Oseriös avel, fortsättning.

Funderar på om det kanske vore möjligt att byta rubrik på den här och skapa en ny oseriös avel-tråd? Borde vara enklare för en moderator än att plocka ut alla MH-inlägg och placera någon annanstans för att låta de (5?) inlägg som håller sig till topic ligga kvar. :angel: :D

Helt rätt. Man får inte vara dum i onödan. :rofl:

Har du läst artikeln i senaste Hundsport Special?
Om inte så kan jag skicka mitt ex till dig :)

Nej, jag har tyvärr otroligt dålig koll på hundtidningar får jag erkänna. :o

Men går den att köpa i affär nu utan att vara prenumerant så ska jag nog köpa den med en gång så slipper du greja. Men otroligt snällt av dig :D

Nej, jag har tyvärr otroligt dålig koll på hundtidningar får jag erkänna. :o

Men går den att köpa i affär nu utan att vara prenumerant så ska jag nog köpa den med en gång så slipper du greja. Men otroligt snällt av dig :D

+ @Voff Är ju bara uppfödare som får Hundsport Special! :rage: :p

@machafuko Hundsport är SKKs egen tidning. :)

+ @Voff Är ju bara uppfödare som får Hundsport Special! :rage: :p

Antog att det kunde vara något sådant. ”Special” wää :meh:

Väldigt OT men som sagt... har noll koll på tidningar. Sist jag köpte en djurrelaterad tidning på affär så var det väl typ ”Wendy” eller vad den heter. Med andra ord, det var några år sedan... :angel:

Funderar på om det kanske vore möjligt att byta rubrik på den här och skapa en ny oseriös avel-tråd? Borde vara enklare för en moderator än att plocka ut alla MH-inlägg och placera någon annanstans för att låta de (5?) inlägg som håller sig till topic ligga kvar. :angel: :D
Eller flytta se senaste sidorna till rätt tråd
http://www .bukefalos.com/threads/stora-bph-mh-mt-trad en.1421078/

"Så knyter du den finaste rosetten runt din hunds hals"
"Vilken färg passar din hund bäst i?"
"Läs din hunds horoskop här!"
"Månadens ras: Labradoodle"

”Vilken hundras passar dig bäst?”
Och de fem svarsalternativen som finns är chihuahua, schäfer, border collie, golden retriever och labradoodle.

”Grattis, du fick labradoodle. Du är en hipp person som alltid är ute efter det senaste.” :D

Igår när jag gick med 11 lösa hundar på fältet (de var kanske 150 meter före mig) så drog den en hare rakt genom flocken. Tre av de stora kaste en blick och sket inden, valparna vände på huvudet och tittade. Att ha självbehärskning nog att inte spontant dra efter saker som rör sig (och det är nått de spontant ska göra är det ju gå runt och stoppa) är liksom A och O i en vallhund.

Jag fattar inte att det kan vara så självklart för er att brukshundarna behöver andra tester än sällskapshundarna, men vallhundarna ska absolut utvärderas med sällskapstestet. Hur kan det vara så abstrakt att ta till sig att vi tittar efter andra saker på andra sätt?

Nu är ju BPH inte ett sällskapstest. Utan en beskrivning som är gjord för övriga raser som inte är brukshundar.

Och dina hundar på fältet med vilt. Antar att du syftar på trasan på MH? Vem har sagt att en BC ska jaga den? Tvärtom så kanske en bra egenskap hos BC är att INTE jaga trasan. Återigen, det är en beskrivning av beteenden, inte ett test.

Ja det är det. En av dem är tex världsmästare, europamästare OCH norsk mästare i vallning. Men klart han är oserils för att han inte tänker som brukshundsfolk!

Lek kan förövrigt vara oerhört mycket mer än att hänga i en trasa... Och som relationsbyggare i princip helt onödigt med en vallhund, eftersom du blir nyckeln till den ultimata belöningen: djurarbetet.

Men det pratades väl om lek? Inte nödvändigtvis kamplek? Jag kan nog tycka att det är ganska udda att aldrig leka med sina hundar..

Fast ibland får i alla fall jag känslan av att man anses oseriös om man ens överväger att avla på en chihuahua utan MH. Eller att alla mh läses utifrån hur man önskar en schäfer ska bete sig. ”Bra”’är en schäfer liksom. Fast det är långt från alla som borde ha en driftstark schäfer.

Tvärtom är vi ju flera stycken som flera gånger sagt att MH och BPH är en beskrivning och att det inte är ett test där bra poäng är en bra hund. Olika raser ska vara på olika vis. Det är bara en beskrivning på reaktioner i olika situationer. Och ingen härinne. Verkligen inget har sagt att en bra hund oavsett ras ska vara som en schäfer.. Jag förstår verkligen inte hur det kan misstolkas så. Speciellt när det hela tiden påpekas motsatsen.

För mig är det självklart att träna på skott i positiva situationer och även till viss del värdeladda skottet med att det är något roligt. Vid viltspår över anlagsklassen skjuts det också ett skott för att se hur hunden reagerar på det, vid eftersök är det enormt viktigt att hunden kan avvakta och behålla fokus för att sedan fortsätta spåra om det skulle behövas.
Så skott har vi tränat från tidig ålder med våra hundar, i början på avstånd, hunden och jag har lekt och husse har skjutit ett skott en bra bit ifrån, och så småningom kan hunden sitta vid fötterna samtidigt som man skjuter med hagelbössan.
Skott för mina hundar har betytt jobb och ha roligt.
Fast om det bara är att träna så skulle det ju inte finnas skotträdda hundar? Den skotträdda tiken kom till oss som valp, den omplacerade tiken var 1.5 år, kissade på sig om man ville titta på tänderna och var rädd för papper i händerna då hon fått stryk, troligen av hoprullade tidningar. Den senare gjorde ett klockrent MH och var enda hunden den dagen som vågade undersöka spökena. Samma hund som i början inte gick att ha lös alls kom på inkallningar så grästorvorna flög efter en kurs i grundlydnad på SBK och var klassens clown.

Den första jättefin, trevlig och fungerade bra med andra hundar, ungar, djur och främmande människor men skotträdd, åskrädd och rädd för smällare och fyrverkerier. Hade jag vetat att det hade räckt med att träna på skott på klubben några dar i veckan, något som jag aldrig ens gjort med någon hund, så hade hon inte haft några problem alls?

Fast om det bara är att träna så skulle det ju inte finnas skotträdda hundar? Den skotträdda tiken kom till oss som valp, den omplacerade tiken var 1.5 år, kissade på sig om man ville titta på tänderna och var rädd för papper i händerna då hon fått stryk, troligen av hoprullade tidningar. Den senare gjorde ett klockrent MH och var enda hunden den dagen som vågade undersöka spökena. Samma hund som i början inte gick att ha lös alls kom på inkallningar så grästorvorna flög efter en kurs i grundlydnad på SBK och var klassens clown.

Den första jättefin, trevlig och fungerade bra med andra hundar, ungar, djur och främmande människor men skotträdd, åskrädd och rädd för smällare och fyrverkerier. Hade jag vetat att det hade räckt med att träna på skott på klubben några dar i veckan, något som jag aldrig ens gjort med någon hund, så hade hon inte haft några problem alls?
Skrev jag det? :meh:
Det jag skrev var att man absolut kan skotträna sin hund och få positiva resultat. Sen går det inte att träna bort skotträdsla när den väl finns där, men att ge hunden en positiv inställning till skott innan den vet något annat. Jakthundar är väldigt sällan skotträdda, de har liksom sållat bort sig själva, däremot finns det en del jakthundar som har fått dåliga erfarenheter av skott och därmed blivit rädda.

En hund som har anlag för att utveckla skotträdsla kan till och med bli sämre av skotträning. De första gångerna den hör skott regerar den kanske inte alls, men till slut rinner bägaren över och den börjar visa rädsla. En hund som blivit skotträdd pga dåliga erfarenheter kan ha en ökad benägenhet att utveckla rädslor, även om det naturligtvis inte alltid är så.

Dessutom trodde jag att vi redan diskuterat att drifter kan dölja rädslor och att arbetande hundar alltså kan ha rädslor som inte visas när de är i arbete. Min första hund var ända sedan han var liten väldigt rädd för tåg(eller snarare ljudet av dem). Men han hade inga problem med att gå ett spår precis bredvid rälsen trots att det kom tåg eftersom han fokuserade så på arbetet.

Inom "sällskapshundsaveln" har dock folk en övertro till sina hundars mentalitet. Att kika på utställningar säger mig en del, men ger bara en bit av pusslet som ska bli helheten. Där kan MH eller BPH hjälpa till med ytterligare en pusselbit. Jag har också hört teorin om corgins "flyktbeteende", men det måste ju vara unikt för corgin, eftersom andra fd vallhundsraser gör MH/BPH utan några sådana "bekymmer". ;) Något "originellt flyktbeteende" såg jag inte på Lasses MH, går ej att utläsas av hans pappas MH, inte heller på tikens BPH som jag köpt valp efter. Vilken del menar du skulle påverkas? Tanken på ett test är ju att de ska reagera - checka - avreagera. Precis som du beskriver.

Originellt vet jag inte, men det jag sett hos många är dels att de är fena på att rulla undan och sprätta iväg när det antingen blir brottning eller något snabbt dyker upp. Sen går de raskt tillbaka och kollar läget, men de flesta verkar dra iväg 10-15 meter för att kolla in på avstånd. Inte av rädsla utan snarare självbevarelsedrift. Jag har nog uppfattat det som heeler-beteende snarare än vallhundsbeteende.
De ska flytta sig om de misstänker fara av någon typ eller något kommer farande. Jag kan ha missuppfattat.

Originellt vet jag inte, men det jag sett hos många är dels att de är fena på att rulla undan och sprätta iväg när det antingen blir brottning eller något snabbt dyker upp. Sen går de raskt tillbaka och kollar läget, men de flesta verkar dra iväg 10-15 meter för att kolla in på avstånd. Inte av rädsla utan snarare självbevarelsedrift. Jag har nog uppfattat det som heeler-beteende snarare än vallhundsbeteende.
De ska flytta sig om de misstänker fara av någon typ eller något kommer farande. Jag kan ha missuppfattat.
Fast det spelar ju ingen roll för ett MH eller ett BPH, det är ju ingen som tror att en corgi skulle uppföra sig som en schäfer. Reaktionen noteras och sen tar man nästa moment.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 252
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar