Fritidsaktiviteter för en 5-åring?

cherie

Trådstartare
Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i vardagen, men också för mer stimulans generellt.

Jag funderar dock på vad som kan passa henne. Det känns inte helt lätt (hon är högaktiv men också lite "lat" när det blir kroppsligt jobbigt om hon inte själv tycker aktiviteten är väldigt kul). Hon har väldigt svårt att hålla i nåt som hon inte finner geniunt lustfyllt.

Vi har provat dans, men det var ingen hit (sannolikt för likt familjejympan vi gått på i flera år och som hon tröttnat på).

Kan ni inte berätta vad era barn gör och tycker om? Eller bara allmänna tips på aktiviteter! Vill ha inspiration på roliga fritidsktiviteter för yngre barn, utöver de vanliga som fotboll, dans eller gymnastik.

Min treåring går på dans och tränar parkour med sina bröder. Hennes variant är dock mer gymnastik med att klättra och hoppa eftersom jag tror att miniåldern är 7 år i vanliga fall.

Vår dotter rider ibland på ridlekis och simmar på minisim! Hon fyllde tre i september. Jag tänkte låta henne prova dans till hösten.

Vi börjar nog känna att vår dotter är redo för att prova någon mer uppstyrd fritidsaktivitet. Både för att få in mer rörelseglädje i vardagen, men också för mer stimulans generellt.

Jag funderar dock på vad som kan passa henne. Det känns inte helt lätt (hon är högaktiv men också lite "lat" när det blir kroppsligt jobbigt om hon inte själv tycker aktiviteten är väldigt kul). Hon har väldigt svårt att hålla i nåt som hon inte finner geniunt lustfyllt.

Vi har provat dans, men det var ingen hit (sannolikt för likt familjejympan vi gått på i flera år och som hon tröttnat på).

Kan ni inte berätta vad era barn gör och tycker om? Eller bara allmänna tips på aktiviteter! Vill ha inspiration på roliga fritidsktiviteter för yngre barn, utöver de vanliga som fotboll, dans eller gymnastik.
Simning, ridning, fri lek i gympasal med andra barn är det vi har provat på.

Vår 5-åring har helt fastnat för hockey och tränar 2 ggr/v samt innebandy 1g/v.

Innan det har han gått på gymnastik, boxning, leksim, fotboll och travskola.

Jag upplever att det är lättare att få iväg honom på aktiviteter om han har kompisar som också går på det. Kanske hon har någon kompis på förskolan som går på någon aktivitet som ni kan testa?

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 896
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar