Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ju redan tagit fler kullar på tiken ;)
Heeleraveln är svår, för man kan få så splittrat i både utseende och temperament. Första kullen blev 6 valpar. 4 "normalstora" och två väldigt små och späda. 4 av dessa 6 var helt vanliga galna heeler, en extra stentuff och en osäker och ängslig redan i valplådan. Den ängsliga var då Cookie och hon fick stanna kvar - hon gick rätt fult då hon var tung och fet och splittade med bakbenen (gick ner i spagat). Jag ville vara säker på att hon var okej innan hon flyttade. Men vid 4 månaders ålder vägrade hon låta någon annan än mig ta i henne. Hon är världens goaste och mest kärleksfulla hund mot den hon tar som sin, men är en mycket osäker och ängslig hund, som dessutom nu som större har mycket vakt och skärpa - en svår kombo. Hon är dessutom mycket rörelsekänslig och kan kuta fram och nypa om någon kommer in i rummet för fort, vevar med en arm osv - så barn går fetbort när det gäller henne. Jag bor i europas barntätaste område, så bara att gå ut genom grinden blev ett stressmoment för henne. Cookie är dessutom en känslohund som suger åt sig andra hundars känslor och beteenden och hennes mamma är en mycket verbal hund, vilket gjorde Cookie än mer på sin vakt åt allt (oavsett anledning till skällande - Polly skäller ju mycket vid lek, glädje när någon kommer, lika väl som mot vissa fula hundar osv). Cookie flyttade då till en vän där dom jobbat mycket med människobiten, då dom är fler i familjen är mig som lever ensam :)

4 av dom andra syskonen är mycket väl fungerande hundar och lever aktiva liv i stall, påbörjat träning på agilitybanor osv :) Den stentuffa hamnade tyvärr i fel familj, men jag har inte fått hjälpa och där har det blivit problem (han kommer sen i programmet Mitt liv som hund.....jag bävar). Rätt rörigt med den kullen alltså. Jag valde att ta en kull till detta år, men en helt annan hane med andra linjer och där blev hela kullen galet jämn och alla är än så länge öppna och sociala och i valplådeåldern, så syntes inga spår av vare sig ängslighet eller stentuffa sidor utan alla var "alldeles-lagom-i-temperament" av det jag sett än så länge. Skalman är kvar här och dom andra syskonen har jag kontakt med och följer :)

Så, det blev en lång historia detta - men det behövdes för att förklara :D

Intressant! :)

Nån fler än jag som blir sugen på en söt och fin valp, säkerligen helt perfekt som gårdshund för det facila priset av 8900 Kr; Leonberger + Estrela Mountain Dog + Grand Danois

:wtf:

Eller varför inte en fluffig och allergivänlig trollunge O_o

Vi är ett gäng kramgoa, glada och charmiga små valpar, som gärna vill flytta till nya familjer, där vi får god omvårdnad och mycket kärlek.

Vi lovar då att ge er otroligt mycket kärlek tillbaka, många goda skratt, massvis med pussar och tillgivenhet.

Våran mamma är bichon och pappa en chihuhua.
De är också väldigt snälla, trevliga och ser bra ut.

De träffades för några månader sedan och blev kära.
Men efter att vi blev till, så stack pappa, mamma fick då ta hand om och uppfostra oss själv.

Nu har vi blivit 12 veckor och mamma har tröttnat på oss, hon tycker att vi är jobbiga, när vi leker fånga mammas svans och biter oss fast i den och hänger i hennes öron.
Hon har ingen humor, så hon fattar inte att det är jätte skojigt.

Vi är pigga och friska, det har vi intyg på, från veterinären,
det är en gubbe som klämmer och känner på en överallt,
lyssnar på hjärta och lungor.
Han till och med stack oss, först med en spruta vaccin och sedan med en jätte stor spruta med ett microchip i. Det gjorde skitont!

Syskonskaran består av Fluff och popcorn som är vita och fluffiga, Charlie som är grå fluffig, samt fröken Nilsson, hon är ensam tik, och har fått lite strävare ljusbrun päls.

Om intresse finns för någon av oss, skicka då ett mail till husse och tala om vilken filur du är och vilket hem du erbjuder..

Erkänner villigt att det finns sämre sällskapskombinationer, men alltså som annonsen är utformad. Nej, nej, nej Nej :eek:

Eller varför inte en fluffig och allergivänlig trollunge O_o

Vi är ett gäng kramgoa, glada och charmiga små valpar, som gärna vill flytta till nya familjer, där vi får god omvårdnad och mycket kärlek.

Vi lovar då att ge er otroligt mycket kärlek tillbaka, många goda skratt, massvis med pussar och tillgivenhet.

Våran mamma är bichon och pappa en chihuhua.
De är också väldigt snälla, trevliga och ser bra ut.

De träffades för några månader sedan och blev kära.
Men efter att vi blev till, så stack pappa, mamma fick då ta hand om och uppfostra oss själv.

Nu har vi blivit 12 veckor och mamma har tröttnat på oss, hon tycker att vi är jobbiga, när vi leker fånga mammas svans och biter oss fast i den och hänger i hennes öron.
Hon har ingen humor, så hon fattar inte att det är jätte skojigt.

Vi är pigga och friska, det har vi intyg på, från veterinären,
det är en gubbe som klämmer och känner på en överallt,
lyssnar på hjärta och lungor.
Han till och med stack oss, först med en spruta vaccin och sedan med en jätte stor spruta med ett microchip i. Det gjorde skitont!

Syskonskaran består av Fluff och popcorn som är vita och fluffiga, Charlie som är grå fluffig, samt fröken Nilsson, hon är ensam tik, och har fått lite strävare ljusbrun päls.

Om intresse finns för någon av oss, skicka då ett mail till husse och tala om vilken filur du är och vilket hem du erbjuder..

Erkänner villigt att det finns sämre sällskapskombinationer, men alltså som annonsen är utformad. Nej, nej, nej Nej :eek:
Varför har människan behållt dom till de är 12 v:confused:

Bland alla megAdumma annonser på en blandrasgrupp på FB så säljer en kvinna schäfer rottis och bovirion valpar, när folk frågar vad det sistnämnda är är det en belgisk vallhundsras som är stor och jättesnäll.
VAlparna säljs ju såklart som familjehundar.

Bland alla megAdumma annonser på en blandrasgrupp på FB så säljer en kvinna schäfer rottis och bovirion valpar, när folk frågar vad det sistnämnda är är det en belgisk vallhundsras som är stor och jättesnäll.
VAlparna säljs ju såklart som familjehundar.
:rofl::banghead:

"Vetrinärbes, chippade, vacc, avmaskade.
Födda 160807,160810,160821
Mamma pappa och syskon finns i hemmet.
En fawn hane korthårig 6000:-
En blackbrindle hane korthårig 6500:-
En långhårig brinle hane 6500:-
Två viltfärgade tikar 7000:-
Vid intresse ring eller smsa
Ej mail eller avbetalning."

:confused:
Säljarens angivna namn bor inte i kommunen som de är annonserade i. Den enda med det namnet som finns i samma län bor väldigt mycket längre bort. Jag köper att man kan vilja annonsera i en storstad om man bor på landet. Men både bostadsort (enligt ratsit) och annonsplats är inga storstäder.

Säljarens angivna namn bor inte i kommunen som de är annonserade i. Den enda med det namnet som finns i samma län bor väldigt mycket längre bort. Jag köper att man kan vilja annonsera i en storstad om man bor på landet. Men både bostadsort (enligt ratsit) och annonsplats är inga storstäder.
Och jag fattar inget :confused:

Tycker mest det är märkligt att man har tre kullar så tätt!!
Och dessutom oreggat. Skriker valpfabrik om det.

Alltså jag blir så frustrerad! Nu är det andra unga kvinnan på kort tid som kommer på klubben med "schäfer" valp och som har stora framtidplaner. De vill prova på alla typer av tävlingsgrenar och vara aktiv på brukshundklubben.

Men så börjar man fråga lite och inser att dessa tjejer blivit grundlurad.

Den ena hade köpt en östeuropeiska schäfer då uppfödaren sagt att de är så mycket friskare än vanlig schäfer, att de är registerade men inte i skk (utan att förklara vad det innebär i praktiken) och att de snart är godkända även i Sverige (fått köparen att tro att *snart* är inom det närmsta året).

Den andra kvinnan hade gjort lite efterforkningar (trodde själv att hon gjort ett bra grundarbete) och kört 50 mil för att hämta sin drömschäfer. Uppfödarna är utländska och påstår att de importerar föräldradjuren när de fyttat hit, de lovar att köparen ska få stamtavla/ själv kunna registrera valpen vid senare tillfälle. 10 000 kr betalade hon. Även här lockar man med att dessa ska vara friskare än de som finns på svenska marknaden.

Va fan gör man?

Alltså jag blir så frustrerad! Nu är det andra unga kvinnan på kort tid som kommer på klubben med "schäfer" valp och som har stora framtidplaner. De vill prova på alla typer av tävlingsgrenar och vara aktiv på brukshundklubben.

Den ena hade köpt en östeuropeiska schäfer då uppfödaren sagt att de är så mycket friskare än vanlig schäfer, att de är registerade men inte i skk (utan att förklara vad det innebär i praktiken) och att de snart är godkända även i Sverige (fått köparen att tro att *snart* är inom det närmsta året).

Den andra kvinnan hade gjort lite efterforkningar (trodde själv att hon gjort ett bra grundarbete) och kört 50 mil för att hämta sin drömschäfer. Uppfödarna är utländska och påstår att de importerar föräldradjuren när de fyttat hit, de lovar att köparen ska få stamtavla/ själv kunna registrera valpen vid senare tillfälle. 10 000 kr betalade hon. Även här lockar man med att dessa ska vara friskare än de som finns på svenska marknaden.

Va fan gör man?
Har hon gett 10 000:- för en oreggad import?!!

Va fan gör man?
Fast så mycket efterforskningar har de ju inte gjort om de inte har förstått det basala i att valpar inte går att efterregistrera i SKK....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 674
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar