Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad :rage: vad säger rasklubben o valpförmedlingen o ff a avelsrådet? Är det collie?

Ja, det är collie. Tja, vad ska de säga? De informerar och informerar och informerar om vikten av att ta hänsyn till mentalitet och MH/MI men mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves. Den här typen av kullar kommer i princip aldrig upp på klubbens valpförmedlingssida, där visas ju kullens skattade MI... I stället annonseras de ut på SKK Köpa Hund, där är det ju upp till valpköparen själv att försöka lista ut vad som står på Hunddata, om de ens orkar kolla där. :meh:

På facebook letar en kvinna ett nytt hem till en tydligen väldigt kvalsterallergisk blandras... Vad för blandras undrar ni då. Jo, en blandras av Papillon, Irländsk Varghund, Malinois och så eventuellt Amstaff och Bullterrier också.
:yuck::wtf:

Fy fan, nu planeras ytterligare en kull på en tik med följande meriter(utöver utställning, förstås):
Hon kommer från en kull med 9 valpar.

Tre syskon med allergi, varav två avlivade på grund av denna.
Fyra i kullen har små navelbråck - hon är en av dem
Sex har gått MH. Två bröt, två fick 4 på skott, två fick 5.
Tiken hört till de sistnämnda. I övrigt har hon 1: or på alla lekmoment, 1 eller 2 på nyfikenhet, 4 eller 5 på rädslebitarna och 3 respektive 4 på kvarstående rädsla.

Hon har redan haft en kull, flera av valparna är utställda men bara en har mentalbeskrivits med marginellt bättre resultat än sin mamma förutom 5:an på skottet. Det är en tik som för övrigt fick en kull tidigare i år.

:rage: :cry:
:cry: Fy fan :cry:

Varför inte avliva om hunden nu är överaktiv, stressad och kroniskt sjuk kan jag tycka..
Hon visat mycket stress och dyl, och jag har inte orken tyvärr att ge henne den tid hon kräver riktigt.
Hon visar också tecken på att hon inte trivs med min sambos barn, vilket inte heller går eftersom vårt hem även är barnens hem.

Jag brukar säga "kan hundar ha adhd, så har hon det" (skämt åsido)

Hon har en liten sjukdomshistoria som också ska tas med, du ska ha råd att ha hund!, hon har vissa tillstånd som är livslånga (INTE livshotande) och är någon som behöver tas om hand, du ska alltså ha möjlighet både ekonomiskt och med tid att ge henne den vård som krävs!
Mer om det berättas vid intresse.

Det jag söker är en hundvan person, som har tid och ork att ge henne den uppmärksamhet och aktivering hon behöver, och kunna ge henne ett livslångt kärleksfullt hem! Hon ska ENDAST flytta EN gång!

Tanken är att när jag hittat någon jag känner förtroende för så testar vi att hon får provbo hos dig en tid, och sen utvärderar hur allt går, jag ska även ha möjlighet att få komma och hälsa på för att se hur hon är i din hemmiljö, är hon fortfarande samma stressade hund så flyttar hon tillbaka till mig och jag letar nytt hem!

Hon flyttar enbart permanent när jag sett att allt fungerar.

XXX finns i xxx och jag önskar att hennes provboende inte är allt för långt därifrån.

XXX är försäkrad, vaccinerad och har en fin Stamtavla.

Priset för henne är 8000kr

Jag sätter priset på min hund och det är INTE förhandlingsbart!
Jag anser att man INTE prutar på en hund, hon är mitt "barn" och för mig ovärdelig!, så om någon visar tecken på prutning eller liknande så anser Jag inte att personen är kapabel att ta hand om henne om denne inte ens har råd att betala för hundköpet.

Hör av er om ni har frågor eller vill veta mer om mitt lilla charmtroll.

Seriöst alltså, men vilken kunnig och seriös människa betalar den summan för en hund med de problemen?

Varför inte avliva om hunden nu är överaktiv, stressad och kroniskt sjuk kan jag tycka..
Hon visat mycket stress och dyl, och jag har inte orken tyvärr att ge henne den tid hon kräver riktigt.
Hon visar också tecken på att hon inte trivs med min sambos barn, vilket inte heller går eftersom vårt hem även är barnens hem.

Jag brukar säga "kan hundar ha adhd, så har hon det" (skämt åsido)

Hon har en liten sjukdomshistoria som också ska tas med, du ska ha råd att ha hund!, hon har vissa tillstånd som är livslånga (INTE livshotande) och är någon som behöver tas om hand, du ska alltså ha möjlighet både ekonomiskt och med tid att ge henne den vård som krävs!
Mer om det berättas vid intresse.

Det jag söker är en hundvan person, som har tid och ork att ge henne den uppmärksamhet och aktivering hon behöver, och kunna ge henne ett livslångt kärleksfullt hem! Hon ska ENDAST flytta EN gång!

Tanken är att när jag hittat någon jag känner förtroende för så testar vi att hon får provbo hos dig en tid, och sen utvärderar hur allt går, jag ska även ha möjlighet att få komma och hälsa på för att se hur hon är i din hemmiljö, är hon fortfarande samma stressade hund så flyttar hon tillbaka till mig och jag letar nytt hem!

Hon flyttar enbart permanent när jag sett att allt fungerar.

XXX finns i xxx och jag önskar att hennes provboende inte är allt för långt därifrån.

XXX är försäkrad, vaccinerad och har en fin Stamtavla.

Priset för henne är 8000kr

Jag sätter priset på min hund och det är INTE förhandlingsbart!
Jag anser att man INTE prutar på en hund, hon är mitt "barn" och för mig ovärdelig!, så om någon visar tecken på prutning eller liknande så anser Jag inte att personen är kapabel att ta hand om henne om denne inte ens har råd att betala för hundköpet.

Hör av er om ni har frågor eller vill veta mer om mitt lilla charmtroll.

Seriöst alltså, men vilken kunnig och seriös människa betalar den summan för en hund med de problemen?
:rofl:

Ursäkta men Åttatusen för en sjuk hund med svajig mentalitet!!!!!

Och vad ska man med den där fina stamtavlan till? Det går ju varken att avla och troligtvis inte tävla hunden ändå med tanke på allergier och stress. Den kunde lika gärna vara en blandras utan stam.

:rofl:

Ursäkta men Åttatusen för en sjuk hund med svajig mentalitet!!!!!

Och vad ska man med den där fina stamtavlan till? Det går ju varken att avla och troligtvis inte tävla hunden ändå med tanke på allergier och stress. Den kunde lika gärna vara en blandras utan stam.

Precis mina tankar ;)

Ska som jämförelse själv omplacera en skk-reggad hund. Fullt frisk, väluppfostrad, fullt fungerande jakthund med väldigt stabilt psyke, extremt korrekt och rastypisk och mitt pris på den ligger några 1000-lappar under det där priset, så som sagt; vilken seriös och kunnig människa kommer att köpa dylikt (i mina ögon) skräp för 8'?

Tveksamt om det är tillåtet av SKK med tanke på den kraftiga allergi.
Jag hade helt klart uppmärksammat SKK på kullen och skivit med dessa punkter @Dentaku räknar upp.

Jag är tveksam till om de skulle göra något. Det är ju inte hunden som ska avlas på som är allergisk och att kullsyskonen är/var det är ju inte dokumenterat officiellt, även om deras uppfödare är berömvärt ärlig med det.

Precis mina tankar ;)

Ska som jämförelse själv omplacera en skk-reggad hund. Fullt frisk, väluppfostrad, fullt fungerande jakthund med väldigt stabilt psyke, extremt korrekt och rastypisk och mitt pris på den ligger några 1000-lappar under det där priset, så som sagt; vilken seriös och kunnig människa kommer att köpa dylikt (i mina ögon) skräp för 8'?
Ingen seriös, tyvärr finns det nog nån lättlurad stackare som vill "rädda" hunden.

Jag är tveksam till om de skulle göra något. Det är ju inte hunden som ska avlas på som är allergisk och att kullsyskonen är/var det är ju inte dokumenterat officiellt, även om deras uppfödare är berömvärt ärlig med det.
De kanske inte gör något första gången, men fortsätter tveksam avel och folk fortsätter att uppmärksamma SKK kan det resultera i varning. Respekteras inte den så kanske det leder till en avstängning.
Uppfödare som är sådär nonchalanta med hälsa och mentalitet brukar vara nonchalanta m regler och annat med som de kan torska på :up:

Precis mina tankar ;)

Min SKK reggade hund som jag söker nytt hem åt är visserligen äldre, men fullt frisk o kostar inte många kronor, dessutom ingår all utrustning.

Det är ju den där bullterrier/malle-blandningen som tydligen fått ännu mer raser inkorsade nu!

Något mer lär det f ö vara med tanke på pälsen. Jag googlade malinois-blandraser och resultatet var...intressant.

Malinois x bullterrier

10991323_890712847657072_3755334870435768312_n_zpsyd4s41pu.jpg

Malinois x labrador

97542115.jpg

Malinois x akita

lucasakitax_2014_10_03.jpg

Malinois x husky

7f71d6485e54ce3840da0bd330bbe962.jpg

Malinois x grand danois

153172576.jpg

Malinois x JRT

IMG_2820.jpg

Malinois x boxer

0220ecb2f18f7a492526ac14b5936446.jpg

Är malle helt enkelt den ras man ska korsa in om man vill få en hund som ser aningen mer skräckinjagande ut än originalet? :idea:

Något mer lär det f ö vara med tanke på pälsen. Jag googlade malinois-blandraser och resultatet var...intressant.

Malinois x bullterrier

10991323_890712847657072_3755334870435768312_n_zpsyd4s41pu.jpg

Malinois x labrador

97542115.jpg

Malinois x akita

lucasakitax_2014_10_03.jpg

Malinois x husky

7f71d6485e54ce3840da0bd330bbe962.jpg

Malinois x grand danois

153172576.jpg

Malinois x JRT

IMG_2820.jpg

Malinois x boxer

0220ecb2f18f7a492526ac14b5936446.jpg

Är malle helt enkelt den ras man ska korsa in om man vill få en hund som ser aningen mer skräckinjagande ut än originalet? :idea:

Syndar och säger att jag tyckte flera av dem var ganska snygga :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 674
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?