Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på att de måste vara reggade för att få tävla IPO så behöver iaf föräldrarna göra vallningsprov...det känns lite som om aveln isf är riktad mot vallning.

Eller är vallningsprovet lika simpelt som utställningschäfrarnas modprov, dvs det klarar även en mellanmjölksvovve galant?
Kanske inte galant, men på LP tiden fixade även en lydig o dirigerbar schäfer att bli godkänd vallhund.

Senast ändrad:
För att registrera BCs i Sverige krävs att båda föräldradjuren har GK VP (fd LP) i får eller nötvallning. Importer som är reggade i FCI affilierade länders kennelklubbar kan reggas i SKK precis som andra importerade hundar, samma gäller om de är reggade i ISDS, eller den Amerikanska respektive Kanadensiska motsvarigheten till ISDS.

Öh... ja? Jag vet vad som gäller för reggning av BC?Förstår inte vad du menar eller vad det har att göra med mitt inlägg :p?

Skrollade lite i facebookgruppen "Ocensurerat" (en riktig pajasgrupp för övrigt, varför är jag med där:confused:)

Ser ett inlägg om rastips. 25-40 kg, lättskött päls, ska funka till lydnad, specislsök ochbså var det nått mer.

Personen får tippset IPO-avlad Border Collie:confused::confused::confused:

BC i IPO? Finns det?
Vi är verksamma i IPO och raserna är få och BC har jag aldrig hört talas om. Har väldigt svårt att föreställa mig dem i skyddet.

@Migo ???
Nej, däremot vet jag att Ales pappa tränas i mondioring(tror jag det var) och verkar gilla bitarbetet. Men nä, det finns inga IPO -BCs...

Med tanke på att de måste vara reggade för att få tävla IPO så behöver iaf föräldrarna göra vallningsprov...det känns lite som om aveln isf är riktad mot vallning.

Eller är vallningsprovet lika simpelt som utställningschäfrarnas modprov, dvs det klarar även en mellanmjölksvovve galant?
Ja, vallhundsprovet är verkligen ingen merit att skryta med.

Några exempel som jag högg. Varning för dryg musik i vissa.

Border collie (IPO I)

Långhårig collie (IPO III)

Korthårig collie (träning men hunden har tagit IPO II nu)

Bearded collie (träning)

(för övrigt är synen på stackel också annorlunda i andra länder... :down: )

Det är synd när de lägger på musik för man hör inte hur intensiv hunden är i arbetet eller hur den svarar på komando.
BC var ok, utförde momenten korrekt...men dåligt tryck i den.

Långhårscollien-vad hände i skulet vid avslutning av momentet:confused:
Hunden kallades ju inte ut. Inte heller var det en övergång under komando till nästa moment plus att föraren hetsade på hunden inför nästa moment.
Kunde varit mer tryck i denna också. Bitarbetet såg mer intränat än naturligt ut. Annars ok.

Korthåscollien var "bilaga ej tillänglig"

Bearden var den hunden som såg trevligast ut. Här var det tryck, verkade ha kul och ha mer naturliga drifter för jobbet.

Det är synd när de lägger på musik för man hör inte hur intensiv hunden är i arbetet eller hur den svarar på komando.

Hunden kallades ju inte ut. Inte heller var det en övergång under komando till nästa moment plus att föraren hetsade på hunden inför nästa moment.
Kunde varit mer tryck i denna också. Bitarbetet såg mer intränat än naturligt ut. Annars ok.

Bearden var den hunden som såg trevligast ut. Här var det tryck, verkade ha kul och ha mer naturliga drifter för jobbet.
Kul med en analys från någon som är kunnig! :up:

Vad gäller färgen så verkar det ju som om en av föräldrarna är renrasig rottweiler och den andra är blandning mellan rottweiler och flat. Flattar är KK, rottweiler kk, alltså har vi föräldrar som är kk respektive Kk. Valpar efter en sådan kombination blir statistiskt sett 50-50 av helsvarta och med tan-tecken.

Fortsättning:

Jag hittade annonsen och av bilden att döma ser pälsen ut som de brukar göra på rottweilervalpar, inget extra fluff där.
Det förklarar ju saken! På många plan.

Konstigt att det inte gick att se kortisen, provar med en annan film:

Vad gäller långhårscollien så är det tyvärr rätt dåligt tryck i alla filmer jag har sett på dem.

Fy fan, nu planeras ytterligare en kull på en tik med följande meriter(utöver utställning, förstås):
Hon kommer från en kull med 9 valpar.

Tre syskon med allergi, varav två avlivade på grund av denna.
Fyra i kullen har små navelbråck - hon är en av dem
Sex har gått MH. Två bröt, två fick 4 på skott, två fick 5.
Tiken hört till de sistnämnda. I övrigt har hon 1: or på alla lekmoment, 1 eller 2 på nyfikenhet, 4 eller 5 på rädslebitarna och 3 respektive 4 på kvarstående rädsla.

Hon har redan haft en kull, flera av valparna är utställda men bara en har mentalbeskrivits med marginellt bättre resultat än sin mamma förutom 5:an på skottet. Det är en tik som för övrigt fick en kull tidigare i år.

:rage: :cry:

Fy fan, nu planeras ytterligare en kull på en tik med följande meriter(utöver utställning, förstås):

Tiken hört till de sistnämnda. I övrigt har hon 1: or på alla lekmoment, 1 eller 2 på nyfikenhet, 4 eller 5 på rädslebitarna och 3 respektive 4 på kvarstående rädsla.

Hon har redan haft en kull, flera av valparna är utställda men bara en har mentalbeskrivits med marginellt bättre resultat än sin mamma förutom 5:an på skottet. Det är en tik som för övrigt fick en kull tidigare i år.

Men vad :rage: vad säger rasklubben o valpförmedlingen o ff a avelsrådet? Är det collie?

Hur.......

Hur kan det ens vara tillåtet? :banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 674
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?