Jag försöker för fullt men med tex min 2 åring så skulle jag mest troligen få slå eller sparka honom nära till döds för att han ska sluta tänka att vilt o katter e ett byte o de känns inte så värst trevligt. De e alltså en hund som försöker krossa fönster både i huset o i bilen om han ser katt, rådjur, hare osv o jag har sugit tagi i nackskinnet, jag har testat skvallerträning o allt möjligt men inget slår hans lust till att ta sitt byte. Jag gör helt enkelt allt i min makt för att han inte ska få chansen o komma lös o ta något o istället får han köra viltspår för o få lite utlopp för jaktlustenFick samma tanke.
Spinner vidare;
Har nog själv inte förstått hurpass mycket jakt de har i sig och nu dyker de upp (säkret varit innan med) diverse korsningar med huskey i sig...
Men jag har uttryckt mig om detta innan och blev inte alls populär
Tror även jag har svårt att uttrycka mig med när jag ska få fram mina tankar men då handlade det om hundar som dödar "större" djur t.ex hare.
När vi jagade med våra settrar var det även endel strävhårsvorsteh i klubben. De var många ur vorstehklubben som ansåg att en bra vorsteh ska kunna jaga fågel utan att klippa annat vilt (hare, fågeln såklart eller markägarens katt)
Då kan jag ändå tycka att vorsteh, strävhår har mycket jakt i sig verkar ligga i lä här.
Eller tränar en inte på att respektera vilt med dessa raser?
En jakthund e ju avlad för att ha en typ av samarbete med sin förare o detta har inte huskies, dom e så fruktansvärt självständiga o de gäller även en så enkel sak som att man ber en husky sitta.
Mina andra tre e mycket lättare att hantera när de gäller vilt men de e tack vare den andra rasen dom har i sej som e något mindre självständiga.