Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast så mycket efterforskningar har de ju inte gjort om de inte har förstått det basala i att valpar inte går att efterregistrera i SKK....

Fast i vissa fall går det ju faktiskt.
Min labbevalp är inte reggad i SKK av uppfödaren utan i SJR (Svenskt Jakthundsregister). Jag kommer att dubbelregistrera honom i SKK så fort jag hämtat honom.

Fast så mycket efterforskningar har de ju inte gjort om de inte har förstått det basala i att valpar inte går att efterregistrera i SKK....
Nja....det går ju om den har stamtavla i hemlandet. Lilla S efterreggades. Fast här fattar jag inte om det är svenskfödd el importvalp. Det spelar ju in.

Hittade en kull av bruksras på blocket. Om man kollar lite översiktligt ser allt säkert bra ut, gick dock in på uppfödarens hemsida av nyfikenhet. Tiken marknadsförs där med att hon har exc på utställning och MH med 1:a på skottet. Friröntgad.

Går man in på hunddata ser man att tiken visserligen har 1 på skottet, men i övrigt är det väl inte jättemycket att hurra för med ljudrädsla + dåliga avreakioner. Kollar man utställningsresultat så är hon ställd.... trumvirvel... EN gång!

Inte för att jag personligen tycker att en massa utställningsmeriter är något att hänga i granen för en brukshund, men jag tänker att om det vore rena exteriöruppfödare där utställningsresultat är viktigast borde väl hunden vara lite oftare ställd? Några bruksmeriter finns det förstås inte heller att tala om.

Har sett flera såna här kullar på blocket senaste tiden, vad vill man egentligen uppnå med sån här avel som liksom blir... ingenting och varken eller? :crazy:. Har sett det ffa när det gäller Aussie, Schäfer och så sorgebarnet LH Collie :(

Har hon gett 10 000:- för en oreggad import?!!
Valparna är född i sverige, föräldrarna är född och registrerad i annat land. I vilket register dom finns reggad förtäljer inte historien. Där emot att dom hade två kullar samtidigt så det fanns 20 "schäfer"valpar i hemmet.........
Köparen litar (litade) på försäljaren om att valparna ska registreras när papprena på föräldrarna är i årdning

Valparna är född i sverige, föräldrarna är född och registrerad i annat land. I vilket register dom finns reggad förtäljer inte historien. Där emot att dom hade två kullar samtidigt så det fanns 20 "schäfer"valpar i hemmet.........
Köparen litar (litade) på försäljaren om att valparna ska registreras när papprena på föräldrarna är i årdning
Har föräldrarna varit i sverige i mindre än 6 mån behöver de inte svensk reggning men under en 6 mån period hinner man absolut fixa de pappren.

Näh det kan ju vi tycka men hon trodde nog att hon hade gjort den efterforskning som krävdes. Är man helt ny inom hundvärden och inte har någon bekant att fråga har jag, kanske inte full förståelse men endå, jag blir inte förvånad över att man skapar sig en uppfattning om vad som borde vara ett okej sätt att skaffa hund på. Tyvärr vart det, som för så många andra, helt fel.

Det scenariot kan ju iofs stämma, men varför para hundarna innan alla papper är klara? Så lång tid tar det inte att få ut stamtavla från SKK efter att man skickat in exportstamtavlan på de importerade djuren. Sen var det det där med HD o MH, hur fungerar det med importerade brukshundar?

Det scenariot kan ju iofs stämma, men varför para hundarna innan alla papper är klara? Så lång tid tar det inte att få ut stamtavla från SKK efter att man skickat in exportstamtavlan på de importerade djuren. Sen var det det där med HD o MH, hur fungerar det med importerade brukshundar?
Ja min tanke är att dom parat hundarna i hemlandet innan import?

Ja min tanke är att dom parat hundarna i hemlandet innan import?
Då är det inget konstigt. Livmodersimport. De går att regga om föräldrarna har alla papper i ordning och lever upp till SKKs hälsokrav. Dock borde uppfödaren ha hunnit fixa detta på max 6 v.

@vallhund
MH behövs inte på importer. Men HD A el B samt ED utan anmärkning gäller för att få regga.
Seriösa uppfödare gör svenskt MH även med vuxna importer.

Då är det inget konstigt. Livmodersimport. De går att regga om föräldrarna har alla papper i ordning och lever upp till SKKs hälsokrav. Dock borde uppfödaren ha hunnit fixa detta på max 6 v.

Ja som sagt jag vet inte men det är det jag skulle kunna tänka mig dock är ju valpen 15veckor nu och hon har inte sett någon stamtavla än....

Ja som sagt jag vet inte men det är det jag skulle kunna tänka mig dock är ju valpen 15veckor nu och hon har inte sett någon stamtavla än....

Hon får skylla sig själv. Även livmodersimporter ska ju ha stamtavla när de lämnar uppfödaren. Det här har uppfödaren hunnit fixa med råge vid det här laget.
10 000:- är billigt för en välstammad schäfer med stamtavla.
10 000:- är dyrt för en oreggad schäfer.
Så priset borde ha gjort henne misstänksam oavsett:meh:

Hon får skylla sig själv. Även livmodersimporter ska ju ha stamtavla när de lämnar uppfödaren. Det här har uppfödaren hunnit fixa med råge vid det här laget.
10 000:- är billigt för en välstammad schäfer med stamtavla.
10 000:- är dyrt för en oreggad schäfer.
Så priset borde ha gjort henne misstänksam oavsett:meh:
Håller med men samtidigt så är väl kanske inte priset det som jag tycker hon skulle ha varit mest misstänksam på.
Människan har ju inte haft hund tidigare och kollar man bara runt på uppfödarsidor står det ju sällan vad valparna kostar. Men somsagt varningsklockorna borde ha ringt av allt annat.

Som instruktör blir jag dock lika frustrerad varje gång denna situvation uppstår och man ska stå där och säga "tyvärr så är det nog inte riktigt rätt och riktigt"

Håller med men samtidigt så är väl kanske inte priset det som jag tycker hon skulle ha varit mest misstänksam på.
Människan har ju inte haft hund tidigare och kollar man bara runt på uppfödarsidor står det ju sällan vad valparna kostar. Men somsagt varningsklockorna borde ha ringt av allt annat.

Som instruktör blir jag dock lika frustrerad varje gång denna situvation uppstår och man ska stå där och säga "tyvärr så är det nog inte riktigt rätt och riktigt"
Jag fick ju vara den personen för en (då) ny träningskompis. Hon har två "mini-aussies" (lika stora som vanliga) och då hade uppfödaren sagt att det minsann går bra att registrera dem som vanliga aussies i SKK om de blir så pass stora... Då fick jag vara den där tråkiga människan som kom och sa att "tyvärr, så går det inte till" :cautious:

Hade hon gått in på Svenska Schäferhundklubbens hemsida så hade hon sett att rekomenderat pris är 11000-15000:-. :up:
Sen finns det givetvis en rad andra varningsklockor. Men hon verkar ha missat de flesta.

Valpannons på Schäferforum. Valparna ska ha bra höft och knäleder.
Knäleder:confused:
Sen när blev knäna ett problem i rasen?
Däremot undrar jag hur atmbågsstatistiken ser ut, för den är relevant.
Eller så har uppfödaren blandat ihop det lite. Rutinerat:meh:

Ja det är en förjävlig uppgift att berätta för någon att hunden som de är så glada över visserligen kan vara en jättebra kompis och allt sånt, men att "uppfödarens" story inte stämmer. Stöter på det titt som tätt vad gäller BCs också. Fattar inte att folk har mage att ljuga valpköpare rakt upp i ansiktet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 674
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar