Husky och jaktinstikt utbruten från Oseriös avel 2023

En del individer går ju inte ihop, bara. Det kanske är så med din hund och de enstaka han reagerar på.

Huskyerna här tror jag egentligen inte har generella problem med hund, det är något smått som rör sig som triggar dem. Då blir det som rör sig byten. Jag har sett en av hundarna mitt i spannet hoppa över ett staket som jag stod och hängde på (det var alltså högt), han ville komma åt den lilla hunden som rörde sig inne på tomten. Som tur var höll linorna. Enligt ägaren är det också den hunden som är problemet, han drar igång de andra. Tyvärr tar hon inte konsekvenserna av det men jag hoppas att länsstyrelsen ska få henne att göra det.
Och vilka konsekvenser borde det vara? Förbud att ha sin hund på sin tomt för den händelse att du kanske vill hänga mot hennes staket med dina hundar i dina linor som det är tur att de håller?

Och vilka konsekvenser borde det vara? Förbud att ha sin hund på sin tomt för den händelse att du kanske vill hänga mot hennes staket med dina hundar i dina linor som det är tur att de håller?
Jag vet inte om jag behöver svara, du verkar ju göra det åt mig? Spydiga halmgubbar är dock en värdelös diskussionsteknik, i synnerhet när man fattat det man svarar på fullständigt bakvänt.

Det var en tomt där jag hängde över staketet och pratade med husägaren. Som har en liten hund. Som var lös på sin tomt. Jag hade överhuvudtaget inte hund då.

Slädspannet hade varit ute och dragit och var på väg hem, de bor 75 m längre bort. När de passerade staketet drog en av hundarna i mittparet över staketet eftersom den fått syn på den lilla hunden därinne. Som tur är höll slädspannets linor. Jag fick hålla ledarhunden i halsbandet medan ägaren/föraren klev upp på staketet och drog tillbaka sin hund i linorna.

Är det fortfarande oklart?

En konsekvens eftersom hon inte har kontroll på sitt spann och trots det kör på vägar där andra vistas skulle kanske kunna vara munkorg, t ex? Det finns munkorgar även för öppen mun. Det är dock inte min sak att avgöra, men länsstyrelsen har förhoppningsvis idéer om hur man ska kunna förhindra att andra hundar blir ihjälbitna.

Jag vet inte om jag behöver svara, du verkar ju göra det åt mig? Spydiga halmgubbar är dock en värdelös diskussionsteknik, i synnerhet när man fattat det man svarar på fullständigt bakvänt.

Det var en tomt där jag hängde över staketet och pratade med husägaren. Som har en liten hund. Som var lös på sin tomt. Jag hade överhuvudtaget inte hund då.

Slädspannet hade varit ute och dragit och var på väg hem, de bor 75 m längre bort. När de passerade staketet drog en av hundarna i mittparet över staketet eftersom den fått syn på den lilla hunden därinne. Som tur är höll slädspannets linor. Jag fick hålla ledarhunden i halsbandet medan ägaren/föraren klev upp på staketet och drog tillbaka sin hund i linorna.

Är det fortfarande oklart?

En konsekvens eftersom hon inte har kontroll på sitt spann och trots det kör på vägar där andra vistas skulle kanske kunna vara munkorg, t ex? Det finns munkorgar även för öppen mun. Det är dock inte min sak att avgöra, men länsstyrelsen har förhoppningsvis idéer om hur man ska kunna förhindra att andra hundar blir ihjälbitna.
Jag missförstod dig

Min schiller och katten är bästisar.
Den lilla och katten not so much.
Men jag vet att min schiller blir lite knäpp när hon ser katter ute
Hon får aldrig chansen att jaga dem iaf

De jobbigaste med mina e när 2 åriga grabben står o skriker så man kan tro att han blir flådd levrande för att han inte får jaga vad han nu vill jaga :meh: Jag har fått många blickar från folk som med all rätt efter att ha hört hans skrik tror att jag misshandlad honom…Att jag står i andra änden av kopplet två meter bort o bara suckar de kan man inte tro när man hör honom bli frustrerad :rofl:
Hur funkar det med cyklister, utlöser de lika mycket av jaktinstinkten?

Nja min 2 åring hade en period när han va runt 1-1,5år som han ville jaga cyklister dom få gånger vi såg några men nu vet jag inte hur han o dom andra skulle reagera då vi inte mött en enda cyklist sen början av 2023 :rofl:

Inte på min, där är ingenting. Han är ointresserad av cyklister och människor generellt, även bilar, han går inte ens fram till cyklister eller människor generellt. Dock oroar jag mig ibland för de som bara fräser förbi utan ett ljud för nära så han skräms, rädd för att det skapar rädsla/aggression mot just cyklister. Han går gärna i sin egen värld och hör faktiskt inte alltid när de swoshar förbi och han har blivit rädd en del gånger redan.
Jakten går bara igång på djur. I dag gick jag i området där det tidigare funnits kaniner, men som varit tomt på det, gissar att de blivit fler igen, han var asjobbig tills vi kom därifrån igen och det släppte och han blev som vanligt.

