Ang skramlet.. jag gissar att det låter lite olika på mh och bph, jag har ju bara gått med på bph, men där gick Wahidah glatt fram och undersökte skramlet och jag är helt övertygad om att det var för att hon hoppades på att det skulle finnas godis i skrammel-saken. Ljudet lät inte allt för olikt torrfoderkulor som hälls upp i metallskål Hade jag tex lärt in att hon skulle titta på mig för att få mat eller vänta på ett varsågod, då hade hon mest troligt gjort det.
Nu var hon aldrig rädd för någon typ av ljud, men jag kan tänka mig att om man har en ljudrädd hund som man lär att det goda kommer från det obehagliga ljudet istället för från ägaren, då kan man säkert lyckas träna in "bra reaktioner" på tex skrammel. (Nej, jag tycker inte att det är rätt, men jag tror inte det behöver vara överdrivet svårt att lära en hund att något obehagligt egentligen är trevligt)
Så länge hunden inte är skiträdd så tror jag säkert att det bara skulle ta någon gång innan de inser att det kommer gotta ifrån det läskiga. Körde en valpkurs online med Floki där en av lekarna var att spruta spraygrädde för att dom skulle vänja sig vid att konstiga ljud kunde betyda att det kom gotta. Så nu kommer hela flocken farandes till köket om man håller på med sådant.