Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Ja precis. Och bara för att man inte är macho betyder inte det att man är vad folk kallar "feminin".

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan man övht gilla "män som grupp" kvinnor som "grupp" ??

Jag håller med. Grupperna "män" och "kvinnor" är för stora för att man ska kunna gilla dem. Sen tycker jag nog att "den traditionella mansrollen" innehåller fler problematiska saker än motsvarande kvinnoroll, vilket väl har lite med saken att göra i alla fall.

Men de män som kommer in och säger "Som man tycker jag att...", ser sig ju som representanter för just män som grupp. Och just det är en av de saker jag ogillar med det beteendet.

Men de män som kommer in och säger "Som man tycker jag att...", ser sig ju som representanter för just män som grupp. Och just det är en av de saker jag ogillar med det beteendet.

Fast det beror väl på hur personen säger det? Beroende på personen uttrycker sig i övrigt så kan jag göra den tolkningen, men gällande en annan person kan jag lika gärna tolka "Som man tycker jag att..." som ett uttryck för att en förklaringsfaktor till att en tycker på ett visst sätt kan vara att personen är man och är infostrad till den manliga normen.

Så skulle det förstås kunna vara. Jag tror att risken för att man/jag tar fel i de båda fallen är rätt liten, ärligt talat.

Sen finns det ju också män som betonar att de är män samtidigt som de betonar att de har någon egenskap som de uppenbarligen inte tror att omvärlden (kvinnorna) förväntar sig att män har. Tex säger "Ja, jag tycker ju om rosa pelargoner trots att jag är man" eller - än värre - de som säger att de är "snälla män" och man märker att den där "snällheten" i stort sett består i att de inte är direkt våldsamma.

Summasummarum: det finns många sätt som män kan betona att de är män på. Det sätt du nämner är samtidigt ett av de ovanligare och ett av de trevligare, skulle jag säga.

Sen tycker jag nog att "den traditionella mansrollen" innehåller fler problematiska saker än motsvarande kvinnoroll, vilket väl har lite med saken att göra i alla fall.
Precis, och det är just det som gör att jag inte är så förtjust i män generellt - för jag tycker faktiskt att de flesta väldigt väl lever upp till "hur en riktig man ska vara". Även om de inte uppfyller alla kriterier för att vara supermacho så är det ändå, för min del, för mycket som stör.

Jag förstår att det inte är särskilt PK att tycka så men det gör mig inte så mycket.

Så skulle det förstås kunna vara. Jag tror att risken för att man/jag tar fel i de båda fallen är rätt liten, ärligt talat.

Det beror ju på i vilka sammanhang som du drar dina slutsatser. Och det är ju inte min sak att rannsaka dina domar ;) Men jag tror överlag att man ska vara väldigt försiktig med att döma enskilda individer efter hur generella strukturer ser ut innan det finns ordentligt underlag för det, även om det rent statistiskt är sannolikt att en har rätt. Att bli bedömd efter "hur alla andra är" är ju aldrig kul, och den som fäller domen ger snarare ett dogmatiskt intryck än ett genomtänkt.

Sen finns det ju också män som betonar att de är män samtidigt som de betonar att de har någon egenskap som de uppenbarligen inte tror att omvärlden (kvinnorna) förväntar sig att män har. Tex säger "Ja, jag tycker ju om rosa pelargoner trots att jag är man" eller - än värre - de som säger att de är "snälla män" och man märker att den där "snällheten" i stort sett består i att de inte är direkt våldsamma.

Ja, de där "snälla" männen (ffa i dejtingsammanhang) har jag aldrig begripit mig på...:banghead: Not so sexy.

Summasummarum: det finns många sätt som män kan betona att de är män på. Det sätt du nämner är samtidigt ett av de ovanligare och ett av de trevligare, skulle jag säga.

Vi har nog olika erfarenheter där då. Jag har iofs rätt mycket feministiskt inriktade män i mitt umgänge. Däremot blir jag uppriktigt förvånad på mitt jobb många gånger :wtf:

Och då ska man ju komma ihåg att om vi två drar olika slutsatser om vissa uttalanden, t ex om uttalandet du nämner eller från Buke-användare, så lägger vi ju det till våra personliga erfarenheter. Så du kommer se fler och fler uttalanden som förstärker din bild där jag kanske ser helt andra saker. Att trenden verkligen går åt det ena eller andra hållet säger det ingenting om, enbart att vi har fått fler exempel att lägga till våra egna uppfattningar om verkligeheten.

Jag kan ana vad du menar - efter att ha följt dig på buke så länge. Men det skulle ändå vara intressant att höra vad just du lägger in i begreppet feminin man?

Jag tror nämligen att det kan vara väldigt olika.

Ärligt så funderade jag på det själv efteråt ...vad är feminin övht ?

Men feminin man för mig är väl en fjolla kanske :D ..eller en man som bakar o broderar..jag har en del vänner som är bögar och en del av dom är feminina om jag ska uttrycka det så

Sen tycker jag nog att "den traditionella mansrollen" innehåller fler problematiska saker än motsvarande kvinnoroll, vilket väl har lite med saken att göra i alla fall.
....

Det där förvirrar mig.

Eftersom jag själv nog tycker exakt tvärtom. Kan du utveckla?

Precis, och det är just det som gör att jag inte är så förtjust i män generellt - för jag tycker faktiskt att de flesta väldigt väl lever upp till "hur en riktig man ska vara". Även om de inte uppfyller alla kriterier för att vara supermacho så är det ändå, för min del, för mycket som stör.

Jag förstår att det inte är särskilt PK att tycka så men det gör mig inte så mycket.

Men Oj...Jag känner så inte många MÄN ....Jag vill ha en riktig Man , men dom är svåra att finna faktiskt , eller så är dom upptagna.

Personligen tycker jag att de flesta män är just inte en riktig Man , men det beror väl på vad man har för kriterier på vad en man är.

Men Oj...Jag känner så inte många MÄN ....Jag vill ha en riktig Man , men dom är svåra att finna faktiskt , eller så är dom upptagna.

Personligen tycker jag att de flesta män är just inte en riktig Man , men det beror väl på vad man har för kriterier på vad en man är.

Då vill jag fråga även om det.

Vad är detta "riktig Man? Hur är han?

För att utveckla...

Jag tycker kvinnorollen är full av så många krav (som jag inte klarar att uppfylla...)
Man ska vara behagfull, mjuk, vän, omhändertagande, full av moderskänslor och gärna ha former också. Man förutsätts kunna baka bullar och gilla att sy gardiner. Och inte få fixa praktiska saker.

Jag har fått förvånade ögonbrynen vid flera tillfällen i livet. För att jag klarar mig själv, för att jag vet lite om en massa praktiska saker. Jag har också inte bara en gång blivit klappad på huvudet och lillaflickad. -Det är svårt det här vänta tills vi tar hit en man som kan ta hand om det.

Jag upplever faktiskt mansrollen mindre komplicerad och friare. En man kan man vara i hela skalan från väldigt macho till pysslig och opraktisk (om nu det finns en skala där?) utan att bli betraktad som konstig. Han kan vara både intresserad och ointresserad av sitt utseende utan att betraktas som icke genustypisk.

Jag får ibland påpekanden från kvinnor (aldrig någonsin från en man) att jag är väldigt kvinnlig. Det betyder att det är ett problem, det finns en anledning till att säga det. Som att det är ett förvånande faktum.

Kvinnans kostym är betydligt trängre än mannens.
Ditt påstående
Sen tycker jag nog att "den traditionella mansrollen" innehåller fler problematiska saker än motsvarande kvinnoroll
gör mig förbryllad.

(och som en god illustration knackade det nu på dörren och fiberföreningens ordförande lämnade över en dosa som ska monteras på utsidan av huset plus att ett hål ska borras för att få in ledningen till insidan. Han sa att jag skulle flörta in mig hos nån karl som kunde fixa detta under nästa vecka...)

Det var värst så många uppfostrande visdomar jag behöver läsa!

Jag träffar också på feministiskt inriktade män som pratar om att de är män på det sätt du nämner. Rätt ofta lyckas de kombinera det med de sämre sätten samtidigt, tycker jag.

Mansrollen kanske är lite bekvämare att vara i än kvinnorollen. Men mansrollen är mer störande för omgivningen än kvinnorollen. Det finns ju olika mansroller men jag tänker på den brölande typen som är fixerad vid sin egen och andras könstillhörighet, vilket får dem att hela, hela, hela tiden vilja uppmärksamma andra på det. Särskilt då genom att peka ut och punktmarkera annorlundahet, dvs kvinnlighet, dvs "egenskaper" hos MIG. :yuck:

För att utveckla...

Jag tycker kvinnorollen är full av så många krav (som jag inte klarar att uppfylla...)
Man ska vara behagfull, mjuk, vän, omhändertagande, full av moderskänslor och gärna ha former också. Man förutsätts kunna baka bullar och gilla att sy gardiner. Och inte få fixa praktiska saker.

Alltså va??? Inte i mina kretsar iaf! ...och det är tur det!!

Mansrollen kanske är lite bekvämare att vara i än kvinnorollen. Men mansrollen är mer störande för omgivningen än kvinnorollen. Det finns ju olika mansroller men jag tänker på den brölande typen som är fixerad vid sin egen och andras könstillhörighet, vilket får dem att hela, hela, hela tiden vilja uppmärksamma andra på det. Särskilt då genom att peka ut och punktmarkera annorlundahet, dvs kvinnlighet, dvs "egenskaper" hos MIG. :yuck:

Fast beskriver du nu en mansroll eller en tölp - oavsett kön?

Dessutom finns där ju motsatsen. Kvinnor är inte kvinnliga om de tar plats, om de inte är just fixerade på att vara "kvinnliga". Mannen kan både ta plats och låta bli och inte ifrågasättas om sin könstillhörighet. Det kan inte kvinnan.

Då vill jag fråga även om det.

Vad är detta "riktig Man? Hur är han?

Ja-a du --- det är svårt att förklara , personligen gillar jag män som vet vad dom vill..jag gillar män som står för vad dom gör..jag gillar män som tar hand om sin kropp utan att idiotgymma o spegla sig , jag gillar män som kan hugga i skogen och lukta grankåda när han kommer hem
..jag gillar män som är drivna och kreativa...jag gillar män som är hjälpsamma...och jag gillar män med lite makt o pondus....för det är det som är en Man för mig ...sen finns det såklart massa gråzoner i allt detta

..och sist men inte minst ....han måste älska djur , villkorslöst :love:

men typ detta är en man för mig ::::

http://www.youtube.com/watch?v=Yn-oemgzlEU

Men, men, men om en kvinna har alla de egenskaperna är hon en man då ?

Öhh, nej ...hur tänkte du nu ? Jag skrev vad JAG personligen tycker är en man ( för mig) .....en man är en man och en kvinna är en kvinna...för mig + att jag utgår ifrån att mannen har en k*k

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 782
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 243
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka