F
Fruentimber
Originellt vet jag inte, men det jag sett hos många är dels att de är fena på att rulla undan och sprätta iväg när det antingen blir brottning eller något snabbt dyker upp. Sen går de raskt tillbaka och kollar läget, men de flesta verkar dra iväg 10-15 meter för att kolla in på avstånd. Inte av rädsla utan snarare självbevarelsedrift. Jag har nog uppfattat det som heeler-beteende snarare än vallhundsbeteende.
De ska flytta sig om de misstänker fara av någon typ eller något kommer farande. Jag kan ha missuppfattat.
Alltså, tappar jag en kastrull i köket så sticker ju inte Lasse iväg 10-15 meter. Vårt hus är ju fan inte 15 meter på långsidan. Jag har inte uppfattat att heelers sticker iväg så långt för en riktad kospark, tvärtom så håller de sig ju fortfarande tight till flocken efter att ha duckat lite och fortsätter arbetet. Lasse fick t ex en 2:a i reaktion på dumpen = "hukar sig och stannar". På skramlet fick han en 3:a, "Gör undanmanöver utan att vända bort blicken". Känns som ganska rimliga reaktioner för en heeler? Dvs han flyttade sig, men håller kvar blicken. Avreagerar och skiter sedan i det. Hans pappa fick 2:r på båda reaktionerna.
@russinbulle har ju också heeler, kan ju vara intressant att veta om hon noterat samma beteende som du, dvs snabb flykt på 10-15 meter innan hunden stannar upp för att undersöka. För min egen del har jag nog inte träffat på en corgi som reagerat på det sättet.