Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja vi diskriminerar och kränker folk hej vilt!
Påminner mig om när en bekant hade bestämt sig för att köpa border collie. De var ju så fina. Personen hörde av sig till lite olika kennlar som lät seriösa och ingen av dem ville sälja valp till bekantingen. De var ju SÅ dumma allihop att bekantingen istället blev tvungen att skaffa en bc-liknande blandras.
(att bekantingen inte fick köpa valp från seriösa uppfödare för att de förstod att bekantingen inte skulle passa med en bc, utan mer borde haft typ.. retriever, det gick aldrig någonsin in i bekantingens huvud)

Påminner mig om när en bekant hade bestämt sig för att köpa border collie. De var ju så fina. Personen hörde av sig till lite olika kennlar som lät seriösa och ingen av dem ville sälja valp till bekantingen. De var ju SÅ dumma allihop att bekantingen istället blev tvungen att skaffa en bc-liknande blandras.
(att bekantingen inte fick köpa valp från seriösa uppfödare för att de förstod att bekantingen inte skulle passa med en bc, utan mer borde haft typ.. retriever, det gick aldrig någonsin in i bekantingens huvud)

Det går ju en idé att "alla borde få skaffa djur", och alla höga priser och nekande mot köpare är SÅ elakt och taskigt.

"Valpar efter bra meriterade föräldrar, 75 % rottweiler och 25 % flatcoated
Vi har 6 tikar och 4 hanar , dom flesta har rottweilers teckning men retreiverns päls, så det kommer bli ulliga rottisar ;) Finns tre helsvarta efter flatten."

Valparna ser ut som typiska rottweiler valpar.

:confused::confused::confused:
Har flattar K? Är föräldrarna kullsyskon? :confused:
Black tan kräver (väl?) kk för att det ska visas. Med K- så blir tan valparna ju svarta. För att det ska bli långhåriga(re) valpar krävs det ju att båda föräldrarna bär på långhår(igare) gener än vad Rottweilers har. Om båda föräldrarna ska vara långhårsbärare och av den kombinationen så krävs det ju massor av generationer för att få till det hela enligt deras utsago.

Och andra sidan, är inte rottweiler valpar såhär ludna normalt sett?

Vi har 6 tikar och 4 hanar , dom flesta har rottweilers teckning men retreiverns päls, så det kommer bli ulliga rottisar ;) Finns tre helsvarta efter flatten."

Black tan kräver (väl?) kk för att det ska visas. Med K- så blir tan valparna ju svarta. För att det ska bli långhåriga(re) valpar krävs det ju att båda föräldrarna bär på långhår(igare) gener än vad Rottweilers har. Om båda föräldrarna ska vara långhårsbärare och av den kombinationen så krävs det ju massor av generationer för att få till det hela enligt deras utsago.

Med tanke på att valparna inte är 50-50% så utgår jag ifrån att båda föräldrarna är blandraser, så hur välmeriterade kan de vara :confused:

Vad gäller färgen så verkar det ju som om en av föräldrarna är renrasig rottweiler och den andra är blandning mellan rottweiler och flat. Flattar är KK, rottweiler kk, alltså har vi föräldrar som är kk respektive Kk. Valpar efter en sådan kombination blir statistiskt sett 50-50 av helsvarta och med tan-tecken.

Fortsättning:

Jag hittade annonsen och av bilden att döma ser pälsen ut som de brukar göra på rottweilervalpar, inget extra fluff där.

Det tar ta mig fasen aldrig slut.
Den ena mixen är värre än den andra.
Vad sägs om rottis och holländsk vallhund ?

Kan de åtminstone inte avla på enklare raser om de behöver en extrainkomst och hur i helskotta kom holländsk vallhund till där, de är ju relativt ovanliga och man tycker att de borde vara hos folk som inte sysslar med denna avel.

Det tar ta mig fasen aldrig slut.
Den ena mixen är värre än den andra.
Vad sägs om rottis och holländsk vallhund ?

Kan de åtminstone inte avla på enklare raser om de behöver en extrainkomst och hur i helskotta kom holländsk vallhund till där, de är ju relativt ovanliga och man tycker att de borde vara hos folk som inte sysslar med denna avel.
Holländsk herdehund hamnar nog oftast hos bruksfolk. Holländsk vallhund måste vara extremt ovanlig, är det en FCI godkänd ras?

Skrollade lite i facebookgruppen "Ocensurerat" (en riktig pajasgrupp för övrigt, varför är jag med där:confused:)

Ser ett inlägg om rastips. 25-40 kg, lättskött päls, ska funka till lydnad, specislsök ochbså var det nått mer.

Personen får tippset IPO-avlad Border Collie:confused::confused::confused:

BC i IPO? Finns det?
Vi är verksamma i IPO och raserna är få och BC har jag aldrig hört talas om. Har väldigt svårt att föreställa mig dem i skyddet.

@Migo ???

Skrollade lite i facebookgruppen "Ocensurerat" (en riktig pajasgrupp för övrigt, varför är jag med där:confused:)

Ser ett inlägg om rastips. 25-40 kg, lättskött päls, ska funka till lydnad, specislsök ochbså var det nått mer.

BC i IPO? Finns det?
Vi är verksamma i IPO och raserna är få och BC har jag aldrig hört talas om. Har väldigt svårt att föreställa mig dem i skyddet.

@Migo ???
Förr fans de, men de var sällsynta. På kontinenten o i USA förekommer de då o då.
Räddningsinstruktören föreslog det åt min dåvarande BC som hade en förkärlek för att tugga på mig o mina kläder när jyckarna skulle kommenderas "hopp o lek" för att varva ner efter ansträngande träningspass.

Edit: rasen förekommer i träning o tävling utanför Sverige, dock har jag aldrig stött på att de skulle avlas på dylika meriter.

BC i IPO? Finns det?

@Migo ???

Jag vet iaf en BC som tränar IPO (startklar för IPO1) och ska tävla det utomlands eftersom de inte får tävla här i Sverige. Den har både BSL1 och BSL2-titeln.

Sen skulle jag ju inte säga att det finns "IPO-avlade" BCs i Sverige bara för det.... ;).

På youtube finns filmer inte bara på border utan även långhårig, korthårig och till och med bearded collie i skyddsträning, vissa av dem även på tävling. :D
Synen på skyddsträning är lite annorlunda på kontinenten.

Med tanke på att de måste vara reggade för att få tävla IPO så behöver iaf föräldrarna göra vallningsprov...det känns lite som om aveln isf är riktad mot vallning.

Eller är vallningsprovet lika simpelt som utställningschäfrarnas modprov, dvs det klarar även en mellanmjölksvovve galant?

På youtube finns filmer inte bara på border utan även långhårig, korthårig och till och med bearded collie i skyddsträning, vissa av dem även på tävling. :D
Synen på skyddsträning är lite annorlunda på kontinenten.

Orkar du länka en sån film?
Jag har sagt till mig själv att jag får inte vara uppe längre och måste gå och sova :cautious:

Jag vet iaf en BC som tränar IPO (startklar för IPO1) och ska tävla det utomlands eftersom de inte får tävla här i Sverige. Den har både BSL1 och BSL2-titeln.

Sen skulle jag ju inte säga att det finns "IPO-avlade" BCs i Sverige bara för det.... ;).
För att registrera BCs i Sverige krävs att båda föräldradjuren har GK VP (fd LP) i får eller nötvallning. Importer som är reggade i FCI affilierade länders kennelklubbar kan reggas i SKK precis som andra importerade hundar, samma gäller om de är reggade i ISDS, eller den Amerikanska respektive Kanadensiska motsvarigheten till ISDS.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 674
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar