*Djupt andetag*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju helt, ugh, blir så frustrerad! Jag skulle aldrig med rent samvete kunna avla på det viset. Och jag behåller gärna mitt rena samvete.Naivitet, ointresse för att fördjupa sig i information som leder till att de måste ändra sina planer, "det händer inte mig" och ren förnekelse tror jag är vanligaste orsakerna.
Jag ser samma problem i min ras, unga tikar med drabbade kullsyskon som ska paras, och så letar de efter "helt obelastade hanar" för att "minska risken". Istället för att A: inte para sin tik eller B: iallafall vänta tills hon är gammal nog för att ha kommit ur vanligaste debutåldern.
Eftersom vi inte vet hur nedärvningen ser ut så finns det i princip inga "obelastade" linjer kvar. Skulle vi sluta avla på alla hundar som har förekomst av ep någonstans inom ett par-tre steg i sin stamtavla så skulle vi inte kunna ta fram fler BCs. Vilket borde vara ett ännu starkare incitament till att INTE para hundar som är under 3 år... Men nä.
Det är ju helt, ugh, blir så frustrerad! Jag skulle aldrig med rent samvete kunna avla på det viset. Och jag behåller gärna mitt rena samvete.
Som du säger, även om det kan vara svårt att undgå helt så finns det ju vägar som är bättre än andra. Senare avelsdebuter och mer koll på att det inte är flertalet hundar som lämnat EP i släkten är ju två saker att göra.. Kullen som är nu har flertalet hundar som lämnat EP eller har syskon som lämnat EP på båda sidor av släkten, det är ju bara oansvarigt så det skriker om det.
Lunaliahundens skapare månntro? Hen har varit följetong på diverse hundfora genom åren.
*Djupt andetag*
Tonto hade väl skickat iväg en fråga till SKK, och de skulle ta upp det i något möte? Är iallafall något.Det borde faktiskt anmälas till SKK, kan jag tycka
Vad är det här för tjomme?
*Djupt andetag*
*Djupt andetag*
Lunaliahundens skapare månntro? Hen har varit följetong på diverse hundfora genom åren.
Vad är det här för tjomme?
Uppenbarligen någon som sov sig igenom nån utbildning hen lär ha.
Bingo, Vallhund.Jisses... Varför skulle det vara en nödvändighet med "alternativ avel"? För vem är det en nödvändighet? Le sigh.
Tonto hade väl skickat iväg en fråga till SKK, och de skulle ta upp det i något möte? Är iallafall något.
Sjuksköterska också , man tackarJag slutade försöka förstå efter... ja, typ första meningen. Jag får verkligen inte ihop "gulliga snömoset" med att gilla CM
Men röker människan på är det good shit
Aha! Måste läst fel.Jag kontaktade en person i SASKs avelsråd.
Naivitet, ointresse för att fördjupa sig i information som leder till att de måste ändra sina planer, "det händer inte mig" och ren förnekelse tror jag är vanligaste orsakerna.
Jag ser samma problem i min ras, unga tikar med drabbade kullsyskon som ska paras, och så letar de efter "helt obelastade hanar" för att "minska risken". Istället för att A: inte para sin tik eller B: iallafall vänta tills hon är gammal nog för att ha kommit ur vanligaste debutåldern.
Eftersom vi inte vet hur nedärvningen ser ut så finns det i princip inga "obelastade" linjer kvar. Skulle vi sluta avla på alla hundar som har förekomst av ep någonstans inom ett par-tre steg i sin stamtavla så skulle vi inte kunna ta fram fler BCs. Vilket borde vara ett ännu starkare incitament till att INTE para hundar som är under 3 år... Men nä.
Kan man se på avelsdata om en hund har EP? Eller hur får ni reda på att den och den hunden har det?
Det är som när folk använder 2 åriga tikar i dobermannavel. Man blir fan mörkrädd, det finns liksom inga DCM fria dobbislinjer (även om en och annan försöker påstå det - ffa många amerikaner) så HUR kan man välja att använda hundar som är så mycket yngre än den normala debutålder? I många fall är ju far/mor föräldrarna inte heller gamla nog för att visa symtom - så då kvittar det ju att de är hjärttestade.
Jag blir så arg!! Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en dobbis i mitt liv, men vågar verkligen inte pga DCM. Och varje gång jag ser hundar som går i avel i unga år så blir jag arg. SPECIELLT hanar, som inte har ngt bäst före datum för första kullen så som honor ändå (tror jag?) har.
"Min" framtida ras (riesen) har ju också en del problem, och ibland får jag för mig att bli hanhundsägare som ser till att ha vettiga hundar som inte parar förens medelåldern (typ) för att vara säker på att hunden är frisk. Nu dyker väl riesens problem upp tidigare, men ändå.
"Too bad" att jag klickar mest med hondjur och inte skulle våga mig på någon som helst avel.
Tillägg: Jag förstår inte att just hanar använda i så unga år inom någon ras. Den enda anledningen känns som att hinna med så många kullar som möjligt, innan ev. problem dyker upp. Jag vet såklart att det inte är så, och kan skälv bli sugen på ngn kombination ibland med en ung, omeriterad hane, men då har jag koll på linjerna bakom hanen osv. Jag ser ingen nackdel med att vänta ett par år.
Känns alltid bra när jag inte är ensam om mitt tänkJa jag blir med arg när man använder (ffa hanar) unga djur i avel. Jag fattar inte heller varför man inte sparar simmare på fler hanar - så man kan använda dem ännu längre om de visat sig vara friska.
För att det är/var svindyrt.Ja jag blir med arg när man använder (ffa hanar) unga djur i avel. Jag fattar inte heller varför man inte sparar simmare på fler hanar - så man kan använda dem ännu längre om de visat sig vara friska.