Oseriös avel, fortsättning.

Originellt vet jag inte, men det jag sett hos många är dels att de är fena på att rulla undan och sprätta iväg när det antingen blir brottning eller något snabbt dyker upp. Sen går de raskt tillbaka och kollar läget, men de flesta verkar dra iväg 10-15 meter för att kolla in på avstånd. Inte av rädsla utan snarare självbevarelsedrift. Jag har nog uppfattat det som heeler-beteende snarare än vallhundsbeteende.
De ska flytta sig om de misstänker fara av någon typ eller något kommer farande. Jag kan ha missuppfattat.

Alltså, tappar jag en kastrull i köket så sticker ju inte Lasse iväg 10-15 meter. Vårt hus är ju fan inte 15 meter på långsidan. :D Jag har inte uppfattat att heelers sticker iväg så långt för en riktad kospark, tvärtom så håller de sig ju fortfarande tight till flocken efter att ha duckat lite och fortsätter arbetet. Lasse fick t ex en 2:a i reaktion på dumpen = "hukar sig och stannar". På skramlet fick han en 3:a, "Gör undanmanöver utan att vända bort blicken". Känns som ganska rimliga reaktioner för en heeler? Dvs han flyttade sig, men håller kvar blicken. Avreagerar och skiter sedan i det. Hans pappa fick 2:r på båda reaktionerna.

@russinbulle har ju också heeler, kan ju vara intressant att veta om hon noterat samma beteende som du, dvs snabb flykt på 10-15 meter innan hunden stannar upp för att undersöka. För min egen del har jag nog inte träffat på en corgi som reagerat på det sättet.

Alltså, tappar jag en kastrull i köket så sticker ju inte Lasse iväg 10-15 meter. Vårt hus är ju fan inte 15 meter på långsidan. :D Jag har inte uppfattat att heelers sticker iväg så långt för en riktad kospark, tvärtom så håller de sig ju fortfarande tight till flocken efter att ha duckat lite och fortsätter arbetet. Lasse fick t ex en 2:a i reaktion på dumpen = "hukar sig och stannar". På skramlet fick han en 3:a, "Gör undanmanöver utan att vända bort blicken". Känns som ganska rimliga reaktioner för en heeler? Dvs han flyttade sig, men håller kvar blicken. Avreagerar och skiter sedan i det. Hans pappa fick 2:r på båda reaktionerna.

@russinbulle har ju också heeler, kan ju vara intressant att veta om hon noterat samma beteende som du, dvs snabb flykt på 10-15 meter innan hunden stannar upp för att undersöka. För min egen del har jag nog inte träffat på en corgi som reagerat på det sättet.

Vad skulle den praktiska fördelen med ett sånt beteende vara? Hoppar man 15 meter bort så lär den kossan hinna dra innan man är tillbaka på sin plats igen...

Vissa collieuppfödare försvarar colliens usla MH-spindel med att collien är en "vallhund". De brukar bli rätt tysta när man visar hur raser som faktiskt arbetar aktivt med vallning brukar prestera på MH. Det senaste är faktiskt att dessa människor gått över till att hävda att collien är en "gårdshund". Så nu får man väl börja jämföra colliens MH-spindel med hovawartens... :devil:
Ingen hund, oavsett arbetsområde(inklusive sällskap) har nytta av överdrivna rädslereaktioner. Och absolut ingen har nytta av kvarstående rädslor eller skottberördhet.

Vissa collieuppfödare försvarar colliens usla MH-spindel med att collien är en "vallhund". De brukar bli rätt tysta när man visar hur raser som faktiskt arbetar aktivt med vallning brukar prestera på MH. Det senaste är faktiskt att dessa människor gått över till att hävda att collien är en "gårdshund". Så nu får man väl börja jämföra colliens MH-spindel med hovawartens... :devil:
Ingen hund, oavsett arbetsområde(inklusive sällskap) har nytta av överdrivna rädslereaktioner. Och absolut ingen har nytta av kvarstående rädslor eller skottberördhet.
Självklart. Min Ida fick ju beröm och blev jämförd med en malle av sin beskrivare...

Därifrån till att MH/BPH ska användas som instrument för avel av BC är dock steget jäkligt långt.

Självklart. Min Ida fick ju beröm och blev jämförd med en malle av sin beskrivare...

Därifrån till att MH/BPH ska användas som instrument för avel av BC är dock steget jäkligt långt.

Jo, det handlade mer om att man försvarar avvikande reaktioner hos hundar med att de har en viss bakgrund. :)

Jo, det handlade mer om att man försvarar avvikande reaktioner hos hundar med att de har en viss bakgrund. :)
Ja precis. Så är det ju inom hästraser också, rasklubbarna gillar att komma med skrönor för att försköna drag/exteriör/storlek på hästarna trots att det saknar verklighetsanknytning... Som du säger, konstigt nog finns inte dessa särartsbeteenden hos de fortfarande aktiva raserna! :)

Ja precis. Så är det ju inom hästraser också, rasklubbarna gillar att komma med skrönor för att försköna drag/exteriör/storlek på hästarna trots att det saknar verklighetsanknytning... Som du säger, konstigt nog finns inte dessa särartsbeteenden hos de fortfarande aktiva raserna! :)

Visst är det tragiskt när man kan läsa sånt här, skrivet av rasklubbar(min fetning):

"Pinschern blir i allmänhet inte särskilt skrämd av det första överraskningsmomentet med den uppflygande overallen, utan både den direkta rädslereaktionen, och även den kvarstående rädslan efteråt, är till och med genomsnittligt lägre än medelvärdet hos brukshundraserna. Pinschern låter sig alltså allmänt sett inte påverkas särskilt mycket av en plötsligt uppdykande händelse, utan kan snabbt tolka det den ser som ofarligt.
I momentet med ljudkänsligheten är istället situationen den omvända. Pinschern reagerar kraftigare än brukshundraserna på det plötsliga ljudet, och har även en större kvarstående rädsla för ljudet efteråt.

Mycket av resultaten i båda dessa moment beror säkert till stor del på pinscherns reaktionssnabbhet. I det första momentet hinner den snabbt reagera med att uppfatta och tolka vad den ser, vilket gör att rädslan aldrig hinner komma till uttryck innan hunden tolkat situationen, och i det andra momentet reagerar den snabbt på det plötsliga ljudet, och hinner därför längre i sin flyktreaktion innan ljudet upphört, än många andra raser."

:meh:

Originellt vet jag inte, men det jag sett hos många är dels att de är fena på att rulla undan och sprätta iväg när det antingen blir brottning eller något snabbt dyker upp. Sen går de raskt tillbaka och kollar läget, men de flesta verkar dra iväg 10-15 meter för att kolla in på avstånd. Inte av rädsla utan snarare självbevarelsedrift. Jag har nog uppfattat det som heeler-beteende snarare än vallhundsbeteende.
De ska flytta sig om de misstänker fara av någon typ eller något kommer farande. Jag kan ha missuppfattat.
Hehe, just rulla undan är något främst min äldsta lilla heeler gör. En för stor hund, en hund som kommer rusandes för fort och hon kastar sig ner och rullar iväg utom räckhåll för den som kommer :D Man ska vara rädd om sig ;)

Stämmer ofta rätt bra. Vissa saker kan få dom stanna upp och kolla in noga innan dom går vidare fram för att undersöka....eller helt enkelt skita i att undersöka alls om det är ointressant och bara gå förbi vidare :D - Andra saker kan få dom tvärvända och kuta tillbaka en bit, för att sedan vända och gå fram och kolla läget - med eller utan skall beroende på individ och vad det rör sig om.

Stämmer ofta rätt bra. Vissa saker kan få dom stanna upp och kolla in noga innan dom går vidare fram för att undersöka....eller helt enkelt skita i att undersöka alls om det är ointressant och bara gå förbi vidare :D - Andra saker kan få dom tvärvända och kuta tillbaka en bit, för att sedan vända och gå fram och kolla läget - med eller utan skall beroende på individ och vad det rör sig om.

Men.. Är inte det rädsla då?
Jag tänker ju tvärtom att en vallhund som reagerar så inte alls hade varit praktiskt?

Men.. Är inte det rädsla då?
Jag tänker ju tvärtom att en vallhund som reagerar så inte alls hade varit praktiskt?
Vet inte om det behöver vara rädsla - snarare självbevarelsedrift. Jag ser ju gärna att en liten hund aktar sig om något stort kommer istället för att riskera att bli manglad. Men rädsla ser jag mer en hund som flyr och inte vill gå tillbaka. En hund som tvärvänder några meter och sen vänder direkt och går fram och undersöker ser inte jag som direkt rädd :)

Allting beror ju på vad det handlar om och vad hunden "flyr" från. Kan se tillbaka på min äldsta Minis BPH. Hon flydde inte från någonting, utan endast några mindre undanmanövrar/stopp för att kika vad det var - men där fanns heller inget stort att akta sig för :)

Vad gäller heelerns arbetssätt om man nu ska se till den delen där den ska fösa kor, så görs det på det sätt som kallas för "nip and duck" - nyper och duckar. Vid minsta misstanke om spark så kastar den sig ner/iväg och rullar undan för att inte bli mosad.

Vad gäller heelerns arbetssätt om man nu ska se till den delen där den ska fösa kor, så görs det på det sätt som kallas för "nip and duck" - nyper och duckar. Vid minsta misstanke om spark så kastar den sig ner/iväg och rullar undan för att inte bli mosad.

Men det är ju där "självbevarelsedriften" kommer in. Hunden duckar och återgår till arbetet. Den sticker ju inte 15 meter från flocken? Korna är ju det enda stora som en heeler ska passa sig för.

Klart att jag gärna ser att våra hundar passar sig för saker, oavsett storlek. Men Lasse springer utan problem bredvid vår 14 ton stora grävmaskin. Han sticker inte 15 meter ifrån den när den startas. Han har nog aldrig stuckit 15 meter från något alls, som en form av reaktion. Jag kanske har en väldigt otypisk heeler. :p

Men det är ju där "självbevarelsedriften" kommer in. Hunden duckar och återgår till arbetet. Den sticker ju inte 15 meter från flocken? Korna är ju det enda stora som en heeler ska passa sig för.

Klart att jag gärna ser att våra hundar passar sig för saker, oavsett storlek. Men Lasse springer utan problem bredvid vår 14 ton stora grävmaskin. Han sticker inte 15 meter ifrån den när den startas. Han har nog aldrig stuckit 15 meter från något alls, som en form av reaktion. Jag kanske har en väldigt otypisk heeler. :p
Mina har väl inte stuckit 15 meter från något heller, men visst har det hänt att dom kutat iväg en bit när någonting upplevts som fara. Främst stora hundar i full fart, för det kan göra jäkligt ont att bli påsprungen/nertrampad :)

Mina har väl inte stuckit 15 meter från något heller, men visst har det hänt att dom kutat iväg en bit när någonting upplevts som fara. Främst stora hundar i full fart, för det kan göra jäkligt ont att bli påsprungen/nertrampad :)

Min är ju något större och bufflig som en tank :p, så han väl inte samma behov av att behöva sticka undan som dina. Vi leker iofs sällan med stora hundar. Men det var nog främst andra situationer som jag tänkte på än "främmande/lekande hund"-situationer. :)

Min är ju något större och bufflig som en tank :p, så han väl inte samma behov av att behöva sticka undan som dina. Vi leker iofs sällan med stora hundar. Men det var nog främst andra situationer som jag tänkte på än "främmande/lekande hund"-situationer. :)
Dock så släpper dom ju sällan en ev fara med blicken, så detta att hasta iväg en liten bit blir ofta i blixtens hastighet för att inte missa vad detta "något" gör eller inte gör :p

"Vi måste tyvärr sälja våran Shady. Han föddes den 4/9 och är 12 veckor och är en blandning mellan Husky och Border Collie. Shady finns i Eskilstuna och har fått sin första vaccination. Vill du ha en lekfull hund som älskar sällskap är Shady rätt hund för dig! Shady kostar 6000kr." :cry:

Vet inte om det behöver vara rädsla - snarare självbevarelsedrift. Jag ser ju gärna att en liten hund aktar sig om något stort kommer istället för att riskera att bli manglad. Men rädsla ser jag mer en hund som flyr och inte vill gå tillbaka. En hund som tvärvänder några meter och sen vänder direkt och går fram och undersöker ser inte jag som direkt rädd :)

Allting beror ju på vad det handlar om och vad hunden "flyr" från. Kan se tillbaka på min äldsta Minis BPH. Hon flydde inte från någonting, utan endast några mindre undanmanövrar/stopp för att kika vad det var - men där fanns heller inget stort att akta sig för :)

Ja alltså, att flytta på sig för att något håller på att ramla över dom vill jag att alla mina gör. Men det är ju inte samma sak som att rusa iväg 15 m för att sen vara misstänksam och eventuellt skälla på det som ramlade :p

"Vi måste tyvärr sälja våran Shady. Han föddes den 4/9 och är 12 veckor och är en blandning mellan Husky och Border Collie. Shady finns i Eskilstuna och har fått sin första vaccination. Vill du ha en lekfull hund som älskar sällskap är Shady rätt hund för dig! Shady kostar 6000kr." :cry:

Alltså... det måste vara en så fruktansvärd krock i hans huvud :(

Detta med mentaltest är jag kluven till, för jo det är framtaget för en viss typ av hund.

Jag är för då vi haft hundar med mentala svagheter, tex den vi har nu som är rädd för vissa underlag men viljan är jaga vinner över rädslan i jakten, i vardagen får vi och hunden leva med det.
Så helt klart en fördel om fler testade mentaliteten så vi som inte bara har hundarna i jakt eller hundgård kan välja en hund som funkar i jakt och vardag.

Emot så är provet inte det minsta anpassat efter den typen av jakthundar vi har, kan gissa ganska bra på den vi hade i 14 år skulle bete sig på ett test.

Bli hanterad av någon annan = JA MYS STUND.

Gå iväg med någon annan= ok vad ska vi göra för roligt.

Ägaren kastar en trasa/boll/ annat med någon= hunden går iväg och luktar igen stället eller söker kel hos någon.

Något dyker plötsligt fram= hunden stannar till någon sekund, konstaterar att det inte var farligt och leta efter intressanta lukter eller söka kel av någon.

Något far runt på marken (antar är detta är jaktintresset som testas)= hunden bryr sig inte det mista och går för att söka kel hos någon.

Spöket= jaha någon mäniska kommer, undrar om den personen vill kela eller har godis till mig.

Skott = dra iväg som en avlöning, om inhägnat så hade hon försökt att ta sig ut.

Så vad skulle ett test säga om denna hund mer än att hon älskar kel.
Fanns inga mentala brister hos denna hund, det ända någon skulle kunna önska är att hon aldrig fick behovet av att trycka till hundar som hon tyckte behövde veta sin plats.

Men hur tränar man in allt som testledaren kan avläsa? På vilket sett tränar man? Vilka moment? Vad är det som man lyckas "förbättra"?
Att man presenterar hunden innan för tex skramlet för minska reaktionen fattar jag är möjligt. Men på ny plats kommer det lika plötsligt ändå. Och hundens kroppsspråk kommer signalera obehag. Det är svårt att träna fram att den glatt sticker dit näsan för att kolla. Likaså med dumpe osv.
Den hunden som jag nämnde innan la mer fokus på föraren än hotet därför blev det så jäkla uppenbart att husse försökt göra skramlet lite trevligare med godis eller nått.

Testledaren ringde uppfödaren och dundrade att om det kom en hund till till han bana där man försökt manipulera resultatet så skulle inte en hund till från den uppfödaren släppas in där mer.

Man förstör ju bara för sin egen ras och uppfödare. Varför i hela friden vill man vara delaktig i nått sånt :confused:

Ang skramlet.. jag gissar att det låter lite olika på mh och bph, jag har ju bara gått med på bph, men där gick Wahidah glatt fram och undersökte skramlet och jag är helt övertygad om att det var för att hon hoppades på att det skulle finnas godis i skrammel-saken. Ljudet lät inte allt för olikt torrfoderkulor som hälls upp i metallskål ;) Hade jag tex lärt in att hon skulle titta på mig för att få mat eller vänta på ett varsågod, då hade hon mest troligt gjort det.

Nu var hon aldrig rädd för någon typ av ljud, men jag kan tänka mig att om man har en ljudrädd hund som man lär att det goda kommer från det obehagliga ljudet istället för från ägaren, då kan man säkert lyckas träna in "bra reaktioner" på tex skrammel. (Nej, jag tycker inte att det är rätt, men jag tror inte det behöver vara överdrivet svårt att lära en hund att något obehagligt egentligen är trevligt)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 259
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30