Husky och jaktinstikt utbruten från Oseriös avel 2023

Fick samma tanke.

Spinner vidare;
Har nog själv inte förstått hurpass mycket jakt de har i sig och nu dyker de upp (säkret varit innan med) diverse korsningar med huskey i sig...
Men jag har uttryckt mig om detta innan och blev inte alls populär 😅
Tror även jag har svårt att uttrycka mig med när jag ska få fram mina tankar men då handlade det om hundar som dödar "större" djur t.ex hare.

När vi jagade med våra settrar var det även endel strävhårsvorsteh i klubben. De var många ur vorstehklubben som ansåg att en bra vorsteh ska kunna jaga fågel utan att klippa annat vilt (hare, fågeln såklart eller markägarens katt)
Då kan jag ändå tycka att vorsteh, strävhår har mycket jakt i sig :) verkar ligga i lä här.

Eller tränar en inte på att respektera vilt med dessa raser?
Jag försöker för fullt men med tex min 2 åring så skulle jag mest troligen få slå eller sparka honom nära till döds för att han ska sluta tänka att vilt o katter e ett byte o de känns inte så värst trevligt. De e alltså en hund som försöker krossa fönster både i huset o i bilen om han ser katt, rådjur, hare osv o jag har sugit tagi i nackskinnet, jag har testat skvallerträning o allt möjligt men inget slår hans lust till att ta sitt byte. Jag gör helt enkelt allt i min makt för att han inte ska få chansen o komma lös o ta något o istället får han köra viltspår för o få lite utlopp för jaktlusten

En jakthund e ju avlad för att ha en typ av samarbete med sin förare o detta har inte huskies, dom e så fruktansvärt självständiga o de gäller även en så enkel sak som att man ber en husky sitta.

Mina andra tre e mycket lättare att hantera när de gäller vilt men de e tack vare den andra rasen dom har i sej som e något mindre självständiga.

Det här med att huskysar har sån jaktinstinkt det vet jag ju men hur fungerar det när dom drar i spann? bryr dom sig inte om vilt på samma sätt då?
Oftast e dom så fokuserade på att springa just då men de händer med framförallt unghundar som fortfarande lär sej att dom försöker dra efter vilt även i spannet. Min 2 åring drog o skulle in i hjorthägnet när han va under inkörning o vi va ute på en löprunda… Tack o lov gick allt bra

Vorsteh har mycket jakt i sig, men är också dresserbara på ett helt annat sätt än husky. Tänk på dem som urhundar.
Som självständiga individer som tänker och bestämmer själv och inte lyder lika lätt. Vill en husky inte så himlar den med ögonen och vänder rumpan till bara. Svåra att motivera. Inte pga deras ointresse osv utan pga "äsch, jag har ingen lust just nu, sen kanske". Det är ju lite deras självständighet man vill åt för att få en bra slädhund, att de kan fatta beslut på egen hand , till viss del förstås, utan att vända sig mot föraren varje given stund. En husky med will to please duger nog inte bra som draghund helt enkelt.

Som självständiga individer som tänker och bestämmer själv och inte lyder lika lätt. Vill en husky inte så himlar den med ögonen och vänder rumpan till bara. Svåra att motivera. Inte pga deras ointresse osv utan pga "äsch, jag har ingen lust just nu, sen kanske". Det är ju lite deras självständighet man vill åt för att få en bra slädhund, att de kan fatta beslut på egen hand , till viss del förstås, utan att vända sig mot föraren varje given stund. En husky med will to please duger nog inte bra som draghund helt enkelt.
Dom e lite som små barn ibland "du bestämmer inte över mej" attityden o "vill inte, kan själv" :rofl:

Jag har sett hur min lär sig saker, på ett lite annorlunda sätt, jag har sett hur otroligt fort det går, så när man säger att huskys är oträningsbara (i viss mån) och dumma/korkade (för att de inte fungerar som brukshundar) är bara tramsigt egentligen, men rätt vanligt att få höra. Nu när jag har rottweiler också så får jag erkänna att det är SÅ skönt att träna en hund som lär fort, men den smartaste hunden? Av alla hundar jag ägt är det min husky. Bara för att han ger mig fingret och vägra utföra något betyder inte det att han inte kan, tvärtom fattar han direkt, han bara väljer själv när han vill saker. Brukshundar däremot kan ibland vara lite jobbiga för att jag är så van vid en egen tänkande individ och så möts jag av en som "vad ska jag göra nu, berätta, berätta!!" Lös problemet? "Hur, hur, berätta?!" Lite överdrivet, men det är en sådan kontrast ibland, en omställning. Jag tycker verkligen om att träna hundar som gör det man ber om och har insett hur mycket jag uppskattar min huskys egenskaper också, vilket jag inte riktigt hade räknat med, eftersom jag saknade "att träna hund". Men med att träna hund kommer också att den lägger över en hel del av ansvaret på mig, över själva lösningar, medan en husky typ löser det- eller inte, eller när den känner för det. Det är väldigt intressant att se skillnaderna och hur det påverkar mig.

Inget av det föredrar jag mer utan vill ha båda :D <3

Dom e lite som små barn ibland "du bestämmer inte över mej" attityden o "vill inte, kan själv" :rofl:
Oh ja! Med utbrott och allt! De har åsikter och tjafsar och vill ha sista ordet!

Inte konstigt att de är populära! De är roliga och trevliga hundar! Faktiskt.

Oh ja! Med utbrott och allt! De har åsikter och tjafsar och vill ha sista ordet!

Inte konstigt att de är populära! De är roliga och trevliga hundar! Faktiskt.
Ja gud ja :rofl:

Otroligt smarta o dom lär sej fort o gärna OM man hittar de där som får dom att känna att de e värt o jobba med dej som förare men de e ju inte hunden för den som vill ha en lättmotiverad hund

Fick samma tanke.

Spinner vidare;
Har nog själv inte förstått hurpass mycket jakt de har i sig och nu dyker de upp (säkret varit innan med) diverse korsningar med huskey i sig...
Men jag har uttryckt mig om detta innan och blev inte alls populär 😅
Tror även jag har svårt att uttrycka mig med när jag ska få fram mina tankar men då handlade det om hundar som dödar "större" djur t.ex hare.

När vi jagade med våra settrar var det även endel strävhårsvorsteh i klubben. De var många ur vorstehklubben som ansåg att en bra vorsteh ska kunna jaga fågel utan att klippa annat vilt (hare, fågeln såklart eller markägarens katt)
Då kan jag ändå tycka att vorsteh, strävhår har mycket jakt i sig :) verkar ligga i lä här.

Eller tränar en inte på att respektera vilt med dessa raser?

En jakthund som drar på allt möjligt utan kontroll blir ju helt outhärdlig att jobba med, så de som inte går att få viltrena har väl sorterat bort sig själva genom årens lopp tänker jag?

(Jag kan absolut ingenting om mushing men den enda gång jag kört hundspann var instruktionerna; "ankare fast, och du håller i ledarhunden hela tiden tills du är redo att åka för annars kanske spannet drar efter de andra innan du gör det". :rofl:)

En jakthund som drar på allt möjligt utan kontroll blir ju helt outhärdlig att jobba med, så de som inte går att få viltrena har väl sorterat bort sig själva genom årens lopp tänker jag?

(Jag kan absolut ingenting om mushing men den enda gång jag kört hundspann var instruktionerna; "ankare fast, och du håller i ledarhunden hela tiden tills du är redo att åka för annars kanske spannet drar efter de andra innan du gör det". :rofl:)
Ja med jakthundar avlar man väl inte bara på jaktegenskaper utan också på just förmågan att lyssna på människan? Vem vill ha en jakthund som gör som den vill oavsett hur bra den är på jakt.
På husky avlar man inte på jakt utan på förmågan i drag, jakt är bara med och får härja fritt i generna liksom. Ihop med avsaknad av öron osv :D

Jo men jag tänkte att det kanske inte är så smidigt med en husky heller som drar och klipper vilt?

Det är som vanliga ”sällskapshundar” med som endel har lösa som de inte vet hur de reagerar på vilt.
När jag va aktiv och jagade var just en sak vi tränade mycket på var just att hunden skulle vara viltren.

Men ja, tänkte inte på att det är en urhund.

Ja med jakthundar avlar man väl inte bara på jaktegenskaper utan också på just förmågan att lyssna på människan? Vem vill ha en jakthund som gör som den vill oavsett hur bra den är på jakt.
På husky avlar man inte på jakt utan på förmågan i drag, jakt är bara med och får härja fritt i generna liksom. Ihop med avsaknad av öron osv :D

Kanske hade varit smidigt och avla lite mer på öron där med då 🙂

Det kan faktiskt va svårt att avla en hund med stor jaktlust men på ”rätt” vilt. Därför behöver en träna den mycket på just de.

Men jag har dålig insikt i urhundar.

Gäller att hålla isär jakt och jakt, är stor skillnad på att jaga med synen och att jaga med näsan.
Trots jakthundar hela livet så har jakten med synen varit lågt till obefintlig så hund och andra djur har aldrig varit något problem här.

Jag är så trött i huvudet idag så jag läste avsaknad av öron ordagrant 🤭

Det kan faktiskt va svårt att avla en hund med stor jaktlust men på ”rätt” vilt. Därför behöver en träna den mycket på just de.

Jag vet inte om mer öron är så poppis för draget, det är det självständiga som är att föredra har jag förstått. Med det sagt så vet jag att det avlas på showvarianter samt "familje"varianter där hundarna helt enkelt inte drar, antar de är något mer följsamma, men på samma gång inte eftersom Hundstallet ständigt har husky inne och det finns många på Blocket.

Den är avlad för drag sedan urminnes tider, använts även för jakt, men inte för träning eller vara specifikt följsam. Det är en arbetskollega i första hand, inte någon som gör som du säger till den helt enkelt.

Jo men jag tänkte att det kanske inte är så smidigt med en husky heller som drar och klipper vilt?

Det är som vanliga ”sällskapshundar” med som endel har lösa som de inte vet hur de reagerar på vilt.
När jag va aktiv och jagade var just en sak vi tränade mycket på var just att hunden skulle vara viltren.

Men ja, tänkte inte på att det är en urhund.
Man löser det genom att inte ha den lös? Hundgård eller koppel. Lös i inhägnat område. Uppenbart upplevs det inte som något större problem för dragfolket- tänker tex Alaska, Ryssland osv där den grundades.

Ja ibland kan man tro det :D Men det är lite kul när man se lite klipp här och där "Köper du en husky så är öronen inte inkluderade i priset" :D
Haha ja jag föreställde mig någon slags genetisk mutation som att en del andra raser föds med stubbsvans och börja leta i mitt minne om jag någonsin sett en husky utan öron 🙈 nu har jag sovit en stund 🤭👏

Man vill inte avla på annat än draglusten o hälsan för då kommer vi inte ha några rena draghundar som husky e tillslut.

Tycker man att de e jobbigt med en hund som riskerar att ta vilt eller grannens katter så skaffar man inte en husky, vill man ha en hund som går lös så skaffar man inte en husky. Husky e inte för alla o att börja avla för att den ska bli de e nog ingen intresserad av.

Ingen huskyägare jag känner tycker att de e jobbigt eller behöver ändras i aveln på dom bara för att dom har en extrem jaktlust, vi accepterar dom för sina naturliga beteenden som dom har o vidtar säkerhetsåtgärder för o minska risker.

Man vill inte avla på annat än draglusten o hälsan för då kommer vi inte ha några rena draghundar som husky e tillslut.

Tycker man att de e jobbigt med en hund som riskerar att ta vilt eller grannens katter så skaffar man inte en husky, vill man ha en hund som går lös så skaffar man inte en husky. Husky e inte för alla o att börja avla för att den ska bli de e nog ingen intresserad av.

Ingen huskyägare jag känner tycker att de e jobbigt eller behöver ändras i aveln på dom bara för att dom har en extrem jaktlust, vi accepterar dom för sina naturliga beteenden som dom har o vidtar säkerhetsåtgärder för o minska risker.
Vill man ha en hund som är lydig och går att träna-jaktlust och what so ever, mer än vad man kan träna en husky (individer finns alltid) så skaffar man en sådan ras. Tex golden, tax eller schäfer. Det mesta annat typ. Det är ingen hund man ska ha om man vill ha en stjärna på agilityplan eller jaga med eller köra lydnad med osv.

Vill man ha en hund som är lydig och går att träna-jaktlust och what so ever, mer än vad man kan träna en husky (individer finns alltid) så skaffar man en sådan ras. Tex golden, tax eller schäfer. Det mesta annat typ. Det är ingen hund man ska ha om man vill ha en stjärna på agilityplan eller jaga med eller köra lydnad med osv.
Ja för en tax brukar ju vara så lättränad 🤭

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka