Oseriös avel, fortsättning.

En av våra klarade inte skottet och hon klarade tyvärr inte heller av nyårsfyrverkerierna så visst är det vardagshändelser. Varför skulle man träna på skott, som mig veterligen inte går att träna bort ev rädsla för? Alla mina andra hundar är och har varit skottfast men det var heller inget som "tränades" innan.

Den tiken kom från skottfasta linjer men utifrån MH gick hon aldrig i avel trots bra stam och typ.
Varför man skulle träna på skott? Ja, för att låta hunden uppleva det i en trygg miljö till en början för att lära hunden att det inte är något farligt? Precis som att man vänjer en häst vid trafik. Vad är det konstiga i det? Alla brukshundsklubbar jag känner till har i alla fall skotträning mer eller mindre regelbundet.

Sen ingår väl skott under platsliggning i någon bruksgren, då är det väl rimligt att träna på?`

@linnsan Min poäng var just att man inte tränar i syfte för MH. Träning kan genomföras ändå.

Trist att du skriver att det är löjligt, jag utformade det som frågor av en anledning. Nu vet jag inte om du har hävdat att det visar hur hunden är i vardagen, men folk har gjort det och i så fall bör rimligtvis hunden utsättas för saker i vardagen som kan trigga samma reaktioner, annars borde ju testerna förlora sitt syfte.

Jag syftade som sagt inte på att medvetet träna på enstaka moment, utan att de stöts på i hundens vardag, någorlunda naturligt.

Men det är inte alls jämförbart.

Varför man skulle träna på skott? Ja, för att låta hunden uppleva det i en trygg miljö till en början för att lära hunden att det inte är något farligt? Precis som att man vänjer en häst vid trafik. Vad är det konstiga i det? Alla brukshundsklubbar jag känner till har i alla fall skotträning mer eller mindre regelbundet.

Sen ingår väl skott under platsliggning i någon bruksgren, då är det väl rimligt att träna på?`

@linnsan Min poäng var just att man inte tränar i syfte för MH. Träning kan genomföras ändå.

Vi har haft ca 35 schäfrar om man räknar med uppfödningarna. Målet med avel är tävling och tjänst. I princip alla har hört sitt första skott på MHt.

Först och främst; diskussionen som varit är väldigt intressant! Jag hade dock inte velat se den i "oseriös avel" utan i en egen tråd!

Sen en kort sammanfattning av mina tankar;

Jag är ett stort fan och anhängare av mentala utvärderingar av både brukshundar och sällskapshundar. Är jag ute efter en brukshund så skulle jag aldrig köpa från någon där extremt få gått MH och/eller MT, inte heller av någon där mestadelen av avkommorna gör beskrivningar som inte tilltalar mig i vilka egenskaper jag vill se i en brukshund för tävling.

Givetvis säger ett MH inte allt, men man ser rätt tydligt tendenser på kullar och linjer om man följer upp ett gäng MH (och man ser rätt tydligt vilka uppfödare det är som ALLTID "råkar" få hundar som har "en dålig dag", "är EGENTLIGEN skottfast", "den blev intresserad av (insert valfri superlöjlig anledning) och det var DÄRFÖR den inte kunde avreagera" osv osv osv....

Med det sagt; hade jag varit ute efter en vallhund eller jakthund för riktigt arbete (tävling är trots allt "bara" en sport) så hade jag kollat i stort sett enbart på bevisade arbetsegenskaper i släkten och sett till att träffa så många individer jag bara kunde ur släkten live om jag ville ha en övergripande blick om linjernas mentalitet.

Jag hade ex inte brytt mig ett dugg om min (hypotetiska) BC hade släktingar med massa BPH/MH resultat, jag hade tittat efter de som har mängder av släktingar som fungerade klockrent som vallhundar.
Exakt så! Jag är inte ett dugg emot MH och liknande, vilket vissa verkar ha uppfattat det som. Jag skulle själv lusläsa MH-statistik om jag skulle skaffa brukshund idag, då jag en gång gjort misstaget att skippa det (pga okunskap).

Men när de som har bäst koll på vallhundar och andra arbetsavlade hundar, med underbyggda resonemang, förklarar hur det inte är en fördel för dem, så köper jag att det inte är optimalt för alla, utan olika tester passar olika hundar/raser/syften.

Vi har haft ca 35 schäfrar om man räknar med uppfödningarna. Målet med avel är tävling och tjänst. I princip alla har hört sitt första skott på MHt.
Där ser man, jag trodde det var vanligt att man utsatte dem tidigare än så. Brukshundsklubben jag var medlem på en gång i tiden hade skotträningar en dag i veckan, nämligen.

Där ser man, jag trodde det var vanligt att man utsatte dem tidigare än så. Brukshundsklubben jag var medlem på en gång i tiden hade skotträningar en dag i veckan, nämligen.

Vi har skotträningar en gång i veckan, om man då som jag befinner sig på klubben 2-3 kvällar i veckan under högsäsong blir det omöjligt att inte utsätta hunden för skott någon gång innan det är dags för MH/BPH. Jag skippar ju inte att åka till klubben torsdagskvällar för att det råkar vara skott. Jag ser det bara positivt att jag ser eventuell reaktion tidigt.

Hon har en hund.

Men alltså, alla har inte tid och råd att kolla in 10 kennlar på detta viset. En första bedömning på nätet där man ser iaf hur hundarna är socialt, med rädslor tillsammans med jaktprov hade gjort att man sen kunde sålla lättare.

När jag kollade schäferkennlar så kollar jag först och främst MH. Ser det intressant ut så kollar jag MH och röntgen i släkten, MT, tävlingar, tjänst osv och SEN kontaktar jag uppfödaren. Om jag bara hade haft tex bruksprov att gå på och sen varit tvungen att besöka alla de uppfödare som kanske är intressanta så hade det ju tagit år att hitta rätt hund..

Du skrev innan om "hundarna" i inlägg #344-ish, så jag antog att hon hade två.

Fast det är så man gör som seriös valpköpare inom jaktvärlden? Så klart det är bekvämt med MH, men det finns inte hos de flesta jakthundsraser och därför får man göra det den lite mer omständliga vägen. Även om alla började med BPH på avelsdjuren idag, så finns det ändå inte underlag nog för att se några resultat i linjerna, eftersom det tar flera år. Jaktproven finns däremot i regel i många generationer, i vissa fall från 80-talet och framåt.
Orkar man inte göra sig det besväret kanske man ska köpa en annan hundtyp, eller så får man köra happy go lucky. De flesta gör sig gärna det besväret, eftersom de allra flesta anser att livet är för kort för dåliga jakthundar. Har man inte tid och råd kanske man inte ska skaffa sig en jakthund, då lär man inte ha tid eller råd att jaga heller.

1. Kolla på jaktprovsresultat, besöka jaktprov
2. Kolla på hälsostatus i intressanta linjer
3. Kontakta uppfödare, be om referenser för både jakt och mentalitet, hälsa på, gärna jaga med föräldrarna.

Inte särskilt krångligt. Jag upplever också att avelsråd och valphänvisare spelar en viktig roll i många jaktraser, både för de som avlar och för de som ska köpa valp.

Med ditt resonemang skulle det inte förekomma dåliga MHn. Man skulle heller inte se en röd tråd i olika linjer utan resultaten skulle vara extremt spridda.

Det funkar inte så. Man tränar inte på ett MH genom att hunden leks med som vilken annan hund som helst och att den följer med, som vilken annan hund som helst.

Sen är det precis som Voff säger också så att man ser hur hunden avreagerar då det sätts mer press på hunden under hela MHt.

Det är liksom inte jämförbart.

Så är det på den Bhk Jag är på ibland med. Ser jag vilka raser som ligger där så är det inte brukshundar där man prioriterar avel på skottfasta djur.

Du skrev innan om "hundarna" i inlägg #344-ish, så jag antog att hon hade två.

Fast det är så man gör som seriös valpköpare inom jaktvärlden? Så klart det är bekvämt med MH, men det finns inte hos de flesta jakthundsraser och därför får man göra det den lite mer omständliga vägen. Även om alla började med BPH på avelsdjuren idag, så finns det ändå inte underlag nog för att se några resultat i linjerna, eftersom det tar flera år. Jaktproven finns däremot i regel i många generationer, i vissa fall från 80-talet och framåt.
Orkar man inte göra sig det besväret kanske man ska köpa en annan hundtyp, eller så får man köra happy go lucky. De flesta gör sig gärna det besväret, eftersom de allra flesta anser att livet är för kort för dåliga jakthundar. Har man inte tid och råd kanske man inte ska skaffa sig en jakthund, då lär man inte ha tid eller råd att jaga heller.

1. Kolla på jaktprovsresultat, besöka jaktprov
2. Kolla på hälsostatus i intressanta linjer
3. Kontakta uppfödare, be om referenser för både jakt och mentalitet, hälsa på, gärna jaga med föräldrarna.

Inte särskilt krångligt. Jag upplever också att avelsråd och valphänvisare spelar en viktig roll i många jaktraser, både för de som avlar och för de som ska köpa valp.
Hundarna som i de hundarna runtomkring.

Fast hade de flesta gjort det så hade ju inte dom dåliga hundarna köpts och problemen inte varit särskilt stora då de som avlade på det sållat ut sig själva sas..

Kolla jaktprov, besöka hundarna i hemmet, kolla upp uppfödarna med andra och fråga uppfödaren hur hundarna är gjorde hon redan.

Men ja. Vi får väl se om hon tröttnar i letande och byter ras eller om hon lyckas hitta rätt. Min poäng var att det hade varit en fördel med en mentalbeskrivning. Både för att komma åt oseriösa uppfödare och få det på papper och för att det är lättare att sålla i första skedet.

Men alltså. Träna på skott = träna på hur hunden ska reagera.

Att hunden hör skott, och inte reagerar på det är inte att träna. Precis som jag inte tränar mina hundar på att vara trygga med folk bara för att jag går bland folk.

Eller tränar kamplust när jag leker med mina hundar. Det finns redan där och används som belöning.

Hundarna som i de hundarna runtomkring.

Fast hade de flesta gjort det så hade ju inte dom dåliga hundarna köpts och problemen inte varit särskilt stora då de som avlade på det sållat ut sig själva sas..

Kolla jaktprov, besöka hundarna i hemmet, kolla upp uppfödarna med andra och fråga uppfödaren hur hundarna är gjorde hon redan.

Men ja. Vi får väl se om hon tröttnar i letande och byter ras eller om hon lyckas hitta rätt. Min poäng var att det hade varit en fördel med en mentalbeskrivning. Både för att komma åt oseriösa uppfödare och få det på papper och för att det är lättare att sålla i första skedet.

Men det är ju så det har gått till. Återigen - jakthundarnas mentalitet har blivit fantastiskt mycket bättre på relativt kort tid. Det beror på att valpköparna och uppfödarna ställer högre krav, och på att de flesta hundar gått från hundgårdsförvaring till familjehundar. De flesta med dålig mentalitet sållas bort. Sedan finns det naturligtvis skräphundar i alla raser, oseriösa uppfödare och man kan även ha riktig otur och få ett skitexemplar ändå.

Okej, men som jag skrev tidigare: då har hon antingen gjort ett dåligt jobb eller så har hon haft otur.

Det första skedet bör fortfarande sållas på jaktliga egenskaper. Sedan får man sålla på mentalitet och hälsa.
Ja, det kanske hade varit en fördel, det kanske inte hade varit det. Det vet vi ju inte, föräldrarna kanske hade gjort fantastiska BPH:n.
Men absolut, det hade ju gett ett verktyg till. Grejen är bara att det inte kommer ske inom en rimlig framtid, kanske inte över huvud taget.

Med ditt resonemang skulle det inte förekomma dåliga MHn. Man skulle heller inte se en röd tråd i olika linjer utan resultaten skulle vara extremt spridda.

Det funkar inte så. Man tränar inte på ett MH genom att hunden leks med som vilken annan hund som helst och att den följer med, som vilken annan hund som helst.

Sen är det precis som Voff säger också så att man ser hur hunden avreagerar då det sätts mer press på hunden under hela MHt.

Det är liksom inte jämförbart.
Varför skulle det inte kunna förekomma dåliga MH:n? Jag motsatte mig att hundar inte tränas för MH, även om de inte medvetet tränas för att klara ett MH, utan i andra syften.

Hur många % av jakthundarna gör ett jaktprov?

Alldeles för få!
Det är därför det måste vara prio 1 i avelsutvärderingen och för avelsdjur.
Jag kan inte svara för övriga raser, men hos wachtelhundarna går ca 46% UKL och en försvinnande liten del (10%?) går sedan vidare och startar vildsvinsprov, skogsprov eller öppen klass-prov.

De har precis skärpt upp wachtelhundarnas avelsrekommendationer, med ökad tyngd på proven som görs efter UKL:
Valphänvisningen är indelad i två kategorier.
A-listan = parningar som följer SWKs Avelsrekommendationer.
B-listan = övriga kullar efter föräldrar med Godkända/gått till Pris (3;dje) UKL/NKL, men där en eller båda föräldrarna inte uppfyller SWKs Avelsrekommendationer.

För både A- och B-listan gäller följande:
• Avelshundarna ska ha HD- A eller B, ED- ua (0). Vid känd patellastatus ska den vara ua.
• Avelshundarna ska ha erhållit betyget Godkänd/gått till Pris på UKL/NKL/JP jaktprov. De måste ha 8 poäng på skott (en gång skottberörd = 4 p tillåts om hunden senare vid ett eller flera tillfällen fått 8 p).
• Avelshundarna får inte ha två eller fler avkommor, i minst två olika kombinationer, som erhållit nedsatt betyg på skottreaktion.
• För enskild parning får inavelsgraden inte vara högre än 6,25 %.
• Avelshundarna får ha högst 50 valpar per individ (drygt 2 % av antalet registreringar de senaste fem åren).

För A-listan gäller dessutom att parningen ska följa SWKs avelsrekommendationer, vilket innebär att …
• Avelshundarna ska vara lägst 2 år 6 månader vid parningstillfället.
• De ska ha Godkänt UKL/NKL med lägst 5 poäng i samtliga moment (utom förighet), motsvarar ett 2:a pris enligt 2017 års provregler och JP.
• Vid Godkänt UKL/NKL med lägre poäng krävs även något av följande: Pris i ÖKL / EP / EPB / GP / Godkänt Skogsprov med 4 eller 5 poäng på sök.
• Avelshundar över 4 år måste ha ytterligare jaktprovsmeriter utöver UKL / NKL / JP.
• Avelshundar måste fr.o.m. sin 2:a kull ha ytterligare jaktprovsmeriter utöver UKL / NKL / JP.
• Parningen ska inte vara en upprepad kombination.
• Avelsdjur som i olika kombinationer ger en högre andel avkommor med allvarliga sjukdomar/defekter än rasens genomsnitt ska tas ur avel. Likaså om valparnas jaktprovsresultat efter utvärdering är klart under medel.

Fast nog tränas väl de flesta brukshundar inför ett MH från tidig ålder? Om det nu ses som något de måste genomgå och något som är viktigt allmänt att hunden klarar av i livet, så borde det väl vara självklart att man utsätter hunden för liknande situationer innan man går ett MH? Sen att det inte är "nu ska jag träna MH", utan mer "hunden ska tränas inför livet" är ju en annan sak, det är ju ändå en sorts träning.

Inte går man väl ett MH utan att ha kampat med hunden, utsatt hunden för främmande människor och föremål eller låtit hunden höra skott innan?
Nej, faktiskt tränas det inte bland de bruksuppfödare jag känner. (Känner ingen schäferuppfödare. Men de schäfrar jag träffat och tränar med är så stabila och driftstarka att jag tvivlar på att de skulle behöva träna en sekund på att träffa folk och leka.) Däremot är det lite knepigt att behålla en aktiv hund hemma till 12-18 månaders ålder utan att den råkat träffa främmande människor, eller har lekt med någon i sin familj, eller hört starka och plötsliga ljud. Jag tror att den hundhållningen skulle strida emot de flesta föreskrifterna i Jordbruksverkets rekommendationer.

Nej, faktiskt tränas det inte bland de bruksuppfödare jag känner. (Känner ingen schäferuppfödare. Men de schäfrar jag träffat och tränar med är så stabila och driftstarka att jag tvivlar på att de skulle behöva träna en sekund på att träffa folk och leka.) Däremot är det lite knepigt att behålla en aktiv hund hemma till 12-18 månaders ålder utan att den råkat träffa främmande människor, eller har lekt med någon i sin familj, eller hört starka och plötsliga ljud. Jag tror att den hundhållningen skulle strida emot de flesta föreskrifterna i Jordbruksverkets rekommendationer.

Faktum är att jag har träffat på rätt många unghundar som importerats från kennlar i Tyskland, Danmark och Tjeckien och som i princip bara stått i hundgård och är extremt gröna. De är varken rumsrena eller kan gå i koppel.
Ändå är de sociala, skottfasta, leker och kampar :)

Först och främst; diskussionen som varit är väldigt intressant! Jag hade dock inte velat se den i "oseriös avel" utan i en egen tråd!

Sen en kort sammanfattning av mina tankar;

Jag är ett stort fan och anhängare av mentala utvärderingar av både brukshundar och sällskapshundar. Är jag ute efter en brukshund så skulle jag aldrig köpa från någon där extremt få gått MH och/eller MT, inte heller av någon där mestadelen av avkommorna gör beskrivningar som inte tilltalar mig i vilka egenskaper jag vill se i en brukshund för tävling.

Givetvis säger ett MH inte allt, men man ser rätt tydligt tendenser på kullar och linjer om man följer upp ett gäng MH (och man ser rätt tydligt vilka uppfödare det är som ALLTID "råkar" få hundar som har "en dålig dag", "är EGENTLIGEN skottfast", "den blev intresserad av (insert valfri superlöjlig anledning) och det var DÄRFÖR den inte kunde avreagera" osv osv osv....

Med det sagt; hade jag varit ute efter en vallhund eller jakthund för riktigt arbete (tävling är trots allt "bara" en sport) så hade jag kollat i stort sett enbart på bevisade arbetsegenskaper i släkten och sett till att träffa så många individer jag bara kunde ur släkten live om jag ville ha en övergripande blick om linjernas mentalitet.

Jag hade ex inte brytt mig ett dugg om min (hypotetiska) BC hade släktingar med massa BPH/MH resultat, jag hade tittat efter de som har mängder av släktingar som fungerade klockrent som vallhundar.
Visst är det konstigt att i vissa linjer har hundarna aldrig en dålig dag, medan andra linjer inte bara är drabbade av dåliga dagar utan också dåliga år och decennier.

Så är det på den Bhk Jag är på ibland med. Ser jag vilka raser som ligger där så är det inte brukshundar där man prioriterar avel på skottfasta djur.
Fast befinner man sig med sin hund på klubben då så utsätts ju och tränas hunden för skott ändå, trots att det inte är ens syfte. :)

Jag säger absolut inte att man kan träna bort rädsla, det är jag väl medveten om att det är dödsdömt efter att ha tränat varje dag i en massa år på min första hund (som för övrigt hade fått ett katastrofalt MH - om han inte sett det som träning. Skotten hade han dock inte brytt sig om). Men en orädd hund bör ju rimligtvis reagera mindre på skott om den utsatts förut. Nu var det längesen jag läste poängkriterierna, men om jag minns rätt är det olika poäng för att inte bry sig alls och att reagera i form av att titta mot ljudet eller liknande, och det borde ju kunna vara skillnaden mellan att uppleva skott för första gången och att ha hört det förut, utan att man nödvändigtvis aktivt tränat på skott.

Det är ju exakt det jag skriver. De tränas inte i syfte att utföra ett MH, men de utsätts för ett liv som brukshund = förbereds på sånt som sen kommer att dyka upp på ett MH.

Och nej, det är inte negativt. Tvärtom, så borde det väl vara en självklarhet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 045
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 247
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar