Det jag har hört att skillnaden på husky och malamute är, trots att båda är urhundar och otroligt lika typ, är att malamute är ännu mer självständiga i sitt sätt att vara än husky, har något lägre jaktdrift, men fortfarande en massa (de är ju slädhundar och det är ju jaktdriften som används där), har lite svårare för andra hundar och inte såsom husky som oftast älskar alla, och är mer reserverade mot människor än husky- som älskar alla. Det är vad jag förstår inte en lika "lätt" ras som husky, och passar ännu mindre som "familjehund" då den helt enkelt inte trivs inne eller nära människor på samma vis.
Jag hade katt när jag köpte spionen. gammal katt, och tänkte att i stort sett alla hundar kan lära sig, så säger ju folk! Nu vet jag ju att folk här på buke tycker att jag är dum i huvudet och i det här fallet håller jag med. Hunden var nästan 10 månader, van vid andra hundar och barn, helt ouppfostrad och med traumatisk bakgrund, men vänligheten själv. Däremot såg jag direkt att trots att katten var hundvan, kunde säga ifrån, inte sprang osv så var det inte lek från hundens sida, det var samma uttryck och intensitet i rummet som hos dobermannen med smådjursliv på sina tassar. Vi beslutade att separera dem och inte ta någon risk. Ville inte göra av med katten, han var så gammal, och kort senare somnade han faktiskt in. Katten själv var mer hund än katt, skiträdd för andra katter och trygg med hundar så ville vara nära spionen givetvis. Jag lärde mig då att inte lyssna på alla som säger att "alla hundar kan lära sig acceptera katter, man får ju tillrättavisa dem". Jag skaffade innekatt när smådjursdödande dobermannen somnade in och då hade jag tre andra kvar. Vuxna hundar och en vuxen katt skaffades och introducerades. inga som helst problem. Katten älskade hundarna, kunde bli visst missnöje ibland när katten blev för intensiv i sitt tvättande av ansikten när de låg och vilade, men aldrig några tendenser till jaga eller bete sig som ett rovdjur mot den. Som mest att katten sågs som en dryg lillebror när den höll på ibland. Med spionen var det alltså en enorm skillnad i hela attityden. Har man inte sett den tror jag inte man förstår.
Det är som du beskriveer att jakten slås på och då är de i en helt annan värld, jag har haft flera olika raser, däribland vorsteh och pointer, brukshundar samt blandraser med jaktraser, deras jakt har varit hanterbar, även om de liksom velat jaga har det gått att bryta, de har fortfarande betett sig som hundar, om du förstår hur jag menar, svårt att beskriva. Spionen blir helt annorlunda. När han såg hästar i en hage första gången, gudars skymning, det gick en rysning genom min kropp, för jag såg förvandlingen på honom. Har man sett varg jaga och hund ser man skillnaden, han var mer lik vargen än en hund i det läget. Och så är det fortfarande, hållning och allt. Och förstås, går inte att bryta.
Här i staden finns vildkaniner. innan jag visste vilket område först så reagerade han som din hund, totalt hysterisk och vrålade, drog, skällde och betedde sig fullständigt galen när vi gick åt det hållet. Jag fattade inget. Varför bete sig så åt det hållet men inte åt andra?? Så såg jag en dag kaninerna och han var nära att klippa en också, sanslöst kvickt. Jag är fortfarande starkare och jag är ju beredd, läser ju honom genom hans kroppsspråk och hur han beter sig, så än har han inte fått chansen, men när de orädda kaninerna skuttar ut mitt framför har det varit nära.
Vi får inte ha utekatter här enligt hyresvärden, vilket jag tyckte var skönt när jag flyttade hit (vet att det inte håller, men en regel), såg ytterst få också. Tyvärr har några grannar släppt ut sina katter, varav en nära mig, två tillfällen har det varit nära. Har alltid kort koppel på området- inte av denna anledning utan av respekt för alla, kontroll på hunden helt enkelt, ingen ska tro något annat. Kommer man runt ett hörn ska man inte mötas av en hund i långt koppel även om min är en snäll varelse. Men de gångerna det har varit nära har varit när katten suttit i en buske, ej hundrädd, och bara traskat rakt ut när vi kommer eller när han luktade i en buske utanför området och typ snubblade över en katt djupt nere i det långa gräset. Katter kan hoppa högt, lärde vi oss. Inga skador på katten någon av gångerna, jag har genast reagerat så inget hänt. Trodde en gång att han lärt sig respektera katter när vi gick förbi en katt som lugnt satt kvar när han skällde på den och istället för att bli rädd resten den sig upp tog steg mot honom och "morrade" på katters vis. Han tystnade och gick runt mig på andra sidan, går numera bakom ryggen på andra sidan varje gång vi går förbi den infarten där den satt så. Däremot en tid senare när samma katt spatserade förbi helt orädd och han såg ut att minnas hur den betett sig och nästan backade in i mitt ben istället för att kasta sig efter den, så gjorde den "misstaget" att sätta sig ner med ryggen emot... då förändrades spionens attityd i samma stund. Då ville han klippa den. Jag visste ju det så han kom ju ingenstans, katten rörde inte ens ett öra, men jag insåg att inget kommer få honom att vänja sig, han bidar bara sin tid till djuret har ett svagt ögonblick i sådana fall.
Jag vet vad jag har i kopplet och vad han är kapabel till och tillåter inte jakt alls, inte ens av fåglar, har aldrig honom lös utanför inhägnat område och ser ingen mening med att ens träna det just pga det här, enbart det här. Största andelen av huskyägare säger att man inte kan ha en husky lös, jag ser ingen mening med att testa på det heller och orsaka skador för att försöka bevisa att just MIN individ är det udda exemplaret av rasen. Vill man ha hunden lös finns andra raser.