Dock oroar jag mig ibland för de som bara fräser förbi utan ett ljud för nära så han skräms, rädd för att det skapar rädsla/aggression mot just cyklister. Han går gärna i sin egen värld och hör faktiskt inte alltid när de swoshar förbi och han har blivit rädd en del gånger redan.
Jag plingar alltid i god tid innan jag cyklar om någon med hund, både för att inte riskera överraska och skrämma hunden och för att ägaren skall veta att det kommer en cyklist och kunna hålla hunden om det är en hund som triggas av cyklar.

Jag måste säga att jag är överraskad över hur många huskies och huskyblandningar som går lösa här - men jag antar också att det är mellanmjölksvarianter och att det var länge sedan linjerna avlades för drag.

Shibans uppfödare hade utställningshuskys till exempel och de var en heeelt annan variant än arbetshundarna jag oftast såg hemma. Betydligt större, tyngre och mer välpälsade än hundarna i spåret.

Jag måste säga att jag är överraskad över hur många huskies och huskyblandningar som går lösa här - men jag antar också att det är mellanmjölksvarianter och att det var länge sedan linjerna avlades för drag.

Shibans uppfödare hade utställningshuskys till exempel och de var en heeelt annan variant än arbetshundarna jag oftast såg hemma. Betydligt större, tyngre och mer välpälsade än hundarna i spåret.
Välpälsad och välpälsad, utställningsvarianten har ingen underull. Och anses var mildare i psyket än de andra.

Välpälsad och välpälsad, utställningsvarianten har ingen underull. Och anses var mildare i psyket än de andra.
Jämfört med de jag sett i spannet ja, de tenderar ha ganska kort päls... men så var säkert flera av dem alaskas istället för rena husky.
Det låter skumt, jag tycker den ser ut som helt vanlig spetspäls även på showvarianterna? I alla fall de jag sett.

När jag läser den här tråden undrar jag lite varför man har en huskey med dessa drifter om man inte tränar drag eller kör hundspann så de går utlopp för dom?

Jämfört med de jag sett i spannet ja, de tenderar ha ganska kort päls... men så var säkert flera av dem alaskas istället för rena husky.
Det låter skumt, jag tycker den ser ut som helt vanlig spetspäls även på showvarianterna? I alla fall de jag sett.
De showvarianterna jag sett, inte IRL förstås så jag har egentligen ingen talan förstås, har haft längre päls, men utan underullen, medan dragvarianten har haft kortare oäls men med underullen, så showarna klarar inte kallare temperaturer.

När jag läser den här tråden undrar jag lite varför man har en huskey med dessa drifter om man inte tränar drag eller kör hundspann så de går utlopp för dom?
För att jag är dum i huvudet och köpte en omplaceringshund på Blocket, typ den enda hunden där utan olater eller fel och brister.

Det finns uppfödare i Skåne som säljer husky, för övrigt, som sällskapshundar. De huskyägare jag träffat på under min tid som huskyägare, tränar inte drag och kör inte hundspann, så det är inte helt ovanligt numera. Inga av de hundarna har heller varit några problemhundar, att hunden jagar om den får en chans har inte sett som ett problem. Inte heller att den äter katter. Hunden har aktiveerats på annat vis än drag tydligen.

Drag är ju inte heller någon form av garanti på att hunden inte skulle jaga. Tvärtom har jag inte sett någon information på att det ens har något med jakten att göra- dragtränade hundar är precis lika mycket jägare och mördarmaskiner som de som inte tränas i drag. Så för den saken skull spelar ju drag inte någon roll, att jaga och att döda smådjur ligger i deras natur helt enkelt.

De showvarianterna jag sett, inte IRL förstås så jag har egentligen ingen talan förstås, har haft längre päls, men utan underullen, medan dragvarianten har haft kortare oäls men med underullen, så showarna klarar inte kallare temperaturer.

Alltså med enbart täckhår? Aldrig sett 😅 Måste ju se jättekonstigt ut? Platt, hård, lång päls?

• Gilla
Reactions: Sel
Huskyerna i mina inlägg är ett spann som har tävlat på VM-nivå, de får dra regelbundet under vinterhalvåret. Så de jagar inte småhundar för att de är understimulerade, min gissning är att de är så taggade när de drar att jaktinstinkten är ännu mer lättriggad. När de är i hundgården och vi går förbi på vägen kan de varva upp lite ibland, andra gånger är de vaksamma men lugna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Sytråden del 4
  • Budget

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka