Husky och jaktinstikt utbruten från Oseriös avel 2023

Jag valde att sista tiden ha munkorg på min pudel när vi var ute just pga för många och orädda katter. Han var så satans snabb så hade det kommit en katt som jag inte hade sett i tid så hade det varit kört. Han dödade aldrig någon katt, men det var bara för att han aldrig lyckades få tag på någon utom en av våra som blev av med en rejäl tuss päls. Smådjur hade han tyvärr flera på sitt samvete trots stor försiktighet 😞
Usch ja, det förstår jag absolut! Jag hade absolut gjort samma som dig!
Jag är otroligt glad över att vi inte alls har många utekatter här, och även om det var synd att kaninerna drabbades av kaninpest (tror jag det var) så var det en lättnad för den hysteriska jaktlusten la sig och området som inte gick att gå i tidigare kan vi nu gå i. I skogen är det annorlunda, det är som att det doftar så mycket djur att det är naturligt, men i området blev nog kanindoften så stark (mängder av kaniner, mängder) när allt runt om doftar mänskligt och människogjort.

Vilket sätt är det? Här fungerade inget, han var totalt onåbar. alla träningsmetoder som folk rekommenderade var helt värdelösa, inget fungerade. Jag bara fortsatte gå, i min takt medan han drog och slet och skrek och till slut lugnade han ner sig när han förstod att han kom fram, skogen var kvar och att det inte hjälpte att slita omkring, jag gick inte fortare. Bara att ignorera honom-annars blev det värre.
Jag har börjat backa honom, han får stå o titta så länge han har alla tassar i marken men sekunden tassarna börjar lämna marken så backar vi, jag säger inget till han utan bara e tyst tills han tystnar o har kontakt med mej o upprepa om de behövs o då tystnar han mycket snabbare

Usch ja, det förstår jag absolut! Jag hade absolut gjort samma som dig!
Jag är otroligt glad över att vi inte alls har många utekatter här, och även om det var synd att kaninerna drabbades av kaninpest (tror jag det var) så var det en lättnad för den hysteriska jaktlusten la sig och området som inte gick att gå i tidigare kan vi nu gå i. I skogen är det annorlunda, det är som att det doftar så mycket djur att det är naturligt, men i området blev nog kanindoften så stark (mängder av kaniner, mängder) när allt runt om doftar mänskligt och människogjort.
Ja jag försöker göra vad jag kan för att mina inte ska få chansen o ta något men tyvärr e de svårt med just utekatter. Nu e grannen medveten om att risken finns o visste om de redan innan dom skaffade katterna så jag försöker bara få katterna att tycka de e obehagligt att komma hit

Jag måste bara få säga att efter att ha läst er diskussion om huskies och deras jaktinstinkt, ser jag nog ungefär så här: :jawdrop:

Jag har nog i min enfald aldrig tänkt på att även tamhundar kan ha starka jaktinstinkter! Till mitt försvar får jag väl säga att jag alltid sett mig själv som en "småhundsmänniska" utan vidare intresse för större hundar - tills jag för bara något år sedan fick upp ögonen för retrievers, som ju inte är kända för sina starka jaktinstinkter, direkt.

Jag måste bara få säga att efter att ha läst er diskussion om huskies och deras jaktinstinkt, ser jag nog ungefär så här: :jawdrop:

Jag har nog i min enfald aldrig tänkt på att även tamhundar kan ha starka jaktinstinkter! Till mitt försvar får jag väl säga att jag alltid sett mig själv som en "småhundsmänniska" utan vidare intresse för större hundar - tills jag för bara något år sedan fick upp ögonen för retrievers, som ju inte är kända för sina starka jaktinstinkter, direkt.
Haha ja alltså för någon som inte e van vid den här typen av hund så förstår jag om man blir lite chockad. Skulle mina tex rymma så skulle dom utan problem överleva utan mej, dom fixar mat själv utan problem så de som skulle sätta stopp för dom e skador isåfall.

Jag har börjat backa honom, han får stå o titta så länge han har alla tassar i marken men sekunden tassarna börjar lämna marken så backar vi, jag säger inget till han utan bara e tyst tills han tystnar o har kontakt med mej o upprepa om de behövs o då tystnar han mycket snabbare
Smart! Ja här är det också att ignorera liksom, strunta i att säga till, som gäller. han har ju alla tassarna i marken mest, men låter som en skräckfilm ibland :D

Smart! Ja här är det också att ignorera liksom, strunta i att säga till, som gäller. han har ju alla tassarna i marken mest, men låter som en skräckfilm ibland :D
Haha ja alltså börjar jag prata o röra min då blir han tio gånger värre o då hans "backa" funkar så jäkla bra i andra situationer så testade jag de en kväll när han tyckte att vi skulle jaga grävling o han tystnar mycket fortare men ja de låter ju fruktansvärt när dom skriker ibland :rofl:

Haha ja alltså för någon som inte e van vid den här typen av hund så förstår jag om man blir lite chockad. Skulle mina tex rymma så skulle dom utan problem överleva utan mej, dom fixar mat själv utan problem så de som skulle sätta stopp för dom e skador isåfall.

Min valp - om han alls brås på sina föräldrar och är lik andra vuxna flattar jag känner - skulle förmodligen leta upp första bästa människa (de har ju ofta bra nos och kan leta rätt på en människa) och adoptera som sin nya matte eller husse ;) Han skulle således överleva utan just mig han också, men högst osannolikt på samma sätt som dina hundar :D

En liten anekdot: En retriever-bekant berättade om sin hund, som vid ett tillfälle fått syn på en vildkanin som sprang en bit bort. Hunden, som var lös, satte efter, kom ikapp - och slickade kaninen över ryggen O_o Varpå kaninen stack därifrån.

Jaktinstinkt - Existerar möjligtvis i någon omfattning
Förmåga att fälla ett byte - Obefintlig :D

Filmen 8 below! :) Men jag håller med! Jag trodde en husky var som alla andra hundar jag haft. Det är det inte. Men jag var som alla andra och sa att det ju är en hund som alla andra. Han skiljer sig helt klart från varenda en, det är inte en hund som alla andra. I huskygrupper beskriver de min hund när de beskriver sina- så han är ju inte precis udda....väldigt rastypisk.

Håller med är också chockad! Har inte stor erfarenhet av huskies men det var ju ett tag det var riktigt populära. Hade ingen aning om att deras jaktinstink var så stark. Men superbra att veta inte för de varit på min radar men att det alltid är bra att prata med hundägare av en ras för då får man en helt annan inblick.

Min hund är ju av jakthunds typ. Han reagerar en del på hare och utekatter men inte på det sättet som beskrivs ovanför. Det har enbart skett med fågel. (Annat har alltid gått att bryta). Vi har två grannar som har höns och vi skulle aldrig kunna gå förbi där utan koppel (gjorde misstaget en gång som tur är kom ingen till skada). Men då var hans jaktbeteende helt annorlunda han liksom stannade till med svansen rakt i luften och darrade när han såg dem, började smyga innan han bara rusade mot dem. Kändes som mitt hjärta stanna. Men enda gången jag sett han reagera på det sättet! Så nu är det inga koppelfriheter i området här iallafall! (Jag bor på landet så kan inte riktigt kalla det område), men vi brukar bara köra frihet i skogen där fåglarna oftast håller sig i träden!

Min valp - om han alls brås på sina föräldrar och är lik andra vuxna flattar jag känner - skulle förmodligen leta upp första bästa människa (de har ju ofta bra nos och kan leta rätt på en människa) och adoptera som sin nya matte eller husse ;) Han skulle således överleva utan just mig han också, men högst osannolikt på samma sätt som dina hundar :D

En liten anekdot: En retriever-bekant berättade om sin hund, som vid ett tillfälle fått syn på en vildkanin som sprang en bit bort. Hunden, som var lös, satte efter, kom ikapp - och slickade kaninen över ryggen O_o Varpå kaninen stack därifrån.

Jaktinstinkt - Existerar möjligtvis i någon omfattning
Förmåga att fälla ett byte - Obefintlig :D
Haha mina håller sej borta fråga andra människor, möjligtvis att 2 åringen kan tänka sej att gosa lite men annars e dom helt ointresserade av andra människor :rofl:

Mina skulle svalt den stackars kaninen

Jag tänker att huskys har ju använts för att jaga med tidigare, utöver drag och det är jaktinstinkten som påverkar i draget också. Men själva aveln på huskysar satsar ju på drag men inte på jaktinstinkt så den är ju kvar och spelar ingen större roll. Den ihop med deras otroliga självständiga attityd, gör ju att jaktinstinkten egentligen inte hanteras såsom en jakthund, som man avlar på för att dels fungera i jakt men också ska den ju lyda människor för att fungera i jakt.

alla dessa blandraser med huskys, speciellt med jaktraser också kommer bli mardrömmar faktiskt. En huskys döva öron och självständighet och fuck you jag gör som jag vill attityd ihop med en jaktras. Fint liksom. Eller ihop med kampras? Kan inte se något positivt med att korsa huskysar med andra raser, utöver drag.

Filmen 8 below! :) Men jag håller med! Jag trodde en husky var som alla andra hundar jag haft. Det är det inte. Men jag var som alla andra och sa att det ju är en hund som alla andra. Han skiljer sig helt klart från varenda en, det är inte en hund som alla andra. I huskygrupper beskriver de min hund när de beskriver sina- så han är ju inte precis udda....väldigt rastypisk.
Ja men precis så. Ja många tänker att ja men de e ju en hund som alla andra men man tänker om när man inser hur stark instinkt dom har

Jag tänker att huskys har ju använts för att jaga med tidigare, utöver drag och det är jaktinstinkten som påverkar i draget också. Men själva aveln på huskysar satsar ju på drag men inte på jaktinstinkt så den är ju kvar och spelar ingen större roll. Den ihop med deras otroliga självständiga attityd, gör ju att jaktinstinkten egentligen inte hanteras såsom en jakthund, som man avlar på för att dels fungera i jakt men också ska den ju lyda människor för att fungera i jakt.

alla dessa blandraser med huskys, speciellt med jaktraser också kommer bli mardrömmar faktiskt. En huskys döva öron och självständighet och fuck you jag gör som jag vill attityd ihop med en jaktras. Fint liksom. Eller ihop med kampras? Kan inte se något positivt med att korsa huskysar med andra raser, utöver drag.
Precis så, jaktinstinkten e så gott som orörd hos husky o då har dom hela paketet så att säga kvar, jaga, döda o äta

Ja men precis så. Ja många tänker att ja men de e ju en hund som alla andra men man tänker om när man inser hur stark instinkt dom har
De har till och med ett speciellt sätt när de leker. När spionen och bästisen S leker låter och ser det ut som om det är slagsmål. Det är bara lek, inget allvar alls. När spionen leker med andra hundar är det lugnare. När andra hundar leker är det lugnare. Men kul att höra andra huskyägare beskriva samma, det är mycket ljud, öppna munnar med tänder, hopp mot varandra, brottningar, jakt av varandra osv när de leker. Ser väldigt allvarligt ut, men är bara lek. Lika kul att på ett klipp på två huskysar som leker läsa kommentarer från icke huskyfolk "de slåss!" och så kommer huskyfolk "Nej, de leker så!".

De har till och med ett speciellt sätt när de leker. När spionen och bästisen S leker låter och ser det ut som om det är slagsmål. Det är bara lek, inget allvar alls. När spionen leker med andra hundar är det lugnare. När andra hundar leker är det lugnare. Men kul att höra andra huskyägare beskriva samma, det är mycket ljud, öppna munnar med tänder, hopp mot varandra, brottningar, jakt av varandra osv när de leker. Ser väldigt allvarligt ut, men är bara lek. Lika kul att på ett klipp på två huskysar som leker läsa kommentarer från icke huskyfolk "de slåss!" och så kommer huskyfolk "Nej, de leker så!".
Ja de har hänt att några trott att mina slagits för fullt när de bara varit bus. Dom e ju fruktansvärt härliga hundar men också väldigt speciella

Håller med är också chockad! Har inte stor erfarenhet av huskies men det var ju ett tag det var riktigt populära. Hade ingen aning om att deras jaktinstink var så stark. Men superbra att veta inte för de varit på min radar men att det alltid är bra att prata med hundägare av en ras för då får man en helt annan inblick.

Min hund är ju av jakthunds typ. Han reagerar en del på hare och utekatter men inte på det sättet som beskrivs ovanför. Det har enbart skett med fågel. (Annat har alltid gått att bryta). Vi har två grannar som har höns och vi skulle aldrig kunna gå förbi där utan koppel (gjorde misstaget en gång som tur är kom ingen till skada). Men då var hans jaktbeteende helt annorlunda han liksom stannade till med svansen rakt i luften och darrade när han såg dem, började smyga innan han bara rusade mot dem. Kändes som mitt hjärta stanna. Men enda gången jag sett han reagera på det sättet! Så nu är det inga koppelfriheter i området här iallafall! (Jag bor på landet så kan inte riktigt kalla det område), men vi brukar bara köra frihet i skogen där fåglarna oftast håller sig i träden!
3 av mina kan va utan koppel i våran fårhage under förutsättning att de inte rör eller rört sej något där nyligen o att de e klart väder så jag kan ha stenkoll men jag håller dom av säkerhetsskäl alltid i långlina, den 4de han får inte va lös utanför en ordentlig inhägnad för han drar iväg på flera dygn gamla spår om han får chansen så mina e faktiskt kopplade jämt. Jag tar helt enkelt inte risken o ha dom lösa just för att jag vet hur illa de kan gå

Detta har gällt innekatter som fått ett ryck o ska springa runt o busa såväl som utekatter. De e riskfyllt att ha husky o smådjur ihop då smådjuren allt för ofta får sätta livet till. Mina tex bryr sej inte om katten sitter still eller rör sej, den ska dö oavsett o så enkelt e de o så e de med många huskies.

Jag är faktiskt glad att det finns många huskyägare som är villiga att inse vilken risk det finns med en huskys jaktinstinkt. I vissa raser vill man liksom blunda för hundens genetik eller instinkter, och det känns tryggt att folk vet vad dom har i kopplet.

Jag är faktiskt glad att det finns många huskyägare som är villiga att inse vilken risk det finns med en huskys jaktinstinkt. I vissa raser vill man liksom blunda för hundens genetik eller instinkter, och det känns tryggt att folk vet vad dom har i kopplet.
Ja de e väldigt stora risker o trots att jag skulle kunna ha tre av mina lösa under en massa förutsättningar så har dom ändå alltid en långlina just för att man aldrig kan va 100% säker på att de inte dyker upp något. Min stora grabb har jag även nosgrimma på när han e på visst humör ibland som en extra säkerhet för att undvika olyckor så lång de bara går. Dom sitter fast i mitt hundförarbälte på promenader, vi har grindar så dom inte kan ta sej till hallen o riskera att tränga sej ut eller öppna dörrar just för att skadan dom kan orsaka e enormt stor. Säkerhetsåtgärder o säkerhetstänk e prio ett här :)

Hemskt att vara med om sådana saker! Stackars den som hade hund som inte klarade sig! Måste vara oerhört traumatiskt.

Min har inga problem med hundar, oavsett storlek, generellt, men det finns några som han bara inte kan med. Träffade en sådan i söndags. Han som inte brukar reagera på hundar flippade helt ut faktiskt. Det är små hundar, aldrig stora, de flesta småhundar går ju bra, men så finns det någon enstaka som det inte fungerar med. inte ens någon grannes alla fyra skrikande chihuahua har han problem med, bemödar dem inte ens med en blick numera, tidigare lite pip och gnäll och ville leka, men det får han inte så nu får de inte ens en blick utan sköter sitt. De däremot skäller så de skriker. Kvinnan brukade gå omvägar, men har förstått att han inte bryr sig och går förbi nu istället och de har lugnat sig en hel del. Känns ändå kul att hon känner att hon inte behöver vara rädd utan istället kan träna sina hundar på min, det har gått framåt för dem just för att han inte bryr sig om dem.

Vad det är med de han inte kan med vet jag inte, ibland behöver den andra inte säga något ens. Men generellt är han trygg med hundar, bara inte andra djur.
En del individer går ju inte ihop, bara. Det kanske är så med din hund och de enstaka han reagerar på.

Huskyerna här tror jag egentligen inte har generella problem med hund, det är något smått som rör sig som triggar dem. Då blir det som rör sig byten. Jag har sett en av hundarna mitt i spannet hoppa över ett staket som jag stod och hängde på (det var alltså högt), han ville komma åt den lilla hunden som rörde sig inne på tomten. Som tur var höll linorna. Enligt ägaren är det också den hunden som är problemet, han drar igång de andra. Tyvärr tar hon inte konsekvenserna av det men jag hoppas att länsstyrelsen ska få henne att göra det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka