Jag har ju redan tagit fler kullar på tiken
Heeleraveln är svår, för man kan få så splittrat i både utseende och temperament. Första kullen blev 6 valpar. 4 "normalstora" och två väldigt små och späda. 4 av dessa 6 var helt vanliga galna heeler, en extra stentuff och en osäker och ängslig redan i valplådan. Den ängsliga var då Cookie och hon fick stanna kvar - hon gick rätt fult då hon var tung och fet och splittade med bakbenen (gick ner i spagat). Jag ville vara säker på att hon var okej innan hon flyttade. Men vid 4 månaders ålder vägrade hon låta någon annan än mig ta i henne. Hon är världens goaste och mest kärleksfulla hund mot den hon tar som sin, men är en mycket osäker och ängslig hund, som dessutom nu som större har mycket vakt och skärpa - en svår kombo. Hon är dessutom mycket rörelsekänslig och kan kuta fram och nypa om någon kommer in i rummet för fort, vevar med en arm osv - så barn går fetbort när det gäller henne. Jag bor i europas barntätaste område, så bara att gå ut genom grinden blev ett stressmoment för henne. Cookie är dessutom en känslohund som suger åt sig andra hundars känslor och beteenden och hennes mamma är en mycket verbal hund, vilket gjorde Cookie än mer på sin vakt åt allt (oavsett anledning till skällande - Polly skäller ju mycket vid lek, glädje när någon kommer, lika väl som mot vissa fula hundar osv). Cookie flyttade då till en vän där dom jobbat mycket med människobiten, då dom är fler i familjen är mig som lever ensam
4 av dom andra syskonen är mycket väl fungerande hundar och lever aktiva liv i stall, påbörjat träning på agilitybanor osv Den stentuffa hamnade tyvärr i fel familj, men jag har inte fått hjälpa och där har det blivit problem (han kommer sen i programmet Mitt liv som hund.....jag bävar). Rätt rörigt med den kullen alltså. Jag valde att ta en kull till detta år, men en helt annan hane med andra linjer och där blev hela kullen galet jämn och alla är än så länge öppna och sociala och i valplådeåldern, så syntes inga spår av vare sig ängslighet eller stentuffa sidor utan alla var "alldeles-lagom-i-temperament" av det jag sett än så länge. Skalman är kvar här och dom andra syskonen har jag kontakt med och följer
Så, det blev en lång historia detta - men det behövdes för att förklara
Intressant!