Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Jag pratar om heterosexistiska män. Jag är kvinna så jag upplever dem ju från det minst smickrande perspektivet. Visst är de tölpar, tyvärr är de inte särskilt sällsynta. Jag tror att det är betydligt mer sällsynt med kvinnor som hävdar sig och sitt kön genom att nedvärdera (etc) män. Men det kanske beror på hur jag upplever det som kvinna (jag är dock skeptisk).

jag glömde nog nån ironisk smiley.

De egenskaper du beskriver kan ju många kvinnor absolut också ha (minus k*ken då).

Jag pratar om heterosexistiska män. Jag är kvinna så jag upplever dem ju från det minst smickrande perspektivet. Visst är de tölpar, tyvärr är de inte särskilt sällsynta. Jag tror att det är betydligt mer sällsynt med kvinnor som hävdar sig och sitt kön genom att nedvärdera (etc) män. Men det kanske beror på hur jag upplever det som kvinna (jag är dock skeptisk).

Vi diskuterar från två olika håll tror jag.

Du hur det ena könet bemöter det andra.
Jag hur vid kostymen får vara för att vara "typisk" representant för sitt kön.

Men seriöst - hör du inte alla kvinnor som säger att
-det är så urbota dumt gjort så det måste varit en man som tänkt ut det
-det vet man väl hur karlar tänker
-jag fick lämna en detaljerad beskrivning hemma så han kunde starta tvättmaskinen
-riktiga karlar luktar diesel
-det där begriper han inte eftersom han är karl
-kan han verkligen byta en bajsblöja själv?

Jag hör och ser massor av nedvärderande attityd från kvinnor gentemot män. Som om de skulle vara lågintelligenta neandertalare.

Är inte bägge könen lika goda kålsupare om man använder din vinkling?

Då vill jag fråga även om det.

Vad är detta "riktig Man? Hur är han?

Kan det vara:

Stereotypen av en man, men som inte försöker spela en ouppnåelig roll utan är genuin i sin typiska mansroll?
En starkt testosteronpräglad man MEN som detta till trots fortfarande är sympatisk, ödmjuk, kan uttrycka fler känslor än aggressivitet? ;)

Senast ändrad:

Det var värst så många uppfostrande visdomar jag behöver läsa!

Du är vad jag förstått en vuxen kvinna så jag ser ingen anledning till att jag skulle uppfostra dig? Däremot berättar jag om hur jag ser på det du skrev, och sedan är det ju upp till dig om du vill läsa det och eventuellt ompröva dina analyser eller inte. Du har förhoppningsvis under åren fått verktyg att själv göra den prövningen när andra människor beskriver sin syn av saker och ting.

Du brukar ju själv vara rätt snabb med att informera andra på forumet om hur DU ser på dem och deras uttalanden, framför allt när det kommer till manligt/kvinnligt, heteronormativitet m.m. så det kan ju inte vara något konstigt för dig.

Jag träffar också på feministiskt inriktade män som pratar om att de är män på det sätt du nämner. Rätt ofta lyckas de kombinera det med de sämre sätten samtidigt, tycker jag.

Jag träffar också på många feminister, av alla kön, som inte lyckas fullt ut. Inklusive jag själv. Jag gör också könsstereotypa misstag ibland, jag har också fördomar som ibland är svåra att gå emot och som bränns att erkänna. Men jag gör så gott jag kan även om jag inte är perfekt, och det är vad jag förväntar mig av min omgivning också. Att man vill, och att man försöker, och att det går framåt.

Öhh, nej ...hur tänkte du nu ? Jag skrev vad JAG personligen tycker är en man ( för mig) .....en man är en man och en kvinna är en kvinna...för mig + att jag utgår ifrån att mannen har en k*k

Vad är då de personer med kuk som inte har den personlighet som du beskrev?

Men seriöst - hör du inte alla kvinnor som säger att [...]

Faktiskt så hör jag de inte särskilt mycket alls. Därmed inte sagt att de inte finns! Men just jag upplever mycket fler heterosexistiska män som sagt. Jag möter de i det offentliga rummet så det kanske beror på det, kvinnor tar sig som bekant inte lika mycket friheter i det offentliga.

Han sa att jag skulle flörta in mig hos nån karl som kunde fixa detta
* Skulle få ny diskmaskin levererad. Jo, de kunde leverera den direkt, men då hade jag ju ingen som kunde installera den åt mig. Påpekade att jag kunde göra det själlv. Hakor i golvet. Suck. "Vatten in, vatten ut, i med kontakten?" :meh: "Åh det var värst..! Roligt med händiga kvinnor." Men visste jag hur jag skulle få bort luckan? Jo, det var jag som satte dit den, så... :sneaky:

* Punka på bilen. Sätter sonen på att kissa hunden och hissar upp bilen för att byta däck. Farbror Polisen stannar bakom och kommer släntrandes med ett hånfullt leende. "Jahaja, låter du mamma veva?" Lutar sig mot bilen och väntar på att få ta över. "Du kan åka nu." Han stirrar på mig. "Öhh... men, men trafiken... öh" "De ser oss nog." :meh:

* Knatar in på verkstan o ber om en ny kniv till gräsklipparn. "Men, ska du... byta själv?? Har du verktyg då, så du kan dra åt ordentligt?" Mhm... Åker hem till mina rosa verktyg... O_o :meh:

* "Så fint de har röjt längs vägen hos dig, pojkarna" "Mm, det är jag som har kört med min röjsåg..." ;)

* Ber snickarna lämna skräphögen med virke till ved. "Men... hur ska du..?" "Jag tar väl fram vedkapen." :meh:

Shall I go on? Det finns en Oändlig mängd mansgrisar. De som råkar på mig några ggr brukar dock vänja sig. :D

Mansgrisar ?? Varför så snarstucken om dom vill vara hjälpsamma, skulle lätt ta emot hjälpen ...men det är för jag kanske inte ids göra det själv-

däremot 'r det många ...både kvinnor o män som är impade hur enkelt jag backar med släp..fast varför ska jag bli sur för det ??? Ärligt alltså

Faktiskt så hör jag de inte särskilt mycket alls. Därmed inte sagt att de inte finns! Men just jag upplever mycket fler heterosexistiska män som sagt. Jag möter de i det offentliga rummet så det kanske beror på det, kvinnor tar sig som bekant inte lika mycket friheter i det offentliga.

Ja, vi utgår alla från den verklighet vi har omkring oss. Våra verkligheter ser uppenbarligen olika ut.

*

Shall I go on? Det finns en Oändlig mängd mansgrisar. De som råkar på mig några ggr brukar dock vänja sig. :D

Hahaha - det här blev riktigt roligt.

du ser framförallt mansgrisar.
Jag ser begränsningar i kvinnorollen.

I den värld jag ser omkring mig skulle även kvinnor kunna sagt liknande saker om kvinnors behov av en man för att hjälpa dem. (även om jag skulle kunna berätta ett dussin liknande historier)

Vi har som sagt väldigt olika glasögon.

Jag ser begränsningar i kvinnorollen.
Jag behöver ingen roll; jag gör det som ska göras, bara.

Det är patetiskt att någon förutser att jag inte har några verktyg, än mindre kan hantera dem enbart för att jag är kvinna.

Vissa är rent nedlåtande, som Länsman vid punkan. Andra är mer bara ovana, men anpassar sig snabbt och kan även visa sin uppskattning. Heder åt dem.

Det där förvirrar mig.

Eftersom jag själv nog tycker exakt tvärtom. Kan du utveckla?

Eftersom sammanhanget är dejting och tänkbara partners, tänkte jag på könsrollerna upplevda utifrån. Inte hur det är att leva i dem och vilken som då är jobbigast.

Den kvinnliga traditionella könsrollen handlar om att ta hand om barn, gamla och sjuka, samt att vårda relationer o dyl.

Något slags traditionell mansroll handlar om makt och styrka, om att dra nytta av den omvårdnad kvinnor utövar. (Om att dra ut i krig.)

I praktiken är det också män som tar en jäkla plats på en helvetes massa sätt, och drar en enorm nytta av kvinnors omsorger.

Sen finns det klassmässiga och etniska samt individuella aspekter som påverkar det specifika utfallet. Men att mansrollen på många sätt är en jäkla börda för samhället tycker jag står rätt klart.

Senast ändrad:

Jag behöver ingen roll; jag gör det som ska göras, bara.

Det är patetiskt att någon förutser att jag inte har några verktyg, än mindre kan hantera dem enbart för att jag är kvinna.

Vissa är rent nedlåtande, som Länsman vid punkan. Andra är mer bara ovana, men anpassar sig snabbt och kan även visa sin uppskattning. Heder åt dem.

Varför är det så jäkla patetiskt? De flesta kvinnor kan ju faktiskt inte göra enkla saker som att byta däck och jag är helt säker på att fler kvinnor än män kan virka. Inget att hetsa upp sig för!

Varför är det så jäkla patetiskt? De flesta kvinnor kan ju faktiskt inte göra enkla saker som att byta däck och jag är helt säker på att fler kvinnor än män kan virka. Inget att hetsa upp sig för!

Det trista är väl att man förutsätts vara hjälplös och oduglig i praktiska ting?

Det är patetiskt för att det inte har något med könet att göra. Det är inte svårare att hantera en skruvdragare än en elvisp.

Jag är inte upphetsad; det är du som står för svordomar och utropstecken.

Fast det är ju inte så konstigt att det förutsetts att man inte kan nåt sånt eftersom de flesta inte heller kan det. Generaliseringar gör man väl alltid. Tror inte det finns någon på buke som inte generaliserar.

Jag tycker det är trist att det faktiskt är så många kvinnor som är totalt hjälplösa. Många av dem är säkert bara lata och ber hellre någon annan, förmodligen en man, om hjälp.

Och visst har jag också stört mig när jag får beröm för något som en man inte skulle få beröm för men förstår samtidigt varför.

Såna som jag inte tänder på

Men varför ens blanda in att det är en "riktig man", när det egentligen är "en man som martha tänder på"? Det är ju helt irrelevant att prata om vad som är en "riktig man" om alla har sina egna definitioner som alla går ut på = "det jag tänder på". Är det inte bättre att gå direkt på egenskaperna och personligheten istället för omvägen att klistra på en "riktighets"-etikett? Det är ju personen som är det intressanta, så det där med "riktig" man resp kvinna finns ju liksom ingen nytta med...

Men varför ens blanda in att det är en "riktig man", när det egentligen är "en man som martha tänder på"? Det är ju helt irrelevant att prata om vad som är en "riktig man" om alla har sina egna definitioner som alla går ut på = "det jag tänder på". Är det inte bättre att gå direkt på egenskaperna och personligheten istället för omvägen att klistra på en "riktighets"-etikett? Det är ju personen som är det intressanta, så det där med "riktig" man resp kvinna finns ju liksom ingen nytta med...

Men varför bryr du dig ens :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 583
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 774
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 235
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka