Oseriös avel, fortsättning.

Det stämmer att du inte får säga till hunden att göra något. Men du får tala om för hunden att den får göra vad den vill. Tro mig när jag påstår att beskrivaren eller domaren ser skillnaden! Och om du inte tror mig tycker jag att du ska diskutera frågan med en beskrivare eller MT-domare.

Jag kan nog prata med vem som helst på min klubb varav samtliga med all sannolikhet säger "nej" för någon typ av kommando vid jakten. Men whatever.

Svaret var om de som tränar platsliggning under skott och det användes som jämförelse.

Det är en del i en diskussion som gått sen stund. Läs hur den började.

Nja, det var du som nämde träningen som platsliggning under skott. Jag skrev bara att det finns moment i brukset där det ingår. Jag sa ingenting om det som specifik träning, bara att det sker skotträning på brukshundsklubbar och att hundar som då befinner sig där utsätts för skott.

Jag har svårt att tro att du får ge kommando vid jakten. Vad du använder för kommando har ju funktionärerna ingen aning om, du kanske säger "varsågod" istället för apport, men med samma innebörd. Jag fick inte ens sitta ner bredvid min hund för risken att fokus blir på mig, och fick klara instruktioner om att jag skulle vara helt tyst.
Samma här. Inte ens en lätt knuff i halsbandet för att markera att jag släppte var OK när jag gick med Ida.

Det låter som seriösa hundägare.
Ja det är det. En av dem är tex världsmästare, europamästare OCH norsk mästare i vallning. Men klart han är oserils för att han inte tänker som brukshundsfolk!

Lek kan förövrigt vara oerhört mycket mer än att hänga i en trasa... Och som relationsbyggare i princip helt onödigt med en vallhund, eftersom du blir nyckeln till den ultimata belöningen: djurarbetet.

På inlägget där jag skrev att min gamla BhK hade skotträning en dag i veckan (utan nåt om hur det skedde) svarade du:
Så är det på den Bhk Jag är på ibland med. Ser jag vilka raser som ligger där så är det inte brukshundar där man prioriterar avel på skottfasta djur.

Och jag följde upp med detta:

Fast befinner man sig med sin hund på klubben då så utsätts ju och tränas hunden för skott ändå, trots att det inte är ens syfte. :)

Så nej, jag har inte skrivit något specifikt om att skotträning ska ske under platsliggning.

Nja, det var du som nämde träningen som platsliggning under skott. Jag skrev bara att det finns moment i brukset där det ingår. Jag sa ingenting om det som specifik träning, bara att det sker skotträning på brukshundsklubbar och att hundar som då befinner sig där utsätts för skott.
Och jag förklarade skillnaden eftersom du sa att det kunde hjälpa hunden vid MH

Stor utsträckning?
Har inte hört nån i min ras göra detta och då är jag ändå så pass nära ett 10-tal uppfödare. Och lika många till i andra raser.
Måste vara dobbisvärlden isf.

Däremot har jag varit med när testledaren läste lusen av en exteriörägare för att det var uppenbart att hunden presenterats för skrammel. Men träna avreaktioner är svårt så testledaren genomskådade detta på en millisekund.

Korad är ju bara en titel på att hunden klart exteriördelen. Det är ju MT som är den viktigaste biten.
Inte bara dobbisvärldens tyvärr.. Nu kommer jag inte på nån I din ras på rak arm, men vet flera både privata och uppfödare inom annan bruksras

Ja det är det. En av dem är tex världsmästare, europamästare OCH norsk mästare i vallning. Men klart han är oserils för att han inte tänker som brukshundsfolk!

Minns när du gav mig en hel del kritik för att jag sa att vi inte lekte med hundarna hemma utan på klubben. Det är skillnad på folk och folk alltså?

Minns när du gav mig en hel del kritik för att jag sa att vi inte lekte med hundarna hemma utan på klubben. Det är skillnad på folk och folk alltså?
Dina hundar jobbar väl inte som vallhundar:confused::confused::confused: Och hur är det relevant, som svaret på att du dömer ut hela världens vallnings"elit" för att de inte leker med sina arbetshundar???

Och jag förklarade skillnaden eftersom du sa att det kunde hjälpa hunden vid MH
Hjälpa och hjälpa. Vad jag sa var väl att brukshundar tränas. Även om det inte är i syfte för MH. Och att miljö har betydelse för hur en hund reagerar på saker. Det var i alla fall det som var min poäng, om det då svaras på andra saker blir det förvirrande för mig.

På inlägget där jag skrev att min gamla BhK hade skotträning en dag i veckan (utan nåt om hur det skedde) svarade du:

Och jag följde upp med detta:

Så nej, jag har inte skrivit något specifikt om att skotträning ska ske under platsliggning.

Hur menar du att det ska påverka MHt om en hund hör skott innan?

Inte bara dobbisvärldens tyvärr.. Nu kommer jag inte på nån I din ras på rak arm, men vet flera både privata och uppfödare inom annan bruksras
Jag vet flera schäfer kennlar som tränar sina hundar eller hjälper valpköpare (tidgare ,då jag inte kan uttala mig om hur dom gör idag,och kenneln som jag såg träna mest har upphört tror jag ,stor o började på T)

Jag kan nog prata med vem som helst på min klubb varav samtliga med all sannolikhet säger "nej" för någon typ av kommando vid jakten. Men whatever.
Vet du, jag tycker att du ska vända dig till någon som faktiskt har dokumenterad kunskap på området, i stället för att vända dig till vem som helst på klubben.

Hjälpa och hjälpa. Vad jag sa var väl att brukshundar tränas. Även om det inte är i syfte för MH. Och att miljö har betydelse för hur en hund reagerar på saker. Det var i alla fall det som var min poäng, om det då svaras på andra saker blir det förvirrande för mig.
Och som tillägg till detta innan någon missförstår:

SJÄLVKLART ska arbetande hundar börja tränas tidigt. Det är ju ett måste om de ska bli riktigt bra på det de senare ska göra i livet. Oavsett om det är tjänstehund, bruks, jakt eller vallhund. Lika väl som en vallhund ska börja tränas på får tidigt så ska väl en brukshund börja med sina uppgifter tidigt, något annat vore väl skitdumt?

Men om nu MH är utformat för brukshundar (vilket i alla fall har sagts tidigare i tråden) så borde ju rimligtvis det som sker vara något som en brukshund ska klara av. Alltså borde det finnas någon sorts förankring i brukshundsuppgifter (även om jag förstår att det är mer intensivt på ett MH, än vad de flesta brukshundar kommer utsättas för under livet, men vissa lär väl kunna genomgå liknande, typ polishundar). Är det då inte en självklarhet att man någonstans börjar förbereda hunden för det vuxenlivet, redan som valp?

Jag säger alltså inte att man kan förändra ett MH-resultat med träning. Utan att arbetande hundar tränas.

Vad som är intressant här inne är att flera som tidigare ”skolat” mig i att man måste titta på hela släktens MH/bph och att man inte endast kan gå på meriter nu sitter och argumenterar för tvärtom. Nu ska man tydligen bara gå på meriter och bph spelar alltså ingen roll för vissa raser?

Då förstår jag inte varför man varit så noga med att säga tvärtom till mig innan...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 252
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar