R
Raderad medlem 94602
Har aldrig fattat det där. Är valpen redo att flytta och är sund och trygg i sig behövs inga snuttar.Typ snuttefilt som luktar mamma?
Men det är jag det....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har aldrig fattat det där. Är valpen redo att flytta och är sund och trygg i sig behövs inga snuttar.Typ snuttefilt som luktar mamma?
Haft= nu avlivad.Haft parvo?
Och varför skulle dom vara smuggelhundar? Vi har parvo i Sverige också
Dom köper vilken skit som helst och sen heter det alltid att dom blivit lurade och det var säkert smuggelhundar,va fan lär er ta eget ansvar
Ja.. Vad ska man säga här då?
"Nu har 6 st ädelvalpar anlänt.
De bästa hundarna!
Fäller ej, lugna, lättlärda, har supernos och precis lagom stora.
Ej gnälliga eller skälliga.
Mycket jobb har lagts ner för att få fram dessa supervalpar.
Som är 62,5% lagotto och 37,5% pudel
Hundarna gillar att vara ute i skog o mark, gillar sök o kan t ex lära sig leta kantareller/tryffel. Mycket trevliga familjehundar som passar både äldre och yngre hussar o mattar, gillar olika aktiviteter, men fungerar också bara som en kär familjemedlem.
Valparna säljs ENDAST till trygga hem!
Vid leveransen är valparna avmaskade 2 ggr, veterinärbesiktigade, vaccinerade och chippade.
Medföljer mat, täcke och hundens present :-) "
Mycket som utlovas här känner jag.. Och vadå ädelhundar? Är alla andra hundar oädla? Osv...
Jag orkar inte ens tycka synd om de som köpte valpen. Tror de kan glömma att de får tag i "uppfödaren" igen."Jag och min sambo har länge pratat om och längtat efter en hund. Efter lite om och men kom vi fram till att den bästa tidpunkten till att skaffa en är nu, då vi verkligen har tiden med en liten valp just nu. Vi hittade en annons på blocket på en riktig liten söting på 10 veckor, vår Zia. Allt verkade toppen, hon var chippad, avmaskad, vaccinerad och veterinärsbesiktad ua. Vi åkte till uppfödaren för att kika på henne och jag kan inte säga att det var mycket liv i henne men i den stunden tänkte man mer att hon bara var lite trött, precis vaknat säkerligen. Uppfödaren sa att det inte är bra om hon inte äter, hon hade nämligen ätit "sämre än de andra valparna", det tog vi också med en "nypa salt", vi skulle allt få henne att känna sig trygg hos oss och äta ordentligt. Jag frågade vart mamman till valparna var för det hade varit roligt att se hur hon var och såg ut, men uppfödaren sa att mamman bodde uppe i "Skellefteå eller Umeå, uppåt" (De bröt på språket så att kommunicera var inte det lättaste), alltså ägde de inte mamman. Redan där var det en varningsklocka som vi i princip bara såg förbi då vi var helt sålda på Zia och uppfödaren kändes ändå helt okej. Vi tvekade inte ens, hon skulle bara med oss hem, vi hade ju ett helt lass redo med kärlek som vi ville ge henne.
Redan i bilen påväg hem så började hon agera lustigt och det fortsatte väl hemma. Det enda hon gjorde var att dricka vatten, spy och sova, energi till något annat hade hon inte. Notera att hon INTE åt någonting, alls.
Dag 3 blev vi riktigt oroliga över henne då hon kräktes, kräktes och kräktes. I loppet av 10 minuter kunde hon ha kräkts 5 gånger, notera igen att hon inte hade någon mat i magen, bara vatten. Vi åkte så fort som vi bara kunde till veterinären (är så himla tacksam för att det finns jour). De vägde henne, ynka 650 g, de tog tempen, 37,3 grader. Går en hunds temp under 37 grader så är det inte bra, Zia var alltså i riskzonen. Hon var riktigt uttorkad så de gav henne vätskeersättning och kortison. Veterinären kunde inte se vad felet var då men de skickade med oss speciell mat som hon borde mått bättre av.
Vi gav henne maten direkt när vi kom hem, om hon fick behålla det utan att kräkas så var det ett bra tecken, och hon fick behålla det. Hoppet om att hon skulle bli bättre kom tillbaka... tills natten kom då hon återigen kräktes, kräktes och kräktes.
Dagen därpå ville hon återigen inte få i sig någon mat, vi försökte med att ge henne mat genom en spruta, vilket gick bra, men hon fick upp det också så det "var ingen mening" att plåga henne med att trycka i henne mer mat. Då ringde vi till Läckeby djursjukhus i Kalmar som ansåg att läget var så pass dåligt att vi borde åka dit med Zia, vilket vi självklart gjorde. De kände på magen, som var öm, de röntgade henne men kunde inte se något då vilket resulterade i att de ville ha kvar henne över natten och kika vidare på henne. Eftersom hon var så pass liten, undernärd och inte fick i sig något så var läget riktigt riktigt kritiskt. Motvilligt åkte vi hemåt med tårar till Karlskrona igen och lämnade kvar vår älskling, i säkra händer.
Dag 5, alltså idag, fick vi ett samtal från Läckeby som hade fått fram vad det var med vår lilla tjej. Hon hade en parvovirusinfektion.
"Riktigt små valpar födda av en tik som inte själv har ett bra skydd mot infektionen (en sådan tik är alltså inte vaccinerad) är mycket känsliga, och hela kullen kan dö mycket plötsligt om valparna infekteras med parvovirus. Valpar födda av en sådan tik kan också oväntat dö flera månader senare, till följd av skador på hjärtat. För att viruset skall kunna orsaka hjärtsjukdom måste valparna infekteras innan de blivit två månader gamla. Hos äldre valpar/hundar orsakar en parvovirus-infektion normalt inte hjärtsjukdom." Källa: sva.se
Vi bestämde oss ganska snabbt för att vår lilla tjej inte ska behöva lida mer och framförallt inte behöva lida framöver i sitt liv med bestående men, alltså blev hon imorse avlivad.
Det jag vill varna om med detta inlägg är att ni som funderar på att köpa hund eller vilket djur som helst, VAR NOGA MED ALLA UPPGIFTER. Var HELT SÄKRA på att allt står rätt till. Både med uppfödaren och valpen. Ifrågasätt minsta lilla misstanke ni har, se till att få med alla intyg på vaccination, veterinärbesiktning och försäkring.
Vi kommer iallafall att gå i botten med detta. Vi ska kontakta uppfödaren och de ska få förklara sig in i minsta detalj. Vi ska ha all information om de andra valparna då vi vill varna de andra familjerna som köpt av samma kull, för chansen att de också är sjuka är riktigt stor. Och de förtjänar att veta.
Samtidigt som detta var riktigt, riktigt tragiskt för oss och framförallt lilla Zia, så är jag så fruktansvärt glad över att det var just VI som köpte henne och tog hand om henne den sista tiden i hennes liv. Vi gjorde allt vi kunde in i det sista och vi hade gjort allt för att hon skulle fått ett perfekt liv."
Snyft, snyft vad synd det är om de stackars idioterna."Jag och min sambo har länge pratat om och längtat efter en hund. Efter lite om och men kom vi fram till att den bästa tidpunkten till att skaffa en är nu, då vi verkligen har tiden med en liten valp just nu. Vi hittade en annons på blocket på en riktig liten söting på 10 veckor, vår Zia. Allt verkade toppen, hon var chippad, avmaskad, vaccinerad och veterinärsbesiktad ua. Vi åkte till uppfödaren för att kika på henne och jag kan inte säga att det var mycket liv i henne men i den stunden tänkte man mer att hon bara var lite trött, precis vaknat säkerligen. Uppfödaren sa att det inte är bra om hon inte äter, hon hade nämligen ätit "sämre än de andra valparna", det tog vi också med en "nypa salt", vi skulle allt få henne att känna sig trygg hos oss och äta ordentligt. Jag frågade vart mamman till valparna var för det hade varit roligt att se hur hon var och såg ut, men uppfödaren sa att mamman bodde uppe i "Skellefteå eller Umeå, uppåt" (De bröt på språket så att kommunicera var inte det lättaste), alltså ägde de inte mamman. Redan där var det en varningsklocka som vi i princip bara såg förbi då vi var helt sålda på Zia och uppfödaren kändes ändå helt okej. Vi tvekade inte ens, hon skulle bara med oss hem, vi hade ju ett helt lass redo med kärlek som vi ville ge henne.
Redan i bilen påväg hem så började hon agera lustigt och det fortsatte väl hemma. Det enda hon gjorde var att dricka vatten, spy och sova, energi till något annat hade hon inte. Notera att hon INTE åt någonting, alls.
Dag 3 blev vi riktigt oroliga över henne då hon kräktes, kräktes och kräktes. I loppet av 10 minuter kunde hon ha kräkts 5 gånger, notera igen att hon inte hade någon mat i magen, bara vatten. Vi åkte så fort som vi bara kunde till veterinären (är så himla tacksam för att det finns jour). De vägde henne, ynka 650 g, de tog tempen, 37,3 grader. Går en hunds temp under 37 grader så är det inte bra, Zia var alltså i riskzonen. Hon var riktigt uttorkad så de gav henne vätskeersättning och kortison. Veterinären kunde inte se vad felet var då men de skickade med oss speciell mat som hon borde mått bättre av.
Vi gav henne maten direkt när vi kom hem, om hon fick behålla det utan att kräkas så var det ett bra tecken, och hon fick behålla det. Hoppet om att hon skulle bli bättre kom tillbaka... tills natten kom då hon återigen kräktes, kräktes och kräktes.
Dagen därpå ville hon återigen inte få i sig någon mat, vi försökte med att ge henne mat genom en spruta, vilket gick bra, men hon fick upp det också så det "var ingen mening" att plåga henne med att trycka i henne mer mat. Då ringde vi till Läckeby djursjukhus i Kalmar som ansåg att läget var så pass dåligt att vi borde åka dit med Zia, vilket vi självklart gjorde. De kände på magen, som var öm, de röntgade henne men kunde inte se något då vilket resulterade i att de ville ha kvar henne över natten och kika vidare på henne. Eftersom hon var så pass liten, undernärd och inte fick i sig något så var läget riktigt riktigt kritiskt. Motvilligt åkte vi hemåt med tårar till Karlskrona igen och lämnade kvar vår älskling, i säkra händer.
Dag 5, alltså idag, fick vi ett samtal från Läckeby som hade fått fram vad det var med vår lilla tjej. Hon hade en parvovirusinfektion.
"Riktigt små valpar födda av en tik som inte själv har ett bra skydd mot infektionen (en sådan tik är alltså inte vaccinerad) är mycket känsliga, och hela kullen kan dö mycket plötsligt om valparna infekteras med parvovirus. Valpar födda av en sådan tik kan också oväntat dö flera månader senare, till följd av skador på hjärtat. För att viruset skall kunna orsaka hjärtsjukdom måste valparna infekteras innan de blivit två månader gamla. Hos äldre valpar/hundar orsakar en parvovirus-infektion normalt inte hjärtsjukdom." Källa: sva.se
Vi bestämde oss ganska snabbt för att vår lilla tjej inte ska behöva lida mer och framförallt inte behöva lida framöver i sitt liv med bestående men, alltså blev hon imorse avlivad.
Det jag vill varna om med detta inlägg är att ni som funderar på att köpa hund eller vilket djur som helst, VAR NOGA MED ALLA UPPGIFTER. Var HELT SÄKRA på att allt står rätt till. Både med uppfödaren och valpen. Ifrågasätt minsta lilla misstanke ni har, se till att få med alla intyg på vaccination, veterinärbesiktning och försäkring.
Vi kommer iallafall att gå i botten med detta. Vi ska kontakta uppfödaren och de ska få förklara sig in i minsta detalj. Vi ska ha all information om de andra valparna då vi vill varna de andra familjerna som köpt av samma kull, för chansen att de också är sjuka är riktigt stor. Och de förtjänar att veta.
Samtidigt som detta var riktigt, riktigt tragiskt för oss och framförallt lilla Zia, så är jag så fruktansvärt glad över att det var just VI som köpte henne och tog hand om henne den sista tiden i hennes liv. Vi gjorde allt vi kunde in i det sista och vi hade gjort allt för att hon skulle fått ett perfekt liv."
Jag orkar inte ens tycka synd om de som köpte valpen. Tror de kan glömma att de får tag i "uppfödaren" igen.
Blir så less på att folk låter sig luras trots allt som stått i tidningar.
Känner det samma. Det de varnar för är gammal skåpmat som varje normalfuntad valpköpare känner till.
Ja.. Precis så kände jag också.. Dessutom begär säljaren 11 000 för dessa supervalpar..
Och ändå skriver de att de gjort allt de kunnat för att valpen skulle fått ett bra liv. NEJ det har de ju inte, hade de gjort det så skulle de läst på lite innan och skaffat hund från seriös uppfödare för att ge valpen en bra start i livetKänner det samma. Det de varnar för är gammal skåpmat som varje normalfuntad valpköpare känner till.
Ja.. Precis så kände jag också.. Dessutom begär säljaren 11 000 för dessa supervalpar..
Hum....vi tar 13000:- för våra, inte konstigt att vi inte får ihop till någon utlandsresa med tanke på alla utgifter renrasig avel har
Vi är dessutom så korkade att vi skickar med 15 kg mat, har en dold felförsäkring (behövs ju på sjuka renraser), och valpkit.
Inte blir man av med oss heller för man inbjuden till MH, röntgen, MT, läger och massa annat onödig smörja.
Nää....mycket bättre att köpa blandraser för de pengarna!
Ja vi diskriminerar och kränker folk hej vilt!För att inte tala om att ni säkert ställer krav på köparna och säger nej till folk som ni inte tycker är lämpliga. Det är ju skittaskigt, folk vet väl själva vad de klarar av? Dessutom blir en hund vad man gör den till!
Det är klart det fungerar som färger, en hund blir ju vad du gör det till.Är det bara jag eller finns det en enorm övertro på att man kan avla bort svaga egenskaper genom att hitta en hane som kompletterar tiken? T.ex. "min tik är feg, därför hittar jag en modig hane så blir valparna modigare än tiken", "min tik har så mycket energi så jag parar henne med en lugn hane så blir valparna mittemellan" eller "ja min tik är skotträdd men jag tänker para henne med en skottfast hane".
För gener fungerar ju som färger att blandar man svart med vitt så får man grått... Eller?