Hur var ni i tonåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var inte riktigt så jag menade! Men tänk t.ex. om man är en sån som aldrig blir bjuden på fester, och de man umgås med är likadana, och man inte känner någon som kan köpa ut. Då är det väldigt mycket mindre sannolikt att man råkar bli inblandad i dåliga grejor på fyllan - jämfört med om man har en massa kompisar som festar hårt varje helg och gillar att testa gränser.

Att folk är olika riskbenägna och olika villiga att prova nya saker tycker jag inte heller är något dåligt - en del gillar att chansa lite och då kan farliga situationer uppstå. Andra tycker det är läskigt att ta risker och då händer det mindre farliga saker, men man går också miste om en massa saker som hade varit kul eller utvecklande. Om alla gjort precis som sina föräldrar hade vi fortfarande levt på stenåldern.;)

Sen kan man såklart ha otur och råka ut för farliga situationer även om man är väldigt försiktig, precis som att man kan ha tur och klara sig jättebra även om man gör något livsfarligt.
Ja, precis. Alla ungdomar super ju inte, och om man inte är berusad så går ju väldigt mycket dumgrejor bort. Man har ju helt klart sämre omdöme och mer ”otur” när man är på fyllan.

Det är ju just det där sättet att umgås - hänga ute sena kvällar med andra ungdomar och dricka/droga, som många tonåringar knappt aldrig gör. Och det är väl oftast i de sammanhangen misstagen begås, tänker jag. Inte den kvällen man sitter hemma med familjen och läser läxor. Alla ungdomar festar inte på helgerna.
 
Ja, precis. Alla ungdomar super ju inte, och om man inte är berusad så går ju väldigt mycket dumgrejor bort. Man har ju helt klart sämre omdöme och mer ”otur” när man är på fyllan.

Det är ju just det där sättet att umgås - hänga ute sena kvällar med andra ungdomar och dricka/droga, som många tonåringar knappt aldrig gör. Och det är väl oftast i de sammanhangen misstagen begås, tänker jag. Inte den kvällen man sitter hemma med familjen och läser läxor. Alla ungdomar festar inte på helgerna.
Men vi som har hamnat i dåliga sitationer då och gjort stora miss tag ÄVEN fast vi inte har festat och inte har vänner osv då? Finns inte vi eller får vi skylla ossjälva att vi hamnade i en dålig sitation ändå?
Mina största miss tag har liksom varit sånt att jag har varit med mina föräldrar eller andra vuxna och i en såkallat o farlig sitation. Så det händer liksom inte bara för dom som festar osv.
 
Forskning visar att ungdomar som får dricka för sina föräldrar alkoholdebuterar tidigare och dricker mer än de som har föräldrar som inte tillåter det.
Forskning har också visat ett visst samanband mellan en tidig alkoholdebut och risken att utveckla ett missbruk.

Så föräldrars ståndpunkt BÖR vara att ungdomar inte ska dricka.
Sen kommer en hel del göra det ändå.
Men är det en kausalitet, eller bara en korrelation? Man kunde ju t ex tänka sig att förälderns egna alkoholvanor har en stor eller större påverkan.

Och att alkoholiserade föräldrar är mer benägna att låta sina barn dricka än föräldrar som själva är nykterister. Och att barn till alkoholister löper större risk att bli missbrukare än barn till icke-alkoholister. Då kommer det ju i statistiken se ut som att tidigt drickande leder till alkoholism, när det verkliga sambandet är missbruk i hemmet leder till missbruk hos barnen.

Bara som exempel. Men man ska väl generellt vara försiktig med att göra kausaliteter av korrelationer.
 
Men vi som har hamnat i dåliga sitationer då och gjort stora miss tag ÄVEN fast vi inte har festat och inte har vänner osv då? Finns inte vi eller får vi skylla ossjälva att vi hamnade i en dålig sitation ändå?
Mina största miss tag har liksom varit sånt att jag har varit med mina föräldrar eller andra vuxna och i en såkallat o farlig sitation. Så det händer liksom inte bara för dom som festar osv.
Jag tror att vi är framme på statistiken här igen. Statistiskt är alkohol/droger ofta en bov i dramat vad gäller att få ungdomar att hamna snett. Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln. Precis som att bilbälte och övergångsställen skyddar människor från döden men nog dör det folk i olyckor trots att de bär bilbälte och använder övergångsställen också (precis som att vissa överlever trots att de inte använder bilbälte och korsar motorvägar till fots). Det innebär naturligtvis inte att de som använder bilbälte och övergångsställen, eller för all del ni som följer alla regler ska skylla er själva.
 
Ja, precis. Alla ungdomar super ju inte, och om man inte är berusad så går ju väldigt mycket dumgrejor bort. Man har ju helt klart sämre omdöme och mer ”otur” när man är på fyllan.

Det är ju just det där sättet att umgås - hänga ute sena kvällar med andra ungdomar och dricka/droga, som många tonåringar knappt aldrig gör. Och det är väl oftast i de sammanhangen misstagen begås, tänker jag. Inte den kvällen man sitter hemma med familjen och läser läxor. Alla ungdomar festar inte på helgerna.
Mina kompisar hängde i varandras hem, både med och utan alkohol, sena kvällar från att jag var ungefär 16. Dvs ett umgänge ganska likt det umgänge jag har idag, som vuxen. (Färre sena kvällar numera, men mat, vin, prat då och då.)

Jag fattar inte varför det där med "hänga ute" betonas så mycket? Ute är ju rätt kallt stor del av året, tex. Och om "ute" är på krog, måste man ju vara18, plus att det är ett dyrt nöje.
 
Men vi som har hamnat i dåliga sitationer då och gjort stora miss tag ÄVEN fast vi inte har festat och inte har vänner osv då? Finns inte vi eller får vi skylla ossjälva att vi hamnade i en dålig sitation ändå?
Mina största miss tag har liksom varit sånt att jag har varit med mina föräldrar eller andra vuxna och i en såkallat o farlig sitation. Så det händer liksom inte bara för dom som festar osv.
Om de man är beroende av, föräldrar och andra, beter sig illa kan man förstås inte rå för det. Men det är ju lite annat än misstag man begår på egen hand, för att man gör dumma saker för egen maskin.
 
Mina kompisar hängde i varandras hem, både med och utan alkohol, sena kvällar från att jag var ungefär 16. Dvs ett umgänge ganska likt det umgänge jag har idag, som vuxen. (Färre sena kvällar numera, men mat, vin, prat då och då.)

Jag fattar inte varför det där med "hänga ute" betonas så mycket? Ute är ju rätt kallt stor del av året, tex. Och om "ute" är på krog, måste man ju vara18, plus att det är ett dyrt nöje.
”Hänga ute” kan man väl göra på alla möjliga ställen. Men om det ska vara fylla, kasta sten och köra sönder saker, dvs den typen av misstag det pratats om, så skulle jag säga att det är ovanligt att det sker hemma hos någon med föräldrar närvarande.
 
Jag var ordentlig i tonåren. Så pass att jag bara hade indirekta regler, mamma hade inga uttalade regler till mig för det behövdes inte har hon sagt efteråt. Hon la all krut på att jaga efter småsyskonen som ständigt ställde till det och hade ingen tid till mig. En regel som vi hade var att komma hem det klockslag mamma sa, en minut för sent gav en veckas utegångsförbud. Alltså, jag kom två minuter för sent en gång för att jag glömde tiden, och sedan hädanefter i god tid.

I övrigt så har jag aldrig rökt, jag skolkade sista året på gymnasiet efter betygen var satta, från tre lektioner i tyska bara och alkohol testade jag när jag var över 18, mellan 18 och 25 blev jag full 5 gånger, ungefär så många gånger som jag drack bara och efter det har alkoholen varit väldigt frånvarande i livet. Pappa var alkoholist och jag gillar inte hur man blir av alkohol, och jag såg inget kul med alkohol själv heller. Inte är det gott heller.

Jag är den enda av 5 syskon som inte röker eller dricker alkohol, två har varit missbrukare, en dog pga en överdos och den andra har tagit sig därifrån. Jag är den enda som gått gymnasiet och sedan utbildning och jobb, även om min syster som slutade droga tog tag i just utbildning och blev undersköterska och nu har jobb.

Misstag gör väl alla mer eller mindre, men om röka, dricka alkohol, festa, ljuga om var man är och vem man umgås med osv räknas som det så nej, sådana misstag har jag inte gjort. Jag har blivit mobbad av min familj för att jag föredrag att sitta hemma och läsa böcker i tonåren...
 
Ja somsagt jag håller med att MYCKET risker kan und vikas eller bli mindre av att man följer regler och frågar om lov osv! Så det säger jag absolut INTE mot!
Utan bara det att om man följer regler och frågar om lov så är det ganska enkelt att und vika farliga sitationer. För att jag tycker att det låter skuld läggande som att alla som har hamnat i en farlig eller dålig sitation rår för det själva.
Somsagt jag var iprincip ett "perfekt barn" eller jag försökte vara det. Så jag gjorde ALDRIG nånting som jag inte fick eller bröt mot nån regel eller nåt sånt. Iallafall inte med flit liksom.
Men ÄNDÅ så hamnade jag i en väldigt dålig sitation som ledde till massa annat dåligt. Eller ja flera egentligen men en irl och flera online. ÄVEN fast jag var en sån som var liksom hemma i skolan i stallet och i kyrkan. ALDRIG med vänner för jag hade inga vänner och jag ville inte göra nåt "bus" liksom.
Så bara därför som jag rea gerade för att det lät som att om man är så så är det så enkelt att und vika farliga sitationer. För det är absolut INTE min erfaren het.
Förstår hur du menar! Mitt inlägg var en kommentar till bilden av att alla ungdomar gör en massa "dumma" grejer hela tiden som sätter dem i farliga situationer, och så är det ju inte. Det finns många som inte dricker eller är vilda, och det är också helt normalt.

Sen kan man så klart hamna i farliga situationer på andra sätt än genom att man själv eller ens kompisar dricker alkohol och bryter mot regler! Man kan råka ut för galningar, bli sjuk i t.ex. cancer eller psykisk ohälsa, bo i en krigszon, skadas i trafiken mm... Men det jag syftade på var specifikt farliga situationer till följd av att man är vild tonåring med dåligt omdöme. Ber om ursäkt om det var oklart, det är absolut inte min mening att skuldbelägga någon.
 
”Hänga ute” kan man väl göra på alla möjliga ställen. Men om det ska vara fylla, kasta sten och köra sönder saker, dvs den typen av misstag det pratats om, så skulle jag säga att det är ovanligt att det sker hemma hos någon med föräldrar närvarande.
Absolut! Och ganska ovanligt överhuvudtaget. Jag tror att de flesta tar sig igenom tonåren utan den typen av destruktivitet.
 
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?
Det värsta jag gjorde var nog att jag åkte till stallet istället för skolan ibland. Var väldigt skötsam och snäll annars.
 
Jag tror att vi är framme på statistiken här igen. Statistiskt är alkohol/droger ofta en bov i dramat vad gäller att få ungdomar att hamna snett. Sen finns det alltid undantag som bekräftar regeln. Precis som att bilbälte och övergångsställen skyddar människor från döden men nog dör det folk i olyckor trots att de bär bilbälte och använder övergångsställen också (precis som att vissa överlever trots att de inte använder bilbälte och korsar motorvägar till fots). Det innebär naturligtvis inte att de som använder bilbälte och övergångsställen, eller för all del ni som följer alla regler ska skylla er själva.
Nej men det låter ibland lite som att det BARA är om man festar och sånt som av gör om man gör miss tag eller hamnar i dåliga sitationer osv. Och så är det ju inte.
 
Om de man är beroende av, föräldrar och andra, beter sig illa kan man förstås inte rå för det. Men det är ju lite annat än misstag man begår på egen hand, för att man gör dumma saker för egen maskin.
Ja men jag menar inte att tillexempel ens föräldrar be ter sig illa heller. Men att dom är när varande osv ÄNDÅ kan man göra miss tag även på egen hand.
Alltså som att jag hade väldigt dåliga online "vänner". Jag hade inga regler att jag inte fick ha vänner online så jag bröt inte mot nån regel. Och jag gjorde liksom inget så FEL av att ha online vänner. Men det har ändå varit STORA miss tag som jag har lärt mig väldigt mycket av nu i efter hand.
Eller att jag har ljugit om nåt för att JAG inte kunde se nånannan ut väg eller hur jag ska förklara. Och det har blivit dåliga konse kvenser. Helt MITT miss tag men inte för att jag har varit ute och festat eller tagit droger eller nånting sånt.
 
Men vi som har hamnat i dåliga sitationer då och gjort stora miss tag ÄVEN fast vi inte har festat och inte har vänner osv då? Finns inte vi eller får vi skylla ossjälva att vi hamnade i en dålig sitation ändå?
Mina största miss tag har liksom varit sånt att jag har varit med mina föräldrar eller andra vuxna och i en såkallat o farlig sitation. Så det händer liksom inte bara för dom som festar osv.
Det finns ju en massa annat som också kan fallera.
Omgivningen t.ex.
Eller att reglerna inte täcker in att kontrollera de verkliga riskerna.
 
Jag tycker att det är rätt intressant med statistik och arv och miljö ändå. Arv och miljö har en stor betydelse för hur det är när man växer upp. Man påverkas mycket av omgivningen runt en och hur det är när man växer upp.

Om jag tittar på min farmor och farfar så var båda alkoholister. Farfar dog när han var 46 år pga alkoholrelaterade skador- han drack ihjäl sig antagligen för att dränka minnen efter att ha suttit i läger under kriget då han var jude. Det kan få vem som helst att ta till alla metoder till buds för att försöka glömma. De fick 6 barn. Av de 6 barnen blev 5 missbrukare/alkoholist eller andra droger och en tog en helt annan väg. Sett till farmors barnbarn- jag och mina syskon och kusiner då så är det återkommande i familjerna en som gått åt ett håll och resten av barnen i familjen som hamnat i droger och missbruk, arbetslöshet, kriminalitet, fattigdom osv. Sett till barnbarnsbarnen då, alltså våra barn så är det intressant att se hur det ser ut där. Även där går att skönja ett mönster hos de som är nu precis vuxna. De vars föräldrar inte tog droger har gått åt samma håll som sina föräldrar men de vars föräldrar hamnat i trassel, sitter själv i trassel. Det ska bli intressant att följa längre fram när fler av våra barn är vuxna, hur det ser ut. Och framför allt, hur ser det ut för de barn vars förälder har brutit sitt eget missbruk och valt annan inriktning i livet?

Jag tänker att hur vild tonåring man blir och hur man gör misstag som att festa, röka, ljuga osv har nog med att göra lite hur normaliserat det är redan i ens närhet att göra sådant. Om man växer upp i en omgivning där inget sådant finns är det inte lika självklart att man själv gör en sådan revolt, som om det finns, då följer man bara den redan existerande normen. Och som ovan också visar, det finns ju undantag, det finns det alltid.
 
Men är det en kausalitet, eller bara en korrelation? Man kunde ju t ex tänka sig att förälderns egna alkoholvanor har en stor eller större påverkan.

Och att alkoholiserade föräldrar är mer benägna att låta sina barn dricka än föräldrar som själva är nykterister. Och att barn till alkoholister löper större risk att bli missbrukare än barn till icke-alkoholister. Då kommer det ju i statistiken se ut som att tidigt drickande leder till alkoholism, när det verkliga sambandet är missbruk i hemmet leder till missbruk hos barnen.

Bara som exempel. Men man ska väl generellt vara försiktig med att göra kausaliteter av korrelationer.
Eftersom som det är tex CAN som presenterar faktan utgår jag från att den är tillräckligt väl underbyggd.
 
Eftersom som det är tex CAN som presenterar faktan utgår jag från att den är tillräckligt väl underbyggd.
Jag brukar uppfatta CANs siffror som att de fullständigt bortser från att en ganska liten andel av alkoholkonsumenterna står för en väldigt stor andel av alkoholkonsumtionen.

Jag tror att det slår igenom även när det gäller det där med att få alkohol hemma och sedan bli storkonsument/missbrukare.

Den där mindre gruppen dricker ju så mycket att medeldrickandet (mängd per person i aktuell ålder/år) ser ut som besinningslösa mängder för en normalkonsument.
 
Vilket intressant ämne att diskutera!

Jag tror att jag var relativt "vanlig". Min far utvecklade ett alkoholmissbruk under min uppväxt, vilket hade lite olika påverkan på min syster och mig. Hon - några år äldre - var mer nyfiken. Jag å andra sidan höll mig i regel borta från alkoholen.

När jag var ung var det väldigt viktigt för min mor att vår familj utåt sett skulle "se bra ut". Misstag i stil med att bli full, röka, skolka etc. accepterades inte. Samtidigt hade jag inte direkt uttalade regler att förhålla mig till - jag visste helt enkelt vad som förväntades av mig ändå.

Jag fick en häst när min fars alkoholmissbruk eskalerade, och det var nog en räddning för mig på många sätt. Jag fick något som fungerade som en "fristad", samtidigt som det "såg bra ut" och höll mig borta från tokigheter. Tillsammans med skolan tog det upp det mesta av min tid.

Utåt sett var jag alltså ganska skötsam. Inom familjen förekom dock en hel del bråk, och jag hade perioder då jag skolkade relativt mycket. Jag ljög/undanhöll också en del av vad som hände i mitt liv för mina föräldrar. Inte så mycket av rädsla för konsekvenser, men mer för att jag på något sätt ville "skydda dem". Jag gick inte ofta på fest, men när jag gjorde det informerade jag inte mina föräldrar. I ärlighetens namn vet jag inte om de visste eller inte. Jag drack litegrann på fester under gymnasietiden, men riktigt berusad blev jag ytterst sällan. Rökning ansågs tyvärr vara "coolt" när jag var ung, vilket gjorde att många testade, och så även jag. Det blev dock inte många cigaretter för min del.

Min syster var betydligt "värre", men det blev folk av både henne och mig ändå till slut. Nu som vuxen kan jag dock se att jag inte hade någon vidare djup relation med någon av mina föräldrar, och det önskar jag att jag hade haft.

Nu har jag en 17-åring som är mycket mer skötsam och ordentlig än vad jag var i den åldern :love:

Vad det gäller misstag tänker jag att det händer de allra flesta, om inte alla, under uppväxten och ungdomen. Allt ifrån stora misstag - som när min syster "råkade" följa med några killar hon knappt kände på festival, och sedan inte kunde ta sig hem då killarna bestämde sig för att dra vidare direkt till nästa festival, till de små misstagen - som att ljuga om något för att verka cool inför vännerna för att sedan bli avslöjad och skämmas, är som jag ser det möjligheter att lära sig något om sig själv, eller om livet och världen.

Att bli utsatt för något brott räknar jag aldrig som ett "misstag". D. v. s. om någon blivit "för full", och en annan person drar nytta av det på ett brottsligt sätt, har ungdomen som blev "för full" ingen skuld i det och har inte gjort ett misstag för att hen blev utsatt. Misstaget kan ha varit att hen blev för full, men brottet var inte en konsekvens av misstaget. Likaså om en ungdom har en kompis/pojkvän/flickvän i smyg för sina föräldrar, och denne utsätter ungdomen för något som ungdomen inte vill, så anser inte jag att det är kopplat till ungdomens "misstag" att smyga med sin relation inför föräldrarna. Jag hoppas att det går att hänga med på hur jag tänker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 333
Senast: Amha
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 534
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 905
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
959
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp