Oseriös avel, fortsättning.

Men det är ju inte enbart JAKTEN man mäter utan även vad hunden väljer och vill göra sen.
Det är nog knappast någon som tillåter sina hundar att jaga efter saker normalt sett ändå har de inga problem att hantera momentet vid MH och verkligheten till vardags.
Igår när jag gick med 11 lösa hundar på fältet (de var kanske 150 meter före mig) så drog den en hare rakt genom flocken. Tre av de stora kaste en blick och sket inden, valparna vände på huvudet och tittade. Att ha självbehärskning nog att inte spontant dra efter saker som rör sig (och det är nått de spontant ska göra är det ju gå runt och stoppa) är liksom A och O i en vallhund.

Jag fattar inte att det kan vara så självklart för er att brukshundarna behöver andra tester än sällskapshundarna, men vallhundarna ska absolut utvärderas med sällskapstestet. Hur kan det vara så abstrakt att ta till sig att vi tittar efter andra saker på andra sätt?

Alla leker väl med sin hund under första levnadsåret?
Ett MH är ju uppbyggt så att momenten i sig bygger upp en belastning.
Alla klappar sin hund och låter nån annan rasta den i koppel också ändå finns det hundar som inte klarar hanteringen. Skillnaderna är rätt stora.

NEJ!!!! Alla leker verkligen inte med sin hund första året!!! Jag vet -massor- av ettåringar som alfrig lämnat gårdsplanen!

Det är enorm skillnad på att vara aktiv och driftstark under skott mot lydig och passiv som på platsliggning.

Fast bara för att du befinner dig på klubben på kvällar där de kör med skott betyder ju inte det att du nödvändigtvis deltar i platsliggningen.

Ja, det är ju det jag menar. Alltså "tränas" hundarna för det, även om träningen inte är medveten just inför ett MH, om du hänger mer hur jag menar? :)

Om inte en genomsnittlig brukshund utsätts för den typen av moment under det första levnadsåret så tyder det väl snarare på att momenten inte alls är såna som en hund i regel utsätts för i livet och därmed är ganska meningslösa att mäta.
Exakt. För oss som öht aldrig behöver hålla i en leksak tillsammans med vår hund blir "gripande vid lek" ett jäääääääkligt konstigt sätt att bedöma hur belastad den är...

Igår när jag gick med 11 lösa hundar på fältet (de var kanske 150 meter före mig) så drog den en hare rakt genom flocken. Tre av de stora kaste en blick och sket inden, valparna vände på huvudet och tittade. Att ha självbehärskning nog att inte spontant dra efter saker som rör sig (och det är nått de spontant ska göra är det ju gå runt och stoppa) är liksom A och O i en vallhund.

Jag fattar inte att det kan vara så självklart för er att brukshundarna behöver andra tester än sällskapshundarna, men vallhundarna ska absolut utvärderas med sällskapstestet. Hur kan det vara så abstrakt att ta till sig att vi tittar efter andra saker på andra sätt?

Suck. Nu är vi där igen. Ingen har ju sagt att ni ska titta på andra saker än det ni redan gör.

Fast bara för att du befinner dig på klubben på kvällar där de kör med skott betyder ju inte det att du nödvändigtvis deltar i platsliggningen.

Svaret var om de som tränar platsliggning under skott och det användes som jämförelse.

Svaret var om de som tränar platsliggning under skott och det användes som jämförelse.

Nej...? Om jag nu inte missat något så skrev ju @Hedinn "Fast befinner man sig med sin hund på klubben då så utsätts ju och tränas hunden för skott ändå, trots att det inte är ens syfte." Inte nödvändigtvis att det handlade om just platsliggning.

Nej...? Om jag nu inte missat något så skrev ju @Hedinn "Fast befinner man sig med sin hund på klubben då så utsätts ju och tränas hunden för skott ändå, trots att det inte är ens syfte." Inte nödvändigtvis att det handlade om just platsliggning.

Det är en del i en diskussion som gått sen stund. Läs hur den började.

Jag har svårt att tro att du får ge kommando vid jakten. Vad du använder för kommando har ju funktionärerna ingen aning om, du kanske säger "varsågod" istället för apport, men med samma innebörd. Jag fick inte ens sitta ner bredvid min hund för risken att fokus blir på mig, och fick klara instruktioner om att jag skulle vara helt tyst.
Det stämmer att du inte får säga till hunden att göra något. Men du får tala om för hunden att den får göra vad den vill. Tro mig när jag påstår att beskrivaren eller domaren ser skillnaden på om hunden drivs av en inre lust att ta fast bytet, eller kommenderas iväg och enbart motiveras av dressyr! Och om du inte tror mig tycker jag att du ska diskutera frågan med en beskrivare eller MT-domare.

Senast ändrad:
Det låter som seriösa hundägare.
Varför kan de inte vara seriösa? Ska man göra en massa saker med hunden "bara för att"?

Jag vet hundar av brukshundsras som importerats från land där de levt sitt liv som arbetande vallhundar. Aldrig haft kamplekar och därmed totalt ointresserade av att kampa, och när de då gått MH i Sverige har kamplusten varit lika med noll. Ändå har det inte varit brist på kamplust hos avkommorna, som lekts och kampats med sen valptiden.

Hundar har olika syften, det är ju liksom det vi har olika raser till. Och därmed finns det även andra sätt att leva med och uppfostra en hund, än på "brukshundsvis". Det beror ju på vad man ska ha dem till.

Det är en del i en diskussion som gått sen stund. Läs hur den började.

Fast jag har läst den sedan starten och kan inte se att @Hedinn gjort den jämförelsen som du påstår. Hen har pratat om träning på skott och nämnde platsliggning som exempel där man kanske måste träna skott, inte som jämförelse med skottet som sker på ett MH. Så tolkade jag det iaf.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 045
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 247
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023