Diskbråck

Itib

Trådstartare
Hej,

Efter en magnetkameraundersökning har det konstaterats att min katt har diskbråck/l7s1. Veterinären utgår från att det är en operation som ska göras och eventuellt en svansamputation också.

Jag har försökt att söka på internet men det finns mest forum om hundar och inte så mycket info om diskbråck på katter.

Finns det någon här som har erfarenhet av diskbråck på katt och hur har det behandlats?

Min Tuva hade diskbråck. Behandlade med onsior och senare solensia. Fungerade superbra. Hon var ganska gammal och hade dessutom artros.

Om det behöver opereras eller inte beror mycket på de kliniska symptomen och på hur diskbråcket ser ut. Som regel (inte alltid) kan man börja med konservativ (medicinsk+rehab) behandling om katten kan gå, kissa och bajsa men det finns såklart undantag. Är det en hyfsat ung katt måste man ha i åtanke hur det ska funka med att hålla katten lugn efter en ev. operation också. Katter är inte hundar utan de kan bli helt galna och rasa runt även i ett tomt rum.

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
681
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej, Min katt fick 4 jätte pigga kattungar men ena har sina tassar åt andra hållet eller vad man ska säga den äter och sover och får...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 526
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka