Oseriös avel, fortsättning.

Vi har haft ca 35 schäfrar om man räknar med uppfödningarna. Målet med avel är tävling och tjänst. I princip alla har hört sitt första skott på MHt.
Hur har de lyckats med det? Eller håller ni/de er borta från brukshundsklubbar vid öppna träningar tex? Mest bara uppriktigt nyfiken, då jag själv nog inte hade lyckats undvika skott under hundens första levnadsår iom att de förekommer så frekvent där jag vistats med mina :)

Vad som är intressant här inne är att flera som tidigare ”skolat” mig i att man måste titta på hela släktens MH/bph och att man inte endast kan gå på meriter nu sitter och argumenterar för tvärtom. Nu ska man tydligen bara gå på meriter och bph spelar alltså ingen roll för vissa raser?

Då förstår jag inte varför man varit så noga med att säga tvärtom till mig innan...

Jag tycker själv att MH är bra, för att det visar på vissa saker. Men jag tycker däremot att det inte ger en bra bild för hur hunden är att arbeta eller leva med, förut så trodde jag att jag kunde titta på hundars MHn och få en uppfattning om jag skulle vilja ha en hund ifrån de föräldrarna/linjerna, men har dock nyligen insett att det inte fungerar så bra som jag trodde att det gjorde.

Vad som är intressant här inne är att flera som tidigare ”skolat” mig i att man måste titta på hela släktens MH/bph och att man inte endast kan gå på meriter nu sitter och argumenterar för tvärtom. Nu ska man tydligen bara gå på meriter och bph spelar alltså ingen roll för vissa raser?

Då förstår jag inte varför man varit så noga med att säga tvärtom till mig innan...
Nu har jag visserligen ingen aning om vilka du syftar på, men jag har inte sett någon som hävdat att man inte ska bry sig om MH/BPH. Bara att det finns raser/användningsområden där det finns andra mätverktyg som passar dem bättre?

Jag tycker själv att MH är bra, för att det visar på vissa saker. Men jag tycker däremot att det inte ger en bra bild för hur hunden är att arbeta eller leva med, förut så trodde jag att jag kunde titta på hundars MHn och få en uppfattning om jag skulle vilja ha en hund ifrån de föräldrarna/linjerna, men har dock nyligen insett att det inte fungerar så bra som jag trodde att det gjorde.

Ja, ändra åsikt kan man ju alltid göra och det är ju ett ärligt svar på min fråga. Jag förstår hur du tänker!

Men just gällande meriter är det väldigt många i bph/mh-tråden som varit väldigt tydliga med att man inte bara kan gå på meriter, men nu helt plötsligt kan man tydligen det. Jag blir förvånad då. :p

Jag vet flera schäfer kennlar som tränar sina hundar eller hjälper valpköpare (tidgare ,då jag inte kan uttala mig om hur dom gör idag,och kenneln som jag såg träna mest har upphört tror jag ,stor o började på T)
Ja, jag kan inte tänka mig att det inte förekommer även idag

Hur har de lyckats med det? Eller håller ni/de er borta från brukshundsklubbar vid öppna träningar tex? Mest bara uppriktigt nyfiken, då jag själv nog inte hade lyckats undvika skott under hundens första levnadsår iom att de förekommer så frekvent där jag vistats med mina :)

Vi tränar oftast på Schäferhundklubbar där vi kör mot IPO.
Och privata tränare.

Att aktivt träna för att en hund ska få finare resultat på MH/MT är enligt mig totalt förkastligt. Jag tror definitivt inte att det är vanligt förekommande. De som mest pratar om sånt i diskussioner jag deltar i är uppfödare vars hundar gång på gång har dåliga dagar.
Om jag hade tränat Bentley att springa efter trasor i snöre så att han fått tillräckligt många poäng på del ett när han gjorde MT och därmed blivit godkänd så hade jag inte varit det minsta stolt. Jag hade skämts, för det hade inte varit ett rättvisande resultat.

Ja, ändra åsikt kan man ju alltid göra och det är ju ett ärligt svar på min fråga. Jag förstår hur du tänker!

Men just gällande meriter är det väldigt många i bph/mh-tråden som varit väldigt tydliga med att man inte bara kan gå på meriter, men nu helt plötsligt kan man tydligen det. Jag blir förvånad då. :p

Jag trodde verkligen stenhårt att ett "bra" MH betydde att hunden skulle vara en bra hund. Men har insett utifrån min egen hund att det inte är så i alla fallen.

Sen så är det svårt att se vad ett MH betyder förut så tyckte jag att det var katastrof om hunden hade låga poäng på lek och sociala delar, t.ex. min BC som kanske får för sig att han inte alls har lust att hälsa på eller leka med en främling, betyder det att han är skiträdd, osäker och skygg om han får låga poäng på lek/socialt? Eller är han bara ointresserad för att han tycker att det är onödigt och för att matte är mycket bättre än nån gubbe/tant som han aldrig träffat?

Däremot så är han helt trygg med att bli hanterad/bli lämnad hos veterinären och ligger och sover tyst i sin bur när han varit inlagd även om hundar lever rövare omkring honom.

Men det kan man inte se på ett MH.

Jag trodde verkligen stenhårt att ett "bra" MH betydde att hunden skulle vara en bra hund. Men har insett utifrån min egen hund att det inte är så i alla fallen.

Sen så är det svårt att se vad ett MH betyder förut så tyckte jag att det var katastrof om hunden hade låga poäng på lek och sociala delar, t.ex. min BC som kanske får för sig att han inte alls har lust att hälsa på eller leka med en främling, betyder det att han är skiträdd, osäker och skygg om han får låga poäng på lek/socialt? Eller är han bara ointresserad för att han tycker att det är onödigt och för att matte är mycket bättre än nån gubbe/tant som han aldrig träffat?

Däremot så är han helt trygg med att bli hanterad/bli lämnad hos veterinären och ligger och sover tyst i sin bur när han varit inlagd även om hundar lever rövare omkring honom.

Men det kan man inte se på ett MH.

Visst är det så! Därför tycker jag exempelvis att det ger mer att faktiskt se beskrivning på film, för då är det så betydligt mycket lättare (i alla fall för mig) att avgöra huruvida det är reaktioner jag egentligen är brydd över eller inte. :)

Det beror naturligtvis på vilket syfte du har med dina mh-studier. Är det för att skaffa en valp har naturligtvis släktens beskrivningar stor betydelse. Ju fler släktingar som har de egenskaper du önskar dig hos din valp, ju större sannolikhet att du får den valp du vill ha.

Om man däremot ska bestämma vilken hund som gör det bästa arbetet, så är det faktiskt arbetsmeriterna eller tjänstemeriterna som gäller. Klent arbete kan ju aldrig ursäktas eller bortförklaras med ett bra mentaltest, snarare tvärtom.

Om jag väljer valp vill jag ha bevis på att föräldrarna (och släkten) är vettiga i huvudet, och har skaffat sina arbetsmeriter ganska lätt.

Det beror naturligtvis på vilket syfte du har med dina mh-studier. Är det för att skaffa en valp har naturligtvis släktens beskrivningar stor betydelse. Ju fler släktingar som har de egenskaper du önskar dig hos din valp, ju större sannolikhet att du får den valp du vill ha.

Om man däremot ska bestämma vilken hund som gör det bästa arbetet, så är det faktiskt arbetsmeriterna eller tjänstemeriterna som gäller. Klent arbete kan ju aldrig ursäktas eller bortförklaras med ett bra mentaltest, snarare tvärtom.

Om jag väljer valp vill jag ha bevis på att föräldrarna (och släkten) är vettiga huvudet, och har skaffat sina arbetsmeriter ganska lätt.

Ja i det här fallet var det om att skaffa valp som ska vara mentalt sund. Diskussionen finns att finna några sidor bak i MH/BPH-tråden om man vill veta mer specifikt. :D

Om jag hade tränat Bentley att springa efter trasor i snöre så att han fått tillräckligt många poäng på del ett när han gjorde MT och därmed blivit godkänd så hade jag inte varit det minsta stolt. Jag hade skämts, för det hade inte varit ett rättvisande resultat.
Fast är inte detta lite av problemet - MH/BHP är beskrivningar - dvs inget som det går att bli godkänd på. Idén om att det finns ett bästa/bra resultat som ser likadant ut oavsett hundtyp och avelsmål är en del av det som innebär att det går från att vara ett bra verktyg att utvärdera med, till att vara något som man gör för att man är därtill nödd och tvungen för att marknadsföra enskilda kullar (och där det finns ett än större behov av att "snygga" till resultatet).

Tänker man fel, blir det som med utställningar. Där verktyget (i det fallet rasstandard, när det gäller mentalbeskrivningar spindeln) blir målet och inte ett av verktygen för att nå målet (en för sitt syfte fungerande hund).

En mentalbeskrivning är ett bra verktyg tillsammans med mer erfarna personers kunskaper om linjerna, hur släktingarnas ägare uppfattar sina hundar och meriter (inklusive för många raser sådana från utställning) att hitta en bra fungerande hund redan som valp

Senast ändrad:
Fast är inte detta lite av problemet - MH/BHP är beskrivningar - dvs inget som det går att bli godkänd på. Idén om att det finns ett bästa/bra resultat som ser likadant ut oavsett hundtyp och avelsmål är en del av det som innebär att det går från att vara ett bra verktyg att utvärdera med, till att vara något som man gör för att man är därtill nödd och tvungen för att marknadsföra enskilda kullar.

Tänker man fel, blir det som med utställningar. Där verktyget (i det fallet rasstandard) blir målet och inte ett av verktygen för att nå målet (en för sitt syfte fungerande hund).

Fast för många raser, kanske framför allt bruksraser, finns en idealprofil(samt vad som är godtagbart) för MH framtagen. :) Det finns inget som hindrar att man gör detsamma med BPH.
Sedan ska man aldrig glömma att MH/BPH är en avelsutvärdering där familjebilden är mer relevant än den enskilda hunden.

Jag tycker f ö att det sällan är vi riktiga "MH-nördar" tycker att alla raser ska bete sig likadant för att det ska vara bra. Tvärtom brukar rädslor och avreaktioner tas upp som den stora nyttan med MH. Jag har inte sett någon argumentera för att en whippet ska kampa järnet för att den ska ha gjort bra ifrån sig på MH.

Nu har jag visserligen ingen aning om vilka du syftar på, men jag har inte sett någon som hävdat att man inte ska bry sig om MH/BPH. Bara att det finns raser/användningsområden där det finns andra mätverktyg som passar dem bättre?

Exakt. Jag har en corgi, jag vet inte riktigt varför jag ska gå MH med henne. Hon är ingen brukshund. Hennes egenskaper är inte helt de som är önskvärda för en brukshund. Sen passar mycket, men Corgin har ofta ett flyktbeteende som Inte har med rädsla att göra utan snarare en riskbedömning. Backa- checka av-fullt ös. Inte rädd utan för att bedöma situationen. Det går att skaffa sig en bild även utan MH, det finns kennlar jag skulle köpa från och de jag undviker. Jag har kollat på hundar på utställning, vilka är avslappnade och coola, vilka vill inte vara där? Får man hälsa? Hur svarar uppfödarna på frågor? Hur pratar de om andra uppfödare? Vad har de för erfarenhet? Osv

Exakt. Jag har en corgi, jag vet inte riktigt varför jag ska gå MH med henne. Hon är ingen brukshund. Hennes egenskaper är inte helt de som är önskvärda för en brukshund. Sen passar mycket, men Corgin har ofta ett flyktbeteende som Inte har med rädsla att göra utan snarare en riskbedömning. Backa- checka av-fullt ös. Inte rädd utan för att bedöma situationen. Det går att skaffa sig en bild även utan MH, det finns kennlar jag skulle köpa från och de jag undviker. Jag har kollat på hundar på utställning, vilka är avslappnade och coola, vilka vill inte vara där? Får man hälsa? Hur svarar uppfödarna på frågor? Hur pratar de om andra uppfödare? Vad har de för erfarenhet? Osv

Fast ingen här inne har sagt att alla icke-bruksraser ska börja göra MH. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 252
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar