flesta går igenom förr eller senare i livet men för mig blev det liksom det sista slaget mot min bräckliga självkänsla som fick allting att rinna över kanten.

Såklart fanns det fina stunder också, på ett sätt så ligger ju hela världen öppen för en. Reste en del, åkte på festivaler, skaffade kompisar runt om i landet och världen genom olika nätforum. Skapade en del fina minnen också. Men jag önskar liksom att jag haft den självkänsla och självrespekt jag har nu, 38 år gammal, när jag var 17-18-19.
 
Baksmälla är en sak, men hur är det med ha föräldrarna som natt-taxi?

Där kunde man ju tänka sig att när man inser att man har en taxi man alltid kan ringa, som alltid kommer med glatt humör oavsett tidpunkt, så leder det inte alls till att man börjar ta ansvar och undviker att sätta sig i situationer där klockan är tre och man tagit sig nånstans där man inte har en aning om hur man tar sig hem. Varför bry sig, när Taxi Mamma och Pappa alltid löser det?
Du har rätt i detta, men som förälder vill man inte att ens tonåringar tar sig hem på något sämre osäkrare sätt.
 
Jag gjorde inte så mycket, jag var "snäll", kanske mindre för att jag ville vara lydig och mer för att jag kanske tyckte det övriga var mindre roligt än andra tyckte det var. Mina förväntningar på fester -att man skulle ha så himla kul och dansa på borden och bara ha riktigt riktigt roligt, nåddes aldrig, det var bara att typ sitta och prata i ett trist rum, med alkohol o för lite dans. (kanske missade de roliga festerna :rofl: ) Men drack alkohol innan 18, rökte inte (släktingar dog just då av rökning i viss omfattning och jag växte upp inrökt som en kipper av kedjerökande barnpassande äldre släktingar, som just då dog av rökning som sagt). Jag fick gå på alla fester jag var bjuden till så jag behövde inte gå på fester som jag inte fick gå på (mamma entusiasmerade mig till att gå om jag verkade försöka lata ur). Jag fick vara hos alla jag ville vara hos så jag ljög aldrig. Jag fick vara ute så länge jag behövde vara ute.

Så jag var perfekt och felfri, särskilt eftersom jag inte var speciellt "vild" av mig och hade en förälder som brydde sig mycket och uppmuntrade att man umgicks med vänner.
Grattis till att du lyckades vara perfekt och fel fri som iprincip ingen annan är eller var 👍
Men vad menar du med det sista att du hade en förälder som brydde sig mycket och upp muntrade att om gås med vänner? Tror du inte att domflestas föräldrar bryr sig mycket eller hur menar du?
 
Okej med och får är ju två olika saker. Finns ju ett mellanting mellan att uttalat få göra någonting och om det blir straff om du ändå gör det. Okej med landar ju i det senare. Dvs tex föräldrarna har varit tydliga med att du aldrig får alkohol i deras närvaro, förrän du är 18. Självklart vet man då att man inte dricker alkohol innan 18. Samtidigt är de ju realister som växte upp på 60-talet. Så om du faktiskt verkar lätt bakfull en morgon (när du är 17) eller hittat en tom ciderflaska är de bara roade (på skyll dig själv nivån) inte förbannade. Det är vad jag skulle mena med "okej med att man drack tex en cider". Dvs du får inte, men "straffet" är att det är pinsamt.
Men alltså om föräldrarna säger att man inte får dricka alkohol i deras när varo så är det okej bara dom inte vet om det eller? Det låter ju lite konstigt tycker jag men men.
Och om man inte får göra nånting men det har INGEN konse kvens om man ändå gör det vad är skillnaden då mot att man får? Eller att föräldrarna bara inte bryr sig?
 
Både mina föräldrar, och senare jag själv, har tyckt att baksmälla är straff nog i sig själv. Vuxeninsatserna vid tonåringars bakfylla har handlat om att prata om hur man förebygger baksmälla (ät ordentligt, drick mycket vatten) och om hur man tar hand om den (juice och kexchoklad).

Min yngsta blev förvånad över att vi inte skällde, men jag frågade vad skäll skulle kunna bidra med. Och det fanns det ju inte mycket till svar på.
Oj ja detdär är verkligen SÅÅÅ o lika!! Jag skulle nog bli helt chockad ifall mina föräldrar eller andra vuxna bara skulle börja tipsa om hur man inte blir bak full ifall jag skulle vara det.
 
Baksmälla är en sak, men hur är det med ha föräldrarna som natt-taxi?

Där kunde man ju tänka sig att när man inser att man har en taxi man alltid kan ringa, som alltid kommer med glatt humör oavsett tidpunkt, så leder det inte alls till att man börjar ta ansvar och undviker att sätta sig i situationer där klockan är tre och man tagit sig nånstans där man inte har en aning om hur man tar sig hem. Varför bry sig, när Taxi Mamma och Pappa alltid löser det?
vad ska alternativet vara när det skiter sig då? Någonstans räknar jag ju med att mina barn har tillräckligt mycket respekt för oss föräldrar (som människor) att de ser problemet med att vi ska agera taxi mitt i natten till vardags för att de, nyktra eller salongsberusade, får för sig att dra ut på upptäcksfärd. Annars har vi ju definitivt lite att prata om. Då menar jag inte deras idéer i sig utan att de åtminstone behöver en plan för hur de ska ta sig hem. Är vi involverade i planen behöver vi ju diskutera det först men att de naturligtvis kan höra av sig om planen går i stycken.

Att de hinkar för mycket sprit och blir packade, då kommer de sannolikt att lära sig av bakfyllan att det var en dålig idé. Är de pisströtta och sover förbi en hållplats kommer de lära sig att det var en dålig idé då det tar längre tid att komma hem osv. Ffa om det är kallt ute. Dvs mycket av läxorna kommer antagligen komma av sig självt, utan min hjälp.
 
Baksmälla är en sak, men hur är det med ha föräldrarna som natt-taxi?

Där kunde man ju tänka sig att när man inser att man har en taxi man alltid kan ringa, som alltid kommer med glatt humör oavsett tidpunkt, så leder det inte alls till att man börjar ta ansvar och undviker att sätta sig i situationer där klockan är tre och man tagit sig nånstans där man inte har en aning om hur man tar sig hem. Varför bry sig, när Taxi Mamma och Pappa alltid löser det?
Vet du många som tänker så?
Jag har inte precis jätte många vänner och speciellt inte som festar osv. Men tror inte att jag vet enenda som skulle tänka så. Och även ifall föräldrarna skulle hämta en så be höver det ju inte vara HELT utan konse kvenser?
Men ändå bättre om dom hämtar en på natten om man gjort dåliga val motför att man inte vågar komma hem så kanske man hamnar i en jätte farlig sitation istället?
 
Oj ja detdär är verkligen SÅÅÅ o lika!! Jag skulle nog bli helt chockad ifall mina föräldrar eller andra vuxna bara skulle börja tipsa om hur man inte blir bak full ifall jag skulle vara det.
Att äta och dricka ordentligt minskar risken för så kallade snedfyllor, när man tappar kontrollen över sig själv, också. Enligt min erfarenhet kommer en sådan snedfylla ganska snabbt och man kan bli rätt dålig. Därmed kan man säga att det ändå är ett ganska bra tips för att undvika onödig utsatthet.
 
Att äta och dricka ordentligt minskar risken för så kallade snedfyllor, när man tappar kontrollen över sig själv, också. Enligt min erfarenhet kommer en sådan snedfylla ganska snabbt och man kan bli rätt dålig. Därmed kan man säga att det ändå är ett ganska bra tips för att undvika onödig utsatthet.
Ja så kan det säkert vara! Men jag menade om det var BARA det dom sa liksom.
 
Grattis till att du lyckades vara perfekt och fel fri som iprincip ingen annan är eller var 👍
Men vad menar du med det sista att du hade en förälder som brydde sig mycket och upp muntrade att om gås med vänner? Tror du inte att domflestas föräldrar bryr sig mycket eller hur menar du?
Jag är övertygad om att väldigt många har haft en lugn och fin tonårstid utan alkohol, droger, rökning, slagsmål eller vad som helst. Men trådar av den här typen lockar framförallt till innehåll av typen "Jag var bråkig som tonåring men nu är jag medelklass." Så när du säger att @Badger var perfekt och felfri som ingen annan så tror jag att du har fel. Jag tror att många tonåringar växer upp helt utan alkohol och annat strul. Och de allra flesta har föräldrar som bryr sig.
 
Jag är övertygad om att väldigt många har haft en lugn och fin tonårstid utan alkohol, droger, rökning, slagsmål eller vad som helst. Men trådar av den här typen lockar framförallt till innehåll av typen "Jag var bråkig som tonåring men nu är jag medelklass." Så när du säger att @Badger var perfekt och felfri som ingen annan så tror jag att du har fel. Jag tror att många tonåringar växer upp helt utan alkohol och annat strul. Och de allra flesta har föräldrar som bryr sig.
Ja det tror jag också alltså att många INTE dricker alkohol och röker osv! Eller rättaresagt så VET jag att många inte gör det.
Men därimot så är dom eller vi långt från perfekta och fel fria ändå 👍
 
Grattis till att du lyckades vara perfekt och fel fri som iprincip ingen annan är eller var 👍
Men vad menar du med det sista att du hade en förälder som brydde sig mycket och upp muntrade att om gås med vänner? Tror du inte att domflestas föräldrar bryr sig mycket eller hur menar du?
Du skrev i din ursprungspost, på ett sätt som jag då, när jag skrev min post, uppfattade som lätt hånfullt

Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?

Så därför skrev jag lätt irriterat:

Så jag var perfekt och felfri,

Det var jag väl såklart inte, jag hade inte femmor i alla betyg osv. Om jag skulle varit perfekt och felfri på riktigt skulle jag såklart haft ett städat rum och femmor i alla ämnen och ha gått ut och festat betydligt mer, men precis lagom och sedan läst teknisk fysik och doktorerat eller varit VD för X eller Y och haft två barn. Och hade jag gjort allt det där hade jag kanske åkt tid på "duktig flicka" syndromet och det hade kommit mycket surt efter med stress och utbrändhet.

Men folk är inte perfekta och det är inget fel i att vara "tråkig" det är kanske inte alltid "roligt" att gå ut och "tråkigt" att sitta hemma. Utan för vissa är det kanske mer äventyr med en bok helt enkelt :) och man är lite lat och läser inte sina läxor heller pga böcker. Mindre coolt men så är det.

Min mamma var inte heller helt perfekt, så som ingen förälder är. Och som jag skrev i en annan tråd, två imperfekta närvarande föräldrar är ibland kanske bättre :) men inte alltid.

Men jag är lite trött på att det ska ha varit på ett visst sätt som tonåring.
 
Senast ändrad:
Att de hinkar för mycket sprit och blir packade, då kommer de sannolikt att lära sig av bakfyllan att det var en dålig idé. Är de pisströtta och sover förbi en hållplats kommer de lära sig att det var en dålig idé då det tar längre tid att komma hem osv. Ffa om det är kallt ute. Dvs mycket av läxorna kommer antagligen komma av sig självt, utan min hjälp.

Herregud vad det inte gjorde det för mig. Det var verkligen måndag hela veckan år efter år. Jag satte mig själv i den ena galna situationen efter den andra utan att koppla ihop orsak och verkan.
 
Men alltså om föräldrarna säger att man inte får dricka alkohol i deras när varo så är det okej bara dom inte vet om det eller? Det låter ju lite konstigt tycker jag men men.
Och om man inte får göra nånting men det har INGEN konse kvens om man ändå gör det vad är skillnaden då mot att man får? Eller att föräldrarna bara inte bryr sig?
Jag förstår inte varför du inte förstår. Men sure.

Det är jätteskillnad på om föräldrarna bjuder barnen på alkohol i hemmet jämfört med om de säger att man får vänta tills man är 18. Och aldrig någonsin skulle köpa ut alkohol.

Det är samtidigt ok att som förälder acceptera att ens barn bryter mot ens regler utan att utmäta hemska straff. För att det är svårt som förälder att säga ngt i stil med. Du får inte dricka, men om det är så att det är speciella omständigheter och du är 17 och det är vad som skulle göra din kväll, men du inte dricker så mycket att du råkar illa ut, mår dåligt, eller kommer dricka speciellt ofta. Då är jag kanske bara glad att du hade roligt och kände att du bröt på ett lagom sätt mot en regel. Glad att du hade roligt, glad att du kom hem, glad att du vågade vara lite bakfull utan att vara rädd för mig. Och som tonåring kan en konsekvens vara att det är urpinsamt faktiskt. Nästan som att en utmätt konsekvens tar bort den naturliga konsekvensen av att vara supergenerad.
 
Baksmälla är en sak, men hur är det med ha föräldrarna som natt-taxi?

Där kunde man ju tänka sig att när man inser att man har en taxi man alltid kan ringa, som alltid kommer med glatt humör oavsett tidpunkt, så leder det inte alls till att man börjar ta ansvar och undviker att sätta sig i situationer där klockan är tre och man tagit sig nånstans där man inte har en aning om hur man tar sig hem. Varför bry sig, när Taxi Mamma och Pappa alltid löser det?
Har inga erfarenheter av natt-taxi. Vi hade cykel (mamma hade ingen bil heller) och min unge kommer också ha cykel.

Med det sagt så skulle jag absolut hämta unge + ev kamrat som behöver hjälp om det behövdes. Någon gång.

Men det är klart jag skulle skälla om det var dumt nog.
 
Du skrev i din ursprungspost, på ett sätt som jag då, när jag skrev min post, uppfattade som lätt hånfullt



Så därför skrev jag lätt irriterat:



Det var jag väl såklart inte, jag hade inte femmor i alla betyg osv. Om jag skulle varit perfekt och felfri på riktigt skulle jag såklart haft ett städat rum och femmor i alla ämnen och ha gått ut och festat betydligt mer, men precis lagom och sedan läst teknisk fysik och doktorerat eller varit VD för X eller Y och haft två barn. Och hade jag gjort allt det där hade jag kanske åkt tid på "duktig flicka" syndromet och det hade kommit mycket surt efter med stress och utbrändhet.

Men folk är inte perfekta och det är inget fel i att vara "tråkig" det är kanske inte alltid "roligt" att gå ut och "tråkigt" att sitta hemma. Utan för vissa är det kanske mer äventyr med en bok helt enkelt :) och man är lite lat och läser inte sina läxor heller pga böcker. Mindre coolt men så är det.

Min mamma var inte heller helt perfekt, så som ingen förälder är. Och som jag skrev i en annan tråd, två imperfekta närvarande föräldrar är ibland kanske bättre :) men inte alltid.

Men jag är lite trött på att det ska ha varit på ett visst sätt som tonåring.
Okej ja du kanske missade att lära dig att man inte be höver ha atti tyd mot nån bara för att man tolkar in saker som den inte har sagt 👍
Och det är väl ingen som har sagt att det SKA vara på nåt speciellt sätt heller? Utan jag frågade hur andra var och sen har det varit många o lika svar?
Eller att det är nåt fel att vara såkallat "tråkig" som förövrigt bara några av dom som har varit så har be skrivit sigsjälva i denhär tråden. Eller jag har iallafall inte sett nån som har skrivit om ANDRA som gjorde andra val att dom var tråkiga osv.
 
Okej ja du kanske missade att lära dig att man inte be höver ha atti tyd mot nån bara för att man tolkar in saker som den inte har sagt 👍
Och det är väl ingen som har sagt att det SKA vara på nåt speciellt sätt heller? Utan jag frågade hur andra var och sen har det varit många o lika svar?
Eller att det är nåt fel att vara såkallat "tråkig" som förövrigt bara några av dom som har varit så har be skrivit sigsjälva i denhär tråden. Eller jag har iallafall inte sett nån som har skrivit om ANDRA som gjorde andra val att dom var tråkiga osv.
Ja folk brukar lägga en del negativt i ordet "tråkig". Och fler uppfattade ditt första inlägg likadant.


Dvs är den som inte är ute och bryter mot regler

sorglig, beklaglig, ledsam, bedrövlig; enformig, ointressant, torr, prosaisk,

Eller

trög, glädjelös, fantasilös, enahanda; besvärlig, obehaglig, oangenäm

Och du blev själv ganska irriterad när jag beskrev mig själv (irriterat) med ord du använt själv först i negativt betydelse "perfekt och felfri". (vilket, som jag sedan skrev naturligtvis inte var. Jag var bara inte ute mycket, eller hade stränga regler.)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 551
Senast: TinyWiny
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 027
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp