Oseriös avel, fortsättning.

BPHt upplever jag som allmänt lite "snällare" vid flera moment då många andra hundar helt enkelt inte behöver ha samma krav på sig som en brukshund. Vilket jag nog ändå tycker är helt okej :D

Absolut, jag tycker också att det är helt ok. Momenten i BPH fångar upp det viktigaste hos alla raser som behövs för att sålla bort mentala svagheter i alla raser.

Jag svarade på samma tema som Red_Chilli tog upp. Dvs att hennes hund trodde att det var foderskrammel när det kom till skrammlet. Och valpkursen jag tog rekommenderade att man tränade på att konstiga ljud = gotta. Så som sagt, så länge hunden inte är skiträdd så är det nog ingen svårighet att få dom att tycka att skramlet = godis.

Ser man BPH som ett avelsredskap och inte ett sätt att till 100% korrekt beskriva den enskilda hunden så kommer det ändå att fungera. Riktiga rädslor är inte så lätta att träna bort och framför allt blir träningen ofta situationsbunden - ett ljud som man lyckats få en rädd hund att associera med något positivt på hemmaplan kan den fortfarande vara rädd för på BPH.

Jag svarade på samma tema som Red_Chilli tog upp. Dvs att hennes hund trodde att det var foderskrammel när det kom till skrammlet. Och valpkursen jag tog rekommenderade att man tränade på att konstiga ljud = gotta. Så som sagt, så länge hunden inte är skiträdd så är det nog ingen svårighet att få dom att tycka att skramlet = godis.

Ja alltså jag vet ju inte vad hennes hund trodde givetvis. Men skramlet min hunds BPH gick lät absolut inte som en burk med torrfoder som skramlade.

Inte ens om den bestämmer sig för att gå längst ut i kopplet för att undersöka något annat? Håller man fast kopplet då?

Ja. Beskrivaren har koll på hundens reaktioner när den är bakom föraren och säger till om man ska släppa kopplet. Om hunden drar framåt så släpper man förstås inte.

Finns fler modernt än spöket eller.

Varför skulle hunden vända ryggen till och springa vid skrammel och överraskning om den inte är rädd? Eller visa stora kvarstående rädslereaktioner om den bara är ointresserad? Jag har hört folk förklara att deras hund t ex fick 5 på rädsla för att de var livliga och inte rädda men jag har aldrig sett någon film på ett MH där detta visas.

Om hunden drar bakåt då? Utan att vara rädd såklart.

Man släpper inte förrän man får instruktion om att släppa och hunden ska vara kopplad så länge den inte försöker avståndsreglera mer än kopplets längd.

På Bentleys MH tog kopplet slut bakåt ett par gånger. Han tyckte spökena var rätt ointressanta på långt håll, och ville kolla vad TL höll på med. Det var först när de kom nära som han började agera mot dem.

Varför skulle hunden vända ryggen till och springa vid skrammel och överraskning om den inte är rädd? Eller visa stora kvarstående rädslereaktioner om den bara är ointresserad? Jag har hört folk förklara att deras hund t ex fick 5 på rädsla för att de var livliga och inte rädda men jag har aldrig sett någon film på ett MH där detta visas.
Eller lämnar pga ointresserade av föremålet och går iväg för att det var ju en fläck som luktar gott.

Eller lämnar pga ointresserade av föremålet och går iväg för att det var ju en fläck som luktar gott.

Vilket föremål menar du nu? Och så ointresserade att de vänder ryggen till och springer sin väg?
Jag vet inte hur det är på BPH, men på MH så är det åtminstone så vid överraskningen att man inte drar upp overallen om hunden går och nosar och inte har sitt fokus framåt.

Är just det jag misstänker många av dom riktigt mentalt bra hundar oxå skulle bli beskrivna just så, när det egentligen handlar om att det finns mer intressant saker att bry sig om så som intressanta lukter, bada, söka kel eller annat.
Nu måste jag fortsätta att undervisa. Mh är en standardiserad beskrivning av hundens beteende i kontrollerade situationer. Det finns inget bra eller dåligt, det finns bara fem siffror med vilka hundens reaktioner ska beskrivas. Sedan bestämmer i första hand du som ägare vilka reaktioner du skulle önska, alltså vilka siffror du tycker beskriver en bra hund. För brukshundsraserna har rasföreningarna fastställt idealresultat, som faktiskt skiljer sig lite mellan raserna.

Hunden behöver inte leka kamp- eller jaktlekar, många jakthundar tittar på lilla bytet och tänker "Jag jagar bara sånt som andas". Personligen tror jag att brukshundarna också är helt på det klara med att det inte är något levande som springer iväg, men de tycker det verkar roligt att ta fast trasan ändå.

Tvärtemot vad många tror här får hunden bli rädd, utan att den är "dålig". Det viktiga är vad hunden gör med sin rädsla. Den får alltid möjlighet att undersöka det som skrämde den, och visar det sig att den snabbt slappnar av när den inser att det inte var något farligt, så är det en "bra" hund med en mentalitet som tillåter den att leva ett gott hundliv.

De hundar som inte kan eller hinner avreagera mellan momenten, utan blir räddare och räddare för varje moment, kan ägaren behöva skydda i vardagen. Eftersom hunden har svårt att avreagera, adderas rädslorna tills rädslenivån blir ohanterlig. Det händer många skrämmande och oförutsägbara saker för hundar i människovärlden, så det är en djurskyddsfråga att de lätt kan avreagera.

Precis som @Dentaku redan skrivit är rädslor och dåliga avreaktioner inte önskvärda hos någon ras, hur tjusigt rasklubben än försöker beskriva det. Se det utmärkta och sorgliga exemplet från Pinschersektion som hon(?) drog fram.

På BPH är protokollet så specifikt utformat att man kan se om hunden undersökt annat än testretningen och i hur stor utsträckning. Så om hunden är mer intresserad av en doftfläck än nya saker som dyker upp så syns det(själv skulle jag inte tycka att det var något positivt).

Jag tror dock att få ljudrädda hundar kan tränas till att vara helt trygga på både skramlet och skotten.. Då hade dessutom avel på rädda djur varit en struntsak. Om rädslor skulle vara så lätta att träna bort som vissa i tråden verkar påstå.
Vilka i tråden har påstått att rädslor är lätta att träna bort? Det måste jag ha missat totalt. :)

Visst är det tragiskt när man kan läsa sånt här, skrivet av rasklubbar(min fetning):

"Pinschern blir i allmänhet inte särskilt skrämd av det första överraskningsmomentet med den uppflygande overallen, utan både den direkta rädslereaktionen, och även den kvarstående rädslan efteråt, är till och med genomsnittligt lägre än medelvärdet hos brukshundraserna. Pinschern låter sig alltså allmänt sett inte påverkas särskilt mycket av en plötsligt uppdykande händelse, utan kan snabbt tolka det den ser som ofarligt.
I momentet med ljudkänsligheten är istället situationen den omvända. Pinschern reagerar kraftigare än brukshundraserna på det plötsliga ljudet, och har även en större kvarstående rädsla för ljudet efteråt.

Mycket av resultaten i båda dessa moment beror säkert till stor del på pinscherns reaktionssnabbhet. I det första momentet hinner den snabbt reagera med att uppfatta och tolka vad den ser, vilket gör att rädslan aldrig hinner komma till uttryck innan hunden tolkat situationen, och i det andra momentet reagerar den snabbt på det plötsliga ljudet, och hinner därför längre i sin flyktreaktion innan ljudet upphört, än många andra raser."

:meh:
I vissa fall är rasklubben rasens värsta fiende i sin missriktade förklaringsiver. Jag har faktiskt gått ett mh med en pinscher. Hon fick 3, 5, 1, 1 på skramlet. Kollade precis vad hennes mh:ade avkommor fick, det var också stor nyfikenhet och bra avreaktioner, så det är ju inte så att det inte har existerat pinschrar med hyfsad mentalitet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 482
Senast: ildiko
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hello everyone, this is not a fully related topic, but I hope you can help me. I'm a student of "Equine Sports and Business" from the...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Ponsa
·
Hundavel & Ras Jag har ingen vidare erfarenhet av katt i hemmet med husky mer än kort period med min katt Nisse, vilket inte fungerade. Jag hade...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
3 261
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar