Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är lite det jag menar, hur många sekunders googling tar det att hitta rasklubbens hemsida, och är inte det bland det första man gör som ny valpköpare? Vart gör man "noggranna efterforskningar" om inte på SKK och rasklubben?

Önska jag hade svar på de men nått har ju övertygat människan om att valpen var värld att åka 100 mil för.
Säljarna kanske bara är väldigt vältalig :angel:

Det är lite det jag menar, hur många sekunders googling tar det att hitta rasklubbens hemsida, och är inte det bland det första man gör som ny valpköpare? Vart gör man "noggranna efterforskningar" om inte på SKK och rasklubben?
I dag finns ju så otoligt mycket info att hitta på nätet och rasforum att deltaga på.

I det här fallet med schäfervalpen kan jag inte låta bli att undra varför valpen var en drömkombo?
Drömhundar och bra kombos förekommer i huvudsak hos seriösa, etablerade uppfödare.

Hade en bekant, ny i rasen, som ett tag var inne på att importera en hund från samma uppfödare som vi köpte lilla S. Hen hade hittat en drömkombo. När jag frågade vad som var så lockande med kullen blev svaret: tidpunkten för leverans och de var grå.
Hen hade noll koll på vad det var för hundar.
Som tur var blev det inget köp för detta var en drömkombo, för skickliga tävlingsförare och tjänsteutövare.:cool:

"Fransk bulldog hane på 5 år söker Fodervärd.
Du ska bo inom rimligt avstånd från Skåne och va hundvana sedan innan.

Bosse är 5 år gammal och en väldigt snäll kille. Han är uppväxt på landet och van vid att ströva omkring fritt på en hästgård och vill helst inte bli lämnad själv. Därför är det lämpligast om Du som Fodervärd bor på landet och är mycket hemma.
Givetvis är alla intresserade att höra av sig oavsett hur man bor.

Att vara Fodervärd innebär att du får hunden "gratis" mot att jag behåller avelsrätten."

... Går inte avtalet om bibehållen avelsrätt ut när hunden fyllt 5år? :confused:

Bosse är 5 år gammal och en väldigt snäll kille. Han är uppväxt på landet och van vid att ströva omkring fritt på en hästgård och vill helst inte bli lämnad själv. Därför är det lämpligast om Du som Fodervärd bor på landet och är mycket hemma.

Att vara Fodervärd innebär att du får hunden "gratis" mot att jag behåller avelsrätten."

... Går inte avtalet om bibehållen avelsrätt ut när hunden fyllt 5år? :confused:
Tror det är 7 år på hanhundar?
Men fortfarande inget man vanligtvis gör om hunden ska omplaceras när den är 5 år... Och sen ska man ju inte avla på hundar med separationsångest :cautious:

7 år för hanhundar.

Inte oseriös avel egentligen, men blev lite bestört när en väldigt känd profil med många yngre följare sitter och stolt säger att hunden inte kommer från en kennel ( dock renrasig), för de stödjer inte kennelverksamhet då detta är "massproduktion" av hundar. Blir så bestört att någon som har stort inflytande på folk sitter och säger så, när de uppenbart inte har någon kunskap om ämnet. Seriös kennelverksamhet är ju så långt ifrån "massproduktion" som man kan komma.

Inte oseriös avel egentligen, men blev lite bestört när en väldigt känd profil med många yngre följare sitter och stolt säger att hunden inte kommer från en kennel ( dock renrasig), för de stödjer inte kennelverksamhet då detta är "massproduktion" av hundar. Blir så bestört att någon som har stort inflytande på folk sitter och säger så, när de uppenbart inte har någon kunskap om ämnet. Seriös kennelverksamhet är ju så långt ifrån "massproduktion" som man kan komma.

Är det inte normalt hundar UTAN stamtavla som brukar komma ifrån massproduktion? :confused:

Att tiken inte får vara äldre än 7 år vid första parning är det rekomendation eller lag?
Och är det fram till den dag de fyller 7 eller får de paras de 7e året?

Att tiken inte får vara äldre än 7 år vid första parning är det rekomendation eller lag?
Och är det fram till den dag de fyller 7 eller får de paras de 7e året?
Hon ska ha valpat innan sin 7-årsdag. Krav från SKK. Om det innefattar hundar utanför SKK står nog på jordbruksverkets hemsida.

• Gilla
Reactions: Is
Hittade den här avhandlingen skriven av någon som verkligen har god insikt i sin ras (mina fetningar, hoppade över vissa partier eftersom texten är så väldigt lång):

"Det är med stor sorg vi lägger ut denna annons på vårt underbara Chihuahua Par.

Vår hane är 1,5 år gammal, chippad, vaccinerad, udda och speciella merlefärger, frisk glad och kärleksfull och full med glädje. Får otroligt mycket blickar och komplimanger från förbipasserande.

Vår hona är nu 1 år precis, underbar slickepott även hon frisk, vaccinerad, glad och full med glädje.

Båda är långhåriga med otroligt vackra föräldrar, vackra teckningar och fluffiga svansar.

De båda är praktiskt taget o-separerade från varandra, de äter, leker, sover och rastas tillsammans dvs. de är ett par och tanken var att man skulle kunna få underbara små kullar från dessa 2 vackra exemplar så båda är o-kastrerade och givetvis även regelmässigt avmaskade med jämna mellanrum och renrasiga. Upplärda till den delen vart de går bra i sele koppel, kommer när man ropar på dom och tjejen kan till och med rastas utan koppel.

(...)

Båda hundarna är givetvis försäkrade men som ovan nämnde fullt friska så inga problem med höfter eller underbett och annat man har läst och hört att denna ras kan ha.

(...)

Priset för båda våra sötisar sätter vi på 14 000 Kr vilket som är betydligt längre an vad de införskaffades för.

Vi ser gärna att ni som hör av er är redo på att ta de båda som ett par och vet vad innebörden av att ha hund är.

Bättre ras än denna kommer bli svårt att hitta då den är otroligt mycket hund för deras storlek =)

Känner ni att detta är precis det ni letar efter (ser gärna kanske att de hamnar hos en barnfamilj eller hos någon som har mycket tid att umgås med hundarna, ej nödvändigtvis långa promenader då de nöjer sig med några korta rundor runt kvarteret, men ger och vill gärna ha mycket kärlek) så är ni välkomna att höra av er. Ring helst, svarar fram tills kl 23:00.

Personer med konstiga förslag på avbetalningar, ta hundarna på provtid för att se om de går ihop med någon befintlig hund, ordnad ekonomi eller med önskemål om att få dessa billigare dvs. prutare, eller om ni vill sära på de undanbes vänligen höra av sig till oss, det är svårt nog för vår del att lägga in denna annons, och en betryggande känsla av att de kommer få det bra i sin nya familj skulle inte vara helt fel just nu.

Familjen xxxx"

Två glada och vackra hundar fulla med glädje till priset av en, alltså!
Jag kunde inte heller motstå att påpeka det där i sista stycket :D och att höfter var ett problem hos chihuahua visste jag inte, men det var ju tur att de nu hade läst/hört det (speciellt med tanke på sin tilltänkta "uppfödning" :banghead:)!

Men, allvarligt talat... det här kan ju gå riktigt illa om någon nu ser detta som ett ypperligt tillfälle att ta några kullar med valpar som får "udda och speciella" merlefärger som de kan sälja dyrt till ovetande.

Och så f-n heller att de skulle nöja sig med några varv runt kvarteret! Små eller inte, chihuahor är också hundar, dvs djur, som både vill och behöver röra på sig och aktiveras. Sånt där snack gör mig :mad::rage::banghead:

Jag skulle nästan kunna skriva en egen avhandling bara om den här annonsen. Men mest tänker jag på hundarna och hur det ska gå för dem egentligen :(

:rofl:

Ursäkta men Åttatusen för en sjuk hund med svajig mentalitet!!!!!

Och vad ska man med den där fina stamtavlan till? Det går ju varken att avla och troligtvis inte tävla hunden ändå med tanke på allergier och stress. Den kunde lika gärna vara en blandras utan stam.
Men nu är hon prissänkt till 4', hemmet är ju numera viktigare än priset så skynda-fynda :crazy:

Jag har så sjukt svårt för det där "hemmet viktigare än priset" för prisdumpade hundar med allehanda konstigheter hamnar oftast hemma hos någon som inte har kunskapen för att ha en sådan hund.

Säger inte att de som har lite pengar att köpa hund för är sämre hundägare, för det är de absolut inte men urvalet de har att välja på, om de inte har bra kontakter är oftast bara skräp :down:

Finsk lapphund hur är deras hd statistik? Jag såg en parning där mamma har a och pappa har b. Men deras kullsyskon :( de flesta har c så fanns det även d.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 674
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 881
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar