R
Raderad medlem 94602
Fast befinner man sig med sin hund på klubben då så utsätts ju och tränas hunden för skott ändå, trots att det inte är ens syfte.
Jag säger absolut inte att man kan träna bort rädsla, det är jag väl medveten om att det är dödsdömt efter att ha tränat varje dag i en massa år på min första hund (som för övrigt hade fått ett katastrofalt MH - om han inte sett det som träning. Skotten hade han dock inte brytt sig om). Men en orädd hund bör ju rimligtvis reagera mindre på skott om den utsatts förut. Nu var det längesen jag läste poängkriterierna, men om jag minns rätt är det olika poäng för att inte bry sig alls och att reagera i form av att titta mot ljudet eller liknande, och det borde ju kunna vara skillnaden mellan att uppleva skott för första gången och att ha hört det förut, utan att man nödvändigtvis aktivt tränat på skott.
Det är enorm skillnad på att vara aktiv och driftstark under skott mot lydig och passiv som på platsliggning.
Det finns en anledning att skottet ligger sist när hunden är som mest belastad.
Att dessutom utföra ett moment på en för hunden bekant och trygg plats gör jämförelsen ännu mer skev.