Autistisk bror

Tydligen (när jag letade upp nya länkar till det här med lärstilar ramlade jag över det på en bild som jag också la in ovan i tråden) så lär man sig bättre om man får smälta stoffet. Så det var mer effektivt att läsa en liten bit i taget utbrett över längre tid än att lära sig det intensivt, för hjärnan behövde smälta det.
Ja, det är min erfarenhet också. Komplicerade saker går inte lära sig snabbt, man måste smälta en bit innan man kan ta nästa steg.
 
Då måste ju dyslexi vara en myt, om det krävs så mycket koncentration för att läsa och skriva så det som finns i texten inte lärs in. Eller menar du att lära sig att läsa och skriva lärs bäst in genom att just läsa och skriva?
Jag tror inte jag förstod riktigt vad du menar.

Alltså det finns ju olika orsaker kring att man har problem med läsning. Det ena är ju tex att man inte lärt sig läsa, det andra att man har dyslexi och har svårare att lära sig läsa så behöver hjälp av kunnig person och öva längre tex.

Det är väl klart att dyslexi finns. Jag skrev att det finns olika sätt att lära sig läsa på i skolan, tex att man lär sig läsa ord som kinesiska tecken, helord, inte som delar som ljudas. Eller att man lär sig genom att gissa tex det är en bild på en häst så ordet måste vara häst eller ponny. Då fastnar inte läsningen på samma ställe i hjärnan tydligen, talcentrum? som om man använder ljud för varje bokstav.

Däremot är det ju tydligen så att om man är ovan att läsa eller gissar sig igenom texten så använder man så mycket kapacitet, koncentration för att läsa att man inte riktigt kan reflektera kring innehållet. Men det har ju inte med dyslexi att göra, utan bara med att man inte kan läsa obehindrat.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte jag förstod riktigt vad du menar.

Alltså det finns ju olika orsaker kring att man har problem med läsning. Det ena är ju tex att man inte lärt sig läsa, det andra att man har dyslexi och har svårare att lära sig läsa så behöver hjälp av kunnig person och öva längre tex.

Det är väl klart att dyslexi finns. Jag skrev att det finns olika sätt att lära sig läsa på i skolan, tex att man lär sig läsa ord som kinesiska tecken, helord, inte som delar som ljudas. Eller att man lär sig genom att gissa tex det är en bild på en häst så ordet måste vara häst eller ponny. Då fastnar inte läsningen på samma ställe i hjärnan tydligen, talcentrum? som om man använder ljud för varje bokstav.

Däremot är det ju tydligen så att om man är ovan att läsa eller gissar sig igenom texten så använder man så mycket kapacitet, koncentration för att läsa att man inte riktigt kan reflektera kring innehållet. Men det har ju inte med dyslexi att göra, utan bara med att man inte kan läsa obehindrat.
Du glömmer att det finns massa ord som du inte kan ljuda dig till som det går med häst, ett sådant exempel är djur ett annat exempel är ord som låter lika men stavas olika som exempel elva och älva eller jul och hjul.
Håller just nu på att lära mig att läsa och skriva runor och inser hur dåligt det latinska alfabetet passar vårt språk.

Men håller med om att det nog inte finns olika sätt att lära sig just att läsa och/ eller skriva om det bara är just dessa ämnen som menas.
 
Du glömmer att det finns massa ord som du inte kan ljuda dig till som det går med häst, ett sådant exempel är djur ett annat exempel är ord som låter lika men stavas olika som exempel elva och älva eller jul och hjul.
Håller just nu på att lära mig att läsa och skriva runor och inser hur dåligt det latinska alfabetet passar vårt språk.

Men håller med om att det nog inte finns olika sätt att lära sig just att läsa och/ eller skriva om det bara är just dessa ämnen som menas.
Ja exakt, verkligen. Det är därför det är så svårt att försöka lära barn läsa med bibliotekets -Läsa lätt böcker. För att de har ord med knivig stavning även om meningarna är korta. (jag lånade typ tio när jag skulle lära barnet läsa och var tvungen att förkasta dem alla. De började typ alltid med stjärna, solros, typ stjärnan glittrar på himlen. Solrosen vänder sig mot skyn och liknande idiotiska meningar ur sånger.)

Så det är ju också därför som den klassiska boken av Beskow (och liknande böcker) börjar med att presentera väldigt enkla raka ord. Och tex inte alltid börjar med ABC. (eftersom man inte kan skriva så många ord med ABC bara.)

Första sidan för ett barn som inte kan läsa presenterar tre bokstäver.

M O R

och övar på att läsa MOR O MOR ORM (eller ngt liknande).

Alla texter i sådana böcker bygger på enkla korta ord som går att ljuda igenom. Varpå de sedan introducerar kombinationer som sk och stj osv en och en och övar på dem. (men tex när jag använde den så gick den biten bara av sig själv när koden var knäckt. Skolans läseböcker hade svåra kombinationer som boll (kort vokal, dubbelt l svinsvårt) och pärla, o liknande direkt så vi var tvugna att traggla genom dem oavsett.)

(Men det är också orsaken till att tex engelsskpråkiga länder verkar blivit så förtjusta i helord och gissningsmetoder. För att de kanske har ännu knivigare stavning än vi har iband. Men tydligen behöver man oavsett ljuda i början även där har det upptäckts. Så de får väl köra på dog, pony osv i början)

Så nej jag glömmer inte, jag har upptäckt det den hårda vägen tyvärr.
 
Senast ändrad:
Du glömmer att det finns massa ord som du inte kan ljuda dig till som det går med häst, ett sådant exempel är djur ett annat exempel är ord som låter lika men stavas olika som exempel elva och älva eller jul och hjul.
Håller just nu på att lära mig att läsa och skriva runor och inser hur dåligt det latinska alfabetet passar vårt språk.

Men håller med om att det nog inte finns olika sätt att lära sig just att läsa och/ eller skriva om det bara är just dessa ämnen som menas.
Det finns ju flera olika teorier om människans lärande och utveckling, inte en enda. Sen används det många metoder för att undervisa i skolor, metoder som många forskare kritiserar för att sakna vetenskaplig grund. Kanske att lärstilar är en sån? Jag vet inte, är inte insatt.

Dyslexi innefattar tre huvudområden. 1 förmåga att avkoda information (både i text och verbal) 2. Att kunna läsa text ( text smälter samman och hoppar) 3. Förmåga att arbeta med arbetsminnet ( det känns som om man glömmer information snabbt). Alla med diagnosen har inte problem med alla områden utan det vanligaste är att man har svårt med två.
 
Det finns ju flera olika teorier om människans lärande och utveckling, inte en enda. Sen används det många metoder för att undervisa i skolor, metoder som många forskare kritiserar för att sakna vetenskaplig grund. Kanske att lärstilar är en sån? Jag vet inte, är inte insatt.

Dyslexi innefattar tre huvudområden. 1 förmåga att avkoda information (både i text och verbal) 2. Att kunna läsa text ( text smälter samman och hoppar) 3. Förmåga att arbeta med arbetsminnet ( det känns som om man glömmer information snabbt). Alla med diagnosen har inte problem med alla områden utan det vanligaste är att man har svårt med två.
Tack, vet vad dyslexi är.

Klipp från dyslexi föreningen.
"Svårigheterna gäller främst avkodningen, att ta till sig och automatisera kopplingen mellan bokstäver och talljud."

Från dyslexi förbundet.
"Dyslexi handlar främst om en nedsatt förmåga att koppla ihop bokstäver och språkljud, vilket gör avkodning och stavning svår. "

Skillnad på dyslexi och läs och skrivsvårigheter.
Läs och skrivsvårigheter kan bero på dyslexi men kan även bero på annat.
 
Du glömmer att det finns massa ord som du inte kan ljuda dig till som det går med häst, ett sådant exempel är djur ett annat exempel är ord som låter lika men stavas olika som exempel elva och älva eller jul och hjul.
Fast det är ju inte samma uttal riktigt, jag säger inte dom på samma sätt iallafall. Det är helt olika sätt att säga hjul och jul.
 
Tack, vet vad dyslexi är.

Klipp från dyslexi föreningen.
"Svårigheterna gäller främst avkodningen, att ta till sig och automatisera kopplingen mellan bokstäver och talljud."

Från dyslexi förbundet.
"Dyslexi handlar främst om en nedsatt förmåga att koppla ihop bokstäver och språkljud, vilket gör avkodning och stavning svår. "

Skillnad på dyslexi och läs och skrivsvårigheter.
Läs och skrivsvårigheter kan bero på dyslexi men kan även bero på annat.
Ja, dyslexi ingår ju i npf diagnoserna, alltså medfött. Läs och skrivsvårigheter kan ha många olika orsaker.
 
Fast det är ju inte samma uttal riktigt, jag säger inte dom på samma sätt iallafall. Det är helt olika sätt att säga hjul och jul.
Intressant. Var ett tag skolan kom på att familjen skulle uttala orden som dom stavades och är den enda gången jag hört någon uttala skillnaden. Men inte omöjligt att det finns dialekter som gör skillnad på hjul och jul.

Fattade noll när syran började uttala d på djur:rofl:
 
Fick in en rapport om att tråden börjat bli rejält OT och kan se att det stämmer, men eftersom sidodiskussionen är så enormt lång och spretig blir det svårt att bryta ut.

Jag sätter i alla fall stopp för skoldiskussionen (och andra sidodiskussioner som inte har med trådstarten att göra) och hänvisar till den nyligen skapade tråden om skolsystemet och NPF som bör funka för den som vill diskutera detta vidare: https://www.bukefalos.se/threads/npf-diagnoser-och-dagens-skola.1532737/

/Mod
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 654
Senast: Snurrfian
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 836
Senast: Amha
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 896
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp