Autistisk bror

Ja nedan.
Ganska många har tydligen påstått att det finns speciella lärstilar enligt länkarna. Jag har klippt ut lite bitar så att vad de säger och inte säger framgår lite. Men inte mycket, bäst är såklart att läsa dem och inte mina klipp.

Kan jag fa lankar till undersokningarna du bygger dina uttalanden om inlarning fran?
 
Precis, det kan verkligen bli skohornat om man ska försöka få ihop det hela tiden. Det är nog svårt ändå att få ihop allt man ska lära sig, utan att nån stackare ska försöka få ihop hur ackusativobjekt, potensräkning, franska revilutilnen och väderfenomen alla på ett logiskt och sammanhängande sätt kan knytas till ett tema.

Och är det så farligt att göra olika saker parallellt? Det är ju så nästan allas liv ser ut ändå. Man ägnar sig inte en månad i sträck åt en enda sak.
Tydligen (när jag letade upp nya länkar till det här med lärstilar ramlade jag över det på en bild som jag också la in ovan i tråden) så lär man sig bättre om man får smälta stoffet. Så det var mer effektivt att läsa en liten bit i taget utbrett över längre tid än att lära sig det intensivt, för hjärnan behövde smälta det.
 
Kan jag fa lankar till undersokningarna du bygger dina uttalanden om inlarning fran?
Men jag la ju in mängder ovan?
Flera av de länkarna leder till texter som länkar direkt även till vetenskapliga artiklarna.

Kan slänga in en Youtube film om det är bättre, den säger samma sak som länkarna. (jag har inte kollat källan för filmen, men den förklarar det väldigt väl.)

 
Var inte forskningen att alla lär sig bäst om man kombinerar alla sätt?

Jag har lite problem med ljudprocessandet, så om jag enbart får lyssna till en föreläsning, utan chans att anteckna, så är jag rökt, kommer inte att komma ihåg ett skit.
Ja forskningen verkar hävda att multimedia är bäst, dvs att förutom en bild på en fjäril på ett papper har man även texten fjäril under. Dock när jag snabbskummade själva forskningsartikeln om just det så tycker jag inte den var speciellt tydlig. Men det finns säkert andra artiklar som visar det (hoppas jag iom att de säger det.) Borde leta efter någonting om film tex. Har hittat lite om att film om ett ämne kombinerat med text och föreläsning kan hjälpa minnet (hoppas det är så). Själv tycker jag att film ibland är extremt ineffektivt och långsamt sätt att få information på. Men det är samtidigt oerhört bra att få bilder på tex branden i LA samtidigt som de pratar om den. Annars är det ju svårt att få grepp om. Så tror aldrig film kan stå ensamt, så som text kan stå ensamt. (eller som förr, minnesövningar där man mindes långa lagar och andra viktiga saker i huvudet överfört med tal)

Jag kommer inte heller ihåg någonting om jag inte antecknar. Vill inte alls förminska ditt problem som garanterat är (precis som i diskussionen ovan) utöver det "normala". Men tydligen lär sig nästan ingen speciellt bra om de inte sållar och antecknar det viktigaste för hand under föreläsningar (just sållningen där man bestämmer vad som är viktigast och handens rörelser har effekt).

(Man kan anteckna för hand även på en platta tex antar jag, det finns fantastiska plattor där man antecknar för hand och de gör om texten till tryckbokstäver som går att överföra till worddokument. Vill jättegärna ha en men de är så förtvivlat dyra, och jag pluggar ändå inte längre och block fungerar iofs väldigt väl för mig. Dessutom är plattor osv mycket sämre för miljön än man tror. Serverkraft tar massa energi.)

När man gjort tester är det till och med skillnad mellan de som antecknar för hand med penna och de som gör det med tangentbord -tangentbord är sämre. Precis som det tydligen är visat sämre att läsa på en skärm jämfört med på papper när det gäller inlärning (tydligen är vi vana att skumma texten på skärmar i alla fall som det är nu.).
 
Senast ändrad:
Jag hänger inte med riktigt i lärstilsdiskussionen känner jag, men handlar den om om hur man generellt bäst lär sig? Det gamla med att skriva, höra och se i kombination fungerar ju fortfarande bäst och har "återupptäckts" väl? Jag har kämpat med skolorna en hel del pga det, framför allt med äldsta sonen som vi tror har aspergers och dottern som nyligen som 18 åring fått diagnosen adhd, då de båda hade svårt för plattan i skolan och hamnade på tex youtube osv. Båda ville ha penna, papper och skolböcker. Med äldsta sonen började lärarna äntligen lyssna i 9an när han hade en hel drös F. Han fick papper och fick skriva för hand osv och surfplattan lades undan. Han räddade många ämnen från F till E, men hann inte med något ämne innan terminen var slut. Slet som ett djur. Samma i gymnasiet, till slut samma möjlighet där och räddade sin utbildning till viss del, så att han faktiskt har en utbildning, även där slet han som ett djur de sista veckorna utan att hinna med tidsmässigt ända fram.

Det är synd att skolorna är så låsta på det digitala, personligen behöver jag alla tre för att lära mig. Jag har berättat om de två historialärarna jag hade på gymnasiet. Historia A hade vi en kvinna som sa "Allt jag säger skriver jag på tavlan och allt jag skriver på tavlan skriver ni ner" och så började hon. Och vi med. Jag läste inte på i min bok och klarade proven med väl godkänt och har kunskaper än i dag från hennes lektioner. I Historia B hade vi en man som satte arslet på katedern och började prata och när inte han pratade visade han Herman Lindqvistfilmer om kungar. Jag kämpade för att hålla mig vaken, kämpade med att plugga på till proven och fick göra omprov och blev knappt godkänt på kursen. Läraren i historia A gjorde ämnet roligt och intressant, hon var engagerad och levde in i det, i historia B gjorde han det oerhört sövande och tråkigt dessutom.
 
Jag hänger inte med riktigt i lärstilsdiskussionen känner jag, men handlar den om om hur man generellt bäst lär sig? Det gamla med att skriva, höra och se i kombination fungerar ju fortfarande bäst och har "återupptäckts" väl? Jag har kämpat med skolorna en hel del pga det, framför allt med äldsta sonen som vi tror har aspergers och dottern som nyligen som 18 åring fått diagnosen adhd, då de båda hade svårt för plattan i skolan och hamnade på tex youtube osv. Båda ville ha penna, papper och skolböcker. Med äldsta sonen började lärarna äntligen lyssna i 9an när han hade en hel drös F. Han fick papper och fick skriva för hand osv och surfplattan lades undan. Han räddade många ämnen från F till E, men hann inte med något ämne innan terminen var slut. Slet som ett djur. Samma i gymnasiet, till slut samma möjlighet där och räddade sin utbildning till viss del, så att han faktiskt har en utbildning, även där slet han som ett djur de sista veckorna utan att hinna med tidsmässigt ända fram.

Det är synd att skolorna är så låsta på det digitala, personligen behöver jag alla tre för att lära mig. Jag har berättat om de två historialärarna jag hade på gymnasiet. Historia A hade vi en kvinna som sa "Allt jag säger skriver jag på tavlan och allt jag skriver på tavlan skriver ni ner" och så började hon. Och vi med. Jag läste inte på i min bok och klarade proven med väl godkänt och har kunskaper än i dag från hennes lektioner. I Historia B hade vi en man som satte arslet på katedern och började prata och när inte han pratade visade han Herman Lindqvistfilmer om kungar. Jag kämpade för att hålla mig vaken, kämpade med att plugga på till proven och fick göra omprov och blev knappt godkänt på kursen. Läraren i historia A gjorde ämnet roligt och intressant, hon var engagerad och levde in i det, i historia B gjorde han det oerhört sövande och tråkigt dessutom.
Ja vi hade också lärare som berättade och skrev på tavlan, varpå man skrev av och läste en text i boken hemma. Jag kan absolut tänka mig att en film då och då skulle kunna visat lite material från vikingatiden eller en film på 3 min om celler osv är mycket bra för att visa iofs. Själv föredrog jag lärare som som sagt berättade och skrev på tavla och man skrev av, precis som du och så kunde man läsa texten i boken i lugn och ro hemma som läxa, med ett litet förhör sedan. Det är det bästa jag minns från skolan. Jag gillade tex inte -gör en egen bok om geografi. Men det hade säkert sin plats det med.

Lärstilar är ju någonting ganska nytt som handlar om att olika människor lär sig på helt olika sätt. De beskriver den i videofilmen ovan. Dvs att en är bättre på att lyssna och en är bättre på att läsa och en är bättre på att se och det är infört i skolsystemet speciellt länge i USA, lite nyare i Sverige.
 
Ja vi hade också lärare som berättade och skrev på tavlan, varpå man skrev av och läste en text i boken hemma. Jag kan absolut tänka mig att en film då och då skulle kunna visat lite material från vikingatiden eller en film på 3 min om celler osv är mycket bra för att visa iofs. Själv föredrog jag lärare som som sagt berättade och skrev på tavla och man skrev av, precis som du och så kunde man läsa texten i boken i lugn och ro hemma som läxa, med ett litet förhör sedan. Det är det bästa jag minns från skolan. Jag gillade tex inte -gör en egen bok om geografi. Men det hade säkert sin plats det med.

Lärstilar är ju någonting ganska nytt som handlar om att olika människor lär sig på helt olika sätt. De beskriver den i videofilmen ovan. Dvs att en är bättre på att lyssna och en är bättre på att läsa och en är bättre på att se och det är infört i skolsystemet speciellt länge i USA, lite nyare i Sverige.
och ändå pratas det om att skolresultaten i Sverige går neråt och att fler har svårt för att klara ämnena. Om lärstilarna är så individanpassade borde det inte vara tvärtom då istället för som det var förut, mer att man lär sig på ett sätt, alla liksom?
 
Ja forskningen verkar hävda att multimedia är bäst, dvs att förutom en bild på en fjäril på ett papper har man även texten fjäril under. Dock när jag snabbskummade själva forskningsartikeln om just det så tycker jag inte den var speciellt tydlig. Men det finns säkert andra artiklar som visar det (hoppas jag iom att de säger det.) Borde leta efter någonting om film tex. Har hittat lite om att film om ett ämne kombinerat med text och föreläsning kan hjälpa minnet (hoppas det är så). Själv tycker jag att film ibland är extremt ineffektivt och långsamt sätt att få information på. Men det är samtidigt oerhört bra att få bilder på tex branden i LA samtidigt som de pratar om den. Annars är det ju svårt att få grepp om. Så tror aldrig film kan stå ensamt, så som text kan stå ensamt. (eller som förr, minnesövningar där man mindes långa lagar och andra viktiga saker i huvudet överfört med tal)

Jag kommer inte heller ihåg någonting om jag inte antecknar. Vill inte alls förminska ditt problem som garanterat är (precis som i diskussionen ovan) utöver det "normala". Men tydligen lär sig nästan ingen speciellt bra om de inte sållar och antecknar det viktigaste för hand under föreläsningar (just sållningen där man bestämmer vad som är viktigast och handens rörelser har effekt).

(Man kan anteckna för hand även på en platta tex antar jag, det finns fantastiska plattor där man antecknar för hand och de gör om texten till tryckbokstäver som går att överföra till worddokument. Vill jättegärna ha en men de är så förtvivlat dyra, och jag pluggar ändå inte längre och block fungerar iofs väldigt väl för mig. Dessutom är plattor osv mycket sämre för miljön än man tror. Serverkraft tar massa energi.)

När man gjort tester är det till och med skillnad mellan de som antecknar för hand med penna och de som gör det med tangentbord -tangentbord är sämre. Precis som det tydligen är visat sämre att läsa på en skärm jämfört med på papper när det gäller inlärning (tydligen är vi vana att skumma texten på skärmar i alla fall som det är nu.).
Och jag tycker det är sjukt märkligt att folk klarar av att lyssna, sålla och anteckna samtidigt! Det är för mig fullkomligt omöjligt, om inte föreläsningen är på en väldigt låg nivå, berör ett ämne jag redan är väl bekant med, eller går väldigt långsamt.
Jag brukar ha fullt upp med att lyssna, förstår och göra mentala bilder av det som sägs. Det underlättar alltså om någon även gjort pedagogiska bilder av det de pratar om.
Vad som är viktigast i ett stycke vet man ju sällan förrän det stycket är färdigberättat - och om man då ska göra en sammanfattning av det missar man ju nästa stycke istället.
 
Och jag tycker det är sjukt märkligt att folk klarar av att lyssna, sålla och anteckna samtidigt! Det är för mig fullkomligt omöjligt, om inte föreläsningen är på en väldigt låg nivå, berör ett ämne jag redan är väl bekant med, eller går väldigt långsamt.
Jag brukar ha fullt upp med att lyssna, förstår och göra mentala bilder av det som sägs. Det underlättar alltså om någon även gjort pedagogiska bilder av det de pratar om.
Vad som är viktigast i ett stycke vet man ju sällan förrän det stycket är färdigberättat - och om man då ska göra en sammanfattning av det missar man ju nästa stycke istället.
Det bästa med den historialäraren vi hade i historia A var just att hon egentligen sållade när hon sa att vi skulle skriva ner allt hon skrev. Man hörde henne prata, såg hennes text och man skrev själv, fick alltså tid på sig att skriva också. Jag har aldrig varit förtjust i historia som ämne egentligen, men herregud vad hon gjorde hela ämnet intressant på det sättet hon undervisade. Själv med sållandet är jag inte så bra tyvärr. Det blir lite som du beskriver.
 
Ja vi hade också lärare som berättade och skrev på tavlan, varpå man skrev av och läste en text i boken hemma. Jag kan absolut tänka mig att en film då och då skulle kunna visat lite material från vikingatiden eller en film på 3 min om celler osv är mycket bra för att visa iofs. Själv föredrog jag lärare som som sagt berättade och skrev på tavla och man skrev av, precis som du och så kunde man läsa texten i boken i lugn och ro hemma som läxa, med ett litet förhör sedan. Det är det bästa jag minns från skolan. Jag gillade tex inte -gör en egen bok om geografi. Men det hade säkert sin plats det med.

Lärstilar är ju någonting ganska nytt som handlar om att olika människor lär sig på helt olika sätt. De beskriver den i videofilmen ovan. Dvs att en är bättre på att lyssna och en är bättre på att läsa och en är bättre på att se och det är infört i skolsystemet speciellt länge i USA, lite nyare i Sverige.
Läsa och skriva är sämsta sättet för mig. Kommer fortfarande ihåg att jag aldrig hann med och fokus för mig blev att just läsa och skriva men inte om vad jag läst eller skrivit.

Hinner fortfarande inte med att läsa texten på filmer om jag även ska förstå handlingen samtidigt.

Samma när det skulle läsas i matten.
 
Och jag tycker det är sjukt märkligt att folk klarar av att lyssna, sålla och anteckna samtidigt! Det är för mig fullkomligt omöjligt, om inte föreläsningen är på en väldigt låg nivå, berör ett ämne jag redan är väl bekant med, eller går väldigt långsamt.
Jag brukar ha fullt upp med att lyssna, förstår och göra mentala bilder av det som sägs. Det underlättar alltså om någon även gjort pedagogiska bilder av det de pratar om.
Vad som är viktigast i ett stycke vet man ju sällan förrän det stycket är färdigberättat - och om man då ska göra en sammanfattning av det missar man ju nästa stycke istället.

En bra föreläsare pausar mycket, och har PowerPoint eller skriver på tavlan, och väntar tills alla är färdiga att gå vidare till nästa moment.
 
En bra föreläsare pausar mycket, och har PowerPoint eller skriver på tavlan, och väntar tills alla är färdiga att gå vidare till nästa moment.
Ja, men alla föreläsare är inte bra. Och även en bra föreläsare kan ha fått alldeles för lite tid avsatt i förhållande till hur mycket information som ska gås igenom. Att man lär sig bättre om man ägnar dubbelt så mycket tid åt samma informationsmängd handlar ju ganska lite om vilken metod som används.
 
och ändå pratas det om att skolresultaten i Sverige går neråt och att fler har svårt för att klara ämnena. Om lärstilarna är så individanpassade borde det inte vara tvärtom då istället för som det var förut, mer att man lär sig på ett sätt, alla liksom?
Ja eftersom det inte fungerar med individanpassade lärstilar, speciellt som de är en myt och bara tar tid.

Det som fungerar det är det som vi minns att skolan gjorde. Berätta, skriva, lära läsa genom att ljuda. Många lärare gör inte så nu.

Dessutom använder svenska och amerikanska skolor även sätt att lära ut läsning som inte fungerar så det kan ju vara en delorsak. Dvs de metoderna lär i essens inte ut att läsa utan mer att gissa. Vissa elever lär sig tydligen läsa trots metoderna, andra inte.

(podcast At a loss for words)
 
Ja eftersom det inte fungerar med individanpassade lärstilar, speciellt som de är en myt och bara tar tid.

Det som fungerar det är det som vi minns att skolan gjorde. Berätta, skriva, lära läsa genom att ljuda. Många lärare gör inte så nu.

Dessutom använder svenska och amerikanska skolor även sätt att lära ut läsning som inte fungerar så det kan ju vara en delorsak. Dvs de metoderna lär i essens inte ut att läsa utan mer att gissa. Vissa elever lär sig tydligen läsa trots metoderna, andra inte.

(podcast At a loss for words)
Jo, jag har anat det....
 
Ja eftersom det inte fungerar med individanpassade lärstilar, speciellt som de är en myt och bara tar tid.

Det som fungerar det är det som vi minns att skolan gjorde. Berätta, skriva, lära läsa genom att ljuda. Många lärare gör inte så nu.

Dessutom använder svenska och amerikanska skolor även sätt att lära ut läsning som inte fungerar så det kan ju vara en delorsak. Dvs de metoderna lär i essens inte ut att läsa utan mer att gissa. Vissa elever lär sig tydligen läsa trots metoderna, andra inte.

(podcast At a loss for words)
Då måste ju dyslexi vara en myt, om det krävs så mycket koncentration för att läsa och skriva så det som finns i texten inte lärs in. Eller menar du att lära sig att läsa och skriva lärs bäst in genom att just läsa och skriva?
 
Då måste ju dyslexi vara en myt, om det krävs så mycket koncentration för att läsa och skriva så det som finns i texten inte lärs in. Eller menar du att lära sig att läsa och skriva lärs bäst in genom att just läsa och skriva?
Jag tolkar diskussionen som generell. Alla har inte dyslexi.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 606
Senast: Snurrfian
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 712
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 879
Senast: kolblakkur
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 288
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp