Husky och jaktinstikt utbruten från Oseriös avel 2023

Alltså med enbart täckhår? Aldrig sett 😅 Måste ju se jättekonstigt ut? Platt, hård, lång päls?
Som en helt vanlig långhårig hund som inte klarar många minusgrader bara?

Det är underullen som gör hela huskyn så att säga, så den klarar typ 45-50 minusgrader, har svårt att se en rottweiler fixa det utan täcke? Men jag gissar att jag har fel, jag ber om ursäkt. Borde inte skrivit något.

Drag är ju inte heller någon form av garanti på att hunden inte skulle jaga. Tvärtom har jag inte sett någon information på att det ens har något med jakten att göra- dragtränade hundar är precis lika mycket jägare och mördarmaskiner som de som inte tränas i drag. Så för den saken skull spelar ju drag inte någon roll, att jaga och att döda smådjur ligger i deras natur helt enkelt.
Tänkte mer att man då har ett syfte med att ha en så krävande hund, men ja, jag har inte mycket koll på hundar. 😅

Huskyerna i mina inlägg är ett spann som har tävlat på VM-nivå, de får dra regelbundet under vinterhalvåret. Så de jagar inte småhundar för att de är understimulerade, min gissning är att de är så taggade när de drar att jaktinstinkten är ännu mer lättriggad. När de är i hundgården och vi går förbi på vägen kan de varva upp lite ibland, andra gånger är de vaksamma men lugna.
Det är intressant det där, när min är på altanen så kan han ligga där i timmar utan ett ljud oavsett om det går hundar, människor, fåglar eller ens katter förbi. Han reagerar på fåglar och katter, man ser ju det på honom, men jagar ju inte och blir, som du skriver, vaksam, men han försöker inte ta sig ut eller jagar eller skriker osv.

Det är hans smultronställe, brukar jag säga. Ger honom massor att vara där och studera världen på något vis. Ju kallare, desto bättre, tyvärr har jag regler för honom pga grannar, hade jag inte haft grannar alls hade han fått bestämma hur länge han hade varit där. :)

Som en helt vanlig långhårig hund som inte klarar många minusgrader bara?

Det är underullen som gör hela huskyn så att säga, så den klarar typ 45-50 minusgrader, har svårt att se en rottweiler fixa det utan täcke? Men jag gissar att jag har fel, jag ber om ursäkt. Borde inte skrivit något.

En rottweiler har ju dock underull, om än inte i lika stor grad som en husky givetvis för de är gjorda att arbeta i olika väder.

Jag förstår inte ens hur dom ser ut 😅 dom utställningsavlade jag sett ser ut att ha mer underull, eller så är den bara badad och fönad för att det ska upplevas så. Men utan underull?

• Gilla
Reactions: Sel
Tänkte mer att man då har ett syfte med att ha en så krävande hund, men ja, jag har inte mycket koll på hundar. 😅
Jag svarade mer på just jaktbeteendet som ju diskuteras i tråden.

Men visst, jag anses vara en pissig hundägare som har en husky eftersom jag inte tränar drag. Jag har ingen möjlighet att göra det själv pga min syn, jag har annonserat om det och ingen har nappat- förstås, och jag tänker inte göra av med honom för att han inte för dra. Han var 9,5 månader när jag köpte honom. 4 av de tillbringade han hos uppfödaren i Ryssland innan han kom hit. Jag är hans hem nummer 5. Jag har haft annons ute på honom pga att han har/hade separationsångest, några nappade och svarade, men de kunde rent krasst inte erbjuda ett bättre hem än vad jag kan så han är kvar. Separationsångest har inget att göra med att han inte får träna drag, det är dock vanligt i rasen, rent av väldigt typiskt drag i rasen, och han hade antagligen haft det ändå

Han är 5 år och jag hoppas vi får en hel del år till tillsammans, men jag kommer inte köpa en husky till, förstås. Det var ett misstag.

En rottweiler har ju dock underull, om än inte i lika stor grad som en husky givetvis för de är gjorda att arbeta i olika väder.

Jag förstår inte ens hur dom ser ut 😅 dom utställningsavlade jag sett ser ut att ha mer underull, eller så är den bara badad och fönad för att det ska upplevas så. Men utan underull?
Okej, förlåt. Mindre underull jämfört med en för drag då, mer som en vanlig annan långhårig icke särskilt köldresistent hund? En showhusky har väldigt lång och fluffig päls som ser rejäl ut, men det är väl inte riktigt det som avgör hur pass köldresistenta de är.

Men visst, jag uttryckte mig fel och borde inte skrivit något om det alls.

Okej, förlåt. Mindre underull jämfört med en för drag då, mer som en vanlig annan långhårig icke särskilt köldresistent hund? En showhusky har väldigt lång och fluffig päls som ser rejäl ut, men det är väl inte riktigt det som avgör hur pass köldresistenta de är.

Men visst, jag uttryckte mig fel och borde inte skrivit något om det alls.

Jag har dock inte sagt något om showhuskies köldtålighet utan vände mig bara emot att de inte har någon underull.

De showvarianterna jag sett, inte IRL förstås så jag har egentligen ingen talan förstås, har haft längre päls, men utan underullen, medan dragvarianten har haft kortare oäls men med underullen, så showarna klarar inte kallare temperaturer.
Jag tycker att de ser ut som vanliga huskys, bara lite grövre och som sagt fluffigare. Man ser inte en mer släthårig variant i showringen - då med förbehåll för att det ofta är alaskas i spannen jag sett som sagt. Underull tror jag absolut att de har, konstigt vore det annars. Då skulle de ju se ut som en långhårig schäfer eller något?

Showarna Chikas uppfödare hade bodde ute. :)

Jag tycker den ser ut som en vanlig husky, som sagt bara med lite mer päls och skarpare markeringar kanske. Oftast större också.
1734820306995.webp

Sedan är ju en husky på show oftast borstad och fönad över all rimlighet, så de ser totalfluffiga ut nästan utan konturer ibland. :D

När jag läser den här tråden undrar jag lite varför man har en huskey med dessa drifter om man inte tränar drag eller kör hundspann så de går utlopp för dom?
De undrar jag med många gånger, mina e ju köpta just för drag. Dom e hårt avlade på arbetande linjer o dom får också jobba ordentligt minus nu när vi haft skadad hund, skadad matte o ett dödsfall som tog väldigt hårt så dom sattes igång igen efter att jag blev vad jag ansåg bra o sen fick dom en viloperiod ganska tätt inpå då mina skador va svårläkta o gick upp o dödsfallet skedde tätt inpå efter igångsättning men nu e vi igång igen o hoppas på att mina skador denna gången fått läka ordentligt… Tydligen e de dumt o köra på fullt ös som innan skadorna när dom inte hunnit läka :meh:

Jag tycker att de ser ut som vanliga huskys, bara lite grövre och som sagt fluffigare. Man ser inte en mer släthårig variant i showringen - då med förbehåll för att det ofta är alaskas i spannen jag sett som sagt. Underull tror jag absolut att de har, konstigt vore det annars. Då skulle de ju se ut som en långhårig schäfer eller något?

Showarna Chikas uppfödare hade bodde ute. :)

Jag tycker den ser ut som en vanlig husky, som sagt bara med lite mer päls och skarpare markeringar kanske. Oftast större också.
Visa bifogad fil 159239
Ok.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka