Nätdejting del 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nätdejting del 5!

Fast det är ju inte så konstigt att det förutsetts att man inte kan nåt sånt eftersom de flesta inte heller kan det. Generaliseringar gör man väl alltid. Tror inte det finns någon på buke som inte generaliserar.

Så det är helt ok att jag inte får det där tekniska jobbet eller styrelseposten då, för kvinnor är ju generellt sett inte lika intresserade av sånt :banghead: Och dessutom vet ju alla att är de 30 år och utan barn kommer de snart yngla av sig på löpande band :meh:

T ex vid anställning handlar det väldigt mycket om vad man tror om en potentiell anställd. Det är högst problematiskt att då som du glatt generalisera om personer från vissa grupper.

Jag ser begränsningar i kvinnorollen.

Alltså, jag tror att alla kvinnor som har reflekterat närmare över saken, ser begränsningar i kvinnorollen. Jag skulle säga att en väsentlig poäng - utifrån ett steretypt patriarkalt perspektiv - med kvinnorollen är just att begränsa kvinnor.

Ser vi på saken ur ett maktperspektiv, vilket jag tycker är svårt att undvika, så skulle jag nog drista mig till att säga att kvinnor själva bidrar till att upprätthålla de begränsningarna, när kvinnor säger sådant som att vi vill ha en riktig/manlig/maskulin man. Jag tycker i alla fall helt klart att tanken är värd att prövas.

Om det är sant att vi vill slippa de dåliga effekterna av könsrollerna, så tror jag att vi vinner på att vara lite mindre bekymrade om sådant som att män kan tänkas bli feminina, omaskulina eller fjolliga.

För att jag är på ett diskussionsforum. Och för att jag drabbas av normerna för vad som är en "riktig" man resp. kvinna.

Hade du någon kommentar på det jag frågade om?

Nej , det har jag inte...jag bryter inte ner mitt liv i beståndsdelar..men du får gärna fortsätta själv ;)

I mitt yrke finns det faktiskt några få kvinnor...men inte mer än att jag kan räkna dom på ena handens fingrar..... fast å andra sidan finns det en hel massa stöddiga kvinnor som ramlar in på jobbet som säger att dom "kan själv".... .. men till syvende å sist vill dom ha min hjälp:D
MEN... det finns en sjujäkla massa karlar som inte heller reder ut saker dom gett sig på.. fast det ger mig mer arbete när dom väl gett upp:crazy:

Ps... gav upp nätdejtingen å gick ut spik nykter igår kväll...................

Ser vi på saken ur ett maktperspektiv, vilket jag tycker är svårt att undvika, så skulle jag nog drista mig till att säga att kvinnor själva bidrar till att upprätthålla de begränsningarna, när kvinnor säger sådant som att vi vill ha en riktig/manlig/maskulin man. Jag tycker i alla fall helt klart att tanken är värd att prövas.

Det här håller jag med dig om. Jag tycker man rätt ofta stöter på uppfattningen hos antifeminister att feminism handlar om att glorifiera kvinnor och män är per automatik svin för att de fötts med en y-kromosom. Det är ju väldigt farligt att tro att kvinnor på något sätt föds till att vara jämställda och att män liksom per automatik är ojämställda. Vi är alla en del av samhällsstrukturerna, och både män och kvinnor upprätthåller dem. Tjejer/kvinnor är tyvärr ofta ganska bra på att motarbeta snarare än stötta varandra när det gäller områden där kvinnor vanligtvis har svårt att komma fram. Någon sa t o m att det svåraste som finns är att komma in som kvinnlig styrelseledamot nr 2 i en styrelse...

Jag håller också med om att det är problematiskt att vi jobbar alldeles för lite på mansrollen. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag har varit skeptisk till att benämna mig som feminist, för att jag tycker att feminismen som märks idag är för ensidig och då främst fokuserad på kvinnan. Återigen är det kvinnan som ska anpassas...:meh:

KL

Inte mycket om nätdejting i tråden längre.

Vågar jag skriva att jag enbart söker kvinnor när jag söker dejt? Eller kan det också bli en debatt?

Det kan väl någon göra. Dvs du eller någon av dom som har diskuterat det. inte jag.:)

Jag har väl knappast diskuterat det ...det var nån som fick min presentation av vad jag tycker är en MAN är...till nåt könsrollstjosan ...och jag betackade mig för att ens förklara också

Det kan väl någon göra. Dvs du eller någon av dom som har diskuterat det. inte jag.:)

för att återgå till ämnet nätedejting har jag skrivit in mig på en dejtingsida igen.. Kom in på de tankarna igen efter att ha följt och skrivit i tråden.. Jag tycker det är jobbigt och tröttsamt ibland med nätdejting...men ibland är det kul! :):):)

Det här väcker tankar.

Jag ville få fram att jag raljerade med mig själv men därmed inte saknar krav på en partner. Du tolkar det precis tvärtom.

Det här var nog en nyttig diskussion.

Hoppar in mitt i tråden och skriver kanske saker som redan har sagts. Jag håller med Mandalaki om att du utifrån en del av det du tar upp här verkar rädd för att faktiskt få napp. För att skydda dig själv från risken att bli nobbad rensar du stenhårt bland möjliga kandidater. Been there och har t-shirten.;-) När det gäller t.ex. akademiska poäng är min erfarenhet att män ofta väljer kvinnor som har en lägre utbildningsnivå än de. Om det beror på att dessa män har ett (o)medvetet behov av att vilja glänsa eller om de helt enkelt är sunda nog att tycka att andra egenskaper hos partnern är viktigare än antal högskolepoäng varierar säkert.

Du skriver att du sållar bort snygga män, men i presentationen säger du att du vill ha en snygg och sexig man. Liksom det finns kvinnor med en onödigt dyster bild av sig själva tror jag det finns många män som har det också. Du kanske skrämmer bort schyssta snubbar med ordinärt utseende.

Jag är ju medelålders också och visst fick jag en hel del sexinviter, särskilt från killar unga nog att vara min son. Mängden inviter verkade påverkas av hur jag presenterade mig och på vilken sajt jag fanns. Jag har haft ett otal olika presentationer. De mera klämkäcka och/eller humoristiska gav fler svar, men lägre % intressanta kontakter. De något torrare eller krassare presentationerna gav färre svar, men högre % intressanta kontakter. Därmed inte sagt att detta är generellt gångbart.

YEP-jag överlevde mötet med verkligheten:D
spik nykter var jag åxå till råga på allt......:D
men det var ju som vanligt.....................:D

/s

du ser framförallt mansgrisar.
Jag ser begränsningar i kvinnorollen.

Varför ens separera de? Det ena utesluter ju inte det andra! Mansgrisar hjälper till att begränsa kvinnorollen, och den begränsade kvinnorollen understödjer mansgrisighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 583
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 774
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 235
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka