Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finsk lapphund hur är deras hd statistik? Jag såg en parning där mamma har a och pappa har b. Men deras kullsyskon :( de flesta har c så fanns det även d.
Inte bra tyvärr. :( Det är ok att avla på c-höft med en a eller b. Men de ska ta fram hd-index nu så förhoppningsvis blir det bättre..

Finsk lapphund hur är deras hd statistik? Jag såg en parning där mamma har a och pappa har b. Men deras kullsyskon :( de flesta har c så fanns det även d.

Mina föräldrar har finsk lapphund och de upplever att HD-statistiken inte är särskilt bra. Man parar gärna C-höfter inom lapphundsaveln, och ibland även diverse ögonfel :( . Som ovanstående säger så kan man hoppas att folk tar det mer seriöst snart nu när HD-index har kommit in i rasen.

Men nu är hon prissänkt till 4', hemmet är ju numera viktigare än priset så skynda-fynda :crazy:

Jag har så sjukt svårt för det där "hemmet viktigare än priset" för prisdumpade hundar med allehanda konstigheter hamnar oftast hemma hos någon som inte har kunskapen för att ha en sådan hund.

Säger inte att de som har lite pengar att köpa hund för är sämre hundägare, för det är de absolut inte men urvalet de har att välja på, om de inte har bra kontakter är oftast bara skräp :down:

Jag kollar omplaceringar ibland men priserna folk ska ha för random vuxen blandras som bara gått kring kvarteret är ju hutlösa. Då kan jag lika gärna köpa den hund jag vill ha, valp för vara några tusen extra, eller vuxen omplacering för några tusen mindre än vad blandraserna ska ha.

Såg nån i en Facebook-grupp (kanske nån mer som sett den?) som hade fött upp en kull blandrasvalpar som verkade förvånad över att pappan hade satt så stark prägel på valparna. Det var konstigt tyckte hen, som verkade tro att bara för att man parar två individer så får ungarna 50/50 av föräldrarnas utseende och egenskaper..

Båda föräldrarna såg dessutom rätt osunda ut i mina ögon, med gigantiska huvuden i stil med vattenskalle typ och den ena hade en väldigt trubbig nos till råga på allt...

Inte bra tyvärr. :( Det är ok att avla på c-höft med en a eller b. Men de ska ta fram hd-index nu så förhoppningsvis blir det bättre..

Mina föräldrar har finsk lapphund och de upplever att HD-statistiken inte är särskilt bra. Man parar gärna C-höfter inom lapphundsaveln, och ibland även diverse ögonfel :( . Som ovanstående säger så kan man hoppas att folk tar det mer seriöst snart nu när HD-index har kommit in i rasen.

Vad tråkigt, ja jag såg att flera har valt att använda hundar med c höft i avel. Bra med hd index:)

Om det inte blir reggförbud för avkommor ur dåligt index blir det ett slag i luften så länge det finns folk som skiter i vad resultatet av deras avel blir. Men för de seriösa är det ett fint hjälpmedel.

"Hej. Jag söker en schäfertik 1-2 år som är HD/AD- fri och helst har gjort MH. Ska vara till utställning och avel"

Jaha...om den ska vara till avel behövs väl liiiite högre krav än så? Tex ledstatistik, MH-resultat, ev sjukdomsstatistik i leden, vad för egenskaper ska det avlas på? Vad ska aveln ha för mål?
Och varför inte leta bland uppfödare man är intresserad av än att annonsera random på fb?

"Hej. Jag söker en schäfertik 1-2 år som är HD/AD- fri och helst har gjort MH. Ska vara till utställning och avel"

Jaha...om den ska vara till avel behövs väl liiiite högre krav än så? Tex ledstatistik, MH-resultat, ev sjukdomsstatistik i leden, vad för egenskaper ska det avlas på? Vad ska aveln ha för mål?
Och varför inte leta bland uppfödare man är intresserad av än att annonsera random på fb?

Hon gjorde ett lite mindre försök att vara seriös :idea:

Har för mig jag har sett att schäfer kommer få hdindex? Kommer det bli regförbud på kullar med dåligt index på dom?

Hon gjorde ett lite mindre försök att vara seriös :idea:

Har för mig jag har sett att schäfer kommer få hdindex? Kommer det bli regförbud på kullar med dåligt index på dom?
Ja det kommer ett index, men den är bara en rekomendation. Vilket gör att man nu kan regga avkommor på C-höfter också.
De som innan avlade på bra statistik och de som gjorde sina kontroller på avelsdata innan köp kommer få det lite lättare.

Men de som innan inte brydde sig, körde med individavel och inte kollade linjer på avelsdata kommer ha möjliget att avla/köpa sämre hundar nu :(

Okej verkligen synd att det finns dom som inte bryr sig. Man tycker ju att det borde svida lite om man planerar en kul som får dåliga siffror.

Om det inte blir reggförbud för avkommor ur dåligt index blir det ett slag i luften så länge det finns folk som skiter i vad resultatet av deras avel blir. Men för de seriösa är det ett fint hjälpmedel.
Ja, jag hoppas ju innerligt att de lägger på något förbud. Men det kommer nog tyvärr dröja några år innan det blir verklighet..

Angående de finska lapphundarna, blir jag som tidigare uppfödare av rasen helt förskräckt när jag ser åt vilket håll utvecklingen gått och vilka kombinationer som numera görs :down:

Följer en tråd där en kille försöker sälja en dobbis tik för 11000kr. Utställnings linjer och pappa (eller om det var morfar) var världsmästare i utställning :D 3,5 månader och importerad med kuperad svans och hängande öron.
Så långt fine. Typ....
Sen i kommentarerna kläcker han ur sig att hunden är svenskreggad och har stamtavla men den ingår inte i priset då han fokuserar på att den får ett fint hem och inte kommer till besatta utställare :rofl:

Någon ifrågasätter såklart det och han svarar att han lätt hafe lunnat sälja hunden för mellan 18-23000 om stamtavlan ingått. Sen kände han sig kränkt och bad ifrågasättaren att vara så snäll och lämna tråden :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Följer en tråd där en kille försöker sälja en dobbis tik för 11000kr. Utställnings linjer och pappa (eller om det var morfar) var världsmästare i utställning :D 3,5 månader och importerad med kuperad svans och hängande öron.
Så långt fine. Typ....
Sen i kommentarerna kläcker han ur sig att hunden är svenskreggad och har stamtavla men den ingår inte i priset då han fokuserar på att den får ett fint hem och inte kommer till besatta utställare :rofl:

Någon ifrågasätter såklart det och han svarar att han lätt hafe lunnat sälja hunden för mellan 18-23000 om stamtavlan ingått. Sen kände han sig kränkt och bad ifrågasättaren att vara så snäll och lämna tråden :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Jo det är ju svårt att skicka med den där lilla inplastade "mappen" som ligger i skåpet och få 10000:- mindre :angel: . Föresten, får man sämre hem till hundarna om de kostar mycket:confused:

och ööhhh....om hunden är svenskreggad så är den oavsett om han skickar med den där stamtavlan. Jag hade gärna betalat 110000:- för en hund som var värd 230000:- och fått ut en kopia från SKK. Det är ju en smal sak ;)

Jo det är ju svårt att skicka med den där lilla inplastade "mappen" som ligger i skåpet och få 10000:- mindre :angel: . Föresten, får man sämre hem till hundarna om de kostar mycket:confused:

och ööhhh....om hunden är svenskreggad så är den oavsett om han skickar med den där stamtavlan. Jag hade gärna betalat 110000:- för en hund som var värd 230000:- och fått ut en kopia från SKK. Det är ju en smal sak ;)
Skit skum typ. Nu är hunden tydligen 4,5 mån eftersom någon ifrågasatte tidspannet mellan importen från Jugoslavien och annan fakta. :D Och nu vill han inte diskutera längre så han ber alla att skicka pm ist, så då har folket i tråden börjat med personliga påhopp på varandra istället. Kag älakar såna trådar :rofl::rofl: :up:

Skit skum typ. Nu är hunden tydligen 4,5 mån eftersom någon ifrågasatte tidspannet mellan importen från Jugoslavien och annan fakta. :D Och nu vill han inte diskutera längre så han ber alla att skicka pm ist, så då har folket i tråden börjat med personliga påhopp på varandra istället. Kag älakar såna trådar :rofl::rofl: :up:
Han får nog förklara en gång till då forna Jugoslavien inte är ett EU land o då ska hunden vara runt 7 mån vid införel........Oooooooops!

Han får nog förklara en gång till då forna Jugoslavien inte är ett EU land o då ska hunden vara runt 7 mån vid införel........Oooooooops!
Är det sju månader från vissa länder?
Vad är det som håller hunden kvar så länge?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 674
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 880
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 135
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?