Hur var ni i tonåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nä. Eller, man kanske har dåligt omdöme, men följer man reglerna och gör som man ska behöver det inte bli så mycket misstag.

Jag kan bli lite trött på stereotypen att alla tonåringar far runt och gör dumma saker med sina vänner. Det är många tonåringar som inte alls gör så.
Dåligt omdöme har ju inte med att man medvetet bryter mot regler att göra alltid, det har ju mycket att göra med vilka beslut man fattar i stunden och dom besluten är inte alltid dom bästa. Det behöver inte vara dumma saker heller för den delen.

Ingen heller föds med att veta alla oskrivna lagar där ute, det är sådant man lär sig med tiden.

Men nej, ingen är fri från att nångång ha haft dåligt omdöme i en situation och gjort någonting som man inte borde göra. Ingen är så perfekt.
 
Jag var socialt extremt awkward och osäker och mina tonår tillbringades mestadels i ensamhet. Stallet var platsen där jag på nåt vis umgicks med andra, men även där hade jag alltid en känsla av att vara utanför och en slags betraktare, aldrig riktigt inkluderad.
Dethär känner jag igen mig sååå mycket i!! Det var exakt så för mig också tills jag var 14. Stallet var liksom det stället som jag inte var ENSAM men jag har ändå lite utan för liksom.
Jag började inte ens ha online vänner förräns jag var 14 eller 15 och irl vänner var jag typ 15 eller 16. Så ganska så själv klart så har inte jag gjort såmycket som nån som kanske har haft många vänner i hela sitt liv liksom. Och då kanske endel av mina miss tag blir större motför nån som har gjort såna miss tag när dom var mindre.
Men jag börjar bli jätte trött nu så jag kanske inte förklarar såbra.
 
Skitsnack.
Så alla dessa tonåringar som blivit mobbade, inte har en endaste kompis, suttit hemma, aldrig varit på en fest, aldrig druckit, rökt, rymt hemifrån, umgåtts med sina djur istället. Dom finns tydligen inte enligt dig.
Alltså det VAR jag. Och jag fanns likamycket då som jag gör nu. Bara att DÅ så var det i mitt huvud att minsta miss tag var likamed att jag var HELT miss lyckad och massa sånt. Alltså nu menar jag SMÅ miss tag och SMÅ dåliga be slut.
Men NU så har jag lärt mig att ALLA gör miss tag och dåliga be slut i livet. Så jag håller med @Grazing om dethär faktist.
 
Dåligt omdöme har ju inte med att man medvetet bryter mot regler att göra alltid, det har ju mycket att göra med vilka beslut man fattar i stunden och dom besluten är inte alltid dom bästa. Det behöver inte vara dumma saker heller för den delen.

Ingen heller föds med att veta alla oskrivna lagar där ute, det är sådant man lär sig med tiden.

Men nej, ingen är fri från att nångång ha haft dåligt omdöme i en situation och gjort någonting som man inte borde göra. Ingen är så perfekt.
Men vad är det för situationer du ser framför dig? Missa långkalsongerna en kall skoldag? Eller följa med ett ragg hem som man inte borde ha gjort?

Långkalsongerna kanske ingen går fri från, men det är massor av folk som inte känner igen sig i det där ”Ojojoj, man gjorde så mycket dumt när man var tonåring! Om föräldrarna hade vetat hälften av vad man hittade på…” som är rätt populärt att säga. Och som faktiskt inte hade några ragg eller vilda nätter på stan som tonåringar.
 
Men vad är det för situationer du ser framför dig? Missa långkalsongerna en kall skoldag? Eller följa med ett ragg hem som man inte borde ha gjort?

Långkalsongerna kanske ingen går fri från, men det är massor av folk som inte känner igen sig i det där ”Ojojoj, man gjorde så mycket dumt när man var tonåring! Om föräldrarna hade vetat hälften av vad man hittade på…” som är rätt populärt att säga. Och som faktiskt inte hade några ragg eller vilda nätter på stan som tonåringar.
Jag vet att du inte frågade mig men jag svarar ändå vad iallafall jag menar för miss tag osv. Men det är inte bara sånt som att dricka alkohol eller rymma eller ha ragg osv. Utan dethär som jag skrev:
Men tillexempel um gås med fel personer eller ha "vänner" som inte är bra för en? Eller att man hamnar i nån sitation som man inte borde? Eller att man har gjort nån dålig prio ritering om nåt eller gjort nånting som man kanske visste att det inte var det bästa valet men man gjorde det ändå. Eller man har ljugit om nånting och det blev en dålig konse kvens av det. Alltså såna saker menar iallafall jag med miss tag som jag tror att iprincip alla gör.
 
Men vad är det för situationer du ser framför dig? Missa långkalsongerna en kall skoldag? Eller följa med ett ragg hem som man inte borde ha gjort?

Långkalsongerna kanske ingen går fri från, men det är massor av folk som inte känner igen sig i det där ”Ojojoj, man gjorde så mycket dumt när man var tonåring! Om föräldrarna hade vetat hälften av vad man hittade på…” som är rätt populärt att säga.
Det finns ju mängder av smågrejer, det enda iofs jag kommer på just nu som jag gjorde är när jag var i perioden när jag avskydde att ha på mig jacka av någon anledning, jag gick ut i minusgrader i en tunnare tröja och höll på att frysa halvt ihjäl. Jag tänkte inte att det skulle kunna ge några vidare konsekvenser för jag hade en väldigt tro om mig att klara av det där.

Och på ridlägret när några av deltagarna hoppade upp på hästarna i hagen, ingen skada skedd och ingen panik men otroligt dåligt omdöme och det kunde ha gått väldigt illa.

Det är ganska normalt att inte komma ihåg allting sådant man har gjort, alla gånger man haft en övertro på sig själv att klara av någonting osv. Det är sällan något man lägger på minnet men det är smågrejer som görs, ingen är liksom perfekt.

Och det handlar som sagt inte om att medvetet vilja bryta mot lagar och regler. Det gör långt ifrån alla.
 
Senast ändrad:
Det finns ju mängder av smågrejer, det enda iofs jag kommer på just nu som jag gjorde är när jag var i perioden när jag avskydde att ha på mig jacka av någon anledning, jag gick ut i minusgrader i en tunnare tröja och höll på att frysa halvt ihjäl. Jag tänkte inte att det skulle kunna ge några vidare konsekvenser för jag hade en väldigt tro om mig att klara av det där.
Men att inte klä på sig tillräckligt räknar jag inte till nåt större misstag om man inte ska befinna sig i en så utsatt miljö att inget skydd finns. Senast i vintras gick jag till gymmet i tights och fleecetröja för trodde inte det var så kallt och det är nära men var -30. Svinkallt.

Klart alla gör såna små misstag. Man kan glömma saker, man kan råka ha sönder saker fast man inte är vårdslös osv.
 
När man är tonåring är ju konsekvenstänket inte färdigutvecklat - det gäller nog alla. Man har inte heller riktigt koll på saker och ting, och har inte så mycket erfarenhet att man alltid kan göra kloka beslut. MEN olika personer är olika riskbenägna, samt olika benägna att hitta på egna lösningar när de ställs inför nya situationer.

Dvs om man är en sådan som alltid följer de regler som finns, samt alltid frågar om lov innan man gör något man inte är helt säker på att man får, så är det ganska lätt att undvika farliga situationer. Särskilt om ens umgänge är likadant.

Folk är ju olika - en del behöver träna på att behärska sig och tänka igenom saker innan de handlar, medan andra behöver träna på att sluta övertänka och våga prova sig fram lite mer. Även tonåringar.
 
Var en typisk gullig hästtjej fram till jagg fyllde 14 även om jag hade det tufft hemma, fick vara väldigt självständig. Visst hände det att jag gick på fest och provade dricka men det gjorde nästan alla. När jag var på väg att fylla 15 blev jag placerad i familjehem hos en alkolist och började själv dricka flera gånger i veckan, hände till och med att jag red ganska kraftigt berusad ett par tillfällen men var för det mesta nykter just i stallet. Sen hamnade jag på ett skolhem där jag blev mer nykter, drack bara på fest ibland som tidigare men placerades strax om igen till ett behandlingshem och det hemmet bodde jag i 2 år innan jag fyllde 18. Där började jag dricka mer eller mindre konstant och slutade rida. De flesta på hemmet missbrukade någon typ av drog. Jag hade lätt kunnat bli missbrukare av betydligt tyngre saker men jag höll på mina principer att inte testa någon olaglig drog och det räddade mig. Träffade en pojkvän utanför hemmet som också drack och honom flyttade jag hem till när jag fyllde 18 men vi gick isär när jag fyllde 19 och då tog jag tag i mitt missbruk efter en tid helt på egen hand och blev nykterist vilket jag självklart är idag med.
 
Jag var ganska äventyrlig i mina tonår! Hade oftast hur kul som helst och ser tillbaka på den tiden med glädje. Vi var ett ganska stort kompisgäng i blandade åldrar, både killar och tjejer som hade fester, grillhäng på stranden, åkte till andra städers dansställen med mera. Även om det var en del festande med alkohol inblandat ibland och inte minst festivalhäng från 15-16 år, lite mer eller mindre nyttiga pojkvänner, kände jag alltid mig trygg med att föräldrarna och bästa kompisgänget fanns där om det körde ihop sig.

Mina föräldrar var kloka, ställde upp i vått och torrt och intresserade sig alltid för mina planer. Jag minns inga förbud men många samtal om mina planer inför helger och festivaler med mera. Tack vare dem och deras nyfikna intresse ”kom jag på” sånt som inte var så genomtänkt i min iver att leva livet. Det var en bra metod som jag använder med mina egna barn i den mån det behövs.

Vad gäller lugna odramatiska och ordentliga tonåringar verkar jag ha fått minst en själv. Jag försöker känna mig enbart glad över att helt slippa oro över hens förehavande men i ärlighetens namn hade det inte gjort mig någonting om det hände lite mer… Möjligheter och förfrågningar kommer med jämna mellanrum men hen väljer oftast bort. Jag skäms faktiskt över att jag tänker att hen går miste om massa roligheter, jag förstår ju att mina härligaste minnen från tonåren och det jag hittade på inte alls behöver passa mitt barn!

(OBS! Menar såklart inte att jag vill att hen ska just dricka så ingen läser in det i texten ovan)
 
Det beror ju på vad man menar med misstag. Typ gå försent hemifrån så att man får springa hela vägen till tåget för att hinna, eller impulsköpa en tröja man sen inte inte använder, räknas det som misstag? I så fall, absolut.

Men i annat fall - tja, de flesta beslut i livet är väl sådana att de rimliga alternativen inte är värre att det blir rätt bra oavsett vad man väljer. Och därför är det inte så svårt att gå igenom livet utan större misstag. Man kan lära sig av erfarenheter utan att det behöver bli stora misstag. T ex att man lär sig att hantera sina tävlingsnerver med tiden och blir mindre nervös. Det innebär väl inte att det var ett misstag att bli nervös i första läget.
Ja, det där med att lära sig av misstagen är något att fundera på.

Jag har gjort misstaget att vara för långsam på morgonen säkert flera tusen gånger. Jag lär mig inget av det som jag inte hade kunnat tänka ut på förhand.

Ett par glas vin för mycket blir det fortfarande emellanåt. Jag vet att det gör nästa dag sämre, men den vetskapen kommer inte att leda till att jag är måttlig hela tiden.

Tävlingsnerver och rampfeber har jag lärt mig att hantera hyggligt. Men det har ju inte heller med misstag att göra.
 
Men vad är det för situationer du ser framför dig? Missa långkalsongerna en kall skoldag? Eller följa med ett ragg hem som man inte borde ha gjort?

Långkalsongerna kanske ingen går fri från, men det är massor av folk som inte känner igen sig i det där ”Ojojoj, man gjorde så mycket dumt när man var tonåring! Om föräldrarna hade vetat hälften av vad man hittade på…” som är rätt populärt att säga. Och som faktiskt inte hade några ragg eller vilda nätter på stan som tonåringar.
Plus att man mycket väl kan ha föräldrar som väntar sig många fler vilda nätter på stan och fler ragg än vad tonåringen själv har lust med. De kanske trodde att man ljög när man sa att man skulle splitsa grimskaft med en kompis, och antog att man ägnade tiden åt att festa loss i riskfyllda miljöer. (Inte just mina, tror jag, men det förekommer nog.)
 
Jag var en rätt så ”skötsam” tonåring, hade häst och tävlade på elitnivå, hade bra betyg i skolan och skolkade inte -men drack alkohol innan 18 och umgicks med folk som skötte sig…mindre bra. Jag har absolut gjort både dumma och risky grejer och saker som föräldrarna inte vet om (inte så tidigt utan i senare tonåren) men i efterhand ser jag att jag lärde mig saker av det och skulle inte göra om dem nu 😅
 
Jag tror att min förälder höll mig rätt hårt på vissa sätt men inte på andra. Jag var alltid den som skulle hem först av kompisarna. Fick aldrig sova över hos någon i samma ort i tonåren. Dvs jag kunde inte dra den där "jag sover hos x!" Och festa bort hela natten. Föräldern hade väl någon idé om att det inte skulle bli en massa alkohol med sådana regler men det blev det ju ibland ändå (även om jag ofta var nykter). Däremot kunde det bli en del att dricka när man blev ivägsläppt på festivaler både i Sverige och utomlands 🤣

Jag ljög en period om vem jag var hos. Jag (och en hel rad andra i varierande åldrar) umgicks med ett par som var betydligt äldre än vad som var okej. Det kom ju såklart fram sen. Det var inte så smart. Såhär i efterhand kan jag ju förstå det och de hade ju delvis rätt i sin oro. Jag hade ju definitivt reagerat på åldersskillnaden om det varit mina barn.

På det stora hela var jag nog ganska skötsam ändå. Jag brukade vara den som hade lite koll på andra. Jag gick senare under nicket "mamma" så det var väl min roll helt enkelt.
 
Men vad är det för situationer du ser framför dig? Missa långkalsongerna en kall skoldag? Eller följa med ett ragg hem som man inte borde ha gjort?

Långkalsongerna kanske ingen går fri från, men det är massor av folk som inte känner igen sig i det där ”Ojojoj, man gjorde så mycket dumt när man var tonåring! Om föräldrarna hade vetat hälften av vad man hittade på…” som är rätt populärt att säga. Och som faktiskt inte hade några ragg eller vilda nätter på stan som tonåringar.
Mina föräldrar var unga på 60 och 70 talet, så tja gissar på att dom inte skulle bli så chockade av att deras barn testade sig fram inom sex och även testade droger.
 
Men vad är det för situationer du ser framför dig? Missa långkalsongerna en kall skoldag? Eller följa med ett ragg hem som man inte borde ha gjort?

Långkalsongerna kanske ingen går fri från, men det är massor av folk som inte känner igen sig i det där ”Ojojoj, man gjorde så mycket dumt när man var tonåring! Om föräldrarna hade vetat hälften av vad man hittade på…” som är rätt populärt att säga. Och som faktiskt inte hade några ragg eller vilda nätter på stan som tonåringar.
Jag vet inte riktigt men jag tror att det beror så mycket på vem man pratar med. Jag har en känsla av att det där Ojojoj kan komma både från de som drack lite mycket alkohol ibland till de som kastade sten i skyltfönster. Eller för all del de som kört illa med motorfordon eller dragit ut på galna ritter man kanske inte borde gjort. Beroende på vad intresset är alltså.

Jag ser ibland människor som försvarar rent vidriga och skitkorkade beteenden (senast någon som sladdade runt på en hästanläggnings gårdsplan så det skvätte grus på bilarna som befann sig på vägen utanför) med "alla har väl gjort misstag i sin ungdom". Sånt kommer jag nog alltid ha svårt att förstå. En snedfylla eller sladdande på en öde parkering utan levande väsen nära har jag mer förståelse för. Jag personligen hade lätt kunnat kalla en snedfylla för en "Ojojoj, tänk om förälder sett". Hade säkert kunnat säga detsamma om sladdande på öde parkering också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 551
Senast: TinyWiny
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
956
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 027
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